מה נשתנה בתחבורה? ישראל עדיין תקועה בפקקים

ערב החג, מרב מיכאלי התפארה בהישגיה ● ימים ספורים לאחר מכן, השוואה בינלאומית דירגה את התחבורה בישראל במקום אחרון ● הישראלים נתקעו בפקקים בחול המועד, ההזנחה בתחנה המרכזית בתל אביב נמשכת ונוסעים לנתב"ג משלמים מאות שקלים למונית ● גם רפורמת התעריפים לא תשחרר את הגודש בכבישים ● והבטחת הבחירות הגדולה של מיכאלי עדיין מחכה למימוש ● פרשנות

MIDEAST ISRAEL TRANSPORTATION (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90
שרת התחבורה מרב מיכאלי, שר האוצר אביגדור ליברמן ומנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק מציגים את הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית. תחנת הרכבת בירושלים, 3 באפריל 2022

מרב מיכאלי העלתה ערב החג שני סרטונים שמפארים את הישגיה בשנה החולפת, תחת אתגר לכאורה שרץ ברשתות החברתיות, ובו יש לה דקה בלבד למנות את כל מה שהשתנה בשנה החולפת.

אפשר להתעכב על הנושא הזה יותר מדקה, שכן הגודש בכבישים והיעדר תחבורה ציבורית הם חסם מהותי שתוקע את כלכלת ישראל בפיגור אחרי העולם המפותח. אם כלום לא ישתנה, זהו גם אחד הבלמים שיכשילו את המדינה בניסיון לממש הפחתת פליטות במסגרת המאבק בשינוי האקלים.

"סידרנו לכם קווי תחבורה ציבורית לכל אתרי הטבע", מכריזה מיכאלי בסרטון. אכן, המשרד הפעיל מספר מצומצם של קווים ייעודיים לכמה אתרים בחול המועד, אך רובם נותרו רחוקים מתחנות ההורדה של האוטובוסים.

כך למשל, עדיין אין תחנה ליד חניון בארות הפופולרי במכתש רמון, שמורות הבניאס ותל דן או החרמון בצפון.

התוצאה היא שגם בחול המועד האחרון נרשמו פקקי ענק ברחבי הארץ. היוזמה של שאטלים לאתרי טיולים ברוכה אך היא נדרשת בהיקף רחב הרבה יותר ולא רק בימים של חול המועד.

פקק באיילון, 2 בדצמבר 2021 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
פקק באיילון, 2 בדצמבר 2021 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

פינוי התחנה המרכזית?

הלאה. בין שלל ההישגים, כביכול, השרה הבליחה אמירה כמו-עובדתית על "פינוי התחנה המרכזית לראשונה בתולדותינו". מתי? לא ברור.

תאריך היעד של משרד התחבורה עצמו הוא כרגע בעוד ארבע שנים, וגם זה לא בטוח. עדיין אין הסכם עם חברות האוטובוסים וגם החלופות למסופים לא נסגרו.

פינוי התחנה הוא משימה מורכבת שהשרה קיבלה בירושה מקודמיה ואת האחריות למצב הנוכחי היא חולקת עם ראש עיריית תל אביב רון חולדאי.
הסובלים העיקריים הם תושבי דרום תל אביב שסופגים את זיהום האוויר שהיה צריך להתחלק בין כל תושבי העיר.

מבחינת בעלי הבית של התחנה, קובי מימון וחברת נצבא, עסקים כרגיל: הם ינסו להמשיך להרוויח כ-33 מיליון שקל בשנה מהתחנה המרכזית המוזנחת ביותר מבין אלה שהחברה מפעילה ברחבי הארץ.

ברור שההזנחה בתחנה בתל אביב מזרזת את כלל הגורמים לנסות להחיש את הפינוי, אשר נצבא תהיה המרוויחה הגדולה ביותר ממנו ברגע שהתחנה תהפוך לנדל"ן.

אלא שמה שקורה שם עכשיו חמור בהרבה מעצם העובדה שאין פינוי באופק הקרוב: הדרגנועים לא עובדים, מאזור השירותים מומלץ להתרחק, מרבית השערים נסגרו וגם הבטחון האישי לא משהו.

מה שקורה בתחנה עכשיו חמור בהרבה מכך שאין פינוי באופק הקרוב: דרגנועים לא עובדים, מהשירותים עדיף להתרחק, מרבית השערים נסגרו וגם הבטחון האישי לא משהו

התחנה המרכזית, מבט ממערב. בית המשפט הוציא צו סגירה, הבעלים ממשיכים להשכיר חללים וסוחרים טוענים שההזנחה מתגברת (צילום: עומר שרביט)
התחנה המרכזית, מבט ממערב. בית המשפט הוציא צו סגירה, הבעלים ממשיכים להשכיר חללים וסוחרים טוענים שההזנחה מתגברת (צילום: עומר שרביט)

גם העניין המהותי יותר לתכלית המקום – התמצאות באיזה אוטובוס יוצא מאיזה רציף – הוא עניין של ניסוי וטעייה בין החלקים השונים של המפלסים העליונים. אין שילוט סביר ועמדת המודיעין נסגרה לפני שנים.

