היערות השיכורים והבולענים של אלסקה וסיביר

"יערות שיכורים" באלסקה, צילום מסך מכתבה של VICE News
"יערות שיכורים" באלסקה, צילום מסך מכתבה של VICE News

יש "התקדמות" מסויימת בטיעונים של מכחישי משבר האקלים והתחממות כדור הארץ. אם בתחילה הייתה התכחשות גורפת להתחממות כדור הארץ, כיום אין כמעט הכחשה של תופעת ההתחממות, אם כי יש עדיין זלזול במשמעות ובהשפעות של ההתחממות, בנוסח: מה זו התחממות של 1-3 מעלות?

יש "התקדמות" מסויימת בטיעוני מכחישי משבר האקלים והתחממות כדור הארץ. אם תחילה הייתה התכחשות גורפת להתחממות, כיום אין כזו כמעט, אך יש עדיין זלזול במשמעותה ובהשפעותיה

המילה פרמפרוסט מתארת אדמה קפואה. למעשה, "אדמה קפואה לצמיתות". חלק גדול מהפרמפרוסט של אלסקה הוא בן עשרות עד מאות אלפי שנים. אבל עכשיו התחושה של יציבות האדמה הזו הולכת ונעלמת.

"חשבו שזה קבוע – שכל שינוי התרחש בקנה מידה של עשרות אלפי שנים, עכשיו השינויים מתרחשים מול עיננו", אומר ולדימיר רומנובסקי, פרופסור אמריטוס לגיאופיזיקה באוניברסיטת אלסקה פיירבנקס וחוקר מוביל של פרמפרוסט.

אחת התוצאות הקשות של משבר האקלים והתחממות כדור הארץ היא ההפשרה של הפרמפרוסט באזורים הארקטיים וקריסת הקרקע מתחת לאלסקה ורוסיה הצפונית. הפשרת הפרמפרוסט יוצרת בולענים ומערערת את השלמות המבנית של בתים, בארות, מערכות ספיגה וכבישים ברחבי אלסקה.

מאז 1993, רומנובסקי דוגם נתוני שטח מתחנות ברחבי אלסקה, ומתעד את הטמפרטורות ההולכות ועולות שלהן. בכל 350 התחנות טמפרטורות הקרקע עלו באופן משמעותי, וההפשרה מתקרבת לעומקים עמוקים יותר.

במדרון הצפוני, אחד האזורים העשירים בקרח של אלסקה, "כשהתחלנו הטמפרטורה של הפרמפרוסט היתה בערך 8-, ועכשיו היא 4- מעלות צלזיוס, אז אנחנו כבר בחצי הדרך לאפס מעלות צלזיוס – טמפרטורת ההפשרה של קרח".

שינויים דרמטיים יקרו ברגע שנקודת ההפשרה הזו בין קרח קפוא למים נוזלים תתרחש. הוא צופה שנקודת מפנה זו תגיע תוך 40 שנה.

המילה פרמפרוסט מתארת אדמה קפואה. למעשה, "אדמה קפואה לצמיתות". חלק גדול מהפרמפרוסט של אלסקה הוא בן עשרות עד מאות אלפי שנים. אבל עכשיו התחושה של יציבות האדמה הזו הולכת ונעלמת

במדרון הצפוני של אלסקה נקודת המפנה הזו תושג מוקדם יותר. בכל פעם שהאדמה או הצמחייה מופרעים – כפי שגילה חיל ההנדסה של ארה"ב ב-1942 בזמן שניסה לבנות כביש מהיר לאלסקה – יש לפרמפרוסט נטייה להתפרק לאזורי בוץ ענקיים שיכולים לבולע משאיות. סיפור דומה קיים עם כבישים שנבנו בעשורים האחרונים. כאשר שלוחות קרח של הפרמפרוסט מפשירות מתחת לכבישים המהירים ונמלי התעופה של המדינה, האספלט מתנודד וצונח, ויוצר אפקט מסוכן של רכבת הרים.

מכיוון שלאלסקה יש מעט כבישים יחסית, הכבישים הקיימים הם חיבורים קריטיים. ההתחממות והטמפרטורות הגבוהות יותר תורמות להגדלת הנזקים והצורך בתחזוקה, וחייבים לתקן את אותם מקומות בתדירות גבוהה יותר, ובאופן אינטנסיבי יותר.

