הקצין הנאצי שהוכר כחסיד אומות העולם

קרל פלאגה
קרל פלאגה

קרל פלאגה היה נאצי עם שפמפם כמו של אדולף. לא סתם נאצי. הוא בחר להיות נאצי. הצטרף למפלגה הנאצית. האמין להבטחותיו של היטלר לעתיד כלכלי שונה. נכון, הוא לא הסכים ללמד את תורת הגזע כי לא חשב שיש לה תשתית מדעית. נכון, זה גרם להרחקתו ממספר תפקידים במפלגה הנאצית. אבל הוא היה נאצי. הוא בחר להיות נאצי. היה חבר במפלגה הנאצית. למד באוניברסיטה. הוכשר כמהנדס. גרמני משכיל ונאצי.

קרל פלאגה היה נאצי עם שפמפם כמו של אדולף. לא סתם נאצי. הוא בחר להיות נאצי. הצטרף למפלגה הנאצית. האמין להבטחותיו של היטלר לעתיד כלכלי שונה

כשפרצה המלחמה, התגייס לצבא. לצבא הנאצי. הוורמאכט. דרגת רב-סרן, אם נתרגם את דרגתו לעברית. עם מדים מגוהצים, מגפיים בוהקים וגבוהים, סמל נאצי על החולצה וכל העסק. כולל השפמפם המוקפד מבית אופנת אדולף.

בשלב מסוים נשלח לןוילנה הכבושה. תפקיד חשוב: מפקד יחידה שמטפלת ברכבים צבאיים. מתקנת אותם כשיש תקלה. מטפחת אותם. תפקיד ניהולי במפעל. חלק חשוב ממכונת המלחמה ההיא.

הוא שם לב שכל היהודים בווילנה מרוכזים בגטו. נו, מה חדש? בכל מדינה שכבשו הנאצים נשלחו היהודים לגטו לאחר שרכושם נשלל, זכויותיהם בוטלו, נפשם הובהלה וטלאי צהוב הוצמד לבגד העליון שלבשו. דיר בלאק למי שמוריד את הטלאי.

הוא גם קלט שיהודים לא רק מתים מרעב וממחלות בגטו, אלא גם נשלחים מהגטו למוות. שום דבר שלא שמענו עליו בעבר. הבנאליות של הזוועה. עוד קצין נאצי שנהנה מחיים נוחים בעיר כבושה ומביט מהצד בשואת היהודים. לא סתם קצין נאצי. קצין נאצי שהתנדב למפלגה הנאצית.

ואז קרה משהו. קרל פלאגה הרגיש שזה דבר בלתי נסבל. הוא הרגיש שזו זוועה עצומה. הוא הרגיש שזהו חוסר הצדק במובנו הכי נורא. די נדיר שקצין נאצי ירגיש ככה, אבל זה אפשרי. מה שכן: זו הייתה כולה הרגשה. מה כבר עושים עם הרגשה?

ואז קרה משהו. פלאגה הרגיש שזה דבר בלתי נסבל, שזו זוועה עצומה. שזהו חוסר הצדק במובנו הכי נורא. די נדיר שקצין נאצי ירגיש ככה, אבל זה אפשרי

אני אגיד לכם מה הוא עשה עם ההרגשה:

הוא פעל. הוא ביקש ממפקדיו ומאנשי האס.אס לקבל רק עובדים יהודים לסדנת התיקונים עליה פיקד. הוא דרש 500 גברים יהודים שיעבדו אצלו.

ואז דרש שגם נשותיהם וילדיהם יצטרפו אליהם. מה פתאום שיצטרפו? הגברים הם כוח עבודה זול. עבדים. אבל הנשים והילדים? הם חסרי כל ערך מבחינת הנאצים.

אבל קרל פלאגה התעקש. הוא טען שנוכחות הנשים והילדים תעניק לעובדים מוטיבציה להשתפר כל הזמן במלאכתם. הוא ממש לחץ. ובאופן מדהים, זה עבד. 750 נשים וילדים הועברו מהגטו למפעל הצבאי עליו פיקד קרל. מחוץ לגטו.

וכך נטל תחת חסותו 1250 יהודים. הוא הורה לאנשיו לנהוג בהם בכבוד. הוא דרש יחס אנושי. הוא הקפיד על הפסקת צהריים לצורך ארוחת היהודים עם משפחותיהם. הוא הקפיד על סיום עבודה בשש בערב. הוא הפך אותם מעבדים נטולי זכויות שיכולים להירצח בכל רגע לבני אנוש בעלי ערך.

הוא היה נאצי. בחר להיות חבר במפלגה הנאצית. קצין נאצי. כל העסק. נאצי. אבל בן אנוש: רבים מהגברים היהודים שנשלחו מהגטו לעבוד תחת פיקודו בכלל לא ידעו משהו על תיקוני רכבים. רואי חשבון. מורים. פקידים. אנשי עסקים. הכי לא מכונאים בהכשרתם. אך קרל פלאגה לימד אותם את רזי המקצוע. אחרת היו קולטים באס.אס. שהם לא תורמים למאמץ המלחמתי ודינם היה נחרץ.

