אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
רִיקּוֹל 131

סלמונלה הוא לא החיידק היחיד שמשבש את חיינו: חיידקים מסוכנים לא פחות ממנו מרעילים אותנו על בסיס יומי. אז למה שלא נאמץ את מודל הריקול, נרחיב אותו ונילחם גם בהם?

"אני מסתכלת בעיני כל אזרחי המדינה ומתנצלת שאכזבנו אתכם", הצהירה עופרה שטראוס, יו"ר דירקטוריון קבוצת "שטראוס", במה שנראה כמו הודעת התנצלות שנוסחה על ידי מחולל תגובות שמופעל על ידי מומחה משברים, שיושב על ריטיינר מהחלומות.

כך החלה מסיבת העיתונאים, שבה הודיע תאגיד הסוכר והחטיפים המשמינים שטראוס-עלית על הרחבת הריקול חסר התקדים, והורדת מוצרי התאגיד ממדפי רשתות השיווק.

מומחי הריכוזיות, המונופולים והכלכלה עוד יעקבו ויסבירו איך האירוע החריג הזה פתח את השוק לתחרות, שהייתה נחוצה מזמן. מכירות מונופול השוקולד עלית, השולט ב-52.5% משוק טבלאות השוקולד, נחתכו בבת אחת ב-88% כשבאותו זמן מכירות חטיפי קינדר של חברת פררו זינקו ב-700% ומכירת החטיפים של מארס זינקו ב-608%.

מומחי התזונה יעירו, ובצדק, שמנקודת מבט בריאותית זה לא באמת משנה מי ממשיך להרעיל אותנו בסוכר.

מפעל השוקולד של שטראוס-עלית בנצרת (צילום: דוד כהן/פלאש90)
מפעל השוקולד של שטראוס-עלית בנצרת (צילום: דוד כהן/פלאש90)

אבל אנחנו כאן, כדי לשאוב מהאירוע הזה אופטימיות זהירה לקראת הבאות. למה שניעצר רק בסלמונלה? החיידק הצואתי השנוא, שגורם לשלשולים ולכאבי בטן, סובל מיחסי ציבור איומים. הוא מטיל עלינו חרדה מאז אותו חיקוי בלתי נשכח של רפי גינת, כשמנשה נוי גלגל עיניים מזרות אימה ורעם אל המצלמה "ס-ל-מו-נלה".

אנחנו כאן, כדי לשאוב מהאירוע הזה אופטימיות זהירה לקראת הבאות. למה שניעצר רק בסלמונלה? החיידק הצואתי השנוא, שגורם לשלשולים ולכאבי בטן, סובל מיחסי ציבור איומים

אבל סלמונלה הוא לא החיידק היחיד שמשבש את חיינו. חיידקים צואתיים מסוכנים לא פחות ממנו מרעילים אותנו על בסיס יומי. למה שלא נאמץ את מודל הריקול, נרחיב אותו ונילחם גם בהם?

וולגרובקטור

רבים נוטים לבלבל בין החיידק האלים הזה לבין קרובי משפחתו השופוניבקטור והלאשמזינקטור – כולם חיידקים טפילים ממשפחת הקוליפורמים החברתיים, שנפוצים מאוד לאחרונה בעיקר באזורים עירוניים.

המומחים עדיין מנסים להבין מדוע החיידקים הללו תוקפים אך ורק גברים, מחלישים מאוד את שלפוחית השתן שלהם וגורמים לפגיעה רב מערכתית במנגנוני שיקול הדעת וההתחשבות בזולת.

תל אביבי מצוי שנדבק בוולגרובקטור. אילוסטרציה (צילום: iStock)
תל אביבי מצוי שנדבק בוולגרובקטור. אילוסטרציה (צילום: iStock)

גברים שלוקים בוולגרובקטור מועדים להסתובב ברחבי העיר בלי חולצה, הרבה מעבר לקו 50 המטרים מחוף הים, שנחשב עד לא מזמן לקו האחרון שאליו רשאי בן תרבות להגיע כשפלג גופו העליון חשוף.

גברים שלוקים בוולגרובקטור מועדים להסתובב ברחבי העיר בלי חולצה, הרבה מעבר לקו 50 המטרים מחוף הים, שנחשב עד לא מזמן לקו האחרון שאליו רשאי בן תרבות להגיע כשפלג גופו העליון חשוף

במחקר פורץ דרך שערכו שני וולגרולוגים מובילים, הוכח כי המחלה התפרצה לראשונה במכוני הכושר, התפשטה במהירות על ידי צילומי אינסטגרם מול המראות, ומשם המשיכה הלאה אל הרחובות.

