ראש הממשלה יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

לפיד יצטרך לעבוד קשה ולשלם מחירים גבוהים כדי להביא את הממשלה לפסח הבא

יאיר לפיד הפגין אתמול אופטימיות בנוגע לעתידה של הממשלה, אחרי פרישת עידית סילמן, וגם אישר שיעבוד מול הרשימה המשותפת כשנחוץ ● אבל לפיד מתעלם מהאווירה שתבוא ומהשיח אחרי שתסתיים פגרת הכנסת ● אורית סטרוק מדברת על מלחמת אחים במגזר הדתי-לאומי ● בנט מדבר על הדרה ומדון, אבל מקיים אותם בעצמו ● ואלי אבידר שולח הוראות מבצעיות לפעילי מפלגתו ● פרשנות

1

"אם נעבוד נכון", אמר אתמול ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, "הממשלה הזו תהיה כאן בפסח הזה וגם בפסח הבא".

"אם נעבוד נכון" פירושו "אם נעבוד רק בזה". אם הממשלה תעבוד בשנה הבאה אך ורק בתחזוקת הקואליציה אולי אפשר לשרוד את הפסח הזה וגם את הפסח הבא, אבל שום דבר באמת לא יתפקד במדינה כמו שצריך. גם המחיר הפוליטי והדימוי העסקני יהיה נוראי, מעבר ליכולת להעביר חוקי יסוד חשובים שמחייבים רוב של 61 חברי כנסת לפחות.

"אם נעבוד נכון" פירושו "אם נעבוד רק בזה". אם הממשלה תעבוד בשנה הבאה אך ורק בתחזוקת הקואליציה אולי אפשר לשרוד את הפסח הזה וגם את הפסח הבא, אבל שום דבר באמת לא יתפקד במדינה כמו שצריך

כאשר לפיד מדבר על הפסח הבא הוא מתכוון לתקציב הבא. תקציב 2022 אושר עד מרץ 2023, מה שמבטיח סוג של תעודת ביטוח לממשלה ולקואליציה עד הפסח הבא. אם התקציב לא היה מאושר, זו הייתה בעיה.

המצב הפרלמנטרי הנוכחי לא משקף בדיוק קואליציה ואופוזיציה. בקואליציה יש 60 חברי כנסת אחרי פרישת עידית סילמן, באופוזיציה 54, ויש את ששת חברי הרשימה המשותפת שמצד אחד רוצים להפיל את הממשלה ומצד שני לא רוצים להחזיר את בנימין נתניהו לשלטון.

יאיר לפיד נואם בפתח ישיבת סיעת יש עתיד, 14 באפריל 2022 (וידיאו: עוז אביטל תדמית)

לפיד אמר אתמול (חמישי) שיעבוד גם מול הרשימה המשותפת. סביר להניח שאחמד טיבי וגיסו אוסמה סעדי ידעו להפיק את המקסימום מהמצב הזה. הם ידעו להיעדר מהצבעות ויאפשרו לקואליציה להעביר חוקים ולהימנע ממבוכה.

התמורה תהיה קשה לעיכול, אבל הכול ילך כאן ממילא על מקח וממכר אינסופיים, ניצול מצבים, זיהוי חולשות, איומים, היעלמויות, תרגילים פרלמנטריים ופיליבסטרים.

ברגע זה המומנטום האופוזיציוני קצת נעצר, אחרי מסיבת הניצחון הרועשת בצומת הסינמה סיטי בירושלים ביום רביעי שעבר. יו"ר הליכוד ונתניהו לא לכדו עריק נוסף, ימינה לא התפצלה ולא הוקמה סיעה חדשה.

האמת היא שאף אחד שם – במיוחד אביר קארה, עידית סילמן וגם עמיחי שיקלי – לא יודע בדיוק מה הוא רוצה. לכן גם הפגישות שהיו התפוצצו.

גם משה גפני מיהדות התורה שופך מים קרים על האפשרות של בחירות חדשות ומבקש להקים קואליציה וממשלה חדשה בכנסת הזו, בתמיכה נסתרת של חברי כנסת בליכוד, מתנגדי נתניהו.

