איילת שקד (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
יונתן סינדל/פלאש90

פרשנות איילת שקד, ללא מסכות

איילת שקד הכחישה את הדיווחים לפיהם ניסתה לרקום עם נתניהו דיל חסינות (שלו) תמורת משילות (שלה) ● אלא שהסיפור דווקא תואם את האמביציה של שקד - ואת קלות הדעת שהיא מפגינה ביחס לשחיתות שלטונית ● או כמו שהיא עצמה אמרה: צריך "לתת לבן אדם להיות ראש ממשלה, ולא להציק לו בעבירות שהן לא מאוד משמעותיות"

ברשימת ימינה של איילת שקד לא מאוד מתרשמים משחיתות ציבורית. בצלאל סמוטריץ' ורפי פרץ הם מגדולי התומכים במהלכי החסינות של בנימין נתניהו. אחרים ברשימה סבורים שלכל הפחות נעשה לו עוול, והוא, תמים שכמותו, סובל מהתעמרות גסה מצד רשויות שלטון החוק.

גם איילת שקד – אשר לפי הפרסום של חיים לוינסון אתמול ב"הארץ" ניסתה לרקום עם נתניהו דיל חסינות (שלו) תמורת משילות (שלה) – לא עושה עניין מהאפשרות שיוגשו נגד ראש הממשלה כתבי אישום על שוחד, מרמה והפרת אמונים. שקד אמנם הכחישה נמרצות את הפרסום על נכונותה לסייע לנתניהו לחמוק מהדין אם תשוריין בליכוד ותשוב למשרד המשפטים, אך הדיווח ב"הארץ" דווקא מתיישב היטב עם האמביציה החזקה ועם קלות הדעת שהיא מפגינה ביחס לשחיתות שלטונית.

שקד נתנה לכך ביטוי בכנס בחירות קצר שקיימה ביום חמישי האחרון בפאב בשדרות. אחד מהנוכחים בקהל שאל איך מפלגה ערכית כמו ימינה מתכוונת לשבת בקואליציה שבה חברים רבים עומדים בפני כתבי אישום, וזכה לתשובה שקדית קלאסית – מונוטונית, חותכת ומתנערת מאחריות.

איילת שקד בביקור בצפת (צילום: דוד כהן/פלאש90)
איילת שקד בביקור בצפת בשבוע שעבר (צילום: דוד כהן/פלאש90)

"אני לא אחראית על מה שקורה במפלגות אחרות", השיבה. "בסופו של דבר, אף מפלגה לא תקים קואליציה בלי מפלגה שיש בה אנשים שכתב אישום מרחף מעל ראשם. לצערי, זה המצב היום".

איילת שקד: "אני לא אחראית על מה שקורה במפלגות אחרות. בסופו של דבר, אף מפלגה לא תקים קואליציה בלי מפלגה שיש בה אנשים שכתב אישום מרחף מעל ראשם. לצערי, זה המצב היום"

כשאותו מצביע פוטציאלי, שהתגלה בהמשך כתומך מפלגת זהות, התעקש לקבל תשובה מפורטת יותר, שיחררה שקד את האני מאמין האמיתי שלה: "אני רוצה שתדעו משהו על כתבי האישום. אני אמרתי את זה גם לבכירי משרד המשפטים כשהייתי שרה. אני לא רוצה להתייחס לאדם כזה או אחר באופן ספציפי, חלקם קולגות שלי לעבודה וחלקם חברים שלי. אבל צריך מאוד להיזהר לא לעשות פליליזציה להליך הפוליטי.

"ההליך הפוליטי הוא הליך של תן וקח. ולפעמים, מה שנתפס בתקשורת ובציבור כמעשה פלילי הוא לא פלילי. זאת פוליטיקה. אני יכולה להגיד לכם שחלק מהאנשים שנחקרים, או שחושבים להגיש נגדם כתב אישום, הם אנשים ישרים, שסך הכל עובדים בשביל האנשים שלהם הרבה שנים, והם רחוקים מלהיות פושעים גדולים".

זוהי דוקטרינת שקד – רק אם אתה באגסי סיגל, או הגירסה הציונית זאב רוזנשטיין, אתה יכול להיות מושחת.

