אפילו לא חמור

מתחם קבר יוסף בשכם, 10 באפריל 2022 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
Nasser Ishtayeh/Flash90
מתחם קבר יוסף בשכם, 10 באפריל 2022

מפקד חטיבת השומרון, אלוף משנה רועי צוויג, אמר בתדרוך לחיילי כוח צה"ל שעמדו להיכנס למתחם המכונה "קבר יוסף" כי "במקום הזה הובטחה הארץ לאברהם אבינו… [וכי] אנו פועלים היום ביד רמה כאבותינו…לא כגנבים בלילה אלא כבני מלכים, וכך אנו זוכים להשיב את כבוד הארץ ועם ישראל".

מפקד חטיבת השומרון, אלוף משנה רועי צוויג, אמר בתדרוך לחיילי צה"ל שעמדו להיכנס למתחם המכונה "קבר יוסף" כי "במקום הזה הובטחה הארץ לאברהם אבינו… אנו פועלים היום ביד רמה…כבני מלכים"

לשמוע ולא להאמין. מצביא ממש מופלא, עם תודעה היסטורית כזו וידע היסטורי מעמיק שכזה לא קם לעם ישראל אולי מאז דוד המלך. ובכל זאת כדאי לנסות להעמיד מקצת מהדברים על דיוקם ההיסטורי.

המתחם המופלא הזה אינו באמת קבר יוסף מסיבה פשוטה אחת. יוסף (כמו, אגב, כל יתר האבות והאימהות הנזכרים בספר בראשית) אינן באמת דמויות היסטוריות אלא דמויות מיתולוגיות, בדומה מאד לדמויות הגיבורים במיתולוגיה היוונית, אודיסאוס ואגממנון למשל.

ובכן משום שהדמות הזו של יוסף הינה דמות מומצאת, ברור מאליו שגם "הקבר" הזה הינו קבר מומצא, ולכל היותר אולי קבור בו איזה שייך ערבי, ולא נגזים אם נסבור כי יתכן שקבורה שם נבלת חמור.

ואולי כדאי להזכיר עוד מספר דברים שוליים למח"ט המפואר הזה. ראשית ככל הידוע הציונות המדינית שמייסדה היה לא אחר מאשר בנימין זאב הרצל, יהודי חילוני לחלוטין, לא גרסה ששאיפתנו לשוב לארץ הזו נובעת מכך שהובטחה לנו על-ידי אלוהים (ישות מומצאת אחרת) אלא כדי לאפשר בניית מקלט בטוח לציבור היהודי הגדול שישב בין הוולגה לוויסלה.

עניין אחר שכדאי לנו לזכור הוא שבכל זאת יש ממד של קדושה במקום הזה, "קבר יוסף", והקדושה שייכת דווקא לעדה הדרוזית, שאחד מבניה, מדחת יוסף, חירף נפשו והקריב עצמו שם, לאחר שכנראה הופקר במקום על-ידי מפקדיו היהודים.

משום שהדמות הזו של יוסף הינה דמות מומצאת, ברור מאליו שגם "הקבר" הזה הינו קבר מומצא, ולכל היותר אולי קבור בו איזה שייך ערבי, ולא נגזים אם נסבור כי יתכן שקבורה שם נבלת חמור

משום כך, אם בכוונתו של מח"ט השומרון להפוך מקום זה קדוש גם ליהודים שיתכבד ויגיד בגלוי לחייליו ולאימותיהם: אני שולח את בניכם, חיילי היהודים, להילחם ואולי למות שם, כדי שהמקום יהיה קדוש באמת גם לנו. בדרך זו אולי הוא גם יסלול דרכו לקידום נוסף בצה"ל, דבר שבו הוא כמובן חושק מאד.

ישי קורדובה (74) הינו סא"ל בדימוס. שימש, בין היתר, כמפקד "מערכות", בית-ההוצאה לאור של צה"ל, ולאחר מכן כעורך הראשי של ההוצאה לאור במשרד הביטחון. בעל תואר שני במנהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד, בעל תואר שני בהיסטוריה מאוניברסיטת תל-אביב ובעל תואר ראשון בספרות אנגלית מאוניברסיטת תל-אביב.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
ע"פ השקפתך שהכל ממוצא וכל מה שמאמינים בו שלושת הדתות לא נכון ולא אמיתי, אין לך באמת זכות קיום בארץ ישראל. ואם אין לך זכות קיום בארץ ישראל אתה מוזמן לעזוב אותה ולחפש לך ארץ אחרת. לרוב ... המשך קריאה

ע"פ השקפתך שהכל ממוצא וכל מה שמאמינים בו שלושת הדתות לא נכון ולא אמיתי, אין לך באמת זכות קיום בארץ ישראל.
ואם אין לך זכות קיום בארץ ישראל אתה מוזמן לעזוב אותה ולחפש לך ארץ אחרת.
לרוב מוחלט של האנשים שחיים כאן ונלחמים על הארץ הזאת ברור שהתנך אינו ממוצא.
אומנם לא ניתן להוכיח בוודאות גמורה שזהו אכן קברו של יוסף אבל זה ממש לא משנה את המהות של המאבק שלנו על א"י.
נ.ב- הייתי מצפה מסא"ל במיל, בעל תואר שני ועוד כל מני תארים שאתה או עורכי האתר מתארים אותך לקצת יותר כבוד ושפה יותר מכבדת לאמונתו של האחר.
עצוב שאלו הם מפקדינו. לשמחתי אתה כבר לא בין מפקדינו ואל"מ רועי צוויג (שאותו אנני מכיר באופן אישי.) כן.

עוד 347 מילים ו-1 תגובות
סגירה