גם משה גפני מיהדות התורה שופך מים קרים על האפשרות של בחירות חדשות ומבקש להקים קואליציה וממשלה חדשה בכנסת הזו, בתמיכה נסתרת של חברי כנסת בליכוד, מתנגדי נתניהו

חברי הרשימה המשותפת איימן עודה, אחמד טיבי, סמי אבו שחאדה ואוסמה סעדי בישיבת סיעה, 15 בנובמבר 2021 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
חברי הרשימה המשותפת איימן עודה, אחמד טיבי, סמי אבו שחאדה ואוסמה סעדי בישיבת סיעה, 15 בנובמבר 2021 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

סילמן עשתה מהלך, אבל מתקשה להשלים אותו. היא עדיין נשמעת נסערת ומהוססת. בראיון שהעניקה לזמן ישראל – היחיד שהיא נתנה עד כה – היא ניסתה למזער נזקים ואמרה שאינה רוצה שיכריזו עליה כפורשת. סילמן יודעת מה המשמעות ולכן גם לא תצביע בכל דבר ועניין עם האופוזיציה. אם תעשה כך, הלכו ההסכמים עם הליכוד והשריון המובטח במקום העשירי.

לפיד מדבר גם על שרידות הממשלה אחרי הפסח הבא. הוא מתכוון לתקציב 2023 שגם אותו אפשר להעביר ברוב של 50 לפחות – ומספיק שטיבי ייעדר. צריך רק לחשוב על הסערה הציבורית ועל המחירים שיעופו כאן.

לפיד מדבר גם על שרידות הממשלה אחרי הפסח הבא. הוא מתכוון לתקציב 2023 שגם אותו אפשר להעביר ברוב של 50 לפחות – ומספיק שטיבי ייעדר. צריך רק לחשוב על הסערה הציבורית ועל המחירים שיעופו כאן

זו נקודת החולשה בניתוח של לפיד. הא מתעלם מהאווירה. אחרי הפגרה, השיח יהיה סביב הבחירות המוקדמות. בקואליציה ובאופוזיציה יספרו את ימיה של הממשלה. בעת הזו כולם ינסו להרוויח נקודות אצל התומכים שלהם לקראת הבחירות, להקצין עמדות ולעודד קונפליקטים.

כולם יעשו את זה: מימינה ועד העבודה, מתקווה חדשה ועד מרצ. היינו כבר במצבים כאלה שבהם כולם מאבדים שליטה במרדף אחרי קולות אבודים. שלא לדבר על הדרייב של האופוזיציה.

עידית סילמן בכפר המכבייה בעת המו"מ הקואליציוני, 2 ביוני 2021 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)
עידית סילמן בכפר המכבייה בעת המו"מ הקואליציוני, 2 ביוני 2021 (צילום: Avshalom Sassoni/Flash90)

הלחץ על פיזור הכנסת יהיה אדיר. השילוב של קואליציית מיעוט עם אווירה שמדרבנת ומצפה לבחירות חדשות ופוליטיקאים שחושבים רק על הקדנציה הבאה שלהם היא קטלנית לכל כנסת. מהבחינה הזו, לפיד מגלה אופטימיות חסרת תקנה כמעט, אולי כי אין לו ברירה.

2

בכל שנה, מזה שנים, מגיע השר זאב אלקין לחברון בפרשת חיי שרה. אלקין מתארח בביתה של ח"כ אורית סטרוק, מתפלל במערת המכפלה יחד עם אלפים שמגיעים לחברון, ובשבת כדרך קבע הוא אומר דברי תורה על הפרשה במהלך הסעודה השלישית בביתה של סטרוק. עשרות רבות של אנשים באים לשמוע אותו.

השנה אלקין לא הגיע. פרשת חיי שרה חלה בסוף אוקטובר, ארבעה חודשים אחרי כינונה של הממשלה הזו. "לא כדאי לך לבוא, אתה לא תצא מכאן חי", סטרוק אמרה לו אז. היא לא התכוונה לרצח, אבל המטאפורה הייתה ברורה. "אם תבוא לכאן, המון אנשים יציקו לך, יקללו אותך, ינסו לגרש אותך. אתה תרגיש כאן רע. לא כדאי לך לבוא".

אלקין אכן לא הגיע. הוא הבין מה צפוי לו במקום שאליו מגיעים המוני דתיים ושומרי מסורת. הוא לא צריך את בצלאל סמוטריץ' כדי להבין כי בבתי כנסת, בעיקר אלה של הציונות הדתית, לא משאירים את הפוליטיקה בחוץ. להיפך: בתי הכנסת הם מקום מפגש שבו מתפרצות כל המחלוקות הקשות ואנשים משלמים מחיר כבד על עמדות מתונות.

