בנימין נתניהו עף על עצמו בקייב (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky)
AP Photo/Efrem Lukatsky

פרשנות בסוף, זה נגמר בפיתוח התיירות הישראלית לאומן

למרות ההצהרות הפומפוזיות, המצעדים הצבאיים והתמונות החגיגיות, בנימין נתניהו חזר מאוקראינה עם הישגים שהם כמעט חסרי משמעות

כאשר בנימין נתניהו נחת אתמול (שלישי) בנתב"ג לאחר ביקור מתוקשר בן יומיים באוקראינה, לא היה ברור איזו מדינה הרוויחה מהמסע הזה: גם לנתניהו וגם למארח שלו, נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, אין הישגים משמעותיים להציג.

ההבדל ביניהם הוא שזלנסקי נבחר ממש לאחרונה, בעוד שאורחו ינסה להיבחר מחדש בספטמבר, וקיווה לחזור לארץ עם "מתנות" הרבה יותר נוצצות לבוחריו.

הביקור החל כאשר אשת רה"מ, שרה נתניהו, השליכה ארצה פיסת לחם שהוגשה לה בנמל התעופה בקייב. שני הצדדים ניסו להפחית בחשיבות העניין, בניסיון (לא מוצלח במיוחד) למנוע מהמחווה הלא מנומסת להאפיל על הביקור כולו.

בבוקר שלמחרת, נתניהו התקבל אצל זלנסקי בארמון מראיניסקי, בית מגוריו הטקסי הרשמי, שם הם דנו מאחורי דלתיים סגורות במשך יותר משלוש שעות.

בדבריו לתריסר העיתונאים הישראלים ו-130 העיתונאים המקומיים לאחר מכן, שני המנהיגים סיכמו את השיחה, כל אחד מהעיניים שלו.

נתניהו הדגיש קבלה של שתי החלטות: "להתחיל לעבוד באופן מיידי" על אשרור הסכם סחר חופשי בין ישראל לאוקראינה, שנחתם בתחילת השנה; ו"פתיחת משרדים לפיתוח היי-טק בקייב ובירושלים". ראש הממשלה גם הודה לזלנסקי על הבטחתו "לעבוד על אשרור הסכם הפנסיות", עליו חתמו שתי המדינות ב-2014.

בנוסף, נתניהו הביעה הכרת תודה למנהיג האוקראיני החדש על הסכמה לפעול לקראת פרויקט פיתוח משותף עבור העיר האוקראינית אומן, שם קבור הרבי נחמן מברסלב. וזהו, בגדול,  סיכום ההישגים של ישראל בקייב השבוע.

ביקור היסטורי?

בתדריך לעיתונאים שליוו אותו באוקראינה, הציג נתניהו את הביקור שלו כ"היסטורי", אבל הוא התקשה להסביר באופן משכנע בכך שהביקור הזה היה הכרחי, לאור הישגיו הלא מרשימים במיוחד. "אני לא אשקר ואגיד שאנחנו לא רוצים שאוקראינה תעביר את השגרירות שלה לירושלים בעתיד", הוא הודה, וניסה מאוד שלא להיראות מאוכזב מכך שלא פורסמה הודעה שכזו השבוע.

האשרור המובטח לשלושה הסכמי סחר חופשי מבטיח תועלות רבות לכלכלה הישראלית, הוא המשיך. והעבודה כי זלנסקי ישקול את הסכם הפנסיות הוא עניין גדול, הסביר השר להגנת הסביבה זאב אלקין, שליווה את נתניהו בנסיעתו השבוע.

"אני לא אשקר ואגיד שאנחנו לא רוצים שאוקראינה תעביר את השגרירות שלה לירושלים בעתיד", הודה נתניהו בקייב, וניסה מאוד שלא להיראות מאוכזב מכך שלא פורסמה הודעה שכזו השבוע

פרויקט הפיתוח הישראלי-אוקראיני באומן כולל עדכון תשתיתי משמעותי, לרבות הרחבת כבישי גישה ובניית בית חולים, על פי אלקין, נציג הממשלה האחראי על הפרויקט. ירושלים וקייב מתכננות לגייס משקיעים למימון היוזמה.

שיפור התנאים למגיעים לאומן והגדלת הפנסיות לעולים מאוקראינה אולי יזכו את נתניהו בנקודות אצל בוחרים מסוימים. אבל אפילו חלק מהפרשנים הנוטים לתמוך בו, הביעו השבוע דעה על כך שהנסיעה לאוקראינה הייתה בלתי הכרחית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו (משמאל) לצד נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky))
ראש הממשלה בנימין נתניהו (משמאל) לצד נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי (צילום: AP Photo/Efrem Lukatsky))

האם הביקור היה טוב יותר עבור האוקראינים?

עצם העובדה כי נתניהו הגיע לאוקראינה, הייתה השיג עבור הנשיא החדש (רה"מ היה הנציג הזר הראשון שביקר בקייב מאז השבעתו של זלנסקי לפני שלושה חודשים), אבל זו השורה התחתונה בכל הנוגע להישגים אוקראינים.

בהודעה המשותפת לתקשורת ביום שני, זלנסקי ציין את משרדי פיתוח ההיי-טק שייפתחו בקייב ובירושלים, ושיבח את שיתוף הפעולה המשופר עם ישראל. הוא לא דיבר על אומן, וחשוב מכך, לא ציין את הפנסיות אפילו במילה אחת.

במקום זאת, המנהיג האוקראיני התמקד בנושאים שהעסיקו אותו ואת קהל הבוחרים שלו – המלחמה המתמשכת של המדינה עם רוסיה והנרטיב ההיסטורי שלה בתור קרבן במהלך הכיבוש הסובייטי.

אולי זלנסקי קיווה כי הכרת התודה שלא במקומה תעודד את נתניהו לגבות את אוקראינה מול התוקפנות של מוסקבה. אם כך, הוא התאכזב מהתוצאה. נתניהו לא הזכיר את קרים או רוסיה אפילו פעם אחת

באופן מסקרן, זלנסקי הודה על "התמיכה המתמשכת של שלמותה הטריטוריאלית של אוקראינה ועל העמדה החד משמעית באשר למלחמה במזרח המדינה שלנו והסיפוח של חצי האי קרים".

קשה להאמין שהוא לא היה מודע לכך שישראל נותרה ניטרלית, וסירבה לגנות בפומבי את הפלישה של רוסיה לחצי האי ב-2014.

אולי זלנסקי קיווה כי הכרת התודה שלא במקומה תעודד את נתניהו לגבות את אוקראינה מול התוקפנות של מוסקבה. אם כך, הוא התאכזב מהתוצאה. ראש הממשלה לא הזכיר את קרים או רוסיה אפילו פעם אחת. כשכתב ביקש ממנו להגיב בנושא, הוא מחה, ואמר שאין לו משהו חדש להציע בנושא.

עוד 595 מילים
סגירה