משה גפני, בנימין נתניהו, אריה דרעי (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'

החרדים לא מתנתקים מהליכוד - והליכוד לא מתנתק מנתניהו

העיתונות החרדית והפרשנים ברשתות החברתיות עוסקים בימים האחרונים בדיונים פיקטיביים, הערכות מצב מופרכות והרבה דיסאינפורמציה כאילו המפלגות החרדיות עשויות להתנתק מנתניהו על מנת להקים ממשלה חדשה בכנסת הנוכחית ● המציאות היא שאין שום סיכוי כזה: "זו פנטזיה של כל מיני צייצנים", אומר לזמן ישראל ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה ● פרשנות

הרבה מאד קשקושים, דיסאינפורמציה, הערכות מצב מופרכות ואינטרסים אישיים מעורבבים בספינים האחרונים, אולי הדמיוניים, של חברי כנסת ועסקנים חרדים סביב עתידו של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו.

האפשרות שנתניהו יזוז הצידה ומנהיג אחר בליכוד יתפוס את מקומו ויפיל את הממשלה הנוכחית אינה קיימת. "זו פנטזיה של כל מיני צייצנים", אומר לזמן ישראל ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה. "אין תהליך כזה של הדחת נתניהו. אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ שתקום ממשלה לאומית. אם לא – נלך לבחירות".

"זו פנטזיה של כל מיני צייצנים", אומר לזמן ישראל ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה. "אין תהליך כזה של הדחת נתניהו. אנחנו צריכים לעשות כל מאמץ שתקום ממשלה לאומית. אם לא – נלך לבחירות"

העיתונות החרדית והרשתות החברתיות מוצפות בימים האחרונים בידיעות ובפרשנויות של עיתונאים חרדים מזרמים שונים המדווחים על הנתק המסתמן בין נתניהו וראשי המפלגות החרדיות. "תם עידן נתניהו" מצוטטים חברי כנסת שונים במאמרים האלה.

ההיגיון פשוט ומוכר. אם נתניהו יזוז מתפקידו כיו"ר הליכוד, אפשר להפיל את הממשלה הזו בהצבעת אי-אמון קונסטרוקטיבית ולהעמיד מועמד אחר של הליכוד – שגם יעמוד בראשות ממשלה ימנית חדשה בכנסת הנוכחית.

יעקב ליצמן ומשה גפני במליאת הכנסת בזמן שהשר לשירותי דת מתן כהנא נואם על הדוכן, 26 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יעקב ליצמן ומשה גפני במליאת הכנסת בזמן שהשר לשירותי דת מתן כהנא נואם על הדוכן, 26 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

החרדים לא רוצים בחירות. הם רוצים ממשלה בראשות נתניהו בלי בחירות. בשיחות שניהל הרב גרשון אדלשטיין, יורשו של הרב קנייבסקי, עם חברי הכנסת של דגל התורה הוא דחק בהם להפיל את הממשלה בכל מחיר ושאל מדוע נתניהו לא יכול לעשות את זה מבפנים.

"אנחנו צריכים להפיל את הממשלה", אומר לזמן ישראל חבר כנסת בכיר ביהדות התורה. "מבחינתו של הרב, הממשלה זה האיום האיראני. אנחנו מצפים שנתניהו יעשה את זה. איך? כמו שהוא יודע.

"שילך לנשק לגדעון סער את הרגליים, שיקנה את זאב אלקין, שייתן לאיילת שקד את תפקיד ראש הממשלה החליפי, שירמה עוד פעם את בני גנץ. אין לנו בעיה. משה גפני בעצם אמר את זה. הוא רצה לדחוק בנתניהו לחשוב מחוץ לקופסה. זה גם המסר שיוצא מבית הרב אדלשטיין".

"אנחנו מצפים שנתניהו יעשה את זה. איך? כמו שהוא יודע. שילך לנשק לגדעון סער את הרגליים, שיקנה את זב אלקין, שייתן לאיילת שקד את תפקיד רה"מ החליפי, שירמה עוד פעם את בני גנץ. אין לנו בעיה"

גפני אמר בתחילת אפריל, אחרי הפרישה של עידית סילמן מהקואליציה, כי "האופוזיציה צריכה לעשות חשבון נפש מי הכי ראוי ומי יש לו הכי הרבה סיכוי להרכיב ממשלה במיידי, ללא צורך בהליכה לבחירות".

