האלוף ישראל טל עשה בית ספר לוועדת אגרנט

ועדת אגרנט (צילום: ארכיון דן הדני, הספריה הלאומית)
ארכיון דן הדני, הספריה הלאומית
ועדת אגרנט

הפרוטוקולים של ועדת אגרנט הוסתרו כ-40 שנה בארכיונים ולא היו אמורים להיחשף לציבור. ועדת אגרנט הטילה סודיות על הפרוטוקולים, למרות שלא הייתה מחויבת לכך, בעצה אחת עם ראש הממשלה דאז גולדה מאיר.

פרוטוקולי ועדת אגרנט הוסתרו כ-40 שנה בארכיונים ולא היו אמורים להיחשף לציבור. ועדת אגרנט הטילה עליהם סודיות למרות שלא הייתה מחויבת, בעצה אחת עם רה"מ דאז גולדה מאיר

גולדה מאיר בירכה על ההצעה של השופט משה לנדוי, שנועדה למנוע את חשיפת הפרוטוקולים לממשלה ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת והדלפתם לתקשורת. חבר הועדה ידין אמר שהפרוטוקולים הם חומר נפץ וחברי הועדה החליטו על הטלת הסודיות.

בשנת 2005 מינתה הממשלה בראשות אריק שרון ועדה בראשות השופט בדימוס הפרופסור יצחק אנגלרד, כדי לבחון את חשיפת החומר החסוי, ומשנת 2012 החלה ועדת אנגלרד בפרסום העדויות.

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4283972,00.html

Posted by ‎Israel State Archives – ארכיון המדינה‎ on Friday, September 21, 2012

עדויות משה דיין וגולדה מאיר

העדויות של שר הבטחון דאז משה דיין ושל רה"מ דאז גולדה מאיר חושפות את חילוקי הדעות שנוצרו עם האמריקאים ערב המלחמה. על פי דיין וגולדה, ביום שישי היה חשש שהולכת לפרוץ מלחמה באותו יום או למחרת. אך נעשו בירורים עם האמריקאים, שטענו שהערבים לא מתכוונים לתקוף.

האמריקאים הרעיפו ידיעות מרגיעות, אמר דיין לוועדה.

על פי דיין וגולדה, ביום שישי היה חשש שהולכת לפרוץ מלחמה באותו יום או למחרת. אך נעשו בירורים עם האמריקאים, שטענו שהערבים לא מתכוונים לתקוף והרעיפו ידיעות מרגיעות, אמר דיין לוועדה

בדיון בשבת בבוקר, ה-6 באוקטובר, בלשכת שר הבטחון דיין אמר:

"התשובה היא לא באם לתת מהלומה מונעת לא בא בחשבון, אלא אם כן מה שאמרתי קודם, בעיקר אחר שהאמריקאים אומרים שהם לא הולכים לתקוף".

דיין שאל את ראש אמ"ן אלי זעירא: "האמריקאים יודעים?" זעירא ענה: "הם יודעים ולא מגיבים, אומרים הכל שקט לא תהיה מלחמה".

בישיבה אצל ראש הממשלה בשמונה בבוקר דיין אמר:

"הנקודה היא ש- On the face of it יש חילוקי דעות עם האמריקאים. חיוני עכשיו לנסות להתיישב מודיעינית עם האמריקאים".

ראש הממשלה גולדה מאיר אמרה לשגריר האמריקאי קנת קיטינג בהמשך אותו בוקר, שהיא מצטערת שקיים פער בין ההערכות שלהם. שגם הישראלים סברו תחילה שהמצרים עורכים תמרונים, אך לפי המקורות המצוינים שלהם ברור שזה לא כך הפעם ושבכוונת המצרים לבצע מתקפה ולצלוח את התעלה (סיכום שנערך על ידי מנכ"ל משרד החוץ אברהם קדרון).

