יו"ר רע"ם מנסור עבאס (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit

מועצת השורא מותחת את 15 דקות התהילה ומחזיקה את כל המערכת הפוליטית במתח

בזמן שממשלת ישראל נושאת עיניה בחרדה לעבר מועצת השורא בהמתנה להחלטתה האם רע"ם תצביע בעד פיזור הכנסת או לא, בליכוד פצחו במתקפת פייק ניוז על אנשי תקווה חדשה ובראשם זאב אלקין ● עידית סילמן, לעומת זאת, זוכה לאקסטרה חיבוק-ליטוף, עם ליווי צמוד של מירי רגב ● אבל בשורה התחתונה, זה לא משנה מה סילמן תעשה היום: את גורל הממשלה יכריעו חברי רע"ם ● פרשנות

1

קשה להאמין למראה השרים בממשלת ישראל שנושאים עיניהם בחרדה ביומיים האחרונים לעבר מועצת השורא, שהתכנסה אמש (שלישי) בכפר קאסם. במועצה הזו – שאף אחד לא הכיר את חבריה לפני יוני האחרון – תלויה גורלה של הממשלה.

אם המועצה הזו תחליט היום להצביע בעד הקדמת הבחירות, לא ניתן יהיה לעצור את הגלגל גם אם מדובר בקריאה טרומית בלבד. "ברגע שזה יעבור, הכול יתחיל כאן להתפרק", שר בכיר אמר אתמול לזמן ישראל. "אבל אם רע"ם חוזרת, אנחנו יכולים להחזיק מעמד הרבה זמן ואפילו להעביר תקציב".

בשבוע שעבר הכול הלך דווקא בכיוון החיובי. בפגישה בין שר החוץ יאיר לפיד ויו"ר רע"ם מנסור עבאס הגיעו השניים להסכמות שאפשרו לרע"ם לצאת מההקפאה ולהצביע שוב עם הקואליציה.

אולם מאז התחדשו המהומות על הר הבית ביום העצמאות ומחבלים ביצעו את הפיגוע באלעד. העלייה של ח"כ יום טוב כלפון מימינה להר הבית והציוצים של השרה איילת שקד על מאות היהודים שחזרו להר רק הגבירו את המתח. התמונה התהפכה שוב.

המו"מ בין הממשלה ובין רע"ם מתנהל בשני צירים ומול שתי אסכולות. ציר אחד הוא לפיד-עבאס. הציר השני הוא של מזכיר הממשלה שלום שלמה מול עבאס וחברי הסיעה האחרים. עבאס רוצה להישאר בקואליציה למרות המתחים והכעסים שהוא עצמו מעורר היום. יש לו גם קהל זועם אצלו בבית. "אל תשכח שהוא מסתובב עם שני מאבטחים", מזכירה שרה בממשלה.

עבאס רוצה להישאר בקואליציה למרות המתחים והכעסים שהוא עצמו מעורר היום. יש לו גם קהל זועם אצלו בבית. "אל תשכח שהוא מסתובב עם שני מאבטחים", מזכירה שרה בממשלה

חברי הכנסת וליד טאהא ומאזן גנאים רוצים לפרק את השותפות ויהי מה, כל אחד משיקוליו. עד היום הוכיח עבאס מנהיגות והצליח לכפות את דעתו על כולם. יכול להיות שזה יקרה גם הפעם. הבוקר נדע. אבל זה יהיה הרבה יותר קשה.

"עבאס עשה דברים מדהימים", אומר שר בכיר מהימין בממשלה. "הוא מכיר בישראל כמדינה יהודית, הוא נגד אלימות, הוא הציע לשקם בתי כנסת בלוד. אפילו חברי כנסת ערבים במפלגת העבודה לא מתבטאים כמוהו.

"הדרישות שלו בתחום החברתי והאזרחי הן לגיטימיות. זה חשוב גם לנו ולכן אנחנו מעבירים מיליארדים למגזר הערבי. אבל ברגע שזה מגיע לדרישות ביטחוניות ותביעות על הר הבית – אסור לנו לוותר".

