ירדן והרש"פ איבדו כל השפעה במזרח ירושלים

עימותים בין פלסטינים לכוחות המשטרה במסגד אל אקצא, אפריל 2022 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
AP Photo/Mahmoud Illean
עימותים בין פלסטינים לכוחות המשטרה במסגד אל אקצא, אפריל 2022

הדור הצעיר במזרח ירושלים הוא שמכתיב את האירועים והמאבק על השליטה במסגד אל-אקצא בגיבוי של תנועת חמאס. ההתפרצות האלימה בהר הבית חשפה שוב את חולשתן של הרש"פ וירדן, אשר אין להן שום השפעה על הרחוב המזרח ירושלמי.

שנה חלפה ממבצע "שומר החומות", וארגון חמאס מנסה פעם נוספת לקבע את מעמדו כ"מגן ירושלים ומסגד אל-אקצא".

מאז פרוץ המהומות בירושלים ובהר הבית, הארגון מקפיד על נוכחות פעיליו בשער שכם ובהר הבית, קבוצות הפעילים מניפות דגלים של חמאס וקוראות קריאות בשבח מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס.

שנה חלפה ממבצע "שומר החומות", וחמאס מנסה שוב לקבע את מעמדו כ"מגן ירושלים ומסגד אל-אקצא". מאז פרוץ המהומות בירושלים ובהר הבית, הארגון מקפיד על נוכחות פעיליו בשער שכם ובהר הבית

הנוכחות של פעילי חמאס במקומות האלה היא ניסיון של הארגון להרתיע את כוחות המשטרה ואת המבקרים היהודים החפצים לבקר בהר הבית. הם באמת מאמינים שהם שומרים על מסגד אל-אקצא מפני יהודים שרוצים לפגוע בו וגם להקריב קורבנות במקום לרגל חג הפסח.

לקראת תחילת חודש רמדאן, שיסתיים בעוד כשבועיים בעיד אל-פיטר, הזהיר ארגון חמאס כי "ירושלים ומסגד אל-אקצא הם קו אדום" וכל התגרות בעם הפלסטיני ופגיעה בקדושתו תיענה בעימות, כלומר ירי רקטות מרצועת עזה לעבר ישראל.

נושא העלאת הקורבנות בהר הבית לא היה אף פעם רלוונטי. כל שנה ישנם קיצונים יהודים שמאיימים להקריב קורבנות בתוך שטח הר הבית במהלך חג הפסח, זהו ריטואל קבוע. המשטרה הבהירה כי לא תאפשר זאת ואף עצרה לחקירה ארבעה אזרחים ישראלים שתכננו להיכנס עם גדיים לשטח הר הבית, אבל לחמאס נוח מאוד להציג את הודעת המשטרה כהתקפלות כתוצאה מאיומיו וכי מדובר בניצחון פלסטיני.

במקביל להתססת הרחוב במזרח ירושלים, חמאס מנסה להביא לאינתיפאדה מזויינת בשטחי הגדה.

צאלח אלעארורי, סגן מנהיג חמאס קרא ב-17 באפריל לתושבי הגדה להשתמש בנשק נגד הכיבוש הישראלי וההתנחלויות: "אין צורך שרצועת עזה תכוון את הרקטות שלה", הדגיש.

המשטרה הבהירה שלא תאפשר קורבנות ואף עצרה לחקירה 4 אזרחים ישראלים שתכננו להכניס גדיים להר הבית, אך לחמאס נוח להציג את הודעת המשטרה כהתקפלות כתוצאה מאיומיו וכי מדובר בניצחון פלסטיני

מצרים הצליחה להביא לרגיעה זמנית

בערב ליל הסדר התקיימו מגעים קדחתניים במזרח התיכון בין ישראל לרש"פ, מצרים, קטאר, חמאס והאו"ם להשגת רגיעה בהר הבית ובשטחי הגדה, בעקבות ההתפרעויות בהר הבית, שבמהלכן נפצעו 7 שוטרים ו-150 פלסטינים.

המשטרה עצרה 450 חשודים בהתפרעויות. החשודים נחקרו, הקטינים שוחררו וכנגד חלק מהחשודים יוגשו כתבי אישום.

משטרת ירושלים פיזרה את המתפרעים בנחישות וללא שימוש באש חיה והשתלטה על המצב בתוך כמה שעות.

ההתפרעויות בהר הבית היו מאורגנות היטב מראש והם תוכננו לסוף תפילת השחר של יום השישי השני של רמדאן. עפ"י גורמים פלסטינים, את המהומות יזמו צעירים שמזוהים בעיקר עם ארגוני פת"ח וחמאס.