יתכן שחילוקי הדיעות המודיעיניים עם האמריקאים, ששיתקו את מנהיגי ישראל, הם חומר הנפץ שעליו דיבר חבר הועדה והרמטכ"ל בדימוס יגאל ידין.

דיין שאל את ראש אמ"ן זעירא: "האמריקאים יודעים?". זעירא ענה: "הם יודעים ולא מגיבים, אומרים הכל שקט לא תהיה מלחמה". בישיבה אצל רה"מ ב-8 בבוקר דיין אמר: "הנקודה היא שיש חילוקי דעות עם האמריקאים"

עדות ראש אג"ם וסגן הרמטכ"ל במלחמה, האלוף טל

האלוף ישראל טל העיד ב-8 ישיבות של ועדת אגרנט. טל עשה בית ספר לוועדת אגרנט והסביר בפירוט רב מה היו הערכות אגף המבצעים של צה"ל (אג"ם) בראשותו לפני המלחמה.

החל מחודש מאי 73' ראש אג"ם הזהיר שסוריה ומצרים מתכננות מתקפה משולבת על ישראל ושהמלחמה נדחתה על ידן מחודש מאי לספטמבר 73'. ב-30 בספטמבר ראש אג"ם חזר על דעתו שסוריה ומצרים מתכננות מתקפה משולבת והמליץ לגייס מילואים. כלומר לפחות ראשי אגף המבצעים במטכ"ל בראשות האלוף טל לא הופתעו כשפרצה המלחמה, כפי שגם אמר ידין בדיוני הועדה.

טל התריע על המלחמה שעומדת לפרוץ בפורום מטכ"לי, שכלל את שר הביטחון, בשבוע שלפני המלחמה והמליץ לגייס מילואים. בעקבות כך הוחלט להעביר את חטיבה 7 לגולן. אך בקשתו לגיוס של חטיבות מילואים נוספות סורבה בהינף יד ונאמר לו שגיוס מילואים אינו בא בחשבון. טל אמר לוועדה: היינו ערוכים ומוכנים למלחמה אבל שני אסונות קרו יחד – אי גיוס המילואים ואי היכולת של חיל האוויר לסייע לקרב היבשתי בשל טילי הנ"מ.

ההנחיות החמורות לאי גיוס המילואים והקרב הנואש שהיה צפוי לכוחות שלנו בסיני ובגולן

טל העריך שתהיה מלחמה והתריע על כך בישיבה של המטכ"ל בנוכחות שר הביטחון דיין והרמטכ"ל דדו ב-30 בספטמבר וגם ביום שישי ה-5 באוקטובר. אבל הוא היה בדעת יחיד ונחשב במטכ"ל לטראבל מייקר.

טל העריך שתהיה מלחמה והתריע על כך בישיבה של המטכ"ל בנוכחות שר הביטחון דיין והרמטכ"ל דדו ב-30 בספטמבר וגם ביום שישי ה-5 באוקטובר. אבל הוא היה בדעת יחיד ונחשב במטכ"ל לטראבל מייקר

טל סיפר לוועדת אגרנט, שכשמונה לתפקיד ראש אג"ם, שר הביטחון דיין הזהיר אותו שלא יצפצף יותר מדי ושיזכור שהוא מספר שתיים ולא מספר אחת. טל אומר שהיה מקובל בישיבות אלו עם שר הביטחון שהוא אינו אומר דעה מנוגדת אלא אם כן נשאל ישירות.

קשה להאמין שכך נהגו בראש אגף המבצעים וסגן הרמטכ"ל, אך זו עדותו בוועדת אגרנט וכך נהג בו דיין, שמצטייר, לפחות על פי התיאורים של האלוף טל, כיהיר וסותם פיות.

יאיר טל כתב על דיון המטה אצל שר הביטחון דיין ביום שישי ב-9:00 בבוקר בספרו ישראל טל, פרקים למלחמת יום הכיפורים (עמוד 165) – כי משום שבאותה העת כבר נראתה התלקחות מלחמה לפחות כאפשרות שיש להיערך לקראתה, נדונו סדרי הקריאה של כוחות המילואים.

