רק עבירות מין שמבוצעות נגד הסדר השמרני מצדיקות גינוי?

 (צילום: flash 90)
flash 90
הרב מוטי אלון בבית המשפט בירושלים ב-2013 אחרי שהורשע בתקיפה מינית של שניים מתלמידיו

לא מזמן התבשרנו שסגן שר הבריאות ליצמן חשוד עכשיו גם בקבלת שוחד תמורת שידול לחוות דעת פסיכיאטרית, שתמנע את הסגרתה של מלכה לייפר, פדופילית, לכאורה, שתלויים נגדה 74 אישומים בגין אונס ותקיפה מינית.

בפרשה אחרת נחקרת התערבות דומה שלו לטובת עבריין מין נוסף המקורב לחסידות גור. גם בשבוע שעבר נודע, כי אוריה עסיס, תושב עמנואל בן 26, נעצר בחשד שביצע עבירות מין כולל אינוס, מעשי סדום ומעשים מגונים בלא פחות מאשר 105 קרבנות.

ידיעות מזעזעות על עבירות מין סדרתיות עם עשרות רבות של קרבנות.

מדוע 74 הקרבנות, לכאורה, של מלכה לייפר ו-105 הקרבנות, לכאורה, של תושב עמנואל היהודי – לא מעוררות שום הד ציבורי בקרב אותם אנשים שקראו לסרס ולתלות את מחמוד קטוסה?

כולנו זוכרים את הפולמוס הציבורי שהתעורר כאשר מחמוד קטוסה הואשם לשווא באונס ילדה בת 7. מדוע 74 הקרבנות, לכאורה, של מלכה לייפר, שליצמן לכאורה מונע מהם צדק, ו-105 הקרבנות לכאורה של תושב עמנואל היהודי – לא מעוררות שום הד ציבורי בקרב אותם אנשים שקראו לסרס ולתלות את מחמוד קטוסה?

בזמנו, אמילי עמרוסי קבעה ברדיו ש"אונס לאומני הוא מחריד הרבה יותר מאונס בידי יהודי ליד בית כנסת". חברתה ללאומנות הדתית השמרנית, שרה ב"ק, קבעה במעריב ש"כשערבי יוצא מהכפר שלו ואונס ילדה יהודייה, הוא פוגע גם בלאום היהודי".

הגישה המתקדמת רואה קרבנות באופן שיוויוני. קרבנות הם קרבנות ללא הבדל דת, גזע ומין. הגישה השמרנית, כפי שאף הסבירה זאת שרה ב"ק, רואה ביחס השיוויוני לקרבנות ועבריינים "צביעות".

לשמרנים לא באמת אכפת מעבירות מין או מאונס. לשמרנים אכפת מלשמר את ההיררכיה השמרנית: אלוהים מעל האדם, גבר מעל אשה, רב מעל תלמידיו, דתי מעל חילוני, יהודי מעל ערבי, סטרייט מעל להט"ב, מבוגר מעל ילד, מתנחל מעל חייל, חייל קרבי מעל אזרח, ימין מעל שמאל, לבן מעל אתיופי, יהודית מעל דמוקרטית.

עבירות מין אינן בעיה מוסרית עמוקה כל עוד הן לא פוגעות בסדר השמרני, ב"לאום היהודי".

שמרנים, לאומנים ולאומנים דתיים אינם מפלצות. הם לא מייחלים לעבירות מין. בהחלט עדיף לא לבצע אותם. אבל כל עוד העבירות מבוצעות על פי עקרונות ההיררכיה השמרנית, רואים בהם מעידות.  ביטוי של חוסר משמעת.

שמרנים ולאומנים דתיים אינם מפלצות. הם לא מייחלים לעבירות מין. בהחלט עדיף לא לבצע אותם. אבל כל עוד העבירות מבוצעות על פי עקרונות ההיררכיה השמרנית, רואים בהם מעידות

זה לא ממושמע לאנוס ולתקוף ולהטריד אנשים. זו כניעה ליצר. ואיזהו גיבור הכובש את יצרו. הנחת העבודה של תפיסת העולם השמרנית היא שיצר האדם רע מנעוריו, או לפחות מאוד מאוד שובב, ומכיוון שכל המוסר של שמרנים ובטח שמרניסטים יהודים נשען על מישטור עצמי, זה טבעי ומובן מאליו שיש מעידות.

