ישראל לא לוקחת צד בסכסוך הקרקעות בשייח ג'ארח

מוחמד אל-קורד נואם באו"ם (צילום מסך מתוך הנאום שהועלה לטוויטר)
מוחמד אל-קורד נואם באו"ם (צילום מסך מתוך הנאום שהועלה לטוויטר)

ב-21בינואר, מוחמד אל-כורד ביקר באוניברסיטת מינסוטה לשיחה עם 80 סטודנטים בהנחיית SJP (סטודנטים למען צדק בפלסטין). לראות את אל-כורד מתארח בקמפוסים אמריקאים בפורומים של ארגונים אנטי-ישראלים, או אפילו על ידי מחלקות לימודים של אוניברסיטאות, הפך לאירוע שכיח יותר ויותר.

לראות את אל-כורד מתארח בקמפוסים אמריקאים בפורומים של ארגונים אנטי-ישראלים, או אפילו על ידי מחלקות לימודים של אוניברסיטאות, הפך לאירוע שכיח יותר ויותר

אז איך זה הפך לנורמה, שפעיל פלסטיני, שלא חש בושה לשתף את תמיכתו במחבלים מורשעים ברשתות החברתיות, מצא בית חם באוניברסיטאות אמריקאיות? הדוגמה האחרונה לכך, אל כורד אהב פוסט מסית שיצא ב-6 לאפריל בטוויטר, המצדיק את מעשי הטרור שמבצעים מחבלים פלסטינים. הפוסט אפילו קרא לאזרחים ישראלים שגרים בתוך גבולות הקו הירוק "מתנחלים".

למי שלא מכיר, מוחמד אל-כורד הוא פעיל פלסטיני בולט, עיתונאי ומשורר, אשר השיג הכרה בינלאומית ומעמד גבוה כתומך בפלסטינים. אל-כורד עלה לגדולה בשנה שעברה בגלל שדיבר נגד "גניבת הקרקעות" בשייח ג'ראח, שכונה במזרח ירושלים.

מעבר לדעות הלאומניות שלו, לאל-כורד התבטאויות אנטישמיות מזעזעות שלא רחוקות מהאמרות הנוראיות שהנאצים אמרו על היהודים; הוא האשים את הישראלים בתאווה לדם פלסטיני, ובנוסף הוא מעז להשוות בין ישראלים לנאצים.

מעבר לדעותיו הלאומניות, לאל-כורד התבטאויות שמזכירות אמרות נאציות על היהודים; הוא העז להשוות בין ישראלים לנאצים והאשים אותם בתאווה לדם פלסטיני

למרות נסיונותיו של אל-כורד לנכס לאירועי שייח ג'ארח גוון פוליטי ולאומני מצד ישראל, זה לא המצב. ממשלת ישראל לא לוקחת צד בסכסוך על הקרקעות בשייח ג'ארח, ולמעשה כל הסכסוך בשייח ג'ארח הוא רק מחלוקת על זכויות בעלות ושכר דירה. מאותה סיבה, הדיירים הפלסטינים פונו מבתיהם לאחר שלא שילמו שכר דירה.

אותן קרקעות נמצאות בבעלות התאחדויות יהודיות טרם הקמת מדינת ישראל ב-1948. יתר על כן, הוסכם ב-1982 עם התושבים הערבים בשייח ג'ארח שהם יישארו בבתיהם כדיירים מוגנים, כל זמן שהם ישלמו שכירות לבעלים היהודים. כאשר התושבים הערבים בשכונה לפתע החליטו לא לעמוד בהסכם ולהפסיק לשלם את שכר הדירה, הם נאלצו על פי חוק להתפנות ממקום מגוריהם.

זאת לא קרקע שנגנבה על ידי מדינת ישראל, אלא מדובר בפורעי חוק שהחליטו להתנחל בבתים של אחרים מבלי לשלם שכר דירה. אגב, שכר הדירה שחויבו לשלם תושבי שייח ג'ארח היה מלכתחילה נמוך במיוחד ולא הועלה במהלך השנים, כיוון שהתושבים הוגדרו כדיירים מוגנים, ובכל זאת הם בחרו שלא לעמוד בהסכם כיוון שהם טענו ש"הונו" אותם.

"שגרירי קמפוסים", או ליתר דיוק "בריוני קמפוסים" כמו אל-כורד, שבראש מעייניהם לא עומדת טובת הפלסטינים אלא הכפשת מדינת ישראל, שוללים מהיסוד את זכותה של מדינת ישראל להתקיים בשלום.

במשך שנים אל-כורד מסית בגלוי לאלימות נגד העם היהודי ומדינת ישראל. ב-2014 אל-כורד קרא בטוויטר ל"אינתיפאדה שלישית". כלומר לרצח יהודים, כפי שעשו באינתיפאדה הראשונה והשנייה, כשהביאו לטבח 1,300 קורבנות ישראלים.

במשך שנים אל-כורד מסית בגלוי לאלימות נגד העם היהודי והמדינה. ב-2014 אל-כורד קרא בטוויטר ל"אינתיפאדה שלישית". כלומר לרצח יהודים, כמו באינתיפאדה הראשונה והשנייה

בדצמבר האחרון, בשכונת שייח ג'ארח, נדקרה אם שהייתה בדרך לבית הספר עם ילדיה, על ידי מחבלת בת 14! כמובן שאל-כורד לא הוציא על כך שום הודעת גינוי, כיוון שהוא בעצמו מעודד התנהגות כזאת ברשתות החברתיות.

