מפגינים יהודיים מתפללים בתוך חנות אמזון במרכז מנהטן בתשעה באב (צילום: גילי גץ)
גילי גץ

יהודי ארה״ב יוצאים למלחמה במדיניות ההגירה של טראמפ

קבוצה הולכת וגדלה של יהודים סימנה כמטרה את מדיניות ההגירה של ממשל טראמפ ומגלה נחישות להילחם בה, באמצעים יהודיים בלבד

מה הקשר בין חנות אמזון בלב ניו יורק, המאבק נגד פגיעה במהגרים, וקינות ממגילת איכה? התשובה נמצאת אצל קבוצה הולכת וגדלה של יהודים פרוגרסיביים, שסימנו כמטרה את מדיניות ההגירה של ממשל טראמפ ומגלים נחישות להלחם בה, באמצעים יהודיים.

לעתים זה אומר להתעטף בטליתות בבניין הקונגרס בשעה ששוטרים מובילים את הפעילים למעצר. לפעמים מדובר בשירה של מזמורים מבית הכנסת מול בית מעצר מרוחק למהגרים.

ובתשעה באב האחרון, יותר מאלף פעילים יהודים הגיעו לחנות הספרים של אמזון במרכז מנהטן כדי למחות על שיתוף הפעולה של ענקית הקמעונאות עם חברת Palantir, חברת תוכנה המתמחה בזיהוי פנים, שמשרתת בין היתר את רשות ההגירה והמכס של ארצות הברית (ICE).

המפגינים היהודים מילאו את חנות אמזון בניו יורק ב-11 באוגוסט עד אפס מקום במחאה על הקשר העסקי של אמזון עם חברת תוכנה המספקת שירותים לרשויות ההגירה (צילום: גילי גץ)
המפגינים היהודים מילאו את חנות אמזון בניו יורק ב-11 באוגוסט עד אפס מקום במחאה על הקשר העסקי של אמזון עם חברת תוכנה המספקת שירותים לרשויות ההגירה (צילום: גילי גץ)

זו הזרוע האחראית לכליאת מהגרים בכלובים לאורך הגבול ולהפרדת ילדי מהגרים מהוריהם ואשר עומדת במרכז הוויכוח על היחס למהגרים בארצות הברית. אמזון מספקת שירותי ענן לחברת Palantir.

44 מהמפגינים סיימו את היום בתאי מעצר קטנים בתחנת המשטרה בדרום מנהטן לאחר שסירבו, בצעד של מרי אזרחי, להתפנות מהחנות. לבסוף שוחררו בזה אחר זה בין חצות ל-2:30 לפנות בוקר. עם העצורים נמנו כתריסר רבנים, וגם חבר בולט במועצת העיר ניו יורק.

ההפגנה בניו יורק הייתה רק אחת מחמישים ויותר מחאות של ארגונים יהודיים נגד ICE שהתקיימו לאחרונה ברחבי המדינה. מי שעומד מאחורי פעולות המחאה היא קבוצת ארגונים פרוגרסיביים שפועלים תחת המסגרת של 'לעולם לא עוד' (Never Again Action), לצד בתי כנסת מקומיים וארגונים ליברליים נוספים.

כמה ימים אחרי הפלישה לחנות אמזון, התכנסו כמה עשרות מפגינים מחוץ לבית המעצר של ICE במדינת רוד איילנד. סוהר שהגיע למקום ניסה לדרוס בטנדר שלו את המפגינים שישבו על הקרקע מחוץ לשער החניון של מתקן המעצר. סוהרים אחרים ריססו את המפגינים האחרים בגז פלפל. איש מהמפגינים לא נפגע.

מאז עלתה שאלת היחס למהגרים לכותרות עם כניסתו של דונלד טראמפ לבית הלבן, עמדו פעילים יהודים פרוגרסיביים בחזית המאבק למען יחס הוגן למהגרים החוצים את הגבול ונגד ניסיונות להפריד משפחות או לכלוא מהגרים בתנאים בלתי-הולמים.

ההכנות להפגנה בניו יורק החלו בבית הכנסת "בית שמחת תורה" של הקהילה הלהט"בית במנהטן. כ-500 פעילים יהודים הגיעו למקום, הכינו שלטים, למדו יחד טקסטים ורעיונות הקשורים לתשעה באב ולמשבר ההגירה בארצות הברית.

רבים אחרים נאספו מחוץ לבית הכנסת, בהם גם ויולט קופ ואביה, ג'ונתן. ויולט בת השבע-עשרה היא תלמידת שמינית מברוקלין, ואביה פעיל בסניף הניו יורקי של ג'יי סטריט. כיהודייה, אמרה ויולט בראיון מחוץ לבית הכנסת, קשייהם של המהגרים הבלתי-חוקיים והיחס מצד הרשויות הפדרליות נוגעים מאוד ללבה.

"זו עצם הידיעה שמה שקרה בעבר לבני משפחתי ולקרובים אלי קורה גם עכשיו", הסבירה. "זה כמו שאנחנו נוהגים לומר, 'אם אין אני לי, מי לי? וכשאני לעצמי, מה אני?'" הוסיפה וציטטה את הלל הזקן. "זה מתייחס לכולם, גם מי שאינו מאמין בדת שלי, או שייך לגזע או ללאום שלי".