וכך נטל תחת חסותו 1250 יהודים. הורה לאנשיו לנהוג בהם בכבוד, הקפיד על הפסקת צהריים לצורך ארוחת היהודים עם משפחותיהם ועל סיום עבודה בשש בערב

בשלב מסוים דרש האס.אס להוציא את הנשים והילדים מהמקום בנימוק שהם אינם תורמים למאמץ המלחמתי. קרל ידע שהמשמעות היא שליחתם למוות בגיא ההריגה ביער פונאר. לכן השיג מכונות תפירה, הושיב את הנשים ליד המכונות הללו וביים מין ג'וב בדיוני שבו הן מועסקות לטובת המאמץ הנאצי.

פלאגה ידע על האקציות. על משלוחי הילדים מגטו וילנה לגיא הטבח ביער פונאר. על האימהות שמסרבות להיפרד מילדיהן ובוכות ואוחזות בהם ואז נורות למוות בידי הנאצים.

הוא העניק לעובדיו ומשפחותיהם מנות מזון מוגדלות כדי להצילם מרעב. איפשר להם לסחור ברכוש תמורת מזון עם גרמנים וליטאים מחוץ לגטו ובכך העניק להם אפשרות להכניס מזון לגטו. הוא גם דאג בעצמו לשלוח מזון, תרופות וחומרי הסקה לתוך הגטו.

בספטמבר 1943 ידע פלאגה שגורל הגטו נחרץ. לכן העביר את כל עובדיו לישון במפעל ולא לשוב עוד לגטו. ב-16 בספטמבר הם הועברו למפעל. ב-23 בספטמבר חוסלו כל היהודים בגטו. בכך הציל פלאגה את חייהם של עובדיו ומשפחותיהם.

בקיץ 1944 היה ברור שהנאצים עומדים להיות מובסים בליטא. ביולי 1944 הוחלט שפלאגה יועבר לתפקיד בחזית מערבית יותר. פלאגה ניסה לשכנע את מפקדיו שיוכל לקחת עמו את עובדיו היהודים ומשפחותיהם, אך הדבר לא אושר.

בספטמבר 1943 ידע פלאגה שגורל הגטו נחרץ. לכן ב-16 בספטמבר העביר את כל עובדיו לישון במפעל ולא לשוב עוד לגטו. ב-23 בספטמבר חוסלו כל היהודים בגטו. בכך הציל את חיי עובדיו ומשפחותיהם

לכן כינס את כל העובדים ובני המשפחות ונשא נאום פרידה. ומפני שעמד לצדו קצין אס.אס, דיבר פלאגה בקודים.

הוא אמר שעליו לעבור מערבה ושמאמציו ליטול עמו את העובדים ומשפחותיהם לא צלחו. עם זאת, הוסיף, יפונו בעוד יומיים גם העובדים ובני המשפחות בליווי האס.אס, שהוא, כך אמר פלאגה "ארגון שידוע כמי שמסייע לפליטים".

העובדים ובני המשפחות הבינו את הרמז: הם הבינו שבעוד יומיים יגיעו אנשי האס.אס לרצוח את כולם. לכן התחבאו רבים מהם במקומות מסתור ברחבי מה שנותר מהגטו. האס.אס אכן טבח ביהודים שגילה, אך 250 נשים, גברים וילדים שהתחבאו בתנאי צפיפות וחום ודוחק מזוויעים במשך מספר ימים (היו כאלה שהחלו לראות הזיות), ניצלו.

לאחר מלחמת העולם השנייה הועמד פלאגה לדין במחיצת קצינים נאצים אחרים. בניגוד לאחרים, הוא לא ביקש להגן על עצמו. הוא טען שיש לו אחריות פלילית. אלא שאסירי העבודה המשוחררים שניצלו, שלחו נציג מטעמם לבית המשפט. לאחר ששמע את דברי ניצול הזוועה, קבע בית המשפט שפלאגה חף מפשע.

פלאגה אכול רגש האשמה התעקש שלכל הפחות יורשע בכך שבחר להיות חבר במפלגה הנאצית.

לאחר מלחה"ע ה-2 הועמד פלאגה לדין עם קצינים נאצים אחרים. בניגוד לאחרים, לא ביקש להגן על עצמו וטען שיש לו אחריות פלילית. אלא שאסירי העבודה המשוחררים שניצלו, שלחו נציג מטעמם לביהמ"ש

זה לא עזר לו. הוא אמנם נפטר בשנת 1957 אך הוכר כחסיד אומות העולם בשנת 2002. הנשים והגברים והילדים שהציל וכל צאצאיהם לא היו מוכנים לשכוח את איש החסד המופלא והאמיץ הזה.

הוא קצין נאצי שהוכר כחסיד אומות העולם.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 946 מילים
סגירה