להנחית מכה חזקה על הנהגת חמאס

יחיא סנוואר (צילום: צילום מסך מסרטון טוויטר של ShehabAgency)
צילום מסך מסרטון טוויטר של ShehabAgency
יחיא סנוואר

חיסולו של יחיא סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, אינו מספיק כדי להכות בהנהגת חמאס, הדוחפת להסלמה ולאינתיפאדה מזויינת נגד ישראל. הדרג המדיני חייב לאמץ את שיטתו של אריאל שרון ז"ל ולחסל את הנהגת חמאס בשטחים ובחו"ל באופן קבוע ושיטתי. ישראל נמצאת במצב של מלחמת התשה ארוכה.

יחיא סינוואר מנהיג חמאס ברצועה הסתובב בסוף השבוע בג'יפ המפואר שלו בעיר עזה, והתמונות שודרו בערוץ אל-אקצא של חמאס בלווי כותרת מפיו האומרת: "אנו חיים חיים נורמלים ולא עושים חשבון לאף אחד".

סינוואר, מנהיג חמאס ברצועה, הסתובב בסופ"ש בג'יפ המפואר שלו בעיר עזה, והתמונות שודרו בערוץ אל-אקצא של חמאס בלווי כותרת מפיו האומרת: "אנו חיים חיים נורמלים ולא עושים חשבון לאף אחד"

סינוואר ניסה להפגין ביטחון עצמי רב נוכח הקריאות באמצעי התקשורת הישראליים ושל בכירים לשעבר במערכת הביטחון לחסל אותו בעקבות הפיגוע הרצחני בעיר אלעד.

יחיא סינוואר כבר הצדיק את חיסולו האפשרי על ידי ישראל בשנה שעברה, כאשר יזם ביחד עם מוחמד דף, המפקד העליון של הזרוע הצבאית של חמאס, ירי רקטות לעבר ירושלים, וכפה על ישראל מערכה צבאית שנקראה "חרב ירושלים".

כבר אז הכריז עליו שר הביטחון בני גנץ כי הוא "בן מוות", אולם כעבור כמה שבועות ישראל נתנה לו חסינות באמצעות המודיעין המצרי ופנתה לאפיק של הרגעת רצועת עזה על פי המתווה המצרי, שהחזיק כמה חודשים כמעט ללא ירי רקטות לעבר ישראל.

הנאום המתלהם של יחיא סינוואר לפני כמה ימים, הראשון מאז סיום מבצע "שומר החומות", שבו  הסית בין היתר את ערביי ישראל להשתמש בנשק חם ונשק קר נגד מדינת ישראל וקרא לשימוש בסכינים וגרזנים, בצירוף עם הפיגוע המזעזע בעיר אלעד, עוררו רגשות זעם ונקם בקרב בכירים במערכת הביטחון ובקרב הפרשנים השונים באמצעי התקשורת. אלה יצאו בקמפיין חסר תקדים הקורא לממשלת ישראל להורות על חיסולו.

חיסול מנהיגי חמאס איננו דבר שלא נעשה בעבר. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הורה למוסד הישראלי לחסל את מנהיג חמאס ח'אלד משעל בירדן, אך המבצע נכשל. ראש הממשלה אריאל שרון הורה לחסל את כל צמרת חמאס, החל ממייסד התנועה השיח' אחמד יאסין ועד ליורשו עבד אלעזיז אלרנטיסי, ושר הביטחון אהוד ברק הורה לחסל את רמטכ"ל חמאס אחמד אלג'עברי.

החיסולים של מנהיגי ארגוני הטרור אינם פותרים את בעיית הטרור אך הם בהחלט משבשים את מערכת קבלת ההחלטות, התכנון והביצוע בארגון חמאס ויש להם גם אפקט של הרתעה וריסון.

החיסולים של מנהיגי ארגוני הטרור אינם פותרים את בעיית הטרור אך הם בהחלט משבשים את מערכת קבלת ההחלטות, התכנון והביצוע בארגון חמאס ויש להם גם אפקט של הרתעה וריסון

בארה"ב אין בכלל שאלה אם יש לחסל את מנהיגי ארגוני הטרור שעושים פיגועים נגד חיילי ואזרחי ארצות הברית.

הנשיא אובמה הורה על חיסולו של מנהיג אלקאעדה אוסאמה בן לאדן, הנשיא טראמפ הורה על חיסולו של אבו בכר אלבגדאדי מנהיג דאע"ש, ועל חיסול קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" האיראניים, ואילו הנשיא ביידן הורה על חיסולו של עבאללה קרדאש, המנהיג החדש של ארגון דאע"ש.