המשטרה תפקדה כראוי בפיזור המתפרעים אך נכשלה בשני תחומים עיקריים:

  1. המתפרעים הצליחו להחדיר לשטח הר הבית מצבורי אבנים גדולים וקרשים שבהם הם השתמשו לתקוף את השוטרים.
  2. המשטרה פעלה באיחור נגד גורמים יהודים קיצונים שהצליחו ליצור ספין גדול בתקשורת כי בכוונתם לקיים טקס העלאת קורבנות בהר הבית.

בערב ליל הסדר התקיימו מגעים קדחתניים במזה"ת בין ישראל לרש"פ, מצרים, קטאר, חמאס והאו"ם להשגת רגיעה בהר הבית ובשטחי הגדה, בעקבות ההתפרעויות בהר, שבמהלכן נפצעו 7 שוטרים ו-150 פלסטינים

מצרים שיחקה תפקיד מרכזי בהשגת הרגיעה הזמנית בשטח ומניעת ירי רקטות לעבר ישראל מרצועת עזה בתגובה על האירועים בהר הבית ובאזור ג'נין.

היא פעלה מול חמאס וישראל והפעילה מכבש של לחצים על שני הצדדים להרגיע את המצב בשטח.

על פי גורמים בחמאס, מנהיג הארגון אסמעיל הניה פעל ישירות מול מצרים, קטאר והשליח המיוחד של האו"ם והעלה שורה של דרישות.

  • מתן גישה חופשית למתפללים המוסלמים להר הבית והימנעות מתקיפתם.
  • שחרור כל העצורים שנעצרו על ידי המשטרה בהר הבית.
  • הפסקת נושא "העלאת הקורבנות" בהר הבית.
  • הפסקת ההרג והחיסולים של צה"ל באזור ג'נין.

מקורות מצרים מסרו כי ישראל הסכימה, בלחץ מצרי וקטרי, לשחרר את מרבית העצורים שנעצרו במהלך ההתפרעויות בהר הבית.

העיתון "אל-ערבי אלג'דיד" דיווח ב-16 באפריל כי מחמוד א-סיסי, בנו של נשיא מצרים, ושני בכירים מצרים נוספים, הגיעו בסוף השבוע שעבר לביקור בזק בישראל ועסקו בתיווך ישיר בין ישראל לחמאס למנוע הסלמה מרצועת עזה.

מצרים הפעילה לחץ על חמאס והנחתה את החברה הפועלת ברצועה לשיקום הבתים מנזקי המלחמה האחרונה להשעות זמנית את העבודות.

במקביל הזהיר המודיעין המצרי את הנהגת חמאס מפני שיגור רקטות לעבר ישראל שיביא את המצב לנקודה בלתי הפיכה.

ההתערבות של האו"ם, מדינות אירופה וגורמים בינלאומיים שונים במשבר מעידה על חומרת המצב הביטחוני, שעלול להתדרדר לסבב לחימה נוסף ברצועת עזה. ארגון חמאס מציג את עצמו כמאופק ומחושב אך הוא יתקשה להתאפק לאורך זמן אם המצב יחריף בהר הבית.

התערבות האו"ם, אירופה וגורמים בינלאומיים במשבר מעידה על חומרת המצב הביטחוני, שעלול להתדרדר לסבב לחימה נוסף ברצועה. חמאס מציג עצמו כמאופק אך יתקשה להתאפק אם המצב יחריף בהר הבית

שלשום שיגר הארגון כ-20 רקטות מרצועת עזה לעבר הים וגורמים ברצועה טוענים כי היה זה מסר אזהרה לישראל לגבי הצפוי אם תימשך ההסלמה בהר הבית.

הרש"פ מתגלה במשבר הזה במלוא חולשתה. גם ירדן באותה הסירה. המגעים של נשיא המדינה הרצוג, שר הביטחון גנץ ושר החוץ לפיד עם עבדאללה מלך ירדן ועם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס לקראת חודש רמדאן כדי להשיג רגיעה התגלו כחסרי תועלת. אין להם שום השפעה על הרחוב המזרח ירושלמי.

המלך עבדאללה נמצא בגרמניה ומחלים מניתוח שעשה בעמוד השדרה. יו"ר הרש"פ אבו מאזן מבולבל ומתוסכל ואין לו שום השפעה על הרחוב הפלסטיני במזרח ירושלים. הדור הצעיר הוא שמכתיב את המציאות וקצב העימות עם ישראל בהשפעת הרשתות החברתיות.

למעשה, התופעה הזו באה כבר לידי ביטוי בשנה שעברה במהלך חודש רמדאן ולפני פרוץ מבצע "שומר החומות".

אבו מאזן שוב מעלה מן האוב את החלטות המועצה המרכזית של אש"ף להשעות את הסכמי אוסלו ואת התיאום הביטחוני עם ישראל, אבל אף אחד לא מאמין שהוא ילך בדרך הזו.

הדבר נתפס כמתן כדור אקמול לרחוב הפלסטיני הזועם.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 874 מילים
סגירה