מפגינים יהודיים מתפללים בתוך חנות אמזון במרכז מנהטן בתשעה באב (צילום: גילי גץ)
מפגינים יהודיים מתפללים בתוך חנות אמזון במרכז מנהטן בתשעה באב (צילום: גילי גץ)

בסביבות ארבע אחר הצהריים כבר מנתה הקבוצה כמה מאות יהודים, שצעדו לאורך כמה רחובות צפונה ומזרחה, פילסו את דרכם בין המוני התיירים שגדשו את הרחובות כבכל יום ראשון במזג אוויר קיצי, והגיעו עד לחנות הספרים הגדולה של אמזון ברחוב 34, סמוך לשדרה החמישית. מאות אחרים הצטרפו אל הקהל שהתגודד על המדרכה בחוץ.

המפגינים נכנסו לחנות עד שזו התמלאה עד אפס מקום, ובניצוחם של רבנים ומנהיגי הארגונים שיזמו את המחאה, החלו לקרוא קטעים ממגילת איכה, כנהוג בתשעה באב, זאת לצד קריאות מחאה נגד שיתוף הפעולה העקיף של אמזון עם רשות ההגירה.

עובדי החנות ניסו להתגבר על קולות הזמרה ועל קריאות המחאה והורו לאלקסה, העוזרת הקולית שפותחה על ידי אמזון, לנגן מוזיקת פופ בקולי קולות. מדונה ניסתה להתחרות בקינות של מגילת איכה, אבל זה לא עזר. בשלב הזה התקשר מנהל החנות למשטרה ולמכבי-האש, שהגיעו למקום בכוחות רבים. בתחילה ניסו השוטרים לשכנע את המפגינים לצאת מהחנות הענקית, שהייתה כמעט ריקה מאדם לפני הגעתם. רובם אכן עזבו.

בין ה-44 שנשארו מאחור ונעצרו היו גם הרַבָּה רחל טימונר מקהילת בית אלוהים, בית כנסת רפורמי גדול בפארק סלופ שבברוקלין, חבר מועצת העיר ניו יורק בראד לאנדר, וגם הרַבָּה סטפני קולין מיוניון טמפל, בית כנסת רפורמי נוסף בברוקלין.

"אנחנו מזועזעים מכל מה שקורה," הסבירה טימונר אחרי ששוחררה ממעצרה. "מההפרדה בין משפחות שלמות והטלת האימה על ילדים, וגם התגברותה של הלאומנות הלבנה, שקשורה ישירות אלינו בתור יהודים. גם משום שאנחנו עם של מהגרים, ומכירים היטב את תוצאותיה של לאומנות לבנה משולחת רסן," אמרה.

"אנחנו רוצים לזעוק ולמחות על האופן שבו השנאה פוגעת באנשים ומובילה להתנהגות בלתי מוסרית. והיינו מוכנים גם לסכן את גופנו."

הרבה רחל טימונר והרבה סטפני קולין שרות קינות מספר איכה בשעה שהן מובלות למעצר על ידי משטרת ניו יורק (צילום: גילי גץ)
הרבה רחל טימונר והרבה סטפני קולין שרות קינות מספר איכה בשעה שהן מובלות למעצר על ידי משטרת ניו יורק (צילום: גילי גץ)

בזמן שנעצרו והובלו למעצר, שרו המפגינים את קינת "אלי ציון", אחת הקינות המוכרות ביותר של תשעה באב המביעה צער וכאב על חורבן ירושלים ועל מות בניה ובנותיה.

ימים ספורים לפני המחאה של תשעה באב, ב-9 באוגוסט, פשטו סוכני ICE על שבעה מפעלים לעיבוד מזון במיסיסיפי, ועצרו 680 עובדים שעל פי החשד היו מהגרים בלתי חוקיים מאמריקה הלטינית.

באחת מהעיירות שעליהן פשטו הסוכנים במיסיסיפי, נותרו ילדים בגנים ובבתי-הספר, בציפייה להורה שיבוא לאסוף אותם בסוף יום הלימודים. אלא ששני ההורים, ולפעמים גם ההורה היחיד שלהם, נעצרו בידי רשות ההגירה והמכס. היו שהועברו לידי בן משפחה רחוק יותר. והיו גם ילדים קטנים שלא היה להם איש, ועל כן הועברו למקלט למשך הלילה.

בסרטוני הווידאו שהפכו וירליים ברשתות החברתיות, נראו ילדים מבועתים מתחננים לרשויות שיניחו להוריהם לחזור אליהם. כעבור שבוע כמעט, כמה מהעובדים נותרו במעצר, ובני משפחותיהם כלל לא ידעו היכן הם מוחזקים.

היהודים שנעצרו בהפגנת המחאה ונלקחו למטה המשטרה, הוחזקו בקבוצות בתאי מעצר קטנים המיועדים לעצור יחיד. כמה מהעצורים באחד התאים פצחו במזמור יהודי. "התחלנו לשיר, ואפשר היה לשמוע איך השירה מתפשטת גם בתאים הסמוכים. וכשזה נגמר, מישהו מהקצה האחר של שורת התאים עבר למזמור אחר, והשירה התפשטה בחזרה אלינו", סיפרה טימונר. "זה היה מקסים".

עוד 852 מילים
סגירה