העיתונאית שירין אבו עאקלה, שנהרגה בג'נין ב-11 במאי 2022 (צילום: Al Jazeera Media Network via AP)
Al Jazeera Media Network via AP

עדיין לא ברור מי ירה למוות בכתבת הבכירה של אל ג'זירה אתמול בג'נין, אבל ישראל נמצאת כרגע במרכזו של ארוע בינלאומי עם השלכות הרסניות ● בניגוד לפגיעה במגדל התקשורת בעזה לפני שנה, הפעם ניכר שהצבא והממשלה הפיקו לקחים - אבל עדיין עושים טעויות קריטיות ● לאור התגובות של האמריקאים, ישראל לא תוכל להסתפק בבדיקה פנים-צה"לית ● פרשנות

הריגתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה אתמול (רביעי) בג'נין מטילה את ישראל לתוך תסבוכת מדינית בינלאומית. בשעה זו, עוד לא ברור מי היורה שפגע בעיתונאית הוותיקה.

ההודעה של ישראל זמן קצר אחרי האירוע, כי ישראל אינה בהכרח אחראית להריגתה, הייתה צפויה. והמהירות שבה ישראל דחתה את הטענות הפלסטיניות לא הקלה על המצב.

עיתונאית בכירה, ברשת חדשות מובילה, נורתה למוות; גופתה הושלכה מול המצלמות כשעיתונאית עמיתה מנסה לסייע לה. הציבור הפלסטיני זועם, התקשורת העולמית מסקרת בהרחבה והזירה הפלסטינית ממשיכה לבעור.

אולם בניגוד לאירוע הורדת מגדל התקשורת בעזה, בדיוק לפני שנה במהלך מבצע "שומר חומות", כמה מהלכים שנעשו בצד הישראלי מעידים