"הראשונים שלקו בוולגרובקטור רק רצו להפגין את שרירי הבטן המעוצבים שלהם", ציינו המומחים, "אבל המחלה התרחבה במהירות ופגעה גם בגברים שהקוביות היחידות בבטנם היו קוביות של שוקולד.

"מה שמשותף לכל החולים במחלה הזו הוא ההנחה, שכל האנשים המקיפים אותם מעוניינים להיכנס יחד איתם למלתחות ולחזות בפלא הבריאה, שהוא גופם הרופס, רגע לפני שהם משתפים את עוקביהם ברשתות החברתיות בתוצאה שהשיגו בריצת הבוקר.

תל אביבי מצוי שנדבק בוולגרובקטור. אילוסטרציה (צילום: iStock)
תל אביבי מצוי שנדבק בוולגרובקטור. אילוסטרציה (צילום: iStock)

"למרבה הצער, המחלה הזו רק הולכת ומתפשטת, ותוקפת לאחרונה גם רוכבי קורקינט ואופניים חשמליים, שלא מניחים לעובדה השולית שהם כלל לא עוסקים בספורט, להפריע להם לחשוף לעיני כל את כרסם המיוזעת".

אחד הנושאים שנחקרים לאחרונה על ידי המומחים לוולגרובקטור, הוא הקשר בין התפשטות החיידק הזה לבין תופעת ההשתנה בפרהסיה, שאף היא תוקפת גברים בלבד.

"אנחנו נתקלים לאחרונה בעוד ועוד גברים, שעוצרים את מכוניותיהם בצד כבישים סואנים, או נשענים במפגיע על גדר באמצע רחוב הומה אדם, שולפים את בולבולם המבויש – ומשתינים בלי כל מבוכה. אנחנו יודעים בוודאות, שחיידק הוולגרובקטור קשור גם לתופעות האלה. ככל הנראה בגלל פגיעה במרכז הבקרה בקליפת המוח שאחראי על נימוס והתחשבות בזולת".

התפרצות חריגה ואלימה במיוחד של חיידק הוולגרובקטור נרשמה השבוע ב"טוסט גן העיר" באשדוד. המומחים בודקים כעת זיקה אפשרית בינה לבין התפשטות החיידקים הבאים.

התפרצות חריגה ואלימה במיוחד של חיידק הוולגרובקטור נרשמה השבוע ב"טוסט גן העיר" באשדוד. המומחים בודקים כעת זיקה אפשרית בינה לבין התפשטות חיידקים נוספים

אניואפסיעודיטיס

חיידק נפוץ מאוד בישראל בשנים האחרונות, שגורם למגוון גדול של תופעות לוואי מכוערות.

משולחי ההודעות הקוליות הסדרתיות החופרות בווטסאפ, במקרים קלים, דרך הצופים בקולי קולות בסרטוני יוטיוב בתחבורה הציבורית ובתור לקופת חולים, אנשים שחוצים את הרחוב כשהראש שלהם תקוע בטלפון, שליחי וולט ורוכבי קורקינטים שלא מכירים בתוקפם של תמרורים ורמזורים, ונהגי מכוניות שעוקפים בלי למצמץ את כל מי שממתין בפקק המתארך, מתייצבים ביהירות בראש התור, ואז ממשיכים לנסוע בלי לטרוח לאותת כשהם עוברים נתיבים.

כל אלה סימפטומים ברורים של אני-ואפסי-עוד, מחלה שהיא כנראה חשוכת מרפא, הנגרמת על ידי החיידק האמור.

במקרים קיצוניים כמו אלו שנחשפו השבוע באשדוד, פרופ' אמיר חצרוני – הידוע כחולה כרוני באניואפסיעודיטיס – חטף כיסא בראש (כנראה מאדם שלוקה בחיידק הפטריוטוס מוגזמוס, ראו להלן).

