יאיר לפיד מברך את משה גפני לכבוד יום הולדתו ה-70 בחדר סיעת יהדות התורה בכנסת, 9 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

גפני ולפיד חשפו קשר חם ומפתיע - אבל זה לא אומר דבר על הכיוון הפוליטי של החרדים

התמונות החבריות של לפיד וגפני שיצאו אתמול מהכנסת הפתיעו רבים ● השניים, מתברר, בקשר טוב ועמוק מאז שגפני עבר צנתור בשנה שעברה ● אך למרות שהקרבה הזו הרגיזה את דרעי, אין בכך כדי להעיד על שום כוונה מצד יהדות התורה להצטרף לקואליציה ● וגם: מה עשתה עידית סילמן בישיבת סיעת ימינה? ● פרשנות

חדרו בכנסת של יו"ר יהדות התורה משה גפני צמוד לחדרו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו.

לנתניהו, בתפקידו כיו"ר האופוזיציה, שמורה הלשכה הגדולה ביותר בקומה, עם חדר מבוא ושומרי הראש הנמצאים שם כל הזמן. גפני יושב בלשכת ח"כ רגילה. בין הלשכות יש אוירה טובה, כלפי חוץ. אבל היום גפני, בגיל 70, משוחרר.

כבר בשלהי שתי מערכות הבחירות האחרונות, לגפני נמאס מישיבות הבלוק. הוא היה משתתף בהן, אבל פחות זרם עם התמונות הקבוצתיות.

משה גפני חוגג יום הולדת 70 עם חבריו לסיעת יהדות התורה, 9 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
משה גפני חוגג יום הולדת 70 עם חבריו לסיעת יהדות התורה, 9 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

השבוע התקיימה ישיבת ראשי מפלגות האופוזיציה – אך תמונה משותפת של גפני, נתניהו, אריה דרעי ובצלאל סמוטריץ' לא יצאה משם. לעומת זאת, מאירוע אחר בכנסת, יום ההולדת ה-70 של גפני, יצאו גם יצאו שלל תמונות.

וכך היה אתמול: ישיבת סיעת יש עתיד נערכה בשעה 14:30 בחדרי הסיעה בקומה בה ממוקמות כל הסיעות. ישיבת סיעת הליכוד נקבעה לשעה 14:45, אך לרוב היא מתחילה באיחור מה. והיא גם נמצאת במקום מרוחק יותר בתוך בניין הכנסת. סיעת הליכוד היא הגדולה ביותר וחדר הסיעה הממוקם בקומת הסיעות, צר מלהכיל.

כשסיים לדבר עם העיתונאים ולענות על שאלות, צעד יאיר לפיד מרחק קצר לעבר חדר סיעת יהדות התורה למסיבת יום ההולדת של גפני.

בזמן הזה, בצד השני של הבניין, החל נתניהו לדבר בפני סיעת הליכוד ואמר שהישיבה צריכה להסתיים מכיוון שעליו להתכונן לנאומו במליאה וכן עליו להגיע לחגוג לגפני. עד שנתניהו הגיע אל גפני, לפיד כבר היה שם ובירך, צולם והופץ.

התמונות החבריות של לפיד וגפני, כשהראשון מברך את האחרון ברוחב לב, היו תקדימיות. לא ניתן היה לתאר אירוע כזה בכל השנים בהן לפיד היה באופוזיציה וגפני היה יו"ר ועדת הכספים. אתמול זה קרה.

משיחות עם כל הצדדים המעורבים, עולה כי מערכת היחסים בין השניים מצוינת מאז שלפיד התקשר אל גפני לבית החולים כאשר עבר צנתור, בספטמבר שנה שעברה. מאז, הציבור לא מודע ולא מכיר את עומק הקשר שהתפתח בין השניים. הפתעה.

