נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפגישתם בג'ידה, ערב הסעודית, ב-23 ביולי 2017 (צילום: Presidency Press Service/Pool Photo via AP)
Presidency Press Service/Pool Photo via AP

ארדואן ממשיך במסע הסולחה המזרח תיכונית, והתחנה הבאה היא סעודיה

ארדואן הכריז על כוונתו לבקר בערב הסעודית במהלך חודש הרמדאן ● הטלוויזיה הסעודית לועגת לביידן ● שלוש שנים מאז האביב הסודני, המהפכה במבוי סתום ● העיראקים חולמים לנקות את נהר החידקל ● ולפני 896 שנים נולד הרופא והפילוסוף המוסלמי אבן רושד ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

ארודאן צפוי לבקר בסעודיה

שלוש שנים וחצי לאחר חיסולו של העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'אשוקג'י על אדמת טורקיה, הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן הכריז על כוונתו לבקר בערב הסעודית במהלך חודש הרמדאן.

ארדואן ממשיך ב"מסע החיוכים" הגדול בו פתח כבר לפני כמה חודשים על מנת לשפר באופן ניכר את יחסי החוץ בין טורקיה למדינות אחרות במזרח התיכון, בהן איחוד האמירויות, ערב הסעודית, מצרים וישראל.

הכלכלה הטורקית נחלשה מאוד בשנים האחרונות, מה שהאיץ את הנכונות של הנשיא ארדואן להשקיע בחידוש היחסים עם מדינות האזור, במיוחד עם מדינות המפרץ העשירות.

הכלכלה הטורקית נחלשה מאוד בשנים האחרונות, מה שהאיץ את הנכונות של הנשיא ארדואן להשקיע בחידוש היחסים עם מדינות האזור, במיוחד עם מדינות המפרץ העשירות

לפני כחודשיים ארדואן ביקר באיחוד האמירויות. הדרך לפגישה ההיא נסללה עוד בעת "הסולחה הגדולה" בין דוחה לריאד, אבו דאבי, מנאמה וקהיר. במהלך פסגת אל-אולה בתחילת 2021, המדינות הללו הכריזו על ביטול החרם נגד קטאר שנמשך קרוב לארבע שנים.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ויורש העצר מוחמד בן זאיד באבו דאבי, 14 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ויורש העצר מוחמד בן זאיד באבו דאבי, 14 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)

כמו-כן, בשבוע שעבר התובע הכללי הטורקי קרא להעביר את משפטם של 26 חשודים ברצח של ח'אשוקג'י מטורקיה לערב הסעודית, מה שנחשב על ידי הסעודים כצעד בונה אמון והסרת המכשול העיקרי לפני החזרה לשגרה דיפלומטית ושיפור ביחסים.

השבוע חלף בסימן הדיפלומטיה הסעודית, כאשר השגריר הסעודי בביירות אירח בביתו לארוחת אפטאר מספר פוליטיקאים לבנונים בכירים, ביניהם גם ראש הממשלה הלבנוני נג'יב מיקאתי.

השבוע חלף בסימן הדיפלומטיה הסעודית, כאשר השגריר הסעודי בביירות אירח בביתו לארוחת אפטאר מספר פוליטיקאים לבנונים בכירים, ביניהם גם ראש הממשלה הלבנוני נג'יב מיקאתי

השגריר הסעודי חזר לביירות רק לפני מספר ימים. הוא חזר לארצו בחודש אוקטובר אחרי תקרית דיפלומטית שבמהלכה שר התקשורת ג'ורג' קרדאחי תקף את המעורבות הצבאית הסעודית בתימן.

השר נאלץ להתפטר, אך השגריר חזר רק עכשיו – בדיוק בזמן לבחירות לפרלמנט הלבנוני שיתקיימו בחודש מאי.

שר התקשורת של לבנון ג'ורג' קרדאחי מודיע על התפטרותו במסיבת עיתונאים בביירות, 3 בדצמבר 2021 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
שר התקשורת של לבנון ג'ורג' קרדאחי מודיע על התפטרותו במסיבת עיתונאים בביירות, 3 בדצמבר 2021 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)

בסעודיה מקווים שבמהלך הבחירות הללו כוחו של חזבאללה בפרלמנט הלבנוני יצטמצם – מה שיאפשר לריאד וגם למדינות אחרות במזרח התיכון ובעולם לסייע ללבנון להשתקם ולמנוע טלטלה אזורית נוספת.

הטלוויזיה הסעודית לועגת לביידן

כשהיחסים בין ריאד למערב נמצאים בשפל, גם הטלוויזיה הסעודית מרשה לעצמה ללעוג לנשיא ארצות הברית. המערכון בו מצטייר ביידן כזקן סנילי שמובל ומודרך על ידי סגנית הנשיא קמלה האריס שודר בתוכנית "סטודיו 22" בערוץ הסעודי MBC.

