ראש השב"כ נפגש בשבוע שעבר עם אבו מאזן ברמאללה

לזמן ישראל נודע כי במסגרת המאמצים להרגיע את הרוחות בהר הבית, ראש השב"כ רונן בר נפגש בחול המועד עם יו"ר הרשות הפלסטינית ברמאללה ● במקביל, ישראל וירדן פועלות להרגיע את הרוחות ולחזק את שיתוף הפעולה סביב אל אקצא ● בינתיים, המגעים בערוצים החשאיים מניבים שקט יחסי ● אבל כל העיניים נשואות למחר - תפילות היום השישי האחרון של הרמדאן ● פרשנות

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) (צילום: פלאש90)
פלאש90
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן)

יחסי ישראל-ירדן עמדו בחודש האחרון למבחן גדול. בעוד עבדאללה מלך ירדן שהה בגרמניה לניתוח בגבו בשל פריצת דיסק, החלו מהומות חג הרמדאן במסגד אל אקצא שכללו זריקת אבנים לעבר מתפללים בכותל המערבי.

לזמן ישראל נודע כי במסגרת המאמצים הגדולים להרגעת הרוחות בערוצים החשאיים, יצא במהלך חול המועד ראש השב"כ רונן בר לפגישה ברמאללה עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס.

זו לא הפעם הראשונה שבר מגיע לרמאללה לפגישה עם אבו מאזן. בנובמבר 2021, בסמוך למינויו לראש שב"כ, פגש בר את יו"ר הרשות בפעם הראשונה במה שהוגדר כפגישת היכרות.

זו לא הפעם הראשונה שבר מגיע לרמאללה לפגישה עם אבו מאזן. בנובמבר 2021, בסמוך למינויו לראש שב"כ, פגש בר את יו"ר הרשות בפעם הראשונה במה שהוגדר כפגישת היכרות

מאז הוקמה הממשלה ה-36, נועד אבו מאזן עם מספר שרים: פעמיים עם שר הביטחון בני גנץ, פעם אחת עם שר החוץ יאיר לפיד ופגישות נוספות עם שרי מרצ ניצן הורביץ, תמר זנדברג ועיסאווי פריג'. אחרי 12 שנות שלטון נתניהו, במהלכם התקיים נתק כמעט מלא בין השלטון בישראל והרשות הפלסטינית, המפגשים עם יו"ר הרשות הופכים לדבר שבשגרה.

ראש השב"כ רונן בר (מימין) וראש המוסד דוד ברנע בטקס יום השואה ב"יד ושם", 27 באפריל 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ראש השב"כ רונן בר (מימין) וראש המוסד דוד ברנע בטקס יום השואה ב"יד ושם", 27 באפריל 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

בטווח הקצר, ניכר שהפגישה של בר ואבו מאזן הייתה מועילה. הימים האחרונים היו שקטים יחסית בירושלים. אולם כל העיניים נשואות לתפילות מחר, יום השישי האחרון של חודש הרמדאן.

לקראת תפילות יום השישי, כינס אתמול ראש הממשלה נפתלי בנט דיון היערכות מיוחד. העיתונאי ברק רביד פרסם אתמול שישראל וירדן יכנסו את הוועדה המשותפת לענייני ירושלים עם סיום חודש הרמדאן, וכי על הפרק מתוכנתת הגדלת מספר השומרים הלא-חמושים של הווקף במסגד אל אקצא.

עם הגדלת מספר השומרים, הירדנים מקווים כי ניתן יהיה למנוע התפרעויות ולהפחית את הצורך בכניסת כוחות שיטור ישראלים למסגד.

עם הגדלת מספר השומרים, הירדנים מקווים כי ניתן יהיה למנוע התפרעויות ולהפחית את הצורך בכניסת כוחות שיטור ישראלים למסגד

בישראל כעסו מאוד על אמירותיו של ראש הממשלה הירדני בישר אל-ח'סאונה, שעודד את התוקפים מתוך מסגד אל אקצא.

הנשיא יצחק הרצוג ומלך ירדן עבדאללה בעמאן, 30 במרץ 2022 (צילום: חיים צח, לע"מ)
הנשיא יצחק הרצוג ומלך ירדן עבדאללה בעמאן, 30 במרץ 2022 (צילום: חיים צח, לע"מ)

בצמרת ההנהגה הישראלית היו מי שחשבו שאולי אל-ח'סאונה לא מספיק מודע לעובדות ולהתגלגלות האירועים על הר הבית. מנגד, בהנהגה הפלסטינית והירדנית היו מתוחים ולחוצים מהאמירות הישראליות על זכויות הפולחן לבני כל הדתות ושמו לב למספרים ההולכים וגדלים של יהודים שמגיעים לביקור בהר הבית.

לישראל ולירדן יש יותר מדי מה להפסיד. בשנה האחרונה חלה התקדמות גדולה ביחסים בין המדינות, בהסכמי מכירת מים לירדן ובהסכמי סחר מוצרים מתוך ירדן לאזור הרשות הפלסטינית. בנוסף, המעמד האזורי של ישראל הולך ומשתפר, מאז החתימה על הסכמי אברהם (עוד בימי הממשלה הקודמת) ובמהלך השנה האחרונה.

לישראל ולירדן יש יותר מדי מה להפסיד. בשנה האחרונה חלה התקדמות גדולה ביחסים בין המדינות, בהסכמי מכירת מים לירדן ובהסכמי סחר מוצרים מתוך ירדן לאזור הרש"פ

כדי לפתור את המחלוקות ולהתקדם הלאה, הצדדים יכולים להתעודד מכך שהאירועים על הר הבית לא הדביקו את הפלסטינים בגדה המערבית במחאה עממית.

מבצעי הפיגועים בחודש אפריל היו שלושה מחבלים שהם אזרחים ישראלים ושלושה מחבלים שהם פלסטינים תושבי הגדה. אך בשטח הפלסטיני הנרחב, לא נוצר גל מהומות נוסף וזאת למרות מספר פעולות צבאיות של ישראל בתוך ג'נין.

כוחות צה"ל בפעילות בג'נין, 27 באפריל 2022 (צילום: דובר צה"ל)
כוחות צה"ל בפעילות בג'נין, 27 באפריל 2022 (צילום: דובר צה"ל)

בנוסף, באזור מתכוננים לביקורו הקרוב של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. הנשיא שוחח עם בנט לפני מספר ימים ובסיום השיחה יצאה ההודעה שהנשיא יגיע לאזור בחודשים הקרובים.

באותה הודעה לא נאמר האם הנשיא ביידן יבקר גם ברשות הפלסטינית או בירדן – אם כי ביידן שוחח בטלפון גם עם המלך עבדאללה השבוע, וזאת כדי לפעול להרגעת הרוחות באזור. נכון לרגע זה, ביידן מודע לצורך לתת לישראל תשומת לב מיוחדת ואישית ולא מתיימר לייצר השוואה בין ישראל לשכנותיה.

הימים הקרובים, ובמיוחד מחר, יהיו המבחן הגדול למערכות היחסים העדינות – ולמגעים השקטים שבוצעו מאחורי הקלעים בשבועות האחרונים. כולם מקווים שעיד אל פיטר יתחיל בשקט, ללא מהומות.

הימים הקרובים, ובמיוחד מחר, יהיו המבחן הגדול למערכות היחסים העדינות – ולמגעים השקטים שבוצעו מאחורי הקלעים בשבועות האחרונים. כולם מקווים שעיד אל פיטר יתחיל בשקט, ללא מהומות

עוד 581 מילים
סגירה