אז כמה שווים חייו של ראש ממשלה בישראל?

נתניהו מגיע לטקס בכנסת במלאת  19 שנה לרצח רבין, 5.11.2014 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
נתניהו מגיע לטקס בכנסת במלאת 19 שנה לרצח רבין, 5.11.2014

אז כמה שווים חייו של ראש ממשלה בישראל?
וחיי ילדיו?
ואשתו שתחיה?
כמה?

מיליון?
50 מיליון כפי שטוען ערוץ 13? כפי שמהדהדים דוברי הליכוד ונתניהו בראשם?
כמה?

אז כמה שווים חייו של ראש ממשלה בישראל? וחיי ילדיו? ואשתו שתחיה? כמה? מיליון? 50 מיליון כפי שטוען ערוץ 13 ומהדהדים דוברי הליכוד ונתניהו בראשם? כמה?

זו שאלה מאוד פרקטית. אחרי הכל כבר נרצח פה ראש ממשלה, ומעבר לחשבון הנפש שלא התקיים מעולם, לא נעשה החשבון הכספי. כמה עלה לנו רצח רבין?
תגבור האבטחה בשב"כ, ועדת החקירה הממלכתית, קריסת הסכמי אוסלו, המתח בין ישראלים לפלסטינים בעקבות עליית הימין לשלטון, המתח בין יהודים ליהודים בעקבות רצח מנהיג מהשמאל. משפטו של הרוצח יגאל עמיר.
כמה? כמה זה עלה לנו?

נדמה לקורא שהשאלה קנטרנית? ובכן לא ממש. הרי כסף מניע את מעשי הממשלה. למשל עלות התגבור של כוחות צבא ומשטרה בשטחים בעקבות עלייה באלימות מתנחלים קיצוניים, למשל חקירות רגישות של הסתה לאלימות (בנושא זה יש חיסכון משמעותי שכן הפרקליטות נמנעת מלחקור דברי הסתה וגם ועדת שמגר נמנעה מכך), תקציב אבטחת ביתו מעונו ילדיו ורכבו של רה"מ.
ובכן כמה?

קשה לחשב. קשה לכמת. החברה הישראלית משלמת מאז רצח רה"מ בדמותה המעוותת, בפילוג ושנאה, במערכות בחירות אין סופיות שבהן נמשך מסע הפילוג וההסתה ועלותן מיליארדים רבים.

מנהיגותו של רבין, שהוביל להסכמים עם הרש"פ ועם ירדן, בוודאי שיפרה את כלכלת ישראל ופתחה אופקים כלכליים למזרח ולמדינות אסלאמיות שרק עכשיו עם הסכמי אברהם נגלה הקשר הנסתר שהכניס לישראל כסף רב.

קשה לחשב. קשה לכמת. החברה הישראלית משלמת מאז רצח רה"מ בדמותה המעוותת, בפילוג ושנאה, במערכות בחירות אין סופיות שבהן נמשך מסע הפילוג וההסתה ועלותן מיליארדים רבים

עלייתו של נתניהו לשלטון אחרי רצח רבין הוביל כזכור להוצאות עתק בהכנות לתקיפה באיראן. לסכסוך עם ארה"ב שגרע מאות מיליוני דולרים מהסיוע האזרחי והצבאי בתקופת אובמה – סכסוך שראש הממשלה רבין היה בוודאי נמנע ממנו ורה"מ בנט הצליח לגשר ולפתור אותו.

אפשר להפליג כאן למחוזות הכלכלה הלאומית והגלובלית רק דרך סוגיית החלפת ראש ממשלה באמצעות רצח.

הדמוקרטיה הרי הייתה אמורה להתגונן מול הרוצח ושותפיו מבחינת השפעת הרצח על הדמוקרטיה, אבל מעולם לא נערך החשבון הזה. כי השתתפות הימין הלאומני הקיצוני בשלטון נחשבת היום פעולה פוליטית לגיטימית. דובריו ונציגיו הרי מתראיינים תחת כל עץ רענן ומבטיחים להחליף את ה"ממשלה הרעה" הזו.

כלומר רצח רה"מ, שהיה אמור לגרום לחשבון נפש חברתי ופוליטי, לא נלמד ולקחיו לא יושמו. אולי חשבון כלכלי יצליח לשכנע את גורמי אכיפת החוק, המשטרה השב"כ והפרקליטות. גם ביהמ"ש העליון שאיפשר לנאשם בפלילים להתמודד בבחירות. אולי החשבון הכלכלי ישנה במשהו את התנהלות הגורמים הללו והמוסדות הללו של מדינה דמוקרטית.

הדמוקרטיה הרי הייתה אמורה להתגונן מול הרוצח ושותפיו מבחינת השפעת הרצח על הדמוקרטיה, אבל מעולם לא נערך החשבון הזה. כי השתתפות הימין הלאומני הקיצוני בשלטון נחשבת היום פעולה פוליטית לגיטימית

ועוד לא דיברנו כלל על הצער שיגרם למשפחת בנט אם וכאשר חלילה וחס הכדור החי שנשלח בדואר יפגע בו פיזית.

גם לא הזכרנו, צקצקנים שכמונו, את עלויות ההנצחה. הרי משפחת רבין הקימה גם מוזיאון לזכרו וגם למוזיאון הנצחה יש עלות כלכלית לא קטנה.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 456 מילים
סגירה