בגרות בעידן של הצפת מידע

יפעת שאשא ביטון בכנסת, 20 במרץ 2017 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
הדס פרוש, פלאש 90
יפעת שאשא ביטון בכנסת, 20 במרץ 2017

מערכת החינוך בישראל ניצבת לפני האתגר הגדול של חייה, מהותה וסיבת קיומה.

אם שרת החינוך חושבת שמדובר ברפורמת הבגרויות שהיא מנסה לקדם, היא טועה ומטעה גם את עצמה. האתגר גדול ממנה וממספר בחינות הבגרות.

מערכת החינוך בישראל ניצבת בפני אתגר חייה. אם שרת החינוך חושבת שמדובר ברפורמת הבגרויות שהיא מנסה לקדם, היא טועה ומטעה גם את עצמה

תלמידי ישראל הלומדים במערכת החינוך הממלכתית, להבדיל מהחרדית, מוצפים במידע. מידע דיגיטלי אין סופי זורם למוחם יומיום דרך הרשתות החברתיות, רובו ככולן חסר ערך לחייהם. מידע ויזואלי ואינפורמטיבי זורם דרך שלל ערוצי שידור אלקטרוניים – הרדיו והטלוויזיה – ועיקרו חדשות ושעשועים.  חידונים ותחרויות סרק בין בשלנים לרקדנים.

אבל כמה תלמידים שילמדו לאחר הרפורמה ויתגייסו יבינו, אם בכלל, את המושג "הנני" שעליו ביסס הרמטכ"ל את נאומו בערב יום הזכרון? הם הרי יצטרכו לעשות עבודה על פרק אחד או כמה פסוקים ויתר הפרקים לא ילמדו.

כמה מהם מבינים את ההבדל בין חוקי ההלכה לבין חוקי מדינה דמוקרטית בעידן המודרני?

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון רוצה להוריד עומס מהתלמידים, להפוך את בחינות הבגרות במקצועות ההומניים – תנ"ך, ספרות, אזרחות, היסטוריה – לעבודות מחקר. משהו שלא יחייב מאמץ לימודי מתיש וארוך לקראת בחינת בגרות מסכמת ויאפשר יוזמה אישית ואולי אף העתקות באמצעות האינטרנט או סתם חברים.

"למידה לעולם לא מתישה את המוח" כתב פעם ליאונרדו דה וינצ'י. ובעידן המודרני כדאי לדבר על התשת המוח באמצעות הצפת מידע.

כמה תלמידים שילמדו לאחר הרפורמה ויתגייסו יבינו, אם בכלל, את המושג "הנני" שעליו ביסס הרמטכ"ל את נאומו בערב יום הזיכרון?

אלא שהידע, לעומת המידע, אמור להיות נחלתו של ביה"ס. תפקידו בחייהם של בני הנוער ועילת קיומו. ידע שיגרום לגירוי וסקרנות לצבירת עוד ידע, לפיתוח ידע להנחלת ידע. לשם כך הם זקוקים למערכת סינון  מפותחת יעילה, חכמה, שתדע לגרום להם להבין ולהבדיל בין  עודף המידע לבין הידע שיהווה בסיס לחייהם.

בעולם שבו מכשיר סלולרי חכם מדבר ומתכתב עם התלמידים בסלנג בין לאומי, בשפות זרות ובעברית לעיתים ייחודית לשפת הרשתות והאינטרנט, עם חדשות ותמונות מרחבי העולם ופיתויים אין סופיים בפרסומות, סרטים, וקבצים משלל תחומי חיים – ביה"ס אמור להיות בסיס קבע איתן של השכלה, ידע, תרבות, היסטוריה, שפה עברית, מקורות של זהות בתנ"ך ובספרות, ערכים יהודיים ואוניברסליים.

הניסיון למקד את חשיבות ההשכלה שהמדינה מציבה לפני דור העתיד רק בארבעה מקצועות (במתמטיקה, לשון, אנגלית ומקצוע מדעי אחד) ודחיקתם לאחור והצידה של מקצועות הומניים, רק תגרום נזק נוסף ליכולתם לנווט בעולם של עודף מידע.

התנ"ך לא הפך לספר הספרים ברחבי העולם כולו, כדי ששרת החינוך של מדינת ישראל תהפוך אותו ל"עומס בבגרות".