איילת שקד ואביחי מנדלבליט (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
איילת שקד ואביחי מנדלבליט במסיבת הפרידה משקד במשרד המשפטים (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

קיבלת שמפניות וסיגרים במאות אלפי שקלים, ונתת בתמורה סיוע אישי לשולח המתנות? תן וקח פוליטי. ניהלת עם מו"ל גדול משא ומתן להטיית הנכס הגדול ביותר לפוליטיקאי, דעת הקהל, בתמורה לפעולה בעלת משמעות כלכלית בעשרות ומאות מיליוני שקלים? תן וקח פוליטי. התאמת רגולציה בעלות של מיליארדים לציבור, לטובת בעל הון מקורב, שוב בתמורה להון רב בדעת הקהל? לא יותר מתן וקח פוליטי. למה לעשות עניין.

לשאלה אחרת מהקהל, על עמדתה בנוגע להגבלת כהונות ראש ממשלה, השיבה שקד באותה רוח, הרואה בעבירות פליליות עניינים בטלים. שום דבר שמתקרב לפשע גדול.

"העמדה שלי היא שלשמונה שנים או לשלוש קדנציות נניח, כן נכון להגביל את הכהונה, ולדעתי נכון לעשות את זה ביחד עם החוק הצרפתי", אמרה. "זאת אומרת, לתת לבן אדם להיות שמונה שנים ראש ממשלה, ולא להציק לו בעבירות שהן לא מאוד משמעותיות. זה שילוב שבעיניי הוא נכון".

"העמדה שלי היא שנכון להגביל את הכהונה, ולדעתי נכון לעשות את זה ביחד עם החוק הצרפתי. זאת אומרת, לתת לבן אדם להיות שמונה שנים ראש ממשלה, ולא להציק לו בעבירות שהן לא מאוד משמעותיות"

מחקר שנערך לפני כמה שנים באוניברסיטת פנסילבניה בארה"ב, מצא שמונופול שלטוני ארוך שנים של קבוצה פוליטית אחת הוא מנבא שחיתות. זהו תיאור מדויק של המצב בישראל. כבר שנים רבות שהימין שולט ביד רמה והתמכר לעוצמה. אז למה ש"שלטון המשפטנים" יפגום בהנאה העילאית הזאת?

אמינותה של שקד ספגה אתמול מהלומה. נכותה המוסרית, שהיא כה היטיבה להסתיר מחלקים ניכרים מהציבור תחת מעטה אידיאולוגי, נחשפה מעט. החבלה תגליד במהירות – הימין אינו נוטה להעניש את נבחריו על גילויי שחיתות וודאי שלא על ספק-שחיתות – אך הצלקת תלווה את שקד זמן רב. מה שמגדיר אותה בפוליטיקה השתנה לתמיד.

בצלאל סמוטריץ' ואיילת שקד בהשקת קמפיין ימינה (צילום: פלאש90)
בצלאל סמוטריץ' ואיילת שקד בהשקת קמפיין ימינה בשבוע שעבר (צילום: פלאש90)

לשוחרי הדמוקרטיה זאת לא בהכרח סיבה לשאננות. שקד, שהוכיחה עד כה כישורים פוליטיים המתקרבים ברמתם לאלה של נתניהו, עשויה ללכת בעקבותיו גם בשלב הבא של הקריירה הפוליטית: מרגע שנחשפת כפי שאתה באמת, הדרך היחידה לשרוד היא לאבד את הבושה. להפוך את הלימון ללימונדה. או במושגיה: להפוך את סרטון הפאשיזם מהומור עצמי סאטירי לסרטון דוקומנטרי.

ככל שאמינות הפרסום ב"הארץ" תתבסס, תפנה שקד יותר ויותר להדגשת היותה יהודית לפני דמוקרטית. זהו סולם הערכים השליט בימין, והאלקטורט רחב מיני ים. מדד הדמוקרטיה ל-2011, גילה ש-85% מהצעירים בוגרי החינוך הדתי והחרדי סבורים שבהתנגשות בין ההלכה לדמוקרטיה, הראשונה צריכה לגבור.

בשביל שקד, הדתיה הכי חילונית בישראל, כניסה לאלמנט הלאומני-יהודי היא שכשוך נעים באזור הנוחות.

במפלגתה, שחלק מחבריה הביעו אתמול אי-אמון בפרסום על שקד, לא יפריעו לה להמשיך בשלה גם אם יתברר מעל לכל ספק שהכל אמת. אולי ההיפך – יש שם מי שמעריך פוליטיקה חסרת מוסר ורחמים. הכל כשר בשם עם ישראל, ארץ ישראל ותורת ישראל.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 743 מילים ו-1 תגובות
סגירה