כביש נבנה בדרך כלל כדי להחזיק מעמד בסביבות 30 שנה, אבל זה מבוסס במידה רבה על התנועה הצפויה, ולא על היציבות התרמית שלו. מחקר שפורסם ב-Proceedings of the National Academy of Sciences, העריך שכתוצאה משינויי האקלים, אלסקה תצטרך להוציא מיליארדים נוספים על תחזוקה ותיקון של תשתיות ציבוריות עד סוף המאה. מאמצי התחזוקה פשוט צריכים לגדול. במקרים רבים, תושבי אלסקה יצטרכו לסבול כבישים משובשים ורעים יותר מהנוכחיים, זו תהיה המציאות הכלכלית.

במהלך מלחמת העולם השנייה, הצבא חשש שמופעי הזוהר הצפוני מפריעים לרדאר שלו, ולכן הקונגרס העביר חוק ב-1946 להקמת המכון הגיאופיסי באוניברסיטת אלסקה פיירבנקס UAF. בין השאר, המדענים שחקרו את אורות הצפון בשמיים, קדחו גם בורות קידוח מסביב לעמק גולדסטרים בפיירבנקס אלסקה, כדי לחקור את האדמה הקפואה מתחת לרגליהם.

כאשר שלוחות קרח של הפרמפרוסט מפשירות מתחת לכבישים המהירים ונמלי התעופה של המדינה, הן נוטות להתפרק לאזורי בוץ ענקיים שיכולים לבלוע משאיות. האספלט מתנודד וצונח, ויוצר אפקט מסוכן של רכבת הרים

מאז, הטמפרטורות בפיירבנקס השתנו כל כך עד שהמינהל הלאומי לאוקיאנוס והאטמוספירה NOAA שינה רשמית את האופיין התת-ארקטי subarctic designation של פיירבנקס בשנת 2021, ל"יבשת קיץ חמה".

עם התחממות האקלים, הקרח העתיק שכיסה כ-85% מאלסקה מופשר. כאשר שלוחות הפרמפרוסט מפשירות, ישנם מקומות שבהם הקרקע קורסת בדומה לתופעת הבולענים בים-המלח.

רבים מהעצים שבעמק נוטים כאילו הן שיכורים. לפעמים, רק שכבה דקה של אדמה מכסה אזורי תת-קרקע שבהם הקרח נעלם. עצים מתמוטטים הם אחד הסימנים הבולטים יותר של פרמפרוסט שהפשיר. כאשר הקרח מפשיר, האדמה יכולה לצנוח, או שהיא נעה בהיקף מספיק כדי להציף עצים עם מערכות שורשים רדודות.

כמו הקרחונים על פני הקרקע, הפרמפרוסט סביב פיירבנקס אינו רציף. חלקים או שלוחות ממנו פונים למדרונות במפנה צפוני ועוטפים את העמקים הנמוכים. עם זאת, לרוכשי דירות פוטנציאליים שרוצים להימנע מתוצאות הפשרת הפרמפרוסט יש רק אפשרות לניחוש. אין מפה מקיפה של פרמפרוסט. לאנשים, שנכסיהם נפגעים מההפשרה, אין למי לפנות, לא לחברת הביטוח ולא לממשלה.

רבים מהעצים שבעמק נוטים כאילו הן שיכורים. לפעמים, רק שכבה דקה של אדמה מכסה אזורי תת-קרקע שבהם הקרח נעלם. עצים מתמוטטים הם אחד הסימנים הבולטים יותר של פרמפרוסט שהפשיר

אוניברסיטת אלסקה פיירבנקס, ביתם של חלק גדול ממחקרי הפרמפרוסט של המדינה, נאבקת בעצמה עם בולענים שחוזרים על עצמם בכבישים ובמגרשי החניה שלה, והיא משקיעה כסף רב כדי לבנות אותם מחדש, רק כדי שיכשלו פעם נוספת.

בעוד שבחלקים מאלסקה חוו טמפרטורות שיא גבוהות בדצמבר, פיירבנקס עצמה סגרה את שנת 2021 בסערת קרח הרסנית. אזור ארקטי חם יותר הוא גם אזור ארקטי לח יותר, ומאיץ את פירוק הפרמפרוסט.