דמיינו אמא שיורדת מהאוטובוס בקומה 7 בשעת ערב מאוחרת, וצריכה להיגרר עם שני ילדים והטרולי שלהם במדרגות לא-נעות לקומה 4, לחפש את היציאה ולקוות שהילדים לא יצטרכו להתפנות או יצליחו להתאפק. מיכאלי מרבה לדבר בזכות השוויון מגדרי, אלא שככל שהביזיון בתחנה המרכזית בתל אביב נמשך, הוא פוגע הרבה יותר בנשים ואנשים מבוגרים.

דמיינו אמא שיורדת מאוטובוס בקומה 7 בשעת לילה וצריכה להיגרר עם ילדים והטרולי שלהם במדרגות לא-נעות לקומה 4, לחפש את היציאה, ולקוות שהילדים לא יצטרכו להתפנות

הלאה. שרת התחבורה הזכירה את גולת הכותרת של כהונתה עד כה: רפורמת התעריפים בתחבורה הציבורית והנסיעה חינם מגיל 75 ומעלה.

אפשר להתווכח האם היתה הצדקה לבטל הנחות לנוסעים בתוך עשרות ערים בפריפריה חברתית וגאוגרפית ולבטל גם את הנחת הערך הצבור שבאופן היסטורי היטיבה עם נוסעים מזדמנים. כמו כן, שרת התחבורה ושר האוצר אביגדור ליברמן מייקרים למעשה את התעריף למשתמשי חופשי חודשי אזורי במטרופולינים גוש דן, ירושלים וחיפה.

הנוסעים בשלושת האזורים האלה יכולים לקנות כיום חופשי חודשי שמשלב אוטובוס ורכבת ב-208.5 שקלים, ואילו לאחר כניסת הרפורמה יצטרכו לקנות מנוי חופשי ארצי לאוטובוס בלבד ב-225 שקלים, (התייקרות של 8%) או מנוי שמשלב גם רכבת ב-255 שקלים, (התייקרות של 22%). בשאר האזורים בארץ אפשר לקנות חופשי חודשי ב-99 שקלים בלבד.

שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן מציגים את הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית בתחנת הרכבת בירושלים. 3 באפריל, 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
שרת התחבורה מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן מציגים את הרפורמה בתעריפי התחבורה הציבורית בתחנת הרכבת בירושלים. 3 באפריל, 2022 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

הרפורמה הזו אכן תיקנה את הברדק במחירים השונים בין הרב-קו לתשלום באפליקציה, והשוותה ביניהם לכל נסיעה. אלא שזהו רק תיקון של עיוות טכני. מהלך מתבקש, אך לא שינוי מהותי שידרבן נהגים לעבור מהרכב הפרטי לאוטובוס ורכבת.

מיכאלי הזכירה בסרטון שלה גם את "האצת חישמול הרכבת", ושכחה את העובדה כי העבודות האלה משביתות את השירות בשעות הערב בימי חול וכן בשישי ובמוצ"ש, מבלי שעדיין הוצעה חלופה ראויה באוטובוסים.

מיכאלי הזכירה את "האצת חישמול הרכבת" מבלי להזכיר שהעבודות משביתות את הרכבת בשעות הערב בימי חול וכן בשישי ובמוצ"ש, מבלי שעדיין הוצעה חלופה ראויה באוטובוסים

היא ציינה גם את קידום "פרויקט המסילה הרביעית באיילון", שהעבודות עליה אכן התחדשו אחרי שנפתר הסכסוך בין החברות המבצעות, הרכבת ונתיבי ישראל.

אלא שעד הסיום המשוער של העבודות בסוף העשור הנוכחי, היעדר המסילה הנוספת תהווה צוואר בקבוק לכל תנועת הרכבות במדינה. לא משהו שאפשר להתגאות בו.

חיילים בתחנת רכבת סבידור מרכז בתל אביב. אילוסטרציה (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
חיילים בתחנת רכבת סבידור מרכז בתל אביב. אילוסטרציה (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

הבטחת הבחירות עדיין מחכה

כל אלה הם זוטות ביחס לבעיה הגדולה באמת של התחבורה הציבורית בישראל: העובדה שאין כזו בשבת וחג.

כמו בכל שבת, גם אתמול נוסעים שהיו צריכים להגיע לנתב"ג, נאלצו לשלם מאות שקלים למונית 'ספיישל' כדי לעלות על הטיסה בזמן. חלק מהתיירים שמגיעים לכאן מופתעים מהעובדה שאין תחב"צ לשדה בשבת ומצויים בחוסר ודאות באשר לסיכוי שתימצא מונית שתביא אותם לשדה.

גם אתמול נוסעים שילמו מאות שקלים למונית כדי להגיע לנתב"ג. חלק מהתיירים מופתעים מכך שאין תחב"צ לשדה בשבת ומצויים בחוסר וודאות באשר לסיכוי שלהם להגיע לטיסה בזמן

משפחות שיצאו לטיול בסופ"ש יכולות רק לחלום לעשות את הדרך בתחב"צ, והתוצאה היא עומסים כבדים בכבישים בין המרכז לצפון בשישי בצהריים ונהגים עייפים שתקועים בפקק במוצ"ש.

