אם הקואליציה לא תרד בסולם שמציע מנסור עבאס, יחטוף אותו אבו יאיר

חבר הכנסת איתמר בן גביר בכותל המערבי בירושלים, 31 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
חבר הכנסת איתמר בן גביר בכותל המערבי בירושלים, 31 במרץ 2022

מנסור עבאס, המתגלה כמבוגר האחראי בקואליציה, הציב את הסולם שאפשר לרדת ממנו לא רק כדי לשמור על הקואליציה, אלא גם על המדינה בכלל – לחזור לסטטוס קוו על ההר. הסטטוס קוו שקדם לשנת 2000, היא השנה שבה אריאל שרון עלה על ההר כמפגן ריבונות. יאסר ערפאת, כזכור, ניצל זאת כדי להבעיר את האינתיפאדה השנייה, והר הבית נסגר ליהודים למשך כל ימי האינתיפאדה.

מנסור עבאס, המתגלה כמבוגר האחראי בקואליציה, הציב את הסולם שאפשר לרדת ממנו לא רק כדי לשמור על הקואליציה, אלא גם על המדינה בכלל – חזרה לסטטוס קוו שקדם לשנת 2000 על ההר

אם הקואליציה לא תקבל את הסולם שהעמיד לה מנסור עבאס, יש להניח כי אבו יאיר יחטוף אותו ויקים על בסיסו קואליציה חדשה עם גנץ והחרדים ו… מנסור עבאס.

אומנם אין לחשוד בשרון כי מלכתחילה רצה להבעיר את השטח, אבל הפוליטיקאים שלנו גילו כי אין כמו הר הבית להנפיק כותרות. בסופו של דבר, שרון הגיע למעמד ראש הממשלה, והפוליטיקאים רשמו לפניהם שאפשר להפיק מן ההר יותר מהודעות לעיתונות.

מה היה עד עליית שרון על הר הבית, ומה השינויים שהתחוללו בעקבות הביקור?
עד העלייה היה הסטטוס קוו שקבע משה דיין עם הווקף המוסלמי, ועל בסיסו נחתם הסכם השלום עם ירדן.

הסטטוס קוו ההיסטורי מימי הממלוכים, שעל פיו ליהודים אסור לעלות על ההר, ושטח הכותל המערבי שייך לווקף המוסלמי – בוטל. היהודים יכולים לעלות על ההר כמבקרים, אבל הם מכבדים את הרחבה כשטח השייך לאסלאם. הכותל והרחבה שלפניו שייכים בלעדית ליהדות. הווקף אחראי על ניהול המסגדים, וישראל אחראית על הביטחון.

זה היה תקדים היסטורי שגורמים מוסלמיים כל כך משמעותיים כמו הווקף וירדן נתנו למדינה היהודית את האחריות לביטחון אתר כל כך חשוב לאסלאם.

אם הקואליציה לא תקבל את הסולם שהעמיד לה מנסור עבאס, יש להניח כי אבו יאיר יחטוף אותו ויקים על בסיסו קואליציה חדשה עם גנץ והחרדים ו… מנסור עבאס

הראשונים שערערו על הסטטוס קוו הזה היו אש"ף, שראה בירושלים את בירתו, ואת הר הבית כנכס שלו. ג'יבריל רג'וב עקר מקיר כיפת הסלע את לוח ההוקרה להאשמים על דאגתם לאתר הקדוש.

באותה תקופה היהודים ביקרו בהר הבית בחסות הווקף, והוא מכר כרטיסי כניסה לאתרים המוסלמיים, אבל הכניסה לכיפת הסלע הייתה חופשית.

בתקופה שהר הבית היה סגור ליהודים, והקשר הישראלי עם הווקף הופסק, אל החלל הריק נכנס ראיד סלאח תחת הכותרת השקרית של "אל-אקסא בסכנה", ובסופו של דבר הוא גרם לשינוי הגדול של הסטטוס קוו והוא הפיכת חלל אורוות שלמה למסגד חדש.

בהמשך, ראיד סלאח, יחד עם המופתי הקיצוני שיח' עכרימה סברי, הפכו להיות עושי דברה של טורקיה, שאף היא ביקשה את הפטרונות על הר הבית. ארדואן חזה כי יכריז על חידוש החליפות העות'מאנית מהר הבית.

לא רק אש"ף וטורקיה ערערו על הסטטוס קוו, גם סעודיה. היא ראתה בפטרונות הירדנית הבלעדית על ההר סכנה למעמד הבלעדי של מכה. בין סעודיה מצד אחד, לירדן והפלסטינים מצד שני, התגלעה מחלוקת על הגדרת האתר הקדוש. ירדן והפלסטינים ראו בזה "חרם", בעוד סעודיה רואה רק במכה "חרם".

סעודיה חותרת לנוסחה שבה תקום "ויסאיה" – "חסות" – כלל ערבית על המקום הקדוש, שבה יישמר לירדן מקום, אבל לא מקום מוביל. יש בסיס לחשד כי מי שעמד מאחורי ניסיון ההפיכה של הנסיך חמזה הייתה סעודיה, בין היתר כדי לחולל את השינויים בוויסאיה על הר הבית. רצונו של המלך עבדאללה לשלוח את בנו, יורש העצר חוסיין, להר הבית, נועד לתחום את המשך הוויסאיה הירדנית גם לדור הבא.

הראשונים שערערו על הסטטוס קוו הזה היו אש"ף, שראה בירושלים את בירתו, ואת הר הבית כנכס שלו. ג'יבריל רג'וב עקר מקיר כיפת הסלע את לוח ההוקרה להאשמים על דאגתם לאתר הקדוש

בימי ממשלת הליכוד השנייה נכנס שחקן חדש למהומה הבין-מוסלמית, ישראל, וממשלות הליכוד עודדו את התפילות על הר הבית, כדי לערער את הסטטוס קוו הישן, ואת התוצאות אנו רואים במו עינינו בימים אלה.

הבלגן סביב הר הבית משרת את האינטרסים של נתניהו, כדי לערער את היציבות בישראל לקראת עסקת הטיעון שבה ינוקה מקלון. לפיכך יש להניח שהסולם ששם מנסור עבאס לממשלה הנוכחית, אם היא לא תיקח אותו – נתניהו ייקח את הסולם הזה כדי להתנקות מקלון.

אם באמת ישראל תביע נכונות לחזור לסטטוס קוו עם ירדן מלפני שנת 2000, הוא חייב לכלול את הלקח העיקרי: מקומם של חברי הכנסת בכנסת ולא בהר הבית.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 646 מילים
סגירה