המשכנתה שלך ועליית הריבית – טרגדיה כתובה מראש

מחירי הדיור. אילוסטרציה (צילום: CrailsheimStudio/iStock)
CrailsheimStudio/iStock
מחירי הדיור. אילוסטרציה

המרוץ למשכנתאות ועליית מחירי הנדל"ן הולכים להיפגש עם עליות הריבית שכבר לא היו כאן עשורים. כולנו הולכים לשלם הרבה יותר על המשכנתאות, ברמה שתגרום למפולת וקטסטרופה. כדאי לפחות תדעו מה הולך לקרות. אולי תצליחו להתכונן.

המרוץ למשכנתאות ועליית מחירי הנדל"ן הולכים להיפגש עם עליות הריבית שכבר לא היו כאן עשורים. כולנו הולכים לשלם הרבה יותר על המשכנתאות, ברמה שתגרום למפולת וקטסטרופה

אמש חלמתי חלום מפחיד.

בסיוט זה הייתי בתוך מרוץ כרכרות עם מספר משתתפים ענק, אין מסלול מוגדר אבל כל הכרכרות שועטות בכיוון אחד. מהירות הסוסים הולכת ועולה, זיעתם של הסוסים ושל כל המשתתפים מתחילה לנצנץ באור. מכל עבר מתווספות למרוץ עוד ועוד כרכרות, בכל כרכרה יושבים זוג או משפחה עם ילד או שני ילדים, וכולם מתקדמים לאותו הכיוון.

עתה המסלול הפך להיות מעלה של הר שלא רואים את סופו, אך אף כרכרה לא מאיטה את דהרתה, להיפך, מכל עבר צליפות שוט נשמעות כאשר הסוסים מדורבנים לשיא יכולתם. כרוזים ברמקולים מאיצים בכרכרות להאיץ עוד ועוד.

לפתע יש שלט קטן – מדרון של 100 מטר לפניך, אף אחד מהרכבים לא מעיף מבט. לאחר כמה מאות מטרים – כרזה גדולה בצד הדרך – שינינו הערכה, מדרון תלול של 300 מטר לפניך, מדרון מסוכן שיכניס כרכרות רבות לתאונות. והסוסים? רק מאיצים במעלה ההר. ופתאום שלט ענק שכבר אי אפשר לפספס – יש תהום בעומק של קילומטר, ממש עוד רגע – לא תוכלו לברוח!, אבל כולם באקסטזה – מזמן הכרכרות והסוסים כבר לא רואים לאן הם רצים, והפגיעה היא בטוחה.

התעוררתי בזיעה קרה, שמעתי את נשימותיהם של ילדיי הישנים בביתנו ונרגעתי, סיוט זה לא יהפוך עבורי למציאות. ואולי דווקא בגלל זה אני יכול להביט בראייה מפוקחת אל המציאות הקרובה.

יש אמרה של צ'כוב, שכאשר מופיע אקדח במערכה ראשונה בתיאטרון, סופו שיירה במערכה השלישית.

התעוררתי בזיעה קרה, שמעתי את נשימותיהם של ילדיי הישנים בביתנו ונרגעתי, סיוט זה לא יהפוך עבורי למציאות. ואולי דווקא בגלל זה אני יכול להביט בראייה מפוקחת אל המציאות הקרובה

לפני כחודשיים ג'רום פאוול, יו"ר הפד (שקול לנגיד בנק ישראל, רק באמריקה והרבה יותר חשוב) הודיע בצורה הכי ברורה ומפורשת שיש, שהבנק האמריקאי יגדיל את הריבית כבר השנה ב-6 פעמים רצופות ובשנה הבאה עוד שלוש פעמים. והוא אכן התחיל את המהלך הזה באמצע מרץ, וביום רביעי אף העלה את הריבית בעוד חצי אחוז. ידידיי הדוהרים אל המשכנתה – זוהי ההצהרה המשמעותית ביותר עבורכם, הרבה יותר מתכניות הממשלה לנדל"ן שאולי ייקרו, ואם ייקרו לא ידוע איך ומתי.

