לא רדיקליות, בורגנות שמרנית עם תודעת עליונות מעמדית

הצעדה לחומש, צילום מסך מסרטון טוויטר של אריאל דנינו
הצעדה לחומש, צילום מסך מסרטון טוויטר של אריאל דנינו

"אלימות המתנחלים" הסעירה כאן כמה פוליטיקאים ממש לא מזמן. זו הייתה אלימות של ממש, פרעות ופוגרומים שכוונו נגד כמה מן הקהילות הפלסטיניות החלשות ביותר שיש.

פרשנים נזעקו כאשר ארה"ב הזכירה את המושג. רבים טענו בעצם שאין דבר כזה, "אלימות מתנחלים", באופן ממוסד ושיטתי. מי שאלים, הם אמרו, הוא פשוט אדם אלים. זה לא קשור לזה שהוא מתנחל.

פרשנים נזעקו כאשר ארה"ב הזכירה את המושג "אלימות מתנחלים". רבים טענו בעצם שאין דבר כזה באופן ממוסד ושיטתי. מי שאלים, הם אמרו, הוא פשוט אדם אלים. זה לא קשור לזה שהוא מתנחל

אני חושב שהאלימות הבוטה והישירה והנראית שהייתה אז נשענת על אדנים עמוקים ויציבים בהרבה. אלה אדנים מוסדיים ובעיקר מעמדיים. המתנחלים הם לא חיל חלוץ וגם לא לוחמי צדק, ומצד שני הם לא מפלצות. המתנחלים הם מעמד, וכמעמד הם מהווים איום על מדינת ישראל שבה אני רוצה לחיות.

המתנחלים מוצגים בתקשורת כיישות רדיקלית. גם כשהם בלתי, רומזים פרשנים, אי אפשר לקחת מהם את הכנות והמחויבות.

אני רוצה להציע מחשבה אחרת: המתנחלים הם המגזר הכי בורגני, הכי שונא שינוי, הכי פחות רדיקלי שיש. הם מעולם לא אתחלו מהפכה וודאי שלא גאולה. האינטרס היחיד שלהם הוא לשמור על מה ששלהם בכל מחיר.

המתנחלים מוצגים בתקשורת כיישות רדיקלית. אני רוצה להציע מחשבה אחרת: המתנחלים הם המגזר הכי בורגני, שונא שינוי, הכי פחות רדיקלי שיש. הם מעולם לא אתחלו מהפכה וודאי שלא גאולה

החרדים לא בורגנים, למשל. הם מכירים בכך שיש אנשים שונים מהם בתכלית גם אם הם לא רוצים לחיות עם האנשים הללו. הידיעה שיש עוד אפשרויות היא חלק מתפיסת העולם החרדית. למתנחלים, ועמית סגל המתנשא מדגים זאת בציוצים רבים, אין באמת יכולת לקבל אפשרות שהיא אחרת מהם אבל עדיין מחייבת אותם בסולידריות, בנאמנות או אפילו בהכרה.

ציוץ של עמית סגל
ציוץ של עמית סגל

אלו שתי תכונות יסוד של הבורגנות – לרצות לבלות עם אנשים כמוך ולחשוש מפני שינוי כמו ממוות. המגזר המתנחל הוא גם בעל תודעה מעמדית, ולא בכדי אפשר למצוא בו מקבץ גדול כל כך של ליברטריאנים, ומה שאמריקאים קוראים "שמרנות".

המגזר הזה בז למדינה כאשר היא באה אליו בתביעות (מאיסור החרמת חמץ בבתי חולים ועד הקפדה על מרחב ציבורי שוויוני ללהט"בים) אבל לא מהסס לתבוע ממנה הגנה כאשר הוא מפר חוק מראש המקפצה (חומש, למשל). הוא, כביכול, מייצג את הטוב שבכל העולמות ובעצם הוא לוקח בדיוק מה שבא לו וזורק באלימות את השאר.

אלו שתי תכונות יסוד של הבורגנות – לרצות לבלות עם אנשים כמוך ולחשוש מפני שינוי כמו ממוות. המגזר המתנחל הוא גם בעל תודעה מעמדית, ולא בכדי אפשר למצוא בו מקבץ גדול כל כך של ליברטריאנים

אין כאן רדיקליות כלל. אין כאן גם איזה יושר בלתי מתפשר. יש אינטרסים מגזריים ומעמדיים. יש מרחק שהולך ומתגבר מכל מי שאיננו "אנחנו". עם המרחק בא פחד. עם הפחד באה שנאה. הם שבע בן בכרי שמרד במלכות. מדינה חפצת חיים צריכה לדחות את זה בתקיפות ועל הסף.

דוקטור אורי גולדברג הוא מומחה לחקר איראן המודרנית ותנועות מהפכניות באסלאם השיעי. הוא כותב וחושב על אמונה, פוליטיקה, בייסבול ועוד לא מעט דברים, ומשוכנע שהכל קשור להכל. הוא מלמד בביה״ס לממשל באוניברסיטת רייכמן בקורסים שקשורים לאסלאם רדיקלי, לזהויות וליחסים בין דת ואלימות. אוהב לקרוא ולצלם תמונות של שמש מציצה ומשתקפת ולבלות עם ילדיו. רוב הזמן הוא בטוויטר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 435 מילים
סגירה