"הדרישות של עבאס בתחום החברתי והאזרחי הן לגיטימיות. זה חשוב גם לנו ולכן אנחנו מעבירים מיליארדים למגזר הערבי. אבל ברגע שזה מגיע לדרישות ביטחוניות ותביעות על הר הבית – אסור לנו לוותר"

וזו בדיוק תמונת המצב. ראש הממשלה נפתלי בנט ושרי הימין מגלים קשיחות כלפי דרישות שנוגעות להר. לפיד ושרי המרכז-שמאל מוכנים לשמוע. לפיד עדיין שומר על אופטימיות למרות הדיווחים על קרע בינו ובין עבאס, אבל שרים אחרים טוענים שמדובר במגה-אירוע פוליטי.

וכמו שעשו תמיד פוליטיקאים בארץ ובעולם, גם במועצת השורא מנצלים את המצב והחליטו לדחות את ההחלטה להיום, אחרי שש שעות של דיונים לתוך הלילה בכפר קאסם. ככה בונים תשומת לב ומושכים עד הסוף את הרגעים המכריעים שלא נוחים לרוב התושבים במדינה.

שר החוץ יאיר לפיד עם יו"ר רע"ם מנסור עבאס וח"כ וליד טאהא במשרד החוץ, 8 באוגוסט 2021
שר החוץ יאיר לפיד עם יו"ר רע"ם מנסור עבאס וח"כ וליד טאהא במשרד החוץ, 8 באוגוסט 2021

2

ביום שני נפגשו יריב לוין וזאב אלקין כדי לקבוע כללי משחק פרלמנטרים בכנסת בין קואליציה ואופוזיציה. השניים הללו עברו הרבה ביחד, בעיקר בימים המשותפים בליכוד, אז היו שותפי הסוד הקרובים של בנימין נתניהו ותכננו איתו כל תרגיל אפשרי.

אלקין בא לפגישה במקום עדית סילמן שפרשה מתפקידה כיו"ר הקואליציה. בתחילת הפגישה השניים סיכמו כי הם לא סוגרים את הקלפים. ממילא הם מכירים כל כך טוב אחד את השני ולכן עדיף כבר לשחק פתוח.

אבל פגישה כזו לא יכולה לעבור לגמרי בשקט. בימים האחרונים יש מתקפה של ספינים על תקווה חדשה, בעיקר מצד הליכוד. הכול נובע מתחושה שבחירות מתקרבות ותקווה חדשה זו מפלגה אבודה בקלפי ולכן תעדיף להישאר בממשלה ובקואליציה שלוש שנים וחצי נוספות.

אחרי הפגישה עם יריב לוין טענו בליכוד כי אלקין ביקש שריונים עבורו ועבור חבריו בתמורה לכך שיחצו את הקווים ויאפשרו להקים עכשיו ממשלה חדשה בראשות בנימין נתניהו. זה נשמע מופרך במיוחד, כי אחרי הפגישה עלה אלקין לענות במליאה על הצעת האי-אמון של הליכוד בממשלה, שאותה העלה יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו.

אחרי הפגישה עם יריב לוין טענו בליכוד כי אלקין ביקש שריונים עבורו ועבור חבריו בתמורה לכך שיחצו את הקווים ויאפשרו להקים עכשיו ממשלה חדשה בראשות בנימין נתניהו. זה נשמע מופרך במיוחד

ח"כ זאב אלקין (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ זאב אלקין (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

בנאומו תקף אלקין את נתניהו קשות, באופן שהזכיר את מכתב הפרישה שלו מהליכוד כשחבר לגדעון סער. "לקחת את המדינה ואת המפלגה שלך כבנות ערובה", הוא הטיח בנתניהו. מקורבי לוין מצאו הסבר גם לזה. "הוא לא קיבל את השריונים שרצה ולכן נאם בצורה כזו", אמר אחד מחברי הכנסת בליכוד.

אלקין מכחיש את כל הטענות, אבל העסק לא נרגע. היום אמורה לעלות ההצעה לפיזור הכנסת. ראשי הליכוד טוענים כי עכשיו, אם וכאשר תעבור ההצעה, גדעון סער ואנשיו בתקווה חדשה יחצו את הקווים גם בלי לקבל שריונים, כדי שלא לסגור את המפלגה וללכת הביתה. אלקין מכחיש שוב. השר יועז הנדל מתקווה חדשה אומר כי "בימים האלה אומרים עלינו הכול, אבל שום דבר לא נכון".