כך למשל חז"ל קבעו שגבר נשוי שגובר עליו יצרו יכול ללכת לעיר אחרת לבוש שחורים ולעשות "מה שליבו חפץ" כל עוד האשה עמה שוכב טבלה במקווה וטיהרה את עצמה עבורו. מצד שני, במקרה של "אשה סוטה" (נואפת) יכולה להיות מחוייבת להתגרש, לא לקבל מזונות ולאבד מחצית מרכושה, כפי שקרה רק בשנה שעברה במקרה שנידון בבג"צ.

כלומר, לאלו שבראש ההירככיה מותר למעוד, בעוד לאלו ששפוטים לרגליהם, אין את אותה הפריוילגיה. אם עבירות מין קורות מלמעלה למטה, זה לא אידאלי, אבל לא מדובר בבעיה מוסרית חמורה.

כך למשל אופק בוכריס שהיה גם גבר, גם יהודי, גם דתי, גם ימני וגם חייל קרבי הורשע בהסדר טיעון על בעילה אסורה בהסכמה, והורד לדרגת אלוף-משנה בעסקת טיעון. אבל הוא לא נרקב חודשיים בכלא על מעשה שלא עשה כפי שקרה למחמוד קטוסה.

כך למשל אופק בוכריס שהיה גם גבר, גם יהודי, גם דתי, גם ימני וגם חייל קרבי, הורד לדרגת אלוף-משנה בעסקת טיעון. אבל הוא לא נרקב חודשיים בכלא על מעשה שלא עשה, כפי שקרה למחמוד קטוסה

כך למשל מוטי אלון שהיה רב הכותל וראש עמותת "מבראשית" תקף את תלמידיו הקטינים במשך עשורים, לכאורה. במשך שנים התכנסו שוב ושוב ועדות רבנים שאמרו לו לכבוש את יצרו, לא העבירו תלונות למשטרה, ולכאורה גם מנעו מאחרים להתלונן במשטרה.

מעמדו בהיררכיה איפשר לו מעידה אחר מעידה בלי פגע. אחרי שהוגש נגדו כתב אישום, הרב חיים דרוקמן, מנהיג הלאומנות הדתית (חתן פרס ישראל, חבר כנסת וסגן שר הדתות לשעבר ומהנהלת תנועת בני עקיבא) טען ש"שופכים את דמו" של מוטי אלון, והזמין אותו ללמד אצלו בישיבה.

ב-2013 הוא הורשע ונגזרו עליו עבודות שירות ו-15 חודשי מאסר על תנאי וקנס כספי על סך 10,000 ש"ח. רק אחרי ששוב עלו תלונות, חיים דרוקמן פעל להוריד את מוטי אלון בדרגה הרבנית שלו. זה לקח לחיים דרוקמן 13 שנה לעשות את זה, מהוועדה הראשונה שדנה בפגיעות מיניות שביצע.

איך זה משתווה עם הזריזות שבה התגייסו לאומנים ולאומנים דתיים לקדם את ההוצאה להורג של מחמוד קטוסה? האם בימין השמרני מתחלחלים מהקשרים העמוקים והמפרגנים של דרוקמן עם עבריין מין מורשע? שום דבר. חיים דרוקמן צח כמו בתולה.

האם בימין השמרני מתחלחלים מהקשרים העמוקים והמפרגנים של דרוקמן עם עבריין מין מורשע כמוטי אלון? שום דבר. חיים דרוקמן צח כמו בתולה

הכותרות מלאות בעבירות מין נתעבות, אבל התגובה הציבורית לאותן עבירות אינה אחידה. בעוד בעלי תפיסה מתקדמת רואים בכל קרבן קרבן במידה שווה, בעלי תפיסה שמרנית מגיבים בצורה סלקטיבית לעבירות מין כדי לשרת את תפיסת עולמם. ועוד מגדילים ומכנים את אלו שמגינים על קרבנות ללא הבדל דת, גזע, מין ומגדר "צבועים".

רק עבירות מין שמבוצעות נגד הסדר השמרני, הלאומני והדתי מצדיקות גינוי ופולמוס ציבורי. מי שלרוע מזלה או מזלו קרבן ל"בני טובים" בראש ההיררכיה, יכולה למצוא את עצמה קרבן פעמיים.

פעם לפגיעה המינית, ופעם שנייה לדממה השמרנית, לאומנית ודתית שבפועל מתירה את גופו וגופה. היחס הסלקטיבי והמניפולטיבי הזה מסכן את כולנו. אסור לשתף איתו פעולה.

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 836 מילים
סגירה