ההיסטוריה לא התחילה בגן עדן, קפצה לדוד המלך ודילגה משם לשואה. דרך ארוכה עבר העם היהודי, שגם אותה מכירים בני הנוער רק בחלקים שנלמדים בביה"ס. אלא שגם חלקים אלה עלולים לשקוע בתהום הנשייה של עידן הטלגרם הווטסאפ, הפייסבוק והטיקטוק.

הניסיון למקד את חשיבות ההשכלה שהמדינה מציבה לדור העתיד רק ב-4 מקצועות (מתמטיקה, לשון, אנגלית ומקצוע מדעי אחד) תוך דחיקת מקצועות הומניים, רק תגרום נזק נוסף ליכולתם לנווט בעולם של עודף מידע

שיעורי האזרחות בעידן של איום תמידי על הדמוקרטיה אמורים להיות חובה בכל מבנה חברתי שפוי במדינת חוק דמוקרטית ולא זכות לעבודת סיכום אחרי 12 שנה.

בוגרי בתי הספר יצטרכו מחר למלא פקודות ולהבדיל בין פקודה בלתי חוקית בעליל לפקודה בלתי חוקית. יצטרכו לבחור מפלגה בבחירות הקרובות לפי מצע וערכים ומטרות חברתיות וכלכליות.

ביה"ס הוא המקום שבו הם אמורים להבין מה חשוב ממה, מהם ההקשרים של מהלכים פוליטיים בימינו להיסטוריה של עם ישראל, מהי חשיבותם של מקומות ואתרים היסטוריים במדינת ישראל, מדוע אנחנו נלחמים על קבר מסוים, מי הם האישים שהשפיעו יותר מכל על גורלנו.

בית ספר הוא המקום שבו הם אמורים להבין מהם יסודות הבניין של מדינה דמוקרטית, מדוע הפרדת רשויות חשובה יותר מנוסחה במתמטיקה, ועל מה יוצאים מיליונים לרחובות כאשר הדמוקרטיה בסכנה.

בית ספר הוא המקום שבו הם אמורים להבין מהי כלכלה סוציאלית ומהי קפיטליסטית ומהי חובתה של מדינה לשכבות החלשות. כיצד נוצר הפער העדתי חברתי ומה מזין היום את ה"שד העדתי".

לכל השאלות הללו אין תשובות פשוטות, וארבע בחינות בגרות לא יהפכו את התלמידים לבעלי ידע שיעזור להם לקפוץ אל המציאות המבעבעת בישראל.

חווית הבגרויות בישראל הפכה את סוגיית הלימוד לסוגיה של תחרות ציונים בין מנהלים ובתי ספר, ותחרות הישגים בין התלמידים עצמם בדרך לתארים אקדמאים. אבל ביה"ס לא נועד רק להיות סלקטור בכניסה לאוניברסיטה, הוא אמור להיות מי שמצייד את בוגריו בכלים בסיסיים לחיים. ביכולת לשקול, להעריך, לבחון בעצמם, לבדוק לעומק, לחפש מידע, לסנן מידע, לפעול בשיקול דעת, לקבל החלטות על פי נתונים, עובדות וערכים מסוימים.

ביה"ס לא נועד להיות רק סלקטור בכניסה לאוניברסיטה, אלא מי שמצייד את בוגריו בכלים בסיסיים לחיים. ביכולת לשקול, לבדוק לעומק, לחפש ולסנן מידע, לקבל החלטות עפ"י נתונים, עובדות וערכים

נדמה לי שלא שמעתי את שרת החינוך מבהירה את כל אלה בהסברים לרפורמה. האתגרים הם הרבה יותר רחבים וארוכי טווח משאלת צמצום מספר הבחינות.

בגרות בעידן המודרני היא אתגר שהמדינה חייבת להקדיש לו מחשבה. ממשלת ישראל חייבת להתכנס ולדון בנושא. הכנסת וארגוני המורים, רשתות התקשורת והציבור חייבים להיות מעורבים עד לשד עצמותיהם. שינוי דרמטי כזה הוא כמו יציאה למלחמה בלי תחמושת ודלק, בלי מודיעין וללא מטרה מדינית ארוכת טווח.

"זה שלומד אבל לא חושב, אבוד! זה שחושב אבל לא לומד נמצא בסכנה גדולה"(קונפוציוס).

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 795 מילים
סגירה