הנשיא אסד משחרר מאות אסירים - מה עומד מאחורי ההחלטה?

עשרות אזרחים ממתינים מעל ומתחת לגשר הנשיא בדמשק בציפייה לקרוביהם שאולי ישוחררו מהכלא בצו הנשיא אסד (צילום: AP Photo/Omar Sanadiki)
AP Photo/Omar Sanadiki
עשרות אזרחים ממתינים מעל ומתחת לגשר הנשיא בדמשק בציפייה לקרוביהם שאולי ישוחררו מהכלא בצו הנשיא אסד

השבוע פרסם נשיא סוריה בשאר אל-אסד צו יוצא דופן, המורה על שחרורם של אסירים שאין להם דם על הידיים. חלק מהאסירים יושבים שנים ארוכות בכלא ללא משפט מאז פרוץ מלחמת האזרחים ב-2011. מדוע החליט אסד על צעד זה ומדוע דווקא בעיתוי הנוכחי?

מיום שלישי (3/5) החלו אלפי סורים לנהור לבירה דמשק בתקווה לראות את קרובי משפחתם שנעצרו והושלכו לכלא במלחמת האזרחים. תהליך זה החל עם פרסום הנשיא בשאר אל-אסד בשבת שעברה צו מפתיע המורה על שחרורם של אסירים שאינם מואשמים בהרג.

מיום שלישי נוהרים אלפי סורים לבירה דמשק בתקווה לראות את יקיריהם שנעצרו והושלכו לכלא במלחמת האזרחים. זאת לאחר פרסום הצו המפתיע של הנשיא אסד, המורה על שחרור אסירים שאינם מואשמים בהרג

ממתינים לקרוביהם אחרי שנים בכלא

הצו מדבר על שחרורם של "טרוריסטים", שהם למעשה אזרחים שיצאו להפגין נגד דיכוי השלטון, או למען זכויות אזרח במה שכונה "האביב הערבי".

בראיונות שערכה התקשורת הערבית עם סורים הממתינים לקרוביהם בבירה עלו סיפורים וזיכרונות רבים מראשיתה של המחאה נגד משטר אסד החל ממרץ 2011: אם שבניה יצאו לעבודה ונעצרו בדרך ולא שבו הביתה, ילדים שהוריהם הפגינו ונעצרו ולא חזרו מאז, הורים שמשתוקקים לראות את בניהם שנעצרו במחאה ועוד.

עיקר הצפיפות כעת היא באזור גשר הנקרא ע"ש אביו של הנשיא "גשר הנשיא חאפז אל-אסד", שעליו ובסביבתו מבלות משפחות שלמות כבר מספר ימים תחת כיפת השמים בהמתנה.

בימים הבאים אמורים להגיע אוטובוסים עם אסירים, שחלקם יושבים עד עשר שנים בכלא על לא עוול בכפם (או כמו שאמרה אחת האימהות בביטוי הערבי: "לא על נאקה ולא על גמל").

משרד המשפטים הסורי פרסם, כי כל האסירים הנכללים בצו ישוחררו בימים הקרובים, אך צפויים שחרורים עד לסוף חודש יוני, מה שיגרום ללא מעט סבל למשפחות הממתינות בבירה.

בימים אלה אמורים להגיע אוטובוסים עם אסירים, שחלקם יושבים עד 10 שנים בכלא על לא עוול בכפם (או כמו שאמרה אחת האימהות בביטוי הערבי: "לא על נאקה ולא על גמל")

לטענת המרכז הסורי לזכויות אדם שוחררו עד כה יותר מ-250 אסירים, חלקם מכלא סיידנאיא שליד דמשק הידוע לשמצה. מה פשרה של מחווה זו, בעיתוי של חג אל-פיטר (שבירת צום הרמדאן)?

סרטון האימה

יש להניח כי הזרז העיקרי לפרסום צו השחרור בעיתוי הנוכחי, הוא הסרטון המזעזע שפרסם הגארדיאן הבריטי. בסרטון משנת 2013 נראים חיילים במדי הצבא הסורי מוציאים להורג אנשים כפותים בלבוש אזרחי וגופותיהם מושלכות לבור, בשכונת א-תדאמון בדמשק.