לא צריך את בצלאל סמוטריץ' כדי להבין כי בבתי כנסת, בעיקר אלה של הציונות הדתית, לא משאירים את הפוליטיקה בחוץ. להיפך: בתי הכנסת הם מקום מפגש שבו מתפרצות כל המחלוקות הקשות

ח"כ זאב אלקין (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ זאב אלקין (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

זה אולי פחות ידוע, אבל בימי ההתנתקות מעזה גורשו מבתי כנסת של הציונות הדתית עשרות חיילים במדים. מבחינת המתפללים, החיילים היו אלו שגירשו אותם מבתיהם בעצמונה ובגוש קטיף, ולא משנה אם הם השתתפו בפינוי או לא.

בימי ההתנתקות מעזה גורשו מבתי כנסת של הציונות הדתית עשרות חיילים במדים. מבחינת המתפללים, החיילים היו אלו שגירשו אותם מבתיהם בעצמונה ובגוש קטיף, ולא משנה אם הם השתתפו בפינוי או לא

סמוטריץ' מכיר היטב את המציאות הזו, ולכן מצא לנכון לעודד אותה. הוא רוצה לפרק את בנט ואנשי ימינה מכל נכסיהם, להשפיל אותם גם במקומות שנועדו לעבודת האל, לגזור עליהם כרת מהקהילה שלהם, להטיל עליהם חרמות. הוא לא יגנה את המתנכלים לניר אורבך או לסילמן; הוא ידרבן אותם.

זו מלחמת אחים במגזר הדתי-לאומי, והיא לא יושבת רק על הבחירה הפוליטית של בנט. ח"כ סטרוק שייכת לגרעין הקשה של הציונות הדתית. היא מדברת על פגיעה ביסודות הלאומיים והדתיים.

"הם פוגעים בקומת המסד", אומרת סטרוק, "בערכים של מדינת הלאום. גם אם מחר בנט, ניצן הורוביץ ומנסור עבאס יחילו ריבונות בחברון, אני אתנגד לזה. מבחינתי אין לזה משמעות. אני לא רוצה שעבאס יחיל את הריבונות כאן".

ח"כ אורית סטרוק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ אורית סטרוק (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שאלתי את סטרוק מה הכי מפריע לה? איפה היא רואה את הכרסום בזהות היהודית של המדינה?

"זה הכול" היא משיבה. "ליברמן לא הולך למכור חמץ, בכנסת יש תערוכה לט"ו בשבט עם כתוביות בערבית, הנטיעות בנגב שנפסקו, הגיור שהפך לאזרחי. זה הרבה יותר עמוק מהבנייה ביו"ש".

"ליברמן לא הולך למכור חמץ, בכנסת יש תערוכה לט"ו בשבט עם כתוביות בערבית, הנטיעות בנגב שנפסקו, הגיור שהפך לאזרחי. זה הרבה יותר עמוק מהבנייה ביו"ש"

בנט מדבר על חורבן בית שני, על שנאת חינם. את לא מזדהה עם זה?
"בנט מתכוון לחורבן הבית הפוליטי שהוא בנה. זה הכול. אתה יושב עם השמאל, עם מרצ, עם הערבים שונאי ישראל, אבל חצי מעם ישראל אתה משאיר בחוץ? את אנשי הימין, כל החרדים, את המסורתיים. זה הרוב העצום של עם ישראל".

בקצב הזה של חרמות והסתה עוד ירצחו מישהו בבית הכנסת, כמו את גדליהו בן אחיקם.
"לא, זאת לא הרוח. אורבך דווקא הולך לבית הכנסת שלו בפתח תקווה ולא מעירים לו. אף אחד לא צועק עליו שם".

3

בנט טעה בטיעון אחר שלו. "אנשים שבקושי שירתו בצה"ל אומרים לנו מה לעשות", כך אמר. זו פגיעה ישירה במאות אלפי אנשים שהשתחררו משירות צבאי מסיבה כזו או אחרת, ועכשיו הם לא ראויים מבחינתו של ראש הממשלה להעביר ביקורת.

ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: Ohad Zwigenberg/POOL)
ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: Ohad Zwigenberg/POOL)

בנט, שמדבר על הדרה והפרדה ומריבה, מקיים אותה בעצמו. במה שונים האנשים שהצבא לא גייס אותם מסיבותיו ומסיבותיהם מאלה ששירתו? לא מדובר על משתמטים או חצי משתמטים כמו סמוטריץ', אלא על אזרחים מצוינים שתורמים ויכולים לתרום מכישרונם למדינה לא פחות מאף אחד אחר, אולי גם מבנט עצמו.

חבל שראש הממשלה לא חשב על הדברים ופסל בהבל פה כל כך רבים וכל כך טובים, גם אם הם לא שירתו בגבעתי.

