עם כל הכבוד לג'נין, הסיפור האמיתי בחג הוא הר הבית

מסגד אל אקצא בהר הבית (צילום: Sliman Khader/Flash90)
Sliman Khader/Flash90
מסגד אל אקצא בהר הבית

עם כל הכבוד לג'נין, מבחינת הפלסטינים הסיפור האמיתי הוא הר הבית, כי רק משבר גדול על הר הבית יכול להחזיר את הבעיה הפלסטינית לרלוונטיות הבינלאומית, ולהחזיר את ערביי ישראל לרחובות.

עם כל הכבוד לג'נין, מבחינת הפלסטינים הסיפור האמיתי הוא הר הבית, כי רק משבר גדול על הר הבית יכול להחזיר את הבעיה הפלסטינית לרלוונטיות הבינלאומית, ולהחזיר את ערביי ישראל לרחובות

המאמץ הפלסטיני המרוכז להביא לפיצוץ סביב הר הבית מצריך את ראש הממשלה בנט לקבל החלטה אסטרטגית על המשך דרכו. מעמדת ראש הממשלה הוא מתחיל להבין כי הבייס הפוליטי שעליו נשען, הימין הקיצוני, הוא לא רק בעיה לישראל פנימה, אלא בעיה ליחסי החוץ של ישראל ולקשריה עם ארה"ב, ומסכנים את ברית אברהם.

קבוצות המקדש כבר גרמו לקריסת הסכמי הסטטוס קוו על הר הבית, שהיו נדבך של יציבות בירושלים בין ערביי ישראל וביחסים המיוחדים עם ירדן, שקרסו יחד עם קריסת הסטטוס קוו.

האם בנט ישתלב במפלגה חילונית כמו של סער וליברמן, או שלושתם ביחד? ימים יגידו. חזרה לשותפות עם סמוטריץ' ובן גביר ירדה מן הפרק. הלקח של בנט מפרשת סילמן, שיקלי ודומיהם הוא שמתנחלים אידיאולוגים לא יכולים להיות שותפים לדרך כי הם לא בשלים לממלכתיות.

בינתיים, המאמץ העיקרי הוא לעבור את הרמדאן ואת פסח בשלום. הסכנה היא שעימות יהודי מוסלמי יתרחב לכל העולם, ויעמיד בסכנה יהודים חובשי כיפה, כי התעמולה הפלסטינית מתרכזת בהסתה נגד יהודים דתיים, שמסכנים את הר הבית.

חזרה לשותפות עם סמוטריץ' ובן גביר ירדה מן הפרק. הלקח של בנט מפרשת סילמן, שיקלי ודומיהם הוא שמתנחלים אידיאולוגים לא יכולים להיות שותפים לדרך כי הם לא בשלים לממלכתיות

יש כעת קריאה של האירגונים הפלסטיניים להתעמתות ביום ששי הקרוב, וקבוצות המקדש המפרסמות קריאות להקריב קורבן פסח על הר הבית משמשות להם מנוף לגיוס.

ירדן, שהיא על פי הסכמי השלום שומרת מסגד אל-אקצא, הרחיבה על דעת עצמה את פטרונותה גם למקומות הקדושים לנצרות, כלומר: כנסיית הקבר, ומכאן לכל העיר העתיקה. ירדן ניסתה לשכנע את אבו מאזן שירפה מירושלים, אבל על פי המידע שקיבלנו, כאשר הם דיברו על חזית אחת בהר הבית, אבו מאזן אמר שהמופתי שיח' מוחמד חוסיין הוא זה שייצג את הממסד המוסלמי.

המלך עמד על כך שהווקף ישמור על מעמדו כמייצג הר הבית, והשיחה נסתיימה ללא הסכמה ממשית, חוץ מהבטחה של אבו מאזן להרגיע את הרוחות בירושלים – אבל דבר לא נעשה. המופתי הוא איש של אבו מאזן בעוד שהווקף הוא חלק ממשרד הדתות הירדני.

כתוצאה מכך, אירגון פת"ח אירגן "איעתיקאף" של השבאב אחרי התפילות – כלומר: להישאר ברחבה כדי למנוע את כניסת היהודים.

הווקף התערב ופיזר את השבאב ונחשף להאשמות של הג'יהאד האסלאמי שהוא משרת את ישראל ושהוא חלק מן הלחץ היהודי לאפשר תפילות. למעשה לא רק שיש תפילות, יש גם טקסים דתיים, כולל חתונות, כהפרה בוטה מצד ישראל של הסכמי הסטטוס קוו.

בעניין שער שכם, הרי הגזרה הזאת נרגעה בגלל מעצר שבאב, בעיקר מסילוואן, פעילות של ישראל להפוך את המקום לאתר של מופעי רחוב פלסטיניים, והתערבות הסוחרים אצל השבאב לשמור על השקט.

הווקף התערב, פיזר את השבאב ונחשף להאשמות הג'יהאד האסלאמי שהוא משרת את ישראל. למעשה לא רק שיש תפילות, יש גם חתונות וטקסים דתיים, הפרה בוטה מצד ישראל של הסכמי הסטטוס קוו

אבל המבחן האמיתי יהיה על הר הבית. האם מול המאמץ של ירדן והווקף להרגיע את ירושלים – ישראל תיתן את חלקה ותרחיק את עושי הצרות מן המקום. זה המבחן הגדול של בנט.

למרבה ההפתעה, ירושלים עד רגע זה לא נגררה אחרי ג'נין ודאע"ש הישראלי. היא עדיין מעוניינת להיות חלק מן המרקם של ישראל. רק שלא נשפוך את כד החלב, ואחר כך נבכה על חלב שנשפך.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 544 מילים
סגירה