ימים ספורים אחרי שמיכאלי העלתה את סרטון ההתפארות התקבלה תזכורת למצב התחבורה בישראל לאשורו, מצד משקיפים מחו"ל שבוחנים את הפקקים במשקפיים פחות ורודים: בתחילת חול המועד פורסם שהתחבורה בישראל דורגה במקום האחרון בעולם המפותח, וגם ב-OECD כבר ציינו מזמן שהתשתיות כאן בפיגור.

האחראי העיקרי למחדל הזה הוא ישראל כ"ץ, שכיהן כשר האחראי ברוב העשור החולף. אלא שכעת זו המשמרת של מיכאלי והשאלה היא מהו ההישג הגדול שתציג בסופה?

מרב מיכאלי בטקס החתימה על הפעלת אוטובוסים חשמליים של חברת דן. מסוף רדינג, 22 בפברואר 2022 (צילום: Avshalom sassoni/Flash90)
מרב מיכאלי בטקס החתימה על הפעלת אוטובוסים חשמליים של חברת דן. מסוף רדינג, 22 בפברואר 2022 (צילום: Avshalom sassoni/Flash90)

לשם השוואה, שרת הפנים איילת שקד ושר השיכון זאב אלקין חוגגים הקמת יישובים חדשים בדרום (למורת רוחם של גורמי מקצוע וארגונים ירוקים), מתן כהנא מבצע רפורמות מרחיקות לכת בנושאי כשרות וגיור, ליברמן ושר החקלאות עודד פורר מקדמים פתיחה לייבוא של סחורות חקלאיות והקצוות הימניים בקואליציה דוחפים בכל הכוח לחדש בנייה ביו"ש.

לעומת זאת, תחבורה ציבורית בשבת – הבטחת הבחירות הגדולה ביותר של מיכאלי – עדיין מחכה למימוש.

אמנם, מהלך כזה מצריך כוח פוליטי שלא בהכרח יש למיכאלי. אבל נראה שהיא יכולה לעשות יותר בכיוון או לפחות להרחיב את השירות בכל האמצעים העומדים לרשותה, ויש כאלה. אפשר להתחיל בשאטל סמלי לנתב"ג מהערים הגדולות וכן בהסעות לבתי חולים.

מיכאלי היא זו שאמורה לדפוק על השולחן ולדאוג ששר האוצר יפנים את מצב החירום התחבורתי שישראל נתונה בו. לשם השוואה, בגרמניה מקדמים עכשיו מהלך מגה-דרמטי בניסיון לדחוף כמה שיותר נוסעים לתחבורה ציבורית.

קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין, 17 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Michael Sohn, pool)
קנצלר גרמניה אולף שולץ בברלין. הגרמנים רוצים לאשר תחבורה ציבורית ב-9 יורו לחודש בלבד (צילום: AP Photo/Michael Sohn, pool)

החל מיוני הקרוב הגרמנים יסעו ברחבי המדינה בתחב"צ ב-9 אירו לחודש בלבד. זה קורה בעקבות משבר האנרגיה שיצרה המלחמה באוקראינה וכן בגלל משבר האקלים שמחייב הפחתת פליטות ממכוניות פרטיות. התוכנית עדיין לא סגורה, אך הכיוון הכללי ברור: במחיר סובסידיה ממשלתית של 1.5 מיליארד יורו, הגרמנים הופכים את התחב"צ לכמעט חינמית במהלך שלושת חודשי הקיץ.

החל מיוני הקרוב הגרמנים יסעו ברחבי המדינה בתחב"צ ב-9 אירו לחודש בלבד. זה קורה בגלל משבר האנרגיה שנוצר בעקבות המלחמה באוקראינה וכן בגלל משבר האקלים

מה יהיה ההישג הגדול שמיכאלי תציג לבייס שלה בסיום הקדנציה? רפורמת התעריפים? איפה הגיים צ'יינג'ר שישחרר את ישראל מהפקק?

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
אפשר להוסיף לכתבה הטובה הזו עוד מחדלים רבים כגון שעות העבודה המוגבלות של הרכבת (אפילו לא בשבת), חוסר הדיוק וחוסר האמינות של הרכבת ושאר התחבורה הציבורית, העדר מסופים בכל הארץ הרבה מעבר ל... המשך קריאה

אפשר להוסיף לכתבה הטובה הזו עוד מחדלים רבים כגון שעות העבודה המוגבלות של הרכבת (אפילו לא בשבת), חוסר הדיוק וחוסר האמינות של הרכבת ושאר התחבורה הציבורית, העדר מסופים בכל הארץ הרבה מעבר לתחנה המרכזית. נדמה שהפוקוס של השרה היה ונותר הרשתות החברתיות, עשייה זה כבר יותר מורכב

עוד 1,092 מילים ו-1 תגובות
סגירה