כשהיחסים בין ריאד למערב נמצאים בשפל, גם הטלוויזיה הסעודית מרשה לעצמה ללעוג לנשיא ארצות הברית. במערכון מצטייר ביידן כזקן סנילי שמובל ומודרך על ידי סגנית הנשיא קמלה האריס

הדמות של ביידן מבלבלת את ספרד ואפריקה, שוכחת את שמו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ומכנה בטעות את האריס "הגברת הראשונה". לאחר מכן, המערכון מסתיים בכך שדמותה של האריס גוררת את דמות ביידן אל מחוץ לבמה.

ככל הידוע, מדובר בפעם הראשונה בה הטלוויזיה הסעודית מרשה לעצמה ללעוג בגלוי לנשיא ארה"ב. החל משנות הארבעים, ערב הסעודית נשענת על ארה"ב בכל דבר ועניין – מוכרת לה נפט וקונה ממנה נשק וביטחון.

גם בעבר צצו מעת לעת חילוקי דעות בין וושינגטון לריאד, בעיקר בכל מה שנוגע לפגיעה בזכויות האדם בממלכה, אך הפעם המתיחות בין סעודים לאמריקאים הגיעה לשיא.

יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמאן, תקף את ההחלטה האמריקאית להוציא את החות'ים הפרו-איראניים מרשימה של ארגוני הטרור, ולפני כמה שבועות הנסיך אמר בראיון ש"לא אכפת לו מה ביידן חושב עליו".

יורש העצר הסעודי בן סלמאן תקף את ההחלטה האמריקאית להוציא את החות'ים הפרו-איראניים מרשימה של ארגוני הטרור, ולפני כמה שבועות הנסיך אמר בראיון ש"לא אכפת לו מה ביידן חושב עליו"

לאחרונה דווח כי יורש העצר הצעיר לא הרים את הטלפון כשהנשיא ביידן התקשר בעיצומה של המלחמה בין רוסיה לאוקראינה על מנת לייצב את מחירי הנפט העולם. בינתיים נראה שהסכסוך בין ריאד לוושינגטון רק הולך וגובר, וחילוקי דעות בנושאים שונים – החל מאיראן ועד רוסיה ואוקראינה – ממשיכים להעמיק.

בסרטון בסגנון המערכונים של Saturday Night Live – דבר שכנראה לא היה קורה תחת מנהיג אחר – ניתן לראות גם ביטוי למדיניות הפרובוקטיבית של בן סלמאן, שלא מסתיר את כעסו על האמריקאים.

המהפכה בסודן במבוי סתום

השבוע, עשרות אלפי סודנים יצאו לכיכרות הערים על מנת לציין את המהפכה שבמהלכה הודח הנשיא עומר אל-בשיר ולמחות נגד המשך השליטה של אנשי צבא על המדינה. המפגינים חסמו את הכבישים, שרפו צמיגים ודרשו מהצבא לפנות את מקומו להנהגה אזרחית שתיטיב עם האוכלוסייה הסודנית.

ההפגנות במדינה פרצו כבר לפני מספר שבועות – המפגינים בעיר אטברה, שנחשבת ל"מולדת המהפכה", דרשו מהממשלה להוריד את יוקר המחיה.

בארגון המזון והחקלאות של האו"ם ובתוכנית המזון העולמית מזהירים שבמהלך השנה סודן תתמודד עם רעב קשה על רקע משבר כלכלי ויבול מועט. המלחמה בין רוסיה לאוקראינה גורמת למחירי המזון לטפס עוד ועוד.

בארגון המזון והחקלאות של האו"ם ובתוכנית המזון העולמית מזהירים שבמהלך השנה סודן תתמודד עם רעב קשה על רקע משבר כלכלי ויבול מועט. המלחמה בין רוסיה לאוקראינה גורמת למחירי המזון לטפס עוד ועוד

השליט הסודני אל-בשיר הודח ב-11 באפריל במהלך הפיכה צבאית שקדמו לה הפגנות ומחאות המוניות שנמשכו מספר חודשים

השבוע המפגינים דרשו את "המשך המהפכה", כיוון שלדבריהם השלטון של הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן הוא המשך ישיר של שלטונו של אל-בשיר. באוקטובר 2021 הכריז הצבא, בראשות הגנרל אל-בורהאן, על מצב חירום במדינה והדיח את ממשלתו האזרחית של עבדאללה חמדוכ.