ישראל בנתה את יחיא סינוואר

ההתבטאויות האלה של גורמי הביטחון הבכירים בדבר חיסולו האפשרי של יחיא סינוואר הן חלק מהלוחמה הפסיכולוגית נגד חמאס. גם אם הן נכונות בחלקן, הן חסרות ערך הרתעתי ואפילו מזיקות, מכיוון שהן מחזקות את מעמדו של יחיא סינוואר בקרב הציבור העזתי.

הן גם מעידות על חוסר ההבנה של המודיעין הישראלי את תהליך קבלת ההחלטות בחמאס. גורמים בחמאס מדגישים כי ההסלמה מול ישראל איננה גחמה אישית של יחיא סינוואר אלא החלטה של מועצת השורא של התנועה. זאת משום שיש לה השלכות אסטרטגיות על חייהם של 2.3 מיליון פלסטינים ברצועת עזה ועל היחסים של תנועת חמאס עם מדינות ערב והעולם האסלאמי.

התבטאויות גורמי הביטחון הבכירים בדבר חיסול סינוואר הן חלק מהלוחמה הפסיכולוגית נגד חמאס, אך חסרות ערך הרתעתי ואפילו מזיקות, כי הן מחזקות את מעמדו בקרב הציבור העזתי

למערכת הביטחון הישראלית יש תפקיד חשוב בבניית מעמדו של יחיא סינוואר בחמאס. היא זו ששיחררה אותו מן הכלא ב-2011 במסגרת "עסקת שליט", דבר שסייע לו לפרוץ קדימה לצמרת הארגון, היא גם זו שתדרכה את אמצעי התקשורת בישראל כי מדובר "במנהיג פרגמטי שמעוניין בהבנות הרגיעה עם ישראל".

אחרי שיחיא סינוואר הפתיע את המודיעין הישראלי והורה לתקוף את ירושלים ברקטות ב-21 במאי 2021, והכריז על מערכת "חרב ירושלים", שינה המודיעין הישראלי את הגישה אליו, התקליט החדש שהחל להתנגן במערכת הביטחון הינו שמדובר באדם מסוכן וקיצוני.

מיד לאחר תום מבצע "שומר החומות" יצא יחיא סינוואר בגלוי לאמצעי התקשורת ואיתגר את ישראל לנסות ולפגוע בו. הוא אף טייל ברגל ברחובות עזה מלווה בצוותי טלוויזיה.

יחיא סינואר יודע גם להתל ולרמות את המודיעין המצרי, הוא הפתיע גם את מצרים במהלכים שלו בחודש מאי שעבר, בהחלטה על היציאה למלחמה בישראל. עד היום, מה שמכתיב את התנהלותו הם האינטרסים של חמאס כארגון טרור וגם האינטרסים האישיים שלו.

יחיא סינוואר נמצא כעת בתחרות קשה מול צאלח אלעארורי, ראש הזרוע הצבאית של חמאס בגדה, שהוביל בהצלחה את השתלטות חמאס על הר הבית במהלך חודש רמדאן ואת הפיגוע באריאל, עקב כך גדלה הפופולריות שלו בצמרת הארגון.

בין סינוואר לאלעארורי יש יריבות חריפה, שניהם מתחרים על תפקיד יו"ר הלשכה המדינית של חמאס שאותו ממלא כעת אסמעיל הניה.

מדובר בקדנציה השנייה של אסמעיל הניה והוא לא יוכל להמשיך בתפקיד, על פי התקנון הפנימי של חמאס שמגביל אותו לשתי קדנציות, לכן כבר כעת החל קרב הירושה.

למערכת הביטחון תפקיד חשוב בבניית מעמד סינוואר. השחרור מהכלא ב-2011 סייע לו לפרוץ לצמרת הארגון, והיא זו שתדרכה את התקשורת כי מדובר "במנהיג פרגמטי שמעוניין בהבנות הרגיעה עם ישראל"

מה צריכה ישראל לעשות? שני דברים דחופים.

1

הורדה דרמטית של כל העיסוק התקשורתי בכל הקשור ליחיא סינוואר מסדר היום והשתקת כל השופרות בתקשורת שעסקו בנושא.

2

קבלת החלטה מיידית על חיסולו הפיזי של סינוואר בעיתוי המודיעיני והמבצעי המתאים.

סינוואר תמיד היה מחבל מסוכן וצמא דם. הוא רצח במו ידיו במהלך האינתיפאדה הראשונה כמה פלסטינים שנחשדו בשת"פ עם ישראל, בעודו ראש מנגנון הביטחון של חמאס המכונה "אל-מג'ד" שתפקידו היה לצוד משתפי פעולה עם ישראל.