4

ובינתיים, אלי אבידר ממשיך לבנות את המפלגה שלו. ביום שני השבוע הוא כינס 200 פעילים בכפר המכבייה. השבוע הוא שלח להם דף סיכום עם אופרציה מרשימה, הוראות מבצעיות, שמות קוד ותדרוכים להמשך פעילות המפלגה שזוכה בינתיים לשם זמני, "הסיירת".

וכך כתב אבידר:

לפני מספר שבועות התכנסנו, קבוצת הסיירת, בשורש, ודיברנו על הרמת כנס פעילים ארצי. אמרנו אז שאנחנו רוצים לראות 100-150 משתתפים. הגיעו יותר ממאתיים משתתפים וכל הכבוד לכם. היו לחצים שניסו להפריע ובזכותכם זה הצליח.

הכנס היה מוצלח. הגיעו פעילים שיש להם ניסיון בעשייה, מחויבים למטרה, מגוונים מבחינת מיקומים גיאוגרפיים, ורתימתם להמשך אפשרית.

אנו עובדים כעת על ניתוח הנתונים של הנרשמים לכנס ומתחילים לעבור לשלב הבא.

השלב הבא הוא הקמת קבוצות פעילים באזורים הגאוגרפיים השונים; מתוך מטרה להגיע לשמונה פעילות/ים בכל אזור מגורים; שיתפקדו כקבוצת פעילים אורגנית.

המטרה לבסס לפחות 10 נקודות כאלה במהלך 3 השבועות הקרובים. הקבוצות תקראנה:

חדרה 2030, יבנה 2030, רחובות 2030, הרצליה 2030….

ברגע שנגיע למספר הרצוי נערוך סדנאות לאותן קבוצות כדי להכשיר אותן:

  1. לעבוד יחד.
  2. לבנות את המערך המקומי באזור המגורים שלהם.

"חשבנו בתחילת הדרך שצריכות לקום גם קבוצות ארציות לנושא "חוקי הנאשם", אבל החברים אמרו לי לאחר המפגש בשורש שהיו רוצים לראות את "חוקי הנאשם" כפרויקט של כל הקבוצות יחד. מעבר לחוקי הנאשם, כל קבוצה מקומית תפתח סדר יום מקומי – ברוח הערכים שאנחנו מקדמים.

נשמח אם תוכלו לערוך בדיקה בסביבתכם לגבי ארגון קבוצות אורגניות ותיידעו אותנו בהתפתחויות אצלכם.

במיקומים גאוגרפיים שלא מגיעים לשמונה פעילים, אנחנו נדחוף הצטרפות דרך קבוצות התומכים שלנו בווטסאפ ובפייסבוק. עדיף להשאיר את הפנייה לקבוצות הגדולות להמשך, לשלב שבו 'קבוצות השמונה' פותחות הרשמה למערכות המידע שלהן ועורכות אירוע ראשון.

בנוסף, איך לא, אנחנו מתמודדים עם תדרוכים בתקשורת של גורמים פוליטיים שלא אוהבים את העובדה שאנחנו מקדמים את חוקי הנאשם. לא נורא. אנחנו נותנים מענה. לבסוף לא תהיה להם ברירה אלא לקדם את זה במהלך חייה של הממשלה הזאת.

אני רוצה לומר לכם תודה רבה.

המילה אנחנו היא בעלת עוצמה, וכשמדובר בקבוצת הסיירת, זה עוצמתי הרבה יותר.

חג חירות שמח לכולם,

אלי

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אפשר לחשוב שעם 61 ח"כים על הנייר הקואליציה הצליחה לתקפד בכנסת. אנו עדים לשינוי מהותי בשיטת הממשל בישראל. לא פורמלי או חוקי אך בפועל. שלטון שמתבסס על דמות אחת בלבד: מי שעומד בראש הממשלה ... המשך קריאה

אפשר לחשוב שעם 61 ח"כים על הנייר הקואליציה הצליחה לתקפד בכנסת. אנו עדים לשינוי מהותי בשיטת הממשל בישראל. לא פורמלי או חוקי אך בפועל. שלטון שמתבסס על דמות אחת בלבד: מי שעומד בראש הממשלה וגם זה בקושי רב. כל השאר נמחק. הכנסת נמחקה (במיוחד אחרי חוק הנורבגי), בתי המשפט בתהליך של שחיקה והתקשורת הקלאסית פינתה את הזירה לרשתות. יש ממשל כל פעם יותר חלש ויש כלכלה (של מונופולים והיטק) שבונים מוקדי שליטה מקבילים.המשבר הפוליטי מפתח חיים של עצמו. השלטון הכלכלי מסתדר לא רע ורוב העם מנסה לשרוד.

עוד 1,509 מילים ו-1 תגובות
סגירה