גל העליה מאוקראינה ורוסיה מחייב התערבות המדינה במערכת הבנקאית

עולים מרוסיה (צילום: Moshe Shai/Flash90)
Moshe Shai/Flash90
עולים מרוסיה

ברוסיה ואוקראינה חיים כ800,000 זכאי חוק השבות. מאז פרוץ המלחמה נרשמה עליה חדה במספרי העולים משתי המדינות הללו.

הצלחתה של ישראל לקלוט מעל מיליון עולים ממדינות בריה"מ לשעבר במהלך שנות ה-90 תרמה רבות לחוסנה האסטרטגי של ישראל. הרוב היהודי גדל, והיות שחלק ניכר מהעולים היו בעלי השכלה וכישורים, קליטתם המוצלחת בארץ תרמה רבות להזנקתה של הכלכלה הישראלית.

ההצלחה בקליטת מעל מיליון עולים ממדינות בריה"מ לשעבר בשנות ה-90 תרמה רבות לחוסנה האסטרטגי של ישראל. הרוב היהודי גדל, וקליטתם המוצלחת של בעלי ההשכלה והכישורים תרמה להזנקת הכלכלה

כעת יש לנו הזדמנות אדירה לחזור על ההצלחה הזאת. אם ישראל תחליט שקליטה מוצלחת של אותם כמעט מיליון זכאי חוק השבו היא משימה לאומית ראשונה במעלה, נוכל להגדיל את האוכלוסייה היהודית של ישראל בלפחות חצי מיליון אנשים תוך 5-6 שנים.

ישראל תפיק מכך מספר יתרונות אסטרטגיים משמעותיים. היום הרוב היהודי עומד על כ-75% מהאוכלוסייה. הוספת חצי מיליון יהודים לאוכלוסיית המדינה תזניק את הרוב הזה לסביבות 80%. זה יפתח בפנינו את האפשרות לספח את כל יו"ש מבלי לסכן רוב יהודי בר קיימא.

זה שרוב זכאי חוק השבות אינם יהודים על פי ההלכה אינו רלוונטי. ישראל איננה מדינת הלכה, וכל עוד אנחנו מדינה ציונית, המגדירה עצמה כמדינת הלאום של העם היהודי (הלאום, לא הדת), אין מקום כלל לשיקולים הלכתיים, כי מבחינה לאומית, זכאי חוק השבות הם יהודים לכל דבר ועניין.

מדובר באוכלוסייה שחלק גדול ממנה בעלת השכלה וכישורים שמבטיחים שהסיכויים שיתרמו למשק והחברה הישראלית, אחרי שיעברו את חבלי הקליטה שלהם – גבוהים. חלק לא מבוטל מהם הינם אנשים יחסית בעלי אמצעים כלכליים סבירים. אולי לא עשירים מופלגים, אך אנשים עם רכוש וחשבונות בנק במצב סביר.

הבעיה היא שבגלל הסנקציות על רוסיה, כספם לא נגיש להם ברגע שנחתו בישראל. בגלל הסנקציות הבינלאומיות, חברות האשראי הבינלאומיות חסמו את כל כרטיסי האשראי שלהם שהונפקו ברוסיה, ובנקים ישראלים מנועים מלאפשר לעולים מרוסיה להעביר כספים משם לפה.

המצב הזה, בו עולים מסודרים הופכים בין לילה לאביונים שלא באשמתם מקשה עליהם מאוד, ויש סכנה גדולה שהתוצאה תהיה שנפספס את ההזדמנות, שהיא אולי בלתי חוזרת, להגדיל בצורה משמעותית את האוכלוסייה היהודית.

זה מקרה מיוחד, שמצדיק התערבות ממשלתית מיידית. יש להתקין מיד תקנות שיאפשרו לבנקים לשים הצידה את כל הרגולציות הקשורות להלבנת כספים, כדי שיוכלו לאפשר לעולים להעביר לכאן את הכספים שלהם מרוסיה.

המצב בו עולים מסודרים הופכים בין לילה לאביונים שלא באשמתם מקשה עליהם מאוד, ויש סכנה גדולה ששנפספס את ההזדמנות, שהיא אולי בלתי חוזרת, לקליטתם. זה מצדיק התערבות ממשלתית מיידית

אם צריך, אפשר לקבל אישור אמריקאי למהלך, ע"י התניית היענותנו לבקשותיהם להצטרף למדינות התומכות בגלוי באוקראינה בכך שיאפשרו למערכת הבנקאית שלנו לקלוט ללא בעיות כספים של עולים מרוסיה, ולאפשר לחברת האשראי לאפשר לעולים מרוסיה להשתמש בכרטיסי האשראי הבינלאומיים שלהם שהונפקו ברוסיה.

אם זה לא יתאפשר, על המדינה לתת ערבות מדינה לבנקים כדי שיכלו לתת הלוואות נוחות לעולים, כדי שיהיו להם אמצעי קיום סבירים פה עד שיוכלו לגשת לכספים שלהם ברוסיה מכאן.

נכון, יש סכנה שיהיו כמה חכמולוגים שינצלו את זה וירמו את המדינה, אך עדיף לספוג הפסדים כאלו מאשר לפספס את הזדמנות היסטורית הזאת.

עיתונאי במשך כשני עשורים (עורך כלכלי ג'רוזלם פוסט, עורך ראשי מעריב בינלאומי, עורך חדשות מקור ראשון, עורך ראשי אתר אינטרנט אנגלית של חדשות ערוץ 2). קצין מודיעין לשעבר ב-ANC המחתרת שפעלה נגד משטר האפרטהייד בדרא"פ, אחרי זה עבד עם מנדלה. מנכ"ל CISec - http://www.cisec.info חברה העוסקת בעיצוב תודעה ולוחמת שיח.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 468 מילים
סגירה