המצפון יכול לנוח עד יום השואה הבא

אישה מלקטת מהרצפה פירות וירקות שהושלכו בשוק. יולי 2020 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
Yossi Aloni/Flash90
אישה מלקטת מהרצפה פירות וירקות שהושלכו בשוק. יולי 2020

נו, אפשר לנשום לרווחה. יום השואה מאחורינו. עד השנה הבאה לא נצטרך להתמודד שוב עם מצפוננו. עד השנה הבאה לא נצטרך לשאול את עצמנו איך הגענו למצב שבו רבע מתוך 174.500 שורדי שואה סובלים מעוני וממחסור.

נו, אפשר לנשום לרווחה. יום השואה מאחורינו. עד השנה הבאה לא נצטרך להתמודד שוב עם מצפוננו. לא נצטרך לשאול את עצמנו איך הגענו למצב שבו רבע מתוך 174.500 שורדי שואה סובלים מעוני וממחסור

במדינה שקמה על עשן המשרפות, לשורדי השואה נותר מקום רק בשוליים. פעם בשנה. נכון יש עמותות שמסייעות. יש את הרשות לניצולי השואה שמסייעת, אבל עובדה שעדיין רבע מהשורדים, אלה שהצליחו לעבור בחיים את מחנות ההשמדה והמוות, מתקשים לשרוד את החיים.

היו בעבר ועדות שתפקידן היה להלבין את מצפוננו. ועדות שדנו בצעדים שיש לעשות לאלתר כדי להיטיב את מצבם של שורדי השואה. את ועדת דורנר אתם זוכרים?

רק נזכיר שכאשר גרמניה ביקשה לכפר על זוועות מלחמת העולם השנייה ועל ההרג והרצח שעמנו סבל, היא קיבלה החלטה לפצות את השורדים. אבל בהסכמת ראש הממשלה דאז דוד בן גוריון הוחלט להעביר חלק מהפיצויים למדינה שנבנתה.

כלומר שורדי השואה לא קיבלו את מה שמגיע להם על סבלם, ייסוריהם ואובדנם האישי, כי מדינת ישראל פשוט נבנתה על גבם, תרתי משמע, ועל חשבון הפיצויים שהיו אמורים להינתן להם. בגדול, בחשבון פשוט, אנחנו חייבים להם, ולא רק מוסרית וערכית.

הייתה גם תכנית להקל על השורדים להתמודד עם הבדידות. תלמידי בתי ספר גויסו לעבור בבתיהם לשאול בשלומם לשוחח איתם מעט. שיהיה מישהו שידפוק על דלתם מפעם לפעם, אבל הפרויקט הזה מתאדה לאיטו.

אבל למה להלין על גורלם של ניצולי השואה? הרי חמישית מכלל הקשישים בארץ נמצאים מתחת לקו העוני. ואם זה הנתון הרשמי, בוודאי יש רבים עוד יותר שנמצאים איך שהוא מעט מעל קו העוני, ואז הם כבר לא מעניינים איש כי הם יכולים אולי לרכוש פעם בחודש כרטיס להצגת קולנוע בעשרה שקלים.

ממשלות ישראל והמוסדות הפיננסיים דואגים לא מעט לשועי הארץ כשהם מוחקים להם חובות במיליונים, אבל סיוע אמיתי לנזקקים המבוגרים, סיוע אמיתי לשורדי שואה? כן, דנים בזה. אל דאגו, מתישהו יענו לנו.

אבל אל דאגה. עוד מעט הדאגה הזו לשורדי השואה אפילו פעם בשנה ביום השואה תיחסך מכם. מדי יום נפטרים כ-40 שורדי שואה בממוצע. בשנה הבאה תצטרכו להצטדק ולבקש סליחה מכ-14 אלף פחות שורדי שואה.

אבל אל דאגה. בקרוב הדאגה השנתית הזו לשורדי השואה ביום השואה תיחסך מכם. מדי יום נפטרים כ-40 שורדי שואה בממוצע. בשנה הבאה תצטרכו להצטדק ולבקש סליחה מכ-14 אלף פחות שורדי שואה

נו שוין, נאמר באידיש, אפשר להתרווח על הכורסה עד השנה הבאה. עד הטקס הבא.

פאר לי שחר היא עיתונאית, חברה בוועד המרכזי של מפקדים למען בטחון ישראל, בוועד הפעיל של אמנסטי ישראל, בוועד של מדרשת אדם, ופעילת שלום בתנועת נשים עושות שלום. הייתה עורכת, כתבת ומגישה בקול ישראל במשך 25 שנה. יש לה ותק של עשרות שנים בתקשורת - בגלי צה"ל (ככתבת הראשונה ביומני החדשות) וככתבת מדינית ופוליטית בעיתון חדשות ועל המשמר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 393 מילים
סגירה