התיווך המצרי עצר הסלמה ביטחונית גדולה

ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בשארם א-שייח, 13 בספטמבר 2021 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
קובי גדעון, לע"מ
ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בשארם א-שייח, 13 בספטמבר 2021

מצרים ממלאת מאז תחילת גל האלימות והטרור הנוכחי תפקיד חשוב של תיווך בין ישראל לחמאס, והיא הצליחה למנוע עד כה התדרדרות המצב הביטחוני לסבב לחימה חדש ברצועת עזה. חקירת הפיגועים האחרונים שוב מגלה את מידת הרגישות הדתית של הפלסטינים לפגיעה בקדושת מסגד אל-אקצא. כל פגיעה כזו הינה דלק למדורת הטרור. ישראל חייבת להפיק את הלקח הדרוש.

ההיסטוריה חוזרת על עצמה, במיוחד בירושלים. גל האלימות והטרור הנוכחי, שהחל עוד לפני חודש רמדאן, נמשך ועל פי הערכות גורמי הביטחון בישראל הוא יימשך עוד זמן רב.

ההיסטוריה חוזרת על עצמה, במיוחד בירושלים. גל האלימות והטרור הנוכחי, שהחל עוד לפני חודש רמדאן, נמשך ועל פי הערכות גורמי הביטחון בישראל יימשך עוד זמן רב

שוב מסתבר כי לירושלים ולמסגד אל-אקצא יש תפקיד חשוב בהנעת גל האלימות הנוכחי, כפי שהיה בחודש מאי 2021 שהביא למבצע "שומר החומות" וכפי שהיה באירועי האלימות בחודש אוקטובר 2000.

מתחם הר הבית הינו אחד המקומות הרגישים ביותר במזרח התיכון בגלל קדושתו ליהודים, למוסלמים ולנוצרים, וכל אירוע חריג בו יכול להצית חבית חומר נפץ של אלימות. כך היה גם השנה במהלך חודש רמדאן.

על פי גורמי ביטחון בכירים בישראל, חקירת הפיגועים הרצחניים שהיו בעיר אריאל ובעיר אלעד העלתה שהמניע והמוטיבציה לשני הפיגועים האלה היו האירועים במזרח ירושלים, ובמיוחד במסגד אל-אקצא.

הרצון היה לנקום בישראל בגלל "הפגיעה בקדושת מסגד אל-אקצא". לכך יש להוסיף את קמפיין ההסתה האדיר של תנועת חמאס בעניין "מסגד אל-אקצא בסכנה" שמתברר כיעיל מאוד בהנעת מעשי טרור ואלימות.

למצרים היה תפקיד חשוב מאוד בהפחתת רמת האלימות ומניעת התדרדרות המצב הביטחוני לסבב לחימה נוסף בין ישראל לחמאס בגבול רצועת עזה.

הקשר של המודיעין המצרי הוא ישיר עם ראש המל"ל הישראלי אייל חולתא ועם ראשי חמאס והג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה.

מצרים נאלצה להפעיל לחץ מסיבי על חמאס לאחר ששוגרו כמה רקטות מהרצועה לעבר ישראל בעקבות האירועים בהר הבית. חמאס טען שמדובר בגורמים "סוררים" וכי הוא אינו עומד מאחורי הירי, אך המצרים לא קנו את גרסתו. מניסיון העבר הם יודעים שיש לו "קבלני משנה" שמבצעים עבורו את ירי הרקטות לעבר ישראל כדי לאפשר לו לשמור על מרחב הכחשה.

למצרים היה תפקיד חשוב בהפחתת רמת האלימות ומניעת התדרדרות לסבב לחימה נוסף בין ישראל לחמאס בגבול הרצועה. למודיעין המצרי קשר ישיר לראש המל"ל חולתא ולראשי חמאס והג'יהאד שם

מאז חודש מרץ האחרון הקשר הוא כמעט יומיומי נוכח ההתפתחויות השונות בשטח.

המצרים הבהירו באופן חד משמעי להנהגת חמאס כי יעצרו את עבודות השיקום של רצועת עזה מנזקי המלחמה האחרונה במקרה הצורך. את העבודות מבצעת חברה מצרית ביחד עם גורמים בינלאומיים.

על פי גורמים מצרים, התיווך המצרי הפחית מאוד את המתח בין ישראל לחמאס בעקבות הקריאות והאיומים בישראל לחסל את מנהיג חמאס יחיא סינוואר.

ארגון חמאס הפגין כלפי חוץ ביטחון עצמי ושלח את דוברו אבו עוביידה להזהיר את ישראל, אך למעשה הוא היה בלחץ גדול מהאפשרות הזו. הזרוע הצבאית של חמאס וגם הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי טענו כבר את המשגרים במאות רקטות כדי לשגר מטחים לעבר ישראל ברגע שיהיה ניסיון לפגוע ביחיא סינוואר, אולם המודיעין המצרי הצליח לפרק את מוקש ההסלמה האפשרית ללא פיצוץ.

הזרועות הצבאיות של חמאס והג'יהאד האסלאמי טענו כבר את המשגרים במאות רקטות לשיגור לישראל אם יהיה ניסיון לפגוע בסינוואר, אך המודיעין המצרי פרק את מוקש ההסלמה האפשרית ללא פיצוץ

העיתון "אל-קודס" דיווח ב-8 במאי כי  המתווכים השונים, ובראשם מצרים, העבירו מסרים לארגון חמאס מישראל, כי אין לה שום כוונה להסלים את המצב ברצועת עזה וכי היא מחויבת למגמה להוציא את הרצועה ממעגל האלימות כל עוד רצועת עזה שומרת מצידה על שקט.

ישראל גם הבהירה לחמאס באמצעות מצרים כי אין לה שום כוונה לחסל כעת את יחיא סינוואר וכי היא מבינה שכל ניסיון לחסלו יצית גל אלימות וירי רקטות מגבול הרצועה לעבר ישראל.

המשימה העיקרית של המודיעין המצרי היא למנוע את התדרדרות במצב הביטחוני, שתביא להתלקחות בגבול הרצועה ולסבב לחימה חדש ברצועה, שיוריד לטמיון את כל המאמצים המצריים בשנה האחרונה לשקם את רצועת עזה ביחד עם הקהילה הבינלאומית.

לפנינו עוד כמה תאריכים בעייתים שעלולים שוב להעלות את מפלס האלימות בירושלים ובהר הבית כמו "יום שחרור ירושלים", "יום הנכבה" ויום השנה למבצע "שומר החומות" אן כפי שחמאס מכנה אותו "מערכת חרב ירושלים".

ישראל חייבת להפיק לקחים מהאירועים האחרונים. החשוב בהם הוא לא להכניס שוטרים חמושים למסגד אל-אקצא עצמו. התמונות אלה של שוטרים בתוך המסגד עם נעליהם מטריפות את הפלסטינים. הם רואים בהן חילול של המקום הקדוש והשפלה דתית, אפשר גם לצור על המסגד מבחוץ ולעצור את המתפרעים המתבצרים בתוכו ברגע שייצאו מהמסגד. הם הרי לא יישארו שם לנצח.

ישראל גם הבהירה לחמאס באמצעות מצרים כי אין לה שום כוונה לחסל כעת את יחיא סינוואר וכי היא מבינה שכל ניסיון לחסלו יצית גל אלימות וירי רקטות מגבול הרצועה לעבר ישראל

ימים קשים עוד לפנינו וגם בפני מצרים עומדת המשימה החשובה למנוע מלחמה נוספת בין ישראל לארגוני הטרור ברצועת עזה.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 732 מילים
סגירה