כרגע השלטון נמצא בידי "מועצת הריבונות", בראשות אל-בורהאן. השלטון האזרחי מעולם לא הוחזר, ופוליטיקאים רבים מהאופוזיציה נעצרו. סודנים רבים שהשתתפו בהפגנות ומחאות נגד אל-בשיר חוששים מהנצחת המצב בו אנשי צבא ממשיכים לשלוט במדינה ומונעים את התפתחותה.

עיראקים חולמים לנקות את החידקל

השבוע, כ-200 מתנדבים עיראקיים יצאו עם כפפות ושקי פלסטיק גדולים לגדות נהר החידקל בבגדד על מנת לנקות את הנהר העתיק, בפעם הראשונה מזה עשרות שנים.

מבצע הניקוי הגדול התחיל לפני כמה שבועות בחסות הממשלה העיראקית והארגונים הסביבתיים הבינלאומיים.

יחד עם נהר הפרת, חידקל הוא אחד משני נתיבי המים העיקריים של עיראק. שני הנהרות העתיקים שלחופיהם התפתחה הציוויליזציה השומרית העתיקה, מזוהמים מאוד בפסולת ביתית, תעשייתית וחקלאית.

יחד עם נהר הפרת, חידקל הוא אחד משני נתיבי המים העיקריים של עיראק. שני הנהרות העתיקים שלחופיהם התפתחה הציוויליזציה השומרית העתיקה, מזוהמים מאוד בפסולת ביתית, תעשייתית וחקלאית

האשפה שזורמת במורד הנהר סותמת את גדות הנהרות, פוגעת באקוסיסטם של הביצות ומהווה איום על חיות בר ועל בני אדם שניזונים ממי הנהר.

מעטים בעיראק מפרידים וממחזרים את הפסולת, ובמקרים רבים היא מגיעה לחופים או למים של הנהרות ההיסטוריים. מבצע הניקוי שהתקיים השבוע לא יפתור את הבעיה של החידקל והפרת – בשביל זה הממשלה העיראקית תצטרך להשקיע לא מעט מאמץ וכסף – אך בעיראק מאמינים שמדובר בצעד ירוק ראשון בכיוון הנכון.

מבצע הניקוי שהתקיים השבוע לא יפתור את הבעיה של החידקל והפרת – בשביל זה הממשלה העיראקית תצטרך להשקיע לא מעט מאמץ וכסף – אך בעיראק מאמינים שמדובר בצעד ירוק ראשון בכיוון הנכון

היום הזה בתולדת המזרח התיכון: יום הולדתו של אבן רושד

ב-14 באפריל 1126 בקורדובה, אז בממלכת אל-אנדלוס המוסלמית, במשפחה של קאדי מקומי נולד אבו אל-וליד מוחמד אבן אחמד אבן רושד – פרשן של אריסטו ושל תאולוגיה מוסלמית, מומחה במשפט, לוגיקה, פסיכולוגיה, רפואה, פוליטיקה ומוזיקה.

גם היום, אבן רושד משפיע על הוגי דעות מודרניים במזרח ובמערב, ודמותו מעוררת השראה בקרב חוקרים, סופרים ויוצרי קולנוע. הוא שימש כרופא החצר של השליט המוחַדי אבו יעקוב יוסף אשר פרס את חסותו עליו והעניק לו תמיכה כדי לאפשר לו לכתוב פירושים על כתבי אריסטו.

פסל של אבן רושד בקורדובה, ספרד (צילום: ויקיפדיה)
פסל של אבן רושד בקורדובה, ספרד (צילום: ויקיפדיה)

אבן רושד תקף את כתביו של הוגה הדעות המוסלמי אל-ע'זאלי שיצא כנגד פילוסופים כמו אבן רושד והאשים אותם אותם בכפירה מאחר שאינם מאמינים, לדעתו, בתחיית המתים, בהשגחה פרטית ובבריאה יש מאין.

אבן רושד טען שאמנם אמונה בעיקרים אלה מחייבת כל מוסלמי, אולם היא גם פותחת פתח לדעות שונות, גם אם אין הן עולות בקנה אחד עם עמדות הממסד האורתודוקסי, ובוודאי שאינן מוציאות אדם מכלל המוסלמים. הפתיחות והגמישות של אבן רושד הביאו להרחקתו מהחצר וגם לרדיפות נגדו, עד שנאלץ לעזוב את קורדובה ולנדוד לניכר.

אבן רושד אחראי למספר גילויים רפואיים חשובים בתחום של רשתית העין, זרימת הדם והתפתחות של מחלות וכתב שבעה חיבורים מקיפים על רפואה, אסטרונומיה, מתמטיקה ופילוסופיה. הוא הלך לעולמו בשנת 1198 בעיר מרקש, כשהוא סובל ממחסור ובדידות.

עוד 1,197 מילים
סגירה