המשוואה החדשה של חמאס

חמושים בג'נין בהלווית שנהרגו בעימותים עם צה"ל, מרץ 2022 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
Nasser Ishtayeh/Flash90
חמושים בג'נין בהלווית שנהרגו בעימותים עם צה"ל, מרץ 2022

ארגון חמאס מאיים לפעול נגד ישראל אם תנסה לכבוש את מחנה הפליטים ג'נין ואם יהודים יפגעו בקדושת מסגד אל-אקצא. צה"ל נמנע בינתיים מכיבוש מחנה פליטים ג'נין מחשש שהדבר יביא לסבב לחימה נוסף ברצועת עזה.

ארגון חמאס מרחיב את המשוואה שקבע בשנה שעברה לקראת מבצע "שומר החומות", אותה הוא מכנה משוואת "עזה-ירושלים", כדי שתכלול גם את העיר ג'נין ומחנה הפליטים הצמוד אליה. זאת בעקבות המבצע של צה"ל לסיכול טרור בצפון השומרון וחששו שצה"ל יכבוש את אזור ג'נין.

חמאס מרחיב את המשוואה שקבע בשנה שעברה לקראת מבצע "שומר החומות", אותה הוא מכנה משוואת "עזה-ירושלים", כדי שתכלול גם את העיר ג'נין ומחנה הפליטים הצמוד אליה

דובר חמאס חאזם קאסם אמר ב-11 באפריל כי "ההתנגדות ברצועת עזה תתערב בדרכה שלה להגן על פליטים ג'נין ועל ירושלים אם יהיה צורך בכך", וכי על ישראל "לשאת בהשלכות של ההסלמה מצדה".

העיתון  הלבנוני "אל-אח'באר" דיווח ב-12 באפריל ממקורותיו בחמאס כי תנועת חמאס העבירה מסר למתווכים בקשר למצב במסגד אל-אקצא בירושלים ובמחנה הפליטים ג'נין, מסר בו היא מבהירה את התחייבותה להגן על שני מקומות אלה וכי לא משנה מה יהיה המחיר.

המסר של חמאס בא לאחר האיום שהשמיע השבוע זיאד נח'אלה, מנהיג הג'יהאד האסלאמי, כי "ההתנגדות לא תאפשר את כיבוש מחנה הפליטים ג'נין על ידי ישראל ולא משנה מה יהיה המחיר".

בכירי חמאס השמיעו גם הם איומים והבהירו כי אם ישראל תאפשר לקיצונים יהודים לעשות את טקס העלאת הקורבנות לרגל חג הפסח ברחבת הר הבית, הדבר יביא להסלמה גדולה.

ארגון חמאס מרחיב את המשוואה שקבע בשנה שעברה עקב הביקורת שמושמעת עליו בשטחים, ובמיוחד באזור ג'נין, כי איננו נחלץ לעזרת תושבי ג'נין בעקבות גל המעצרים של צה"ל, חיסול המבוקשים והסנקציות הכלכליות שהטילה מערכת הביטחון הישראלית על העיר ג'נין.

בכירי חמאס השמיעו גם הם איומים והבהירו כי אם ישראל תאפשר לקיצונים יהודים לעשות את טקס העלאת הקורבנות לרגל חג הפסח ברחבת הר הבית, הדבר יביא להסלמה גדולה

את המאבק בשטח נגד צה"ל והפיגועים נגד ישראל מובילות שתי הזרועות הצבאיות של פת"ח והג'יהאד האסלאמי, "גדודי חללי אלאקצא" ו"סראיא אלקודס". הפעילות של ארגון חמאס באזור ג'נין מוגבלת מאוד מכיוון שהשב"כ הישראלי הצליח לשתק כמעט לחלוטין את התשתית החבלנית שלו באזור.

ג'נין – ראש החץ נגד ישראל והרש"פ

מחנה הפליטים ג'נין הינו מחנה הפליטים השני בגודלו בגדה, הוא הוקם ב-1953 ויש בו 40 אלף תושבים, הפלסטינים מכנים אותו "המאגר של המהפכה". המחבלים החמושים שבו מבוקשים על ידי השב"כ הישראלי ומנגנוני הביטחון של הרש"פ.

הפעילות של הקבוצות החמושות במחנה הביאה לכך, שיו"ר הרש"פ מחמוד עבאס פיטר לפני כמה חודשים את כל ראשי מנגנוני הביטחון שלו בג'נין, בעקבות האנרכיה הביטחונית שהייתה במהלך הלווייתו של בכיר חמאס ווצפי קבהא בעיר ג'נין.