במהלך המבצע של ישראל נגד החמאס במאי 2021, אל-כורד איחל מוות ליהודים בציוץ "אני מקווה שכל אחד מהם ימות בדרכים המייסרות והאיטיות ביותר. אני מקווה שהם יראו את אמם סובלת. אני מקווה שהטרוריסטים (ישראלים) האלה יקבלו את המגיע להם פי עשרה".

וזה לא נגמר שם. אל-כורד האשים את ישראל בכך שנאלצה להגן על אזרחיה מפני 4,500 הטילים שנורו על ידי החמאס במאי האחרון.

הטענה של אל-כורד שישראל עוסקת בחיסול הילידים הפלסטינים הפוכה מהמציאות. מאז פלישת צבאות ערב למדינת ישראל ב-1948 מספר הפליטים הפלסטינים גדל מ-700 אלף ל-5.5 מיליון פליטים היום.

באשר לשייח ג'ארח – בית המשפט הישראלי ניסה פעמים רבות לפתור בדרכי גישור א-פוליטיות את סוגיית הקרקעות. התחנונים המאוסים של הצד הפלסטיני והצגת הנרטיב של הקורבן אחרי סירוב עיקש לנסות לפתור את סוגיית שייח ג'ארח מעידה על איך הציבור הפלסטיני ומנהיגיו נוהגים במהלך משאים ומתנים עם ישראל. דוגמה לכך שבית המשפט הישראלי מנסה ללכת לקראת המשפחות הפלסטיניות היא הפסיקה של בג"ץ ב-1.3.22, לפיה ארבע משפחות פלסטיניות בשכונת השייח' ג'ראח ישארו במגוריהן עד שמשרד המשפטים יישב את תביעות הבעלות שלהן על הנכס.

דוגמה לכך שביהמ"ש הישראלי מנסה ללכת לקראת המשפחות הפלסטיניות היא פסיקת בג"ץ ב-1.3.22, לפיה 4 משפחות פלסטיניות בשייח' ג'ראח ישארו במגוריהן עד שמשרד המשפטים יישב את תביעות בעלותן על הנכס

המאבק על שכונת שייח ג'ראח הוא לא רק מאבק תודעתי אלא גם מאבק אלים.

כמו באפריל 1948, כשפורעים פלסטינים ביצעו טבח מחריד בשייח ג'ראח, והרגו 78 יהודים בהם רופאים, אחיות, חולים ואחרים, שהיו בשיירה להר הצופים ולבית החולים הדסה.

 בגלל שזיכרונו של אל-כורד מאד קצר וסלקטיבי, אזכיר שבמהלך אותה מלחמה כבשו הכוחות הירדניים הפולשים את יהודה ושומרון, כולל שייח' ג'ראח וחלקים נוספים של ירושלים – והיהודים ששרדו את הלחימה נאלצו לברוח משם. השלטון הירדני השתלט על כל רכוש בבעלות יהודים שם, כולל מבנים יהודיים ואדמות בשייח ג'ראח.

רק ב-1967 ישראל קיבלה את השטחים לאחר מלחמת ששת הימים; התנועות היהודיות הוכיחו את חזקתן על שייח' ג'ראח בבית המשפט. הם לא ניסו לפנות את המשפחות הפלסטיניות, אלא רק בישרו להם שהם יתחילו לשלם שכר דירה.

אם נלך עוד אחורה בהיסטוריה נגלה שאדמות שייח ג'ארח נרכשו בצורה חוקית על ידי ועד של יהודים אשכנזים וספרדים ב 1876. אותה קבוצה רכשה את הקרקע של קבר שמעון ושדה צמוד של 18 דונם.

כבר כמה מאות שנים לפני כן, יהודים נהגו לעלות לקבר. היהודים הספרדים החלו לבנות בתים באזור, והקימו קהילה שבסופו של דבר מנתה מאות, אך לנוכח האלימות הערבית בשנות ה-30 של המאה ה-20 הקהילה הלכה ופחתה.

רק ב-1967 ישראל קיבלה את השטחים לאחר מלחמת ששת הימים; התנועות היהודיות הוכיחו את חזקתן על שייח' ג'ראח בביהמ"ש. הם לא ניסו לפנות את המשפחות הפלסטיניות, אלא דרשו שיתחילו לשלם שכר דירה

לאור ההתבטאויות וההסתה שלו, אני נדהם כיצד אל-כורד יכול להיכנס לתחומה של ארה"ב עם התמיכה הגלויה שלו בטרור. מעבר לביטוי השנאה, אל-כורד משתדל לנבל את פיו ככל יכולתו ברשתות החברתיות. ב-18 לינואר הוא צייץ בטוויטר: "שתלך לעזאזל ישראל וכת המוות של רצח עם שהיא הציונות". זה "גיבור התרבות" שקמפוסים נושאים אליו עיניים? מעבר למה שזה אומר עליו, זו גם צריכה להיות נורת אזהרה לאווירה האנטישמית והאנטי-ציוניות ששוררת בקמפוסים בשנים האחרונות.

אוניברסיטאות צריכות להיות מקום עם חופש ביטוי, אבל הן גם צריכות להבדיל בין חופש ביטוי להסתה. זה גבול שלפעמים יכול להיות מאד דק, אך במקרה של אל-כורד אי אפשר לפספס את זה. הקמפוסים בארה"ב הם מראה לחברה האמריקאית, והשפעתו של אל-כורד  ממשיכה לחלחל גם מעבר לקמפוסים.

תום יוחאי למד מדעי המדינה וגיאוגרפיה באוניברסיטת בן גוריון. רכז קמפוסים ב-CAMERA, ארגון פרו ישראלי הפועל בקמפוסים ברחבי העולם וברשתות חברתיות. פעיל בתוכנית מודל האו"ם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 989 מילים
סגירה