משבר ביחסי ישראל ירדן על רקע אירועי הר הבית

עבדאללה מלך ירדן (צילום: Hannibal Hanschke/Pool via AP, File)
Hannibal Hanschke/Pool via AP, File
עבדאללה מלך ירדן

האירועים במזרח ירושלים ובהר הבית יצרו משבר חריף ביחסים ביו ישראל לירדן ששני הצדדים יתקשו בשיקומו. המלך עבדאללה מאוכזב מממשלת בנט וזועם עליה בשל הפגיעה במעמדה של ירדן בהר הבית. בשיחות פרטיות הוא מביע געגועים למנהיג ישראלי בשיעור קומתו של יצחק רבין ז"ל.

האירועים האלימים במהלך חודש רמדאן במזרח ירושלים ובהר הבית החזירו לאחור את יחסי ישראל עם ירדן ומחקו לחלוטין את ירח הדבש החדש שפתחה ממשלת בנט לפני כשנה עם בית המלוכה ההאשמי.

האירועים האלימים במהלך הרמדאן במזרח ירושלים ובהר הבית הסיגו את יחסי ישראל וירדן ומחקו את ירח הדבש החדש שפתחה ממשלת בנט לפני כשנה עם בית המלוכה ההאשמי

בירדן ייחלו לנפילתו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. היחסים של בית המלוכה הירדני עמו היו עכורים עוד מתקופת כהונתו הראשונה כראש ממשלה, עוד בזמנו של המלך חוסיין בן טלאל ז"ל. המשבר העיקרי ביניהם נוצר מההוראה של נתניהו לדני יתום, ראש המוסד הישראלי דאז, לחסל את מנהיג חמאס ח'אלד משעל על אדמת ירדן.

יחסי ישראל ירדן לא התאוששו מאז למרות הסכם השלום, שנחתם ביניהן ב-1994 המכונה הסכם "ואדי ערבה".

היחסים המתוחים ביו ישראל לירדן החריפו עוד יותר מאז עלייתו של המלך עבדאללה השני לשלטון. המלך עבדאללה העריך מאוד את ראש הממשלה אריאל שרון ז"ל אך חשש ממנו מאוד בגלל התבטאויותיו כי "ירדן היא המדינה הפלסטינית". המלך עבדאללה נזהר מאוד שלא להתעמת עם שרון וניהל עמו מערכת יחסים חשאית ששמרה על האינטרסים של שתי המדינות.

כשחזר בנימין נתניהו לשלטון, שוב אירעה שורה של משברים בין ישראל לירדן. המלך עבדאללה מתעב את בנימין נתניהו והיחסים ביניהם היו עכורים מאוד והתקיימו בעיקר באמצעות היועצים. המלך עבדאללה מיעט ככל הניתן להיפגש עם נתניהו בחשאי או בגלוי.

חילופי הממשלה בישראל וירידתו של נתניהו מהשלטון הפיחו תקווה חדשה אצל המלך עבדאללה כי עתה יוכל לקדם את האינטרסים של ירדן בתחום הכלכלי ובעיקר לקדם בתחום המדיני את רעיון פתרון שתי המדינות, כדי להפחית את הלחץ הפלסטיני הפנימי על בית המלוכה ההאשמי.

בירדן ייחלו לנפילתו של רה"מ לשעבר נתניהו. היחסים של בית המלוכה הירדני עמו היו עכורים עוד מתקופת כהונתו הראשונה כרה"מ, עוד בזמנו של המלך חוסיין בן טלאל

ממשלת בנט פתחה את פרק היחסים החדש עם ירדן בשורה של מחוות בתחום המים והאנרגיה. בכירים ישראלים החלו לעלות לרגל לפגישות עם המלך עבדאללה בארמון המלוכה ונתנו לו את התחושה כי הוא "על הסוס הנכון".

לקראת חודש רמדאן היה מאמץ ישראלי-ירדני למנוע את חזרת האירועים האלימים בשנה שעברה שהובילו למבצע "שומר החומות". בכירים ישראלים כמו הנשיא הרצוג, שר הביטחון גנץ, שר החוץ לפיד והשר לביטחון פנים עמר בר-לב הגיעו לירדן לפגישות עם המלך עבדאללה ושר החוץ אימן א-צפדי כדי לתאם עמדות לקראת חודש רמדאן.

התחושה הייתה אצל שני הצדדים כי הושגו הבנות טובות, אולם ארגון חמאס הצליח לטרוף את הקלפים באמצעות האלימות במזרח ירושלים ובהר הבית. זה אילץ את ישראל להכניס כוחות משטרה להר הבית, בבת עינו של המלך עבדאללה, שהינו האפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים על פי הסכם השלום עם ישראל מ-1994.