בג'יהאד האסלאמי טוענים כי מבוקשים ממחנה הפליטים ג'נין שנעצרו על ידי מנגנוני הביטחון של הרש"פ נלקחו לכלא יריחו שם נחקרו בעינויים קשים.

הדור הצעיר באזור ג'נין דוגל במאבק המזויין נגד ישראל  ומתנגד לכל משא ומתן עמה. מבחינתו, "ישראל היא האויב וכל השלמה עמה הינה פשע".

בג'יהאד האסלאמי טוענים כי מנגנוני הביטחון של הרש"פ מבוקשים מג'נין נלקחו לכלא יריחו ונחקרו בעינויים קשים. הדור הצעיר שם דוגל במאבק המזויין נגד ישראל ומתנגד לכל מו"מ עמה. מבחינתו ישראל היא האויב

היציאה של מחבלים מאזור ג'נין לפעולות טרור נגד חיילי צה"ל ומתנחלים באזור השומרון או לפיגועים בתוך ישראל מציבה בפני ישראל שתי אפשרויות:

  1. מבצע צבאי נרחב בסגנון מבצע "חומת מגן" בצפון השומרון למיגור כל תשתיות הטרור בדגש על ג'נין.
  2. מבצעי מעצרים נקודתיים של מבוקשים מארגוני הטרור כדי לסכל פיגועים. ישראל הגבירה את המבצעים האלה באזורי ג'נין וטול כרם. היא עצרה עד כה עשרות מבוקשים וסיכלה כ-20 פיגועים מתוכננים.

נראה כי הדרג המדיני-ביטחוני מעדיף את האופציה הזו בניסיון להימנע מהסלמה במהלך חג הפסח, נוכח האיומים של חמאס לפתוח בחזית גם מרצועת עזה שתלווה בירי רקטות לעבר ישראל, בדיוק כפי שהיה בשנה שעברה, שהביאה למבצע "שומר החומות".

בכל מקרה, חמושים מכל אזור ג'נין הגיעו כבר אל מחנה הפליטים שלה והם נערכים לקדם פעולה צבאית גדולה של צה"ל בתוך המחנה, הזרועות הצבאיות של פת"ח והג'יהאד האסלאמי הכריזו על כוננות כללית של כל הפעילים.

אזור ג'נין רואה את עצמו כמוביל של המאבק הפלסטיני מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת, השיח' עז-אדין אלקסאם, שעל שמו נקראת הזרוע הצבאית של חמאס, נהרג בקרבות באזור הכפר יעבד ב-20 בנובמבר 1935 מכדורי הצבא הבריטי.

נראה כי הדרג המדיני-ביטחוני מעדיף את אופציית המעצרים הנקודתיים בניסיון להימנע מהסלמה במהלך פסח, נוכח איומי חמאס לפתוח בחזית גם מרצועת עזה, שתלווה בירי רקטות לעבר ישראל

ג'נין הייתה מובילה בטרור בשטחי הגדה במהלך האינתיפאדה הראשונה ופעלו בה קבוצות הטרור "הפנתר השחור" של פת"ח ו"הנשר האדום" של החזית העממית. הן התמחו בפיגועים נגד ישראלים וחיסול משתפי פעולה.

במהלך האינתיפאדה השנייה ג'נין הוציאה יותר מ-20 מחבלים לפיגועי התאבדות בתוך ישראל.

צה"ל נאלץ לכבוש בקרב קשה את מחנה הפליטים ג'נין במהלך מבצע "חומת מגן" ב-2002 וטיהר אותו מקיני הטרור.

הפיגועים האחרונים שעשו המחבלים דיא חמארשה מהעיירה יעבד ורעד חאזם ממחנה הפליטים ג'נין בבני ברק וברחוב דיזינגוף בתל אביב הציבו את ג'נין בראש המאבק הפלסטיני נגד ישראל, בעוד שרצועת עזה שומרת על שקט יחסי מאז מבצע "שומר החומות".

מאז תחילת השנה נהרגו  על ידי צה"ל 10 מחבלים באזור ג'נין ועוד עשרות נפצעו, זהו המספר הגדול ביותר של נפגעים פלסטינים בהשוואה לערים אחרות בגדה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 792 מילים
סגירה