רגע לפני עונת הרחצה, גוש סלע ענק הופל במבצע יזום ממצוק הכורכר בהרצליה והתרסק על החוף ● "הוא היה תלוי על בלימה, עדיף שייפול בעיתוי שאנחנו רוצים", מסבירה מהנדסת עיריית הרצליה ● זה כמובן לא מבטיח שהקיץ יעבור בשלום: לכולם ברור שקריסות נוספות הן רק עניין של זמן

בעונת הרחצה הקרובה, שנפתחה השבוע בתרועת שרב גדולה, יהיו כמה וכמה בעלי תפקידים שיתקשו לעצום עין בלילה.

בחברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון ובשורה של עיריות שחופיהן משתרעים למרגלות מצוק הכורכר (רוב העיריות שבין אשקלון לחדרה) יודעים שזה רק עניין של זמן עד הקריסה הבאה, ושזה רק עניין של מזל אם יהיו באותה נקודה מתרחצים.

לפני שבעה חודשים, בשלהי עונת הרחצה הקודמת, קרסו סלעים במשקל מאות טונות בחוף אפולוניה שבצפון הרצליה. למרבה המזל, החוף היה ריק אז ובדיווחי החדשות הידיעה נותרה בסדר הגודל שעובר מתחת לרדאר של רוב הציבור.

החשש מאסון מתקרב הביא ערב עונת הרחצה הנוכחית לפעולה תקדימית: הפלה יזומה של גוש סלע גדול מראש המצוק מעל החוף בהרצליה.

בסיור מקצועי שנערך לפני מספר שבועות בהשתתפות אנשי החברה הממשלתית להגנות המצוקים, רשות הטבע והגנים ועיריית הרצליה, הבחינו בסלע גדול, כ-50 טונות משקלו, שתלוי בזווית מאיימת בראש המצוק מעל חוף אפולוניה. לאור הרזומה הבעייתי של המקום, הגיעו אנשי החברה הממשלתית למסקנה שמוטב ליזום את הפלת הסלע מאשר להמתין שיתרסק בעצמו.

הסלע על מצוק החוף בפארק אפולוניה, הרצליה, לפני שהופל (צילום: החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון)
הסלע על מצוק החוף בפארק אפולוניה, הרצליה, לפני שהופל (צילום: החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון)

הביצוע הופקד בידי רשות הטבע והגנים, שמנהלת את הגן הלאומי ששוכן בראש המצוק, ועיריית הרצליה. "הסלע היה תלוי על בלימה", אומרת חנה חרמש, מהנדסת עיריית הרצליה, "היה ברור שעדיף שהוא ייפול תחת פיקוח ובעיתוי שאנחנו רוצים".

לצורך המשימה נסגרה רצועת החוף למרגלות המצוק, הסקרנים הורחקו ובאגר ענק הובא כדי להפיל את הסלע. בתחילה הבאגר ניסה לנגח את הסלע עם הכף אבל זה לא עשה עליו רושם מיוחד; בשלב השני הוא דחף אותו באמצעות מוט ברזל גדול, ואז הגיע הרגע המיוחל שבו הסלע נתלש והתגלגל במורד המדרון.

ההתרסקות המפוארת הזכירה את הסצנה המפורסמת מהסדרה "מסודרים", שבה ארבעת המעושרים הצעירים מההייטק חגגו את האקזיט עם השלכתה של המכונית הישנה מהמצוק אל החוף.

ההתרסקות המפוארת הזכירה את הסצנה המפורסמת מהסדרה "מסודרים", שבה ארבעת המעושרים הצעירים מההייטק חגגו את האקזיט עם השלכתה של המכונית הישנה מהמצוק אל החוף

בשל העובדה שמדובר בסלע כורכר רך (מהסוג שמכונה "כורכר בית ינאי" או "כורכר תל אביב"), הוא התפרק במהלך הנפילה והתפזר למאות גושים. למעשה, הסלע מורכב מאצות מגולגלות שהתייבשו על החוף לפני אלפי שנים, נדחפו מעט פנימה אל היבשה והתלכדו לגוש ענק במשקל עשרות טונות.

מבצע הפלת הסלע ממצוק חוף הים הרצליה בפארק אפולוניה (וידיאו: החברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון)

הסרה של "נקודה חמה" אחת במבצע לא שגרתי כמובן לא מבטיחה דבר לגבי שלמות המצוק בחודשים הקרובים. מטחי הגשם העזים שפקדו את קו החוף בחורף שהסתיים זה עתה לא תרמו ליציבות מצוק הכורכר: הגשמים החזקים ושטף המים מלמעלה והגלים הגבוהים שהסתערו על רגלי המצוק מלמטה חברו לכרסם ביציבותו – והתוצאות עלולות להגיע בקיץ.

מטחי הגשם העזים לא תרמו ליציבות מצוק הכורכר: הגשמים החזקים ושטף המים מלמעלה והגלים הגבוהים שהסתערו על רגלי המצוק מלמטה חברו לכרסם ביציבותו – והתוצאות עלולות להגיע בקיץ

"המתרחצים חייבים להקפיד לשהות באזורים בטוחים", אומר אילן לביא, מנכ"ל החברה הממשלתית להגנות מצוקי החוף, ומתכוון לתמונות האופייניות של ישראלים שחוצים באדישות את הגדרות ושלטי האזהרה ופורסים אוהל למרגלות המצוק.

בצפון המועד של הרצליה, חוף סידני עלי נותר סגור עם פתיחת עונת הרחצה הנוכחית, אבל אחרי תקופה של עבודות מיגון ושיפוץ הוא אמור להיפתח בשבועות הקרובים. מעט צפונה משם, בקרבת האזור שבו הסלע הופל, המעבר לציבור חסום. זה לא אומר שהציבור לא יגיע לשם. נקווה שהוא גם יחזור בשלום.

עוד 502 מילים
סגירה