בפיירבנקס, על כל סנטימטר של גשם, רואים כסנטימטר אחד של הפשרה נוספת מלמעלה למטה, הסביר מדען בכיר במעבדת המחקר וההנדסה באזורים קרים של צבא ארה"ב. בממוצע, פיירבנקס רואה כעת כחמישה שבועות של גשם יותר מאשר בשנות ה-70.

כדי להבין את היקף הבעיה של הפשרת הפרמפרוסט, צריך להבין שלאנשים החיים בצפון, המצב הטבעי של הקרקע, מצב ברירת המחדל של כדור הארץ, הוא קפאון – פרמפרוסט. אלפי שנות תרבות בנויות על הידע הזה. עכשיו הפשרת והיעלמות הקרח משנה מהותית את המקום והאופן שבו אנשים יכולים לחיות.

אבל, בעוד שההשפעות של הפשרת הפרמפרוסט – שקיעה, שיטפונות, בולענים ומפולות – דומות להרס של אסונות טבע, הסוכנות הפדרלית לניהול חירום FEMA אינה אחראית לנזקי הפרמפרוסט, וקשה מאוד לכסות נזקים אלו על ידי ביטוח של בעלי הנכס, הבית.

לאנשים החיים בצפון, המצב הטבעי של הקרקע, ברירת המחדל של כדור הארץ, הוא קפאון – פרמפרוסט. אלפי שנות תרבות בנויות על ידע זה. הפשרת והיעלמות הקרח משנה מהותית את האופן שבו אנשים יכולים לחיות

באזור בו ים צ'וקצ'י Chukchi Sea גובל בצפון אמריקה, הקהילה של כ-300 אנשים בפוינט ליי, בחוג הארקטי בצפון מערב אלסקה, נאבקת עם אובדן הפרמפרוסט.

בשנת 2016, האגם שעליו הסתמכו למי שתייה נעלם בן לילה לאחר ששלוחת הפרמפרוסט שעליו נשען האגם הופשרה, מה שאילץ את העיירה לשאוב מים מנהר סמוך.

השנה, אחד ממיכלי האחזקה של העיירה קרס. לדברי לופיטה הנרי, הנשיאה לשעבר של הכפר, כנראה שהפרמפרוסט נמס תחתם, יש סדקים בבתים, דלתות שלא יכולות להיסגר, בתים כל כך זוויתיים שהם נראים בלתי ניתנים למגורים.

רבים מקווי הביוב התת-קרקעיים הראשונים של העיירה, שהוקמו לפני כ-30 שנה, נסדקו או נשברו מאז כשהקרקע שקעה. ממשלת האזור התקינה לאחרונה עמודי חשמל חדשים, שכבר מתחילים לנטות.

הפשרת הפרמפרוסט מקשה על בנייה או על קבלת הלוואה לבית חדש. מה אתה עושה כשהאדמה נופלת מתחתיך? שואלת לופיטה הנרי, היכן אתה משיג את הביטוח שלך? איזה בנק יכול לממן את רכישת הבית או אפילו לתקן את הבית שלך? פרמפרוסט קשור לכל, לבתים שלנו, למקורות המים, למקורות המזון, לצמחייה.

מה אתה עושה כשהאדמה נופלת מתחתיך? היכן אתה משיג את הביטוח שלך? איזה בנק יכול לממן את רכישת הבית או לתקן אותו? פרמפרוסט קשור לכל, לבתים שלנו, למקורות המים, למקורות המזון, לצמחייה

במרץ 2022, פוינט ליי הפכה לעיר הראשונה באלסקה שהכריזה על מצב חירום אקלימי, מתוך הכרה באיום על קיומה. נזקים מהפשרת פרמפרוסט הם בעיה נפוצה עבור קהילות בצפון אלסקה, ועיירות רבות ברחבי אלסקה מתמודדות עם אתגרים דומים.

הערכת האיום הכלל-מדינתית The statewide threat assessment מצאה כי 89 מתוך 336 הקהילות של אלסקה מאוימות על ידי הידרדרות והפשרת הפרמפרוסט. החסמים העיקריים להתמודדות עם איומים אלה כוללים היעדר נתונים ספציפיים לכל אתר כדי לאפשר פיתוח פתרונות, והיעדר מימון ליישום תיקונים ופתרונות פרואקטיביים.