מה בעצם האמריקאי אומר? שהריבית על המטבע המשמעותי ביותר בעולם תזנק מ-0.25% שהיה עד לפני חודשיים לכדי 1.9% כבר השנה, ובואו נניח של-2.5% בשנה הבאה. לאמריקאים יש תכונה מעצבנת/מעוררת כבוד, תלוי בנקודת המבט שבה אנו נמצאים, שהם נוטים לעמוד בקפדנות אחרי הבטחותיהם. וכמו שביידן אמר מהרגע הראשון שהם לא יכניסו חיילים לאוקראינה, לצערם של האוקראינים, כך הם באמת יעלו את הריבית.

ולמה זה משנה לנו, היושבים בציון? בעולם הגלובלי אין יותר מדיניות כלכלית עצמאית. עד לפני שנה לא הייתה אינפלציה בישראל וברוב העולם, ולכן הריבית ברוב העולם המערבי הייתה אפסית.

כשאני אומר רוב העולם אני מתייחס לארה"ב, לגוש היורו, לבריטניה וכדומה. אל תזכירו לי את טורקיה, רוסיה או ברזיל. לפני כשנה החל המפנה והאינפלציה הרימה ראש, שלא לומר זינקה במדינות לעיל, ועתה המדינות והגושים מתחילים בתהליך של העלאת ריבית. מה שנכון לארה"ב יהיה נכון גם לישראל. הבריטים כבר הרימו את הריבית 3 פעמים לכדי 0.75% (היתה 0%!).

ולמה העלאת הריבית בארה"ב משנה לנו, היושבים בציון? בעולם הגלובלי אין יותר מדיניות כלכלית עצמאית. עד לפני שנה לא הייתה אינפלציה בישראל וברוב העולם, ולכן הריבית ברוב העולם המערבי הייתה אפסית

האינפלציה בכל אירופה ובארצות הברית עולה משמעותית. בארה"ב, לפי העדכון האחרון, היא 8.5%, בבריטניה 6.2%, בגרמניה 7.2% וכך הלאה. ומכיוון שאינפלציה היא מחלה מדבקת מאוד ללא חיסון. יש אפשרות שהריבית תקפוץ בהרבה יותר מ-2%, וכך גם החזר המשכנתא של כולנו יחד עם אינפלציה בסופר.

בארץ האינפלציה כבר עברה את ה-3 אחוזים השנתיים, ורבים אף מרגישים שמבחינתם האישית היא הרבה יותר מזה בפועל. והדרך העיקרית של בנקים מרכזיים בעולם להילחם באינפלציה היא להרים את הריבית.

נגיד בנק ישראל כבר הרים את הריבית ברבע אחוז (כמו עמיתו האמריקאי), וירים שוב את רמת הריבית שוב ושוב, כלומר בסבירות גבוהה עד גבוהה מאוד, ובעוד שנתיים ריבית בנק ישראל עלולה להיות 2%-2.5%. ריבית הפריים שגבוהה ב-1.5% מריבית בנק ישראל תהיה כ-4%-3.5%. זוהי תהום שהולכת לקרות. החשוב הוא רק להוציא רגע את העיניים מסוסי הנדל"ן הדוהרים ולראות לאן היא מובילים.

מה זה יעשה למשכנתה שלנו?

מן הסתם לרוב קוראי טור זה (או לקרוביהם) יש משכנתה מסויימת, וסביר מאוד להניח שהיא מחולקת לשלושה מסלולים, פחות או יותר בחלקים שווים או מהותיים כל אחד מהם. לצורך הדיון בואו נניח שריבית בנק ישראל תצמח באחוז אחד השנה ובאחוז נוסף בשנה השנייה (בסה"כ שני אחוזים תוך שנתיים).

