סטירה פיננסית מצלצלת ממטבע ויל סמית

לא רק עיניהם של מאות מיליוני צופי טקס האוסקר בעולם קלטו את הסטירה המפורסמת שהטיח ויל סמית בקומיקאי כריס רוק באמצע טקס האוסקר לפני שבועיים, אלא גם יזמי קריפטו - שהבינו מייד שבסטירה הזו חבוי פוטנציאל רווח של מיליוני דולרים שאפשר לעשות על חשבונם של משקיעים תמימים

מטבע קריפטו על שם ויל סמית (צילום: WILL SMITH INU)
WILL SMITH INU
מטבע קריפטו על שם ויל סמית

לא עברו שעות בודדות מרגע הסטירה שהרעידה את העולם, עד שצוות DeFi (מימון מבוזר) אנונימי יצר מטבע קריפטו חדש בשם "ויל סמית אינו" (WSI) כתגובה לממים הרבים שיצר האירוע. ה"אינו" בשם המטבע הגיע מהקשר ההדוק בין עולם הקריפטו לעולם הממים ומקורו במטבע שנוצר כבדיחה על מם אחר שבו מופיע כלב מסוג שיבה אינו.

המטבע על שם ויל סמית נרשם בבורסות קריפטו מבוזרות וזמן קצר אחר כך מחירו נסק בלמעלה מ-10,000% עם נפחי מסחר יומיים שחצו את ה-3.5 מיליון דולר. ככל הנראה היו מי שהרוויחו מיליונים מהנפקה זו, ולא יהיה זה מפתיע אם אלה יתבררו כיוצרי המטבע. מאז, המטבע איבד את רוב ערכו לאכזבת המשקיעים שנכנסו באיחור.

אבל רגע לפני שאתם מחכים דרוכים עם האצבע על פעולת ה"קנייה" בבורסה כדי לתפוס בזמן את המטבע הבא שיגיע בעקבות שערורייה חדשה שתרגש את העולם, חשוב להבין כמה דברים על מטבעות דיגיטליים שנוצרו כבדיחה או על תקן של טרנד עולמי חם.

למעשה, הטכנולוגיה של עולם הקריפטו היום כל כך פשוטה והרגולציה על חלקו כל כך רפויה שהיא מאפשרת לכל אדם ליצור אסימון (סוג של מטבע וירטואלי), לקרוא לו בכל שם שיבחר, לספר עליו איזה סיפור שיעלה בדמיונו, ולהבטיח איזה הבטחה שבא לו.

הסטירה של ויל סמית לכריס רוק בטקס האוסקר, 27 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Chris Pizzello)
הסטירה של ויל סמית לכריס רוק בטקס האוסקר, 27 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Chris Pizzello)

במערכות קריפטו כמו האתריום יש תקנים המאפשרים לייצר אסימונים כאלה בחינם בזמן אפס ולקשור אותם לכל אירוע, כפי שעשו כעת יוצרי המטבע על שם ויל סמית. הסיכוי שאותם יצרני אסימונים ייתפסו וישלמו מחיר, גם אם יתברר שרימו את המשקיעים, לא גבוה במיוחד.

כל זה פותח פתח להונאות רבות. אחת ההונאות המפורסמות בשיטה זו מכונה "משיכת שטיח". זה מתחיל בדרך כלל ביצירת מטבע שאין לו שום ערך. יוצריו מעלים אותו למסחר באחת הבורסות המבוזרות שאינן מבוקרות (להבדיל מבורסות קריפטוגרפיות ריכוזיות שנמצאות תחת רגולציה מחמירה).

אחת ההונאות המפורסמות בשיטה זו מכונה "משיכת שטיח". זה מתחיל בדרך כלל ביצירת מטבע שאין לו שום ערך ויוצריו מעלים אותו למסחר בבורסה מבוזרת שאינה מבוקרת

לאחר מכן הם מצמידים את המטבע הזדוני למטבע קריפטו ידוע ובעל ערך כמו אתריום, ומזרימים באופן מלאכותי נזילות לבורסה לצורך המסחר בו. כל זה מעורר כמובן את המסחר במטבע ומעניק הרגשת ביטחון למשקיעים נוספים שיש פה הזדמנות אמיתית לעשיית רווח.

בחלק מהמקרים יוצרי המטבע אף מייצרים סביבו באז זמני בפלטפורמות שונות במדיה החברתית, מה שמגביר עוד יותר את הביטחון אצל משקיעים. ואז, ברגע שכמות יפה של משקיעים תמימים נופלת בפח ומחליפה את האתריום שברשותם במטבע הזדוני מתוך כוונה לייצר רווח קל, יוצריו מושכים את האתריום ממאגר הנזילות בבורסה ומרוקנים אותו.

מטבע אתריום. אילוסטרציה (צילום: iStock)
מטבע אתריום. אילוסטרציה (צילום: iStock)

בכך הם חונקים את המסחר סביב המטבע הזדוני ומביאים את מחירו די מהר לאפס. בסוף התהליך היוצרים נותרים עם מיליוני דולרים והמשקיעים עם מטבעות וירטואליים שלא שווים דבר.

ההונאה המפורסמת ביותר מסוג זה נגעה למטבע קריפטו שנוצר בסוף שנה שעברה על שם סדרת הנטפליקס "משחקי הדיונון". יוצרי המטבע נעלמו יחד עם 2 מיליון דולר שהרוויחו רגע אחרי שערך המטבע הגיע כמעט ל-3,000 דולר בעקבות נסיקה של עשרות אלפי אחוזים בערכו בתוך זמן קצר. מייד אחר כך התאפס ערכו.

ההונאה המפורסמת ביותר מסוג זה נגעה למטבע קריפטו שנוצר בסוף שנה שעברה על שם סדרת הנטפליקס "משחקי הדיונון". יוצרי המטבע נעלמו יחד עם 2 מיליון דולר שהרוויחו

דוח מחקר שפרסמה קבוצת Chainalysis המתמחה בניתוח שוק הקריפטו מצא שבצורה הזו נגנבו ממשקיעי קריפטו סכומי כסף שנאמדים ביותר מ-2.8 מיליארד דולר רק בשנת 2021.

ובכל זאת, לא כל מי שמייצר אסימונים הוא נוכל. רבים הם היזמים שבאמת מנסים להרים אסימון מוצלח אבל כושלים כמו כל חברת סטארט-אפ אחרת. מי שמבין בתחום יזהה בדרך כלל כבר בשלבים ראשוניים דגלים אדומים שיכולים להעיד כי מדובר במטבע זדוני.

מערכת DeFi – מטבעות מבוזרים. אילוסטרציה (צילום: iStock)
מערכת DeFi – מטבעות מבוזרים. אילוסטרציה (צילום: iStock)

יכול להיות, למשל, שהיוצרים חוסמים את האפשרות להגיב בדפים רשמיים של המטבע במדיה החברתית – מה שמעיד כי הם מעדיפים לא לחשוף את זהותם אמיתית. אינדיקציה נוספת היא עלייה לא מוסברת ומהירה מדי בערך אסימון טרי שרק הרגע נוצר.

אבל גם כך – מעשי ההונאה האלו או סתם פרויקטים כושלים מסוג זה לא מופנים כלפי אלה שמבינים בתחום, אלא עבור משקיעים חדשים שחושבים שעלו על בוננזה ובסוף מגלים שגם הם חטפו סטירה מצלצלת – הפעם מהמטבע על שמו של ויל סמית.

עוד 624 מילים
סגירה