האכזבה של בית המלוכה ההאשמי מממשלת בנט-לפיד-גנץ היא עצומה. האירועים האלימים בירושלים ובמסגד אל-אקצא ערערו את היציבות בירדן והביאו ליציאת אלפי מפגינים לרחובות בדרישה להקפיא את הסכם השלום עם ישראל ולגרש את השגריר הישראלי מעמאן. 88 חברי פרלמנט ירדנים חתמו על עצומה בנושא, ומקורבו של המלך, ראש הממשלה בשאר אלחסאוונה, קרא בנאום בפרלמנט למתפרעים הפלסטינים במסגד אל-אקצא ליידות אבנים של השוטרים הישראלים.

אכזבת בית המלוכה ההאשמי מממשלת בנט-לפיד-גנץ עצומה. האירועים האלימים בירושלים ובאל-אקצא ערערו את היציבות בירדן והוציא אלפי מפגינים לרחובות בדרישה להקפאת הסכם השלום

בכירים ירדנים מתדרכים את התקשורת הערבית והזרה כי מדובר ב"משבר אסטרטגי" ביחסי ירדן ישראל וכי "הסכם השלום הוא בסכנה".

ירדן טוענת כי ישראל מפרה את הסכם השלום, במיוחד בכל הקשור לשמירת הסטטוס קוו בהר הבית ומעמדה של ירדן כשומרת המקומות הקדושים בירושלים.

בכירים בירדן אומרים כי ממשלת בנט ממשיכה בקו הקיצוני הימני, מתנגדת לפתרון שתי המדינות, ממשיכה בדרכה של ממשלת נתניהו ומנסה להחיות את הרעיון כי ירדן היא "המולדת החלופית" של הפלסטינים.

גורמים ירדנים אומרים כי המלך עבדאללה מאוכזב מאוד מהתנהלותו של ראש הממשלה בנט ובשיחות סגורות הוא אומר כי "ירדן מתגעגעת למנהיג ישראלי מבוגר ואחראי כמו יצחק רבין ז"ל".

עבדאללה מלך ירדן מבין היטב את חשיבות הקשר האסטרטגי עם ישראל למרות האכזבה והכעס שלו על ממשלת בנט. האירועים בירושלים ובהר הבית עדיין לא הסתיימו ולא ברור עד מתי תימשך המתיחות, כשבעוד כחודשיים יש חג מוסלמי נוסף והוא חג הקורבן (עיד אל-אדחא).

מבחינתו, הדבר הדחוף כעת הוא לעצור את הסחף שיצרה ישראל במעמדה של ירדן ולהדגיש את הדחיפות בשמירה על הסטטוס קוו בהר הבית, למנוע ביקורי יהודים במקום, לחזק את מעמד הווקף הירדני ולהבהיר כי ירדן היא האפוטרופוס של מסגד אל-אקצא.

לכן הוא מנסה כעת להפעיל לחץ על ישראל בנושא. הוא שוחח אמש בטלפון על הנושא עם הנשיא ג'ו ביידן ופתח בקמפיין דיפלומטי רחב בזירה הבינלאומית.

המלך עבדללה מנסה גם להפעיל לחץ על ישראל באמצעות מדינות ערב שיש להן עמה הסכמי שלום ונורמליזציה. בתחילת השבוע הוא נועד בקהיר עם הנשיא המצרי א-סיסי ועם יורש העצר של אבו דאבי השיח' מוחמד בן זאיד.

בהודעה משותפת בתום המפגש הודגשה החשיבות בהשבת הרגיעה לירושלים וכיבוד מעמדו של מסגד אל-אקצא ומעמדה של ירדן כאפוטרופוס של המקומות הקדושים לאסלאם ולנצרות בירושלים.

מבחינת עבדאללה, הדבר הדחוף כעת הוא עצירת הסחף במעמד ירדן והדגשת הדחיפות בשמירת הסטטוס קוו בהר הבית, מניעת ביקורי יהודים במקום, חיזוק מעמד הווקף הירדני והבהרת אפוטרופסות ירדן

ההודעה האשימה את ישראל בעצירת הצעדים לפתרון שתי המדינות והחזרה למשא ומתן עם הפלסטינים.

המשבר בין ישראל לירדן בעיצומו, שני הצדדים עדיין לא יודעים להעריך לאן פני הדברים ומתי בכלל יהיה אפשר לנסות ולשקם  מחדש את היחסים ביניהן.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 857 מילים
סגירה