האינפלציה בכל אירופה ובארצות הברית עולה משמעותית. ומכיוון שאינפלציה היא מחלה מדבקת מאוד ללא חיסון. יתכן שהריבית תקפוץ בהרבה יותר מ-2%, וכך גם החזר המשכנתה שלנו יחד עם אינפלציה בסופר

משכנתה בריבית פריים: המשכנתה שהייתה ועדיין עודנה הזולה ביותר. ההחזר בגין משכנתה זו יקפוץ תוך שנתיים ב-20%! בבקשה תבדקו אותי בכל מחשבון משכנתה שקיים ברשת.

משכנתה בריבית משתנה: לכאורה ביטוח מסוים, כי משתנה כל תקופה מוגדרת (נניח 5 שנים). בפועל מדובר באותו הדבר כמו הפריים. הריבית אולי עכשיו היא נמוכה, אבל בבוא יום מועד החידוש (עוד שנה או שנתיים או ארבע) תקבלו את אותה עליית ההחזר של משכנתה בריבית הפריים. זוהי פצצת זמן עם מנגנון השהיה פשוט, של כמה שנים. מכיוון שמשכנתה היא הלוואת רבת שנים, תקבלו גם בהחזר זה קפיצה משמעותית של 20% במועד חידוש הריבית.

משכנתה קבועה: המשכנתה היקרה ביותר, אך הפחות מסוכנת. אם היא לא צמודה היא תשאר קבועה. ואם היא צמודה, תקבלו עליית החזר של אחוזי האינפלציה – נניח 3%-5% בשנה.

לסיכום

תוך מספר שנים מועט בלבד, כלומר ממש בקרוב – החזר המשכנתה עלול לקפוץ בכ-15%-20% לכל משפחה ישראלית. זאת ביחד עם אינפלציה גבוהה בכל הפרמטרים. אנו עלולים למצוא את עצמינו בתנועת מלקחיים של עלייה משמעותית בהחזר המשכנתה. כמו גם עלייה בדלק, באוכל, בהוצאות החינוך ובכל.

חושבים שזו הבשורה הרעה? אני פסימי אפילו יותר.

כפי שציינתי קודם, האינפלציה במערב במדינות רבות עברה את ה-5% בקצב שנתי, וגם ישראל עלולה להגיע לשם. הפיחות של שבוע שעבר לכדי שע"ח של הדולר למעל 3.3, שנובע רק מהחששות מהעלאת הריבית האמריקאית, מייקר את הייבוא ויחייב עליית מחירים נוספת בהרבה מאוד מוצרים. ואז העלאת ריבית של 2% לא תספיק.

תוך שנים ספורות, כלומר ממש בקרוב – אנו עלולים למצוא עצמנו בתנועת מלקחיים של החזר משכנתה שיקפוץ בכ-15%-20% לכל משפחה ישראלית, יחד עם אינפלציה גבוהה ועלייה בדלק, אוכל, חינוך ועוד

אף אחד לא מספר לכם את זה, כי כל הגורמים שצועקים לכרכרות להמשיך לרוץ מרוויחים מהמשך הריצה המטורפת אל התהום. אפשר להוסיף עוד פרט אנקדוטלי: בנק הפועלים כבר אותת באמצעות הפסקת מתן הדיווידנד שהוא כבר הגיע לחשיפה מקסימלית לשוק הנדל"ן ועכשיו הוא כבר מאט.

אם אתם מתעתדים לקחת משכנתה או בחשיבה על תזוזה נדלניסטית באופייה – בבקשה תבדקו עם הבנק או היועץ שלקחתם – מה יקרה כאשר הריבית תקפוץ ב-2% או יותר. אם אתם יכולים לעמוד בזה – אחלה. ואם לא, בבקשה קחו את זה בחשבון.

יהודה אריה מודעי הוא סמנכ"ל כספים בחברה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,094 מילים
סגירה