דדו אמר: "אם קורה משהו אנחנו רוצים בשפה גלויה להתחיל לרכז כוחות או לתת התרעות". דיין אמר: "לא לרכז כוחות. אלא אם ממש יתחיל".

טל העיד שכל כך התעצבן מדחיית ההמלצה לגייס מילואים, שביטל את כל הדיונים שהיו אצלו ביום שישי ודרש מראש אמ"ן אלי זעירא וסגנו לבוא לשיחה במשרדו.

השיחה ערכה כשעה וחצי והוא תיאר להם את הדרך למלחמה שהחלה במאי 73' לדעתו, הוא פירט את שלל הידיעות שאמ"ן הביא, המצביעות על המתקפה המשולבת המצרית-סורית. טל אמר להם שאם הם טועים בהערכתם לא יהיה מי שיעצור את האויב. שהכוחות הסדירים הקטנים יעמדו לבדם.

ראשי אמ"ן לא השתכנעו וההנחיות החמורות לאי גיוס מילואים נשארו.

טל העיד שכל כך התעצבן מדחיית ההמלצה לגייס מילואים, שביטל את כל הדיונים שהיו אצלו ביום שישי ודרש מראש אמ"ן אלי זעירא וסגנו לבוא לשיחה במשרדו

בשבת בבוקר, לאחר שהותר לגייס מילואים, טל כינס את קציני אגף המבצעים ואמר להם שאתמול הם נכנסו לכוננות ג' עם הגבלות חמורות של אי גיוס מילואים, ושלפני מספר שעות ניתן להם אור ירוק לבנות את כוחותיו של צה"ל, כלומר לגייס מילואים. טל אמר לקציני אג"ם שצפוי קרב נואש לכוחות שלנו בסיני ובגולן ושאי אפשר לבנות על חיל האוויר בגלל טילי הנ"מ.

התרומה המכרעת של חיל האוויר במלחמה ואי היכולת שלו לסייע בקרב היבשתי

טל סיפר שהיו לו ויכוחים קשים עם דיין בנושא חיל האוויר אפילו בשבוע שלפני המלחמה. טל טען כבר ממאי 73' שחיל האויר כזרוע אסטרטגית איבד מגדולתו בשל טילי הנ"מ, שיש אשליה לגבי כוחו של המטוס, ושאין לצפות מחיל האוויר לבצע תפקידים שעשה בעבר.

טל חשב שחיל האוויר לא יוכל לסייע לקרב היבשה ושכוחות היבשה צריכים להיות מסוגלים לבלום את האויב בכוחות עצמם. טל אמר לוועדה שאינו מאשים את חיל האוויר, ושחיל האוויר תרם תרומה מכרעת למלחמה בכך שכפה על הערבים להישאר סטטיים מתחת למטריית הטילים שלהם ומנע מהם להתקדם לעומק סיני.

טל אמר שצה"ל טעה כשציפה מחיל האוויר לעשות את הבלתי אפשרי, להשמיד את חגורת הטילים בפתיחת המלחמה ואחר כך לסייע לקרב היבשתי, ואכן זה לא קרה במלחמה.

טל אמר שצה"ל טעה כשציפה מחיל האוויר לעשות את הבלתי אפשרי, להשמיד את חגורת הטילים בפתיחת המלחמה ואחר כך לסייע לקרב היבשתי, ואכן זה לא קרה במלחמה

אחריות הממשלה ומפקדי הצבא ולא של הקמ"ן

טל אמר לוועדת אגרנט שאמ"ן סיפק את ההתרעה למלחמה. אמ"ן סיפק שלל ידיעות על המלחמה ממאי 73', והטעות שראשי אמ"ן עשו בהערכת הכוונות של האויב לפתוח במלחמה אינה פוטרת את אחריות הממשלה ומפקדי הצבא מלקבל את ההחלטה הנכונה.