פאתוסריה

זו לא מחלה חדשה בישראל. נרשמו כבר התפרצויות רבות בעבר. בגדול – זה חיידק שגורם למי שמותקף על ידיו להאמין שהוא נמצא במרכז היקום. הלוקים בו נוטים להיסטריה. בטוחים שכל אירוע שקורה להם הוא היסטורי. מתעוררים בבוקר בתחושה שגורל עם ישראל תלוי בהם, ושכל מי שלא מסכים איתם הוא בוגד, פריבילג, עוכר ישראל, גיס חמישי, וככל הנראה שמאלני אשכנזי מאנייק, שגר במרכז תל אביב.

חיידק שגורם למי שמותקף על ידיו להאמין שהוא נמצא במרכז היקום. הלוקים בו נוטים להיסטריה. בטוחים שכל אירוע שקורה להם הוא היסטורי. מתעוררים בבוקר בתחושה שגורל עם ישראל תלוי בהם

כדאי לשים לב, שלא תמיד קל להבחין בין פאתוסריה נפוצה לבין החיידק הבא, שמחולל סימפטומים דומים.

פטריוטוס מוגזמוס

נדמה שנאמר כבר הכול על הפוסט של פרופ' ענת מטר, שאבחנה את אולם הספרייה באוניברסיטת תל אביב, שקושט בעשרות דגלי המדינה, כ"מחלה". אבל דומה שאלפי המגיבים ברשתות שהמליצו למטר על צורות יצירתיות במיוחד של מיתות אכזריות, לא הבינו שלא היה זה דגל המדינה עצמו שעורר את כעסה, אלא מספרם המוגזם והמופרך של הדגלים.

אני דיי מופתע מהביקורת על ענת מטר Anat Matar שאמרה את המובן מאליו בנוגע למופע הדגלים הדוחה בספריית מדעי החברה…

Posted by Sabi Yaffa on Sunday, May 1, 2022

מטר צדקה. מדובר אכן במחלה. אותותיה ניכרו השבוע בכל פינה. במו עיניי ראיתי מונית, שהנהג הפטריוט שלה עטף את כל מכסה המנוע בדגל המדינה, ואז הגדיל לעשות וכיסה בשני דגלונים קטנים את מראות הצד ודגל נוסף כיסה את השמשה האחורית, כאילו כדי לבשר לכל הגויים האנטישמים בעולם: ישראלי אמיתי לעולם לא מביט לאחור כשהוא נוסע רברס. לא עקבתי אחריו כדי לראות אם הוא גם מתכוון לגנוב את הפקק הקרוב, ואז לעצור להשתין בצד הדרך.

במו עיניי ראיתי מונית, שהנהג הפטריוט שלה עטף את כל מכסה המנוע בדגל, ואז הגדיל לעשות וכיסה בשני דגלונים קטנים את מראות הצד ודגל נוסף כיסה את השמשה האחורית

ברחובות הערים יכולת לפגוש השבוע אנשים שנעטפו בדגל המדינה מהצוואר ומטה, כאילו מדובר בגלימת מכשפים מ"הארי פוטר במסדרונות המהפכה הציונית".

כשהרמת את ראשך, ראית מרפסות שדייריהן המשלמים שכירות מופקעת בקנה מידה עולמי, לא הסתפקו בדגל אחד לביטוי הגאווה הלאומית, אלא הוסיפו עליו שרשראות דגלונים ודגלי אור מרצדים, כאילו פטריוט אמיתי לא יכול להסתפק בדגל אחד לבטא את הזדהותו עם הלאום ביום חגו.

אופנת פטריוטוס מוגזמוס בגן סאקר בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אופנת פטריוטוס מוגזמוס בגן סאקר בירושלים (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הוותיקים בינינו לא יכלו שלא להיזכר בהתפרצות הקשה הקודמת של פטריוטוס מוגזמוס, שהתרחשה בין 67' ל-73', במקביל להתפרצויות של וולגרובקטור ואניואפסיעודיטיס. אז קושטו מכוניות, חנויות ומרפסות לא רק בדגלי וסמלי המדינה אלא אפילו בתמונות של אלופי המטכ"ל הנערצים ממלחמת ששת הימים.

ההתפרצות החמורה ההיא גרמה כידוע לנזקים בלתי הפיכים למערכת העצבים המרכזית של החברה הישראלית, ונבלמה חלקית רק ביום כיפור של 1973, ובמחיר גבוה מאוד. נקווה שהפעם ההתפרצות תיבלם מוקדם יותר.

עוד 1,063 מילים
סגירה