מערכת היחסים בין השניים מצוינת כבר למעלה משנה – מאז שלפיד התקשר אל גפני לבית החולים כאשר עבר צנתור. מאז, הציבור לא מודע ולא מכיר את עומק הקשר שהתפתח בין השניים. הפתעה

הדבר כמובן אינו נוגע לח"כ יעקב ליצמן, שבמסיבת יום ההולדת ישב בין השניים ופניו חמוצות. יו"ר ש"ס אריה דרעי, גם הוא ממוקדם באותו המסדרון של הסיעות, התרגז מעצם המפגש הפומבי בין גפני ללפיד והעדיף שלא לבוא לברך כלל.

יחד עם זאת, אין הדבר מרמז שיהדות התורה מתכוונת להיכנס לממשלה. היא שייכת לבלוק מפלגות האופוזיציה, בהנהגת נתניהו, וזה לא עומד להשתנות. רק אתמול בלילה, אחרי פרסום נוסף (הפעם בעיתון "ישראל היום"), כאילו יהדות התורה נמצאת בדרך לממשלה, כשבנט מעוניין שהם יחליפו את רע"ם, נמסר מלשכת גפני:

"מאסנו בהכחשות מידי יום על תדרוכים מגורמים בקואליציה וכתבים מטעם, כביכול יש מה לדבר איתנו. אין ולא יהיה שום שיתוף פעולה עם הממשלה הרעה הזאת שזמנה עבר מן העולם. נפתלי בנט שפוגע בנו ובילדינו כל העת, משתמש בנו בשקריו כדרכו, כדי להציל את שלטונו שהגיע לסוף דרכה".

מה סילמן חיפשה בישיבת סיעת ימינה?

ח"כ עידית סילמן הוחלפה אתמול ביו"ר קואליציה חדש: ח"כ בועז טופורובסקי מיש עתיד. טופורובסקי לא זקוק להדרכה. הוא חבר כנסת מספיק שנים, ובעשרת החודשים האחרונים הוא עבד מאחורי הקלעים, לצידה של סילמן, בניהול הקואליציה המורכבת.

באופן מעט מוזר, הח"כית שפרשה מהקואליציה התייצבה אתמול בישיבת סיעת ימינה. הגרסאות לגבי הגעתה לישיבה סותרות. יש האומרים שהיא דרשה להגיע וכי אנשי הסיעה היו נבוכים; ויש שאומרים כי דווקא סיעת ימינה הזמינה את סילמן להשתתף בישיבה.

מצדה של סילמן, הסיבה להגעתה לישיבת הסיעה ברורה. היא לא רוצה לזכות בתואר ח"כ פורש אחרי שראתה את הליך הפרשת עמיחי שיקלי מימינה. אחת הטענות של ימינה נגדו הייתה שהוא לא השתתף בישיבות הסיעה, וכך סילמן בונה לעצמה פורטפוליו מעורב.

אז סילמן הגיעה לישיבת הסיעה ואחר כך נעדרה מהמליאה בעת הצבעת האי-אמון נגד הממשלה. אגב, גם אם הייתה מצביעה עם הליכוד, הממשלה לא הייתה נופלת שכן לליכוד ולשאר מפלגות האופוזיציה אין את הרוב הדרוש.

הליכוד מצד אחד והקואליציה מהצד השני מצאו עצמם תלויים בשתי סיעות ערביות: רע"ם והרשימה המשותפת.

אם המשותפת, המונה שישה ח"כים, תרצה להפיל את הממשלה או להתנגד לחוקים, הם יחברו לשאר מרכיבי האופוזיציה וביחד עם סילמן ושיקלי, יתנו את הפייט של 60:60 (תוצאה שמפילה כל חוק).

רע"ם, שאמורה להיות חלק מן הקואליציה, ממשיכה להתנדנד ולהקשות על ממשלת בנט-לפיד. אם רע"ם תחליט שהם נפרדים ממי שחתם איתם הסכם קואליציוני היסטורי, הממשלה הנוכחית תחדל מלהתקיים.

עוד 655 מילים
סגירה