תחזית לערים שיפגעו מהפשרת פרמפרוסט באלסקה
תחזית לערים שיפגעו מהפשרת פרמפרוסט באלסקה

בנוסף לנזקים אלו, במחקרים עדכניים מצאו שהאומדנים של פליטות של פחמן ומתאן המשתחררים מהפשרה של פרמפרוסט היו בהערכת חסר מהותית. יש כ-1.6 טריליון טונות של פחמן המאוחסנים כיום בפרמפרוסט – פי שניים ממה שיש כעת באטמוספירה. תחזיות חדשות מצביעות על כך שכמות פליטת גזי החממה מהפרמפרוסט עשויה להשתוות לכמויות גזי החממה הנפלטים משאר ארצות הברית בסוף המאה.

מחקרים עדכניים מצאו שאומדני פליטות פחמן ומתאן המשתחררים מהפשרת פרמפרוסט – בהערכת חסר מהותית. כ-1.6 טריליון טונות פחמן מאוחסנים כיום בפרמפרוסט – פי 2 ממה שיש באטמוספירה

דמיטרי סטרלצקי, גיאוגרף מאוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, מסביר שהרבה לפני שהקרח מתחיל להפשיר, ההתחממות מפחיתה את יכולת הפרמפרוסט לתמוך במבנים.

באביב 2020, דווח על מקרה ראשון של "זחילת מדרון" כתוצאה מהפשרת הפרמפרוסט, שסיכנה את שלמותו המבנית של צינור הנפט טראנס אלסקה באורך 800 מייל. זה כנראה מה שקרה בעיר נורילסק בסיביר כמה חודשים לאחר מכן, שם הפשרת הפרמפרוסט הביאה פריצת מאגר דלק ענק, שגרמה לשפיכת סולר קטסטרופלית שזיהמה את הנהרות באזור.

המחקר האחרון של סטרלצקי מצא ש-70% מהתשתיות הגדולות באזור הארקטי נמצאות באזורים שהפשרת הפרמפרוסט עלולה לסכן תשתיות אלו במהלך 30 השנים הבאות, להגדיל את עלויות התחזוקה ב-15.5 מיליארד דולר, ולגרום לנזקים נוספים של 21.6 מיליארד דולר. ואלה ההערכות השמרניות ביותר של המחקר.

ככל הנראה, רוב האוכלוסייה שחיה על פרמפרוסט נמצאת ברוסיה, אבל גם מדינות אלפיניות כמו צרפת ושוויץ יראו נזקים קשים מהפשרת הפרמפרוסט ואובדן יציבות מדרונות ההרים, וכתוצאה מכך ממפולות מסוכנות.

ככל הנראה, רוב האוכלוסייה שחיה על פרמפרוסט נמצאת ברוסיה, אך גם מדינות אלפיניות כצרפת ושוויץ יראו נזקים קשים מהפשרתו ואובדן יציבות מדרונות ההרים, וכתוצאה מכך ממפולות מסוכנות

מחקר שפורסם לאחרונה ב-Population and Environment מצא כי 3.3 מיליון בני אדם חיים כיום ביישובים שבהם הפרמפרוסט יפשיר ויתפורר עד 2050, מה שיאלץ רבים מהם לעבור למקומות אחרים.

לרוב האנשים האלו שחיים על הפרמפרוסט יש הבנה טובה למדי של מה יקרה בעוד 20 שנה, הם לא צריכים מדענים שיגידו להם זאת, אבל מקבלי ההחלטות בוושינגטון ובמוסקבה צריכים לשים לב ולהגיב.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
תופעות כמו יער שיכור ומפולות אדמה הם נורמליות באיזורים ארקטיים, אבל כל מי שנמצא באיזורים האלה רואה שהשכיכות גדלה ב30 בשנים האחרונות, לכן היה עדיף לתת קצת סטטיסטיקה, אחרת, זה ישמש למככחי... המשך קריאה

תופעות כמו יער שיכור ומפולות אדמה הם נורמליות באיזורים ארקטיים, אבל כל מי שנמצא באיזורים האלה רואה שהשכיכות גדלה ב30 בשנים האחרונות, לכן היה עדיף לתת קצת סטטיסטיקה, אחרת, זה ישמש למככחישים.

אפוא קנדה בסיפור?

עוד 1,471 מילים ו-2 תגובות
סגירה