הקמ"ן הביא את המודיעין ובשפע. טל פירט לוועדה ידיעות רבות שהובאו על ידי אמ"ן למפקדים ולשר הביטחון מחודש מאי ועד אוקטובר 73', ואמר שכאשר כל הטנקים של האויב נמצאים על הגבול, המפקדים כבר לא צריכים את הקמ"ן.

טל אמר לוועדה שזו הייתה אחריות הממשלה, כי סיכון המדינה בהפסד במלחמה כוללת עם הערבים נופל תחת אחריות הממשלה. הוא הוסיף שהיו לו יחסים טובים עם ראש אמ"ן אלי זעירא וכי הוא העריך אותו מאוד. המודיעין סיפק את ההתרעה למלחמה אך המפקדים לא קיבלו את ההחלטות הנכונות, בעיקר בנושא גיוס המילואים.

ועדת אגרנט הקשיבה לאלוף טל בחמשת ימי עדותו. חבריה שאלו הרבה שאלות וחברי הוועדה קיבלו תשובות מאלפות. אבל הם לא שאלו את האלוף טל מי הטיל את ההגבלות החמורות של אי גיוס המילואים לפני המלחמה ולמה.

טל לא ידע על הידיעות המרגיעות שהעבירו האמריקאים ערב המלחמה ועל חילוקי הדעות המודיעיניים שנוצרו עם האמריקאים, עליהם דיברו דיין וגולדה בעדותם, והוא לא קישר זאת לאסון של אי גיוס המילואים ביום שישי ה-5 באוקטובר 1973.

ד"ר רמי רום הוא דוקטור לכימיה פיזיקלית, עורך פטנטים וחוקר עצמאי של מלחמת יום כיפור.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עמדתם של ראש הממשלה ושר הבטחון דאז טיפה מוזרה. עדויות אחרות כולל ראיונות עם קיסינג'ר מלמדים שהאמריקאים דווקא הביעו חשש והעבירו מידע שמקורו במלך חוסיין וגם מידעים אחרים שעומדת לפרוץ מלחמ... המשך קריאה

עמדתם של ראש הממשלה ושר הבטחון דאז טיפה מוזרה. עדויות אחרות כולל ראיונות עם קיסינג'ר מלמדים שהאמריקאים דווקא הביעו חשש והעבירו מידע שמקורו במלך חוסיין וגם מידעים אחרים שעומדת לפרוץ מלחמה. היה זה אלי זעירא שדאג לענות בתגובה לאמריקאים שהישראלים מכירים את הסימנים אבל אינם מודאגים. כשפנתה בסופו של דבר גולדה הן במברק לקיסינג'ר דרך השגריר והן בשיחה עם השגריר הביעו אלה פליאה שכן רק שעות לא רבות לפני "הרגיעה" ישראל את ארה"ב. אין ספק שבסופו של יום מהוועדה יצא בטוב מי שידע להציג את עמדתו או שדאג שלא יישמעו דעות המסכנות אותו. כך בוודאי בני פלד שהיה אמור להצטרף לדדו וזעירא שהלכו הביתה וגם טל שאולי מזוהה יותר מכולם עם דוקטרינת השריון ינצח של צהל באותה עת יודע לספר לוועדה על הבעיות של חיל האוויר בהתמודדות מול טילי הנ"מ החדשים אבל מן הכתוב לא ברורה מה עמדתו של טל לגבי חוסר המוכנות של השריון להתמודד מול טילי הסאגר למרות שגם על כך היה מידע מאוד ברור ומפורט. ובהקשר זה יש להזכיר שחטיבות הסדירות של החי"ר היו בהמתנה לא רק ביום פרוץ המלחמה אלא ימים רבים לתוכה וזה רק קצה הקרחון של אזלת היד של אג"ם מבצעים במלחמה.

עוד 1,270 מילים ו-1 תגובות
סגירה