סינוואר תמיד היה מחבל מסוכן וצמא דם. הוא רצח במו ידיו במהלך האינתיפאדה ה-1 פלסטינים שנחשדו בשת"פ עם ישראל, בעודו ראש מנגנון הביטחון של חמאס, "אל-מג'ד" שנועד לצוד משת"פים עם ישראל

מי שידע "לטפל" היטב בהנהגת החמאס היה ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ז"ל. הוא לא התרגש מההערכות המלומדות של המודיעין הישראלי, הוא הבין היטב את ההיגיון הרצחני של של מנהיגי חמאס צמאי הדם. "אם חולפים כמה ימים והם לא הרגו יהודי מתחיל לגרד להם בידיים", אמר לי פעם שרון בשיחה אישית.

לכן הוא התעלם מכל האזהרות של מומחי הביטחון ולא היסס לחסל בקור רוח את מייסד ארגון חמאס השיח' אחמד יאסין ועוד שורה של מנהיגי חמאס מהשורה הראשנה: עבד אלעזיז רנטיסי, אסמעיל אבו שנב, אברהים מקאדמה, ואחרים. אריאל שרון ניסה גם לחסל את רב המחבלים מוחמד דף אך הוא נפצע בעת ניסיון החיסול והצליח להימלט.

לכן, טוב יעשה ראש הממשלה נפתלי בנט אם יאמץ את הגישה של אריאל שרון להנהגת החמאס. שרון ידע שכל מנהיג שיחוסל יוחלף באחר אבל זה לא הדאיג אותו, "נחסל גם את המנהיגים החדשים" הוא נהג לומר. "הם צריכים לדעת שהם ישלמו מחיר אישי כבד על הפעלת טרור נגד ישראל".

הדרג המדיני בישראל חייב לאמץ את דפוס החשיבה הערבי-מוסלמי במזרח התיכון ולהפסיק לחשוב במונחים ישראלים בשפה העברית.

בזירה של המלחמה בטרור רק הכוח מדבר, וחיסול יחיא סינוואר הוא צעד ראשון שמתחייב. אך הוא אינו מספיק. החיסול חייב לכלול את כל צמרת חמאס, אם לא בבת אחת אז בשלבים.

שרון לא התרגש מההערכות המלומדות של המודיעין הישראלי והבין היטב את ההיגיון הרצחני של של מנהיגי חמאס: "אם חולפים כמה ימים והם לא הרגו יהודי מתחיל לגרד להם בידיים", אמר לי פעם שרון בשיחה אישית

הנהגת הטרור של חמאס היא הידרה עם כמה ראשים. בראש הזרוע המדינית עומד אסמעיל הניה השוהה בקטאר, ברצועת עזה עומדים בראש הזרוע הצבאית יחיא סינוואר ומוחמד דף, ובלבנון וטורקיה נמצאים צאלח אלעארורי וסגנו זאהר ג'בארין האחראים של שטחי הגדה.

הרשימה היא ארוכה, המודיעין הישראלי על זרועותיו מכיר אותה היטב, החיסולים צריכים להיות גם בשטחים וגם בחו"ל. המוסד הישראלי צריך לקחת חלק בהם. החיסולים צריכים להיות שיטתיים ורציפים כי אנחנו במלחמת התשה ארוכה.

סביר מאוד להניח שחיסול של יחיא סינוואר יביא לחידוש ירי הרקטות מרצועת עזה לעבר ישראל ולסיבוב לחימה חדש. אבו עוביידה דובר הזרוע הצבאית של חמאס הזהיר אמש כי חיסול יחיא סינוואר ומנהיגים אחרים בהתנגדות "הוא התרת רעידת אדמה באזור שתביא לתגובה חסרת תקדים".

ערוץ אל-מיאדין הלבנוני דיווח אמש כי חיסול יחיא סינוואר יביא לחידוש פיגועי ההתאבדות בערי ישראל ולירי רקטות על גוש דן.

בכל מקרה, צה"ל המליץ לדרג המדיני שלא לחסל כעת את יחיא סינוואר, והדרג המדיני קיבל את ההמלצה עוד לפני דיון בקבינט. המסר הועבר גם למודיעין המצרי.

צה"ל המליץ לדרג המדיני שלא לחסל כעת את יחיא סינוואר, והדרג המדיני קיבל את ההמלצה עוד לפני דיון בקבינט. המסר הועבר גם למודיעין המצרי

סבב לחימה חדש ברצועת עזה הינו רק עניין של זמן ואין מנוס ממנו. חמאס עוסק בעצם ימים אלה בשיקום המנהרות וארסנל הרקטות שלו שנפגעו במבצע "שומר החומות".

עדיף שישראל תיקח את היוזמה לידיה ותבחר בעיתוי שמתאים ביותר עבורה ותנחית מכה מקדימה על חמאס. המלחמה היא בלתי נמנעת.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,375 מילים
סגירה