עידית סילמן ומשה גפני מצטלמים במליאה, 2 בפברואר 2022 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
עידית סילמן ומשה גפני מצטלמים במליאה, 2 בפברואר 2022 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

האמירה הזו – ממנה הסתייג גפני בהמשך בטענה כי לא התכוון לפגוע בנתניהו – הולידה טרנד של פרסומים והנחות עבודה לא מציאותיות דווקא על תום עידן החרדים-נתניהו. השמועות לא נעצרו, אבל אף אחד לא אומר את הדברים בגלוי. אתמול צוטט חבר כנסת מש"ס באתר החרדי "כיכר השבת" אומר ש"אסור ללכת לאופוזיציה רק בגלל נתניהו".

לגפני יש אינטרס אישי מובהק נגד הליכה לבחירות, כמו שיש לאריה דרעי אינטרס מובהק בבחירות חדשות. העיתונאי יוסי אליטוב צייץ אתמול כי לפי ההסכמים הפנימיים בין הפלגים ביהדות התורה, גפני יכול לשמש כיו"ר ועדת הכספים רק בכנסת הזו. בכנסת הבאה התפקיד נודד לחסיד גור בכנסת.

אריה דרעי, לעומת זאת, רוצה בחירות כדי לחזור ולהיות שר וחבר כנסת. דרעי נאלץ להתפטר מהכנסת בעקבות עסקת הטיעון שעליה חתם לאחרונה.

בכל מקרה, הסיכוי לקיום תרחיש שבו נתניהו זז הצידה הוא אפסי. החרדים מחוברים לליכוד בברית פוליטית ששווה קרוב ל-50 מנדטים. הליכוד לא מתנתק מנתניהו, ולכן החרדים לא יכולים להתנתק מהליכוד ונתניהו כאחד.

הסיכוי לקיום תרחיש שבו נתניהו זז הצידה הוא אפסי. החרדים מחוברים לליכוד בברית פוליטית ששווה קרוב ל-50 מנדטים. הליכוד לא מתנתק מנתניהו, ולכן החרדים לא יכולים להתנתק מהליכוד ונתניהו כאחד

שלט חוצות של ש"ס לקראת הבחירות באפריל 2019 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
שלט חוצות של ש"ס לקראת הבחירות באפריל 2019 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

מעבר לזה, ההצהרות המרומזות של גפני וחבריו כבר גורמים למשבר בין ההנהגה הפוליטית ובין המצביעים בשטח. האהדה לנתניהו ברחוב החרדי עצומה, גם האשכנזי וגם הספרדי. הפרשן עמית סגל אמר פעם כי "לנתניהו יש מאה אחוזי תמיכה במקום אחד: בבני ברק".

וכך, האמירות המרומזות והאנונימיות נגד נתניהו גורמות לתסיסה גדולה. אתמול בערב דיברתי עם אחד המנהיגים הצעירים ביהדות התורה. "יש כאן מעשה הונאה", הוא אמר, "זה בדיוק כמו עם נפתלי בנט. אני הצבעתי ליהדות התורה רק בגלל שהמפלגה הולכת עם נתניהו. אחרת הייתי הולך עם איתמר בן-גביר, כמו אלפים אצלנו שהלכו איתו.

"זה בדיוק כמו עם נפתלי בנט. אני הצבעתי ליהדות התורה רק בגלל שהמפלגה הולכת עם נתניהו. אחרת הייתי הולך עם איתמר בן-גביר, כמו אלפים אצלנו שהלכו איתו"

"אצלנו ידוע כי החרדים שעובדים מזמן עזבו לבצלאל סמוטריץ' ובן-גביר. החרדים שלומדים בגור, ויזניץ' ובעלז עדיין רוצים את נתניהו. אם מישהו לא רוצה אותו, אז נלך לבחירות ואנחנו נחליט מחדש מה לעשות. אבל מה פתאום שיחליטו היום על ממשלה חדשה בלעדיו? זה כמו לגנוב לנו את הקול".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 689 מילים ו-1 תגובות
סגירה