ראשי הליכוד טוענים כי עכשיו, אם וכאשר תעבור ההצעה, גדעון סער ואנשיו בתקווה חדשה יחצו את הקווים גם בלי לקבל שריונים, כדי שלא לסגור את המפלגה וללכת הביתה. אלקין מכחיש שוב

תקווה חדשה היא החוליה החלשה. ההערכה של בכירים במפלגה, גם היום, היא שרק איחוד עם ימינה ישאיר את המפלגה בחיים. "אין עדיין ממש שיח בעניין אבל המחשבה הזו תמיד קיימת", אומר אחד השרים.

3

איך תצביע ח"כ עידית סילמן, שפרשה מראשות הקואליציה, על ההצעה לפיזור הכנסת – אם אכן תעלה היום? סילמן יודעת שהצבעה בעד הצעת החוק תאפשר את ההכרזה עליה כחברת כנסת פורשת, ואז גם בית המשפט המחוזי לא יוכל לסייע לה, כפי שלא סייע לח"כ עמיחי שיקלי שהוכרז כבר כפורש.

ח"כ עידית סילמן מתקבלת בחיבוקים על ידי ח"כ גלית דיסטל-אטבריאן מהליכוד, בפתיחת מושב הקיץ של הכנסת, 10 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ עידית סילמן מתקבלת בחיבוקים על ידי ח"כ גלית דיסטל-אטבריאן מהליכוד, בפתיחת מושב הקיץ של הכנסת, 10 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"אני לא רוצה שיכריזו עלי כפורשת", אמרה סילמן לזמן ישראל בראיון לפני חודש, זמן קצר אחרי שהטילה את הפצצה הפוליטית והודיעה שהיא עוזבת את הקואליציה.

ביום שני היא חזרה לכנסת ואכן עשתה כל שביכולתה כדי לברוח מסטטוס הפורשת, שעלול למנוע ממנה לרוץ בבחירות הבאות במפלגה קיימת וכך לחרוץ לשבט את גורלה הפוליטי. סילמן לא נכחה בהצבעת האי-אמון הראשונה שהגיש הליכוד, והצביעה נגד ההצעה השנייה שהגישה ש"ס.

סילמן הגיעה ביום שני גם לישיבת הסיעה של ימינה. בראיון עמה לפני חודש, היא אמרה שהיא עדיין רואה את עצמה חברה בימינה. סילמן פרשה מהקואליציה, אבל לא מהמפלגה שלה. סילמן גם טענה שאין לה שום סיכום על שריון בליכוד, אבל היה צריך לראות אותה בכנסת במחיצת חברי הכנסת של הליכוד.

מירי רגב לקחה את סילמן תחת חסותה, אבל גם האחרים עטפו אותה בחום, ליוו אותה בכנסת כאילו היו מאבטחים צמודים, הזמינו אותה לכל אירוע והתייעצו איתה בכל נושא. "סילמן היא מלכת אסתר שלנו", כינה אותה מישהו בליכוד.

מירי רגב לקחה את סילמן תחת חסותה, אבל גם האחרים עטפו אותה בחום, ליוו אותה בכנסת כאילו היו מאבטחים צמודים, הזמינו אותה לכל אירוע והתייעצו איתה בכל נושא. "סילמן היא מלכת אסתר שלנו"

עידית סילמן ומירי רגב במליאת הכנסת, 10 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עידית סילמן ומירי רגב במליאת הכנסת, 10 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מלכודת הדבש לסילמן נפרשת לאט. חברי כנסת של הליכוד מזמינים אותה לבתיהם. הם מפגישים אותה עם חברי מרכז הליכוד אחרי סינון קפדני. אף אחד לא רוצה שאיזה פעיל פוליטי יצעק לעברה "בוגדת" ויהרוס הכול.

מלכודת הדבש לסילמן נפרשת לאט. חברי כנסת של הליכוד מזמינים אותה לבתיהם. הם מפגישים אותה עם חברי מרכז הליכוד אחרי סינון קפדני. אף אחד לא רוצה שאיזה פעיל פוליטי יצעק לעברה "בוגדת" ויהרוס הכול

בליכוד לא יכעסו אם סילמן תיעדר גם היום מההצבעה על פיזור הכנסת – אם תעלה במליאה. אם רע"ם לא מגיעה להצבעה, יש לאופוזיציה 59 תומכים בלעדיה וזה מספיק. אם רע"ם מגיעה, ההצעה לא תעלה להצבעה ממילא.

עוד 1,128 מילים
סגירה