תמונות מזעזעות אלה מזכירות לכל יהודי ימים אפלים בשואה. הסרטון אמנם מזעזע, אך אינו מפתיע כלל. בינואר השנה העלה תחקיר של אל-ג'זירה עדויות של עריקים מהמשטר הסורי על בורות של קברי אחים אליהם הושלכו אלפי גופות באזור בית החולים של חומס.

ב-2013 ערק סוהר שכונה "קייסר" והצליח להבריח עשרות אלפי תמונות של אסירים בבתי סוהר של המשטר, חלקם שלדי-אדם או פצועים בעלי מומים קשים. התמונות קשות ביותר לצפייה וגם הן לא היו מביישות מחנה ריכוז נאצי.

ב-2013 ערק סוהר שכונה "קייסר" והבריח עשרות אלפי תמונות אסירים בבתי סוהר של המשטר, חלקם שלדי-אדם או פצועים עם מומים קשים. התמונות קשות ביותר לצפייה ולא היו מביישות מחנה ריכוז נאצי

ניתן לקבוע בפרוש כי פשעי המשטר הסורי אינם גרועים פחות מאלה של ארגון דאעש, אלא שהמשטר ניסה להסתיר את הפשעים.

סוריה בקריסה

ב-2020 חוקקה ארה"ב את חוק קייסר, שהטיל סנקציות קשות על בכירי המשטר הסורי באשמת פשעים נגד האנושות. צעד זה רק החמיר את המצב הכלכלי בסוריה שנפגעה גם מהקורונה.

לפחות מחצית מהאוכלוסייה מובטלת, ברובה מצויה מתחת לקו העוני, ערך המטבע בקריסה והמחירים מאמירים כל הזמן. החמור מכל הוא באין תקווה או אור בקצה המנהרה. כל עוד משטר אסד שולט, מסרבות מדינות רבות בעולם לסייע לה, כי שיקומה של סוריה פרושה שיקום של משטרו הרצחני של אסד, שהביא למותם של יותר מחצי מיליון אזרחי סוריה במלחמת האזרחים.

תומכות אסד, איראן ורוסיה, מצויות אף הן במשבר כלכלי ודיפלומטי. המלחמה באוקראינה רק הרעה את המצב בסוריה, כי היא פגעה בייבוא החיטה וצמצמה את הסיוע הרוסי למשטר.

למרות ניסיונותיה של האמירויות לפתוח ערוץ מו"מ עם המשטר הסורי (אף שכנעה את מצרים וירדן להצטרף), סעודיה וקטר מצליחות לחסום את התהליך. טורקיה ממשיכה לתמוך במורדים בצפון סוריה במחוז אדליב, ובניגוד לציפיות, רוסיה לא הצליחה אחרי כחמש שנות לחימה להשיב את המחוז לשליטת אסד.

החמור מכל הוא היעדר התקווה או האור בקצה המנהרה. כל עוד משטר אסד שולט, מסרבות מדינות רבות בעולם לסייע לה, כי שיקומה של סוריה פרושה שיקום של משטרו הרצחני של אסד

הקואליציה התומכת במשטר אסד אמנם ניצחה במערכה הצבאית, אך מפסידה במערכה הכלכלית. סעודיה, קטר וטורקיה שתמכו במורדים במלחמה מקוות כעת למוטט את המשטר הסורי ע"י החמרת המצב הכלכלי.

על רקע זה גם ניתן להבין את הצהרתו השבוע של נשיא טורקיה רג'פ ארדואן על חזרתם של מיליון פליטים סורים לארצם. הפליטים מעיקים על הכלכלה הטורקית ואזרחי טורקיה כל הזמן מתלוננים כי הפליטים הסורים העניים עוסקים בפשע. על כן, ארדואן מעוניין להשיג שתי מטרות: להעלות את הפופולריות שלו בטורקיה וגם להציף את סוריה בפליטים שישובו למולדתם ויחמירו עוד יותר את המשבר.

האם הקריסה הכלכלית של סוריה באמת תאיים על יציבות משטרו של אסד? אילו עדויות מזעזעות יספרו האסירים אחרי שחרורם? כמה צעדי דיכוי נוספים יטיל המשטר על האזרחים העניים והרעבים? דבר אחד בטוח: מדיניותו של המשטר הסורי אינה מוכתבת ע"י טובתם של האזרחים או טובתה של המדינה, מטרתה אחת ויחידה: הישרדותו של המשטר.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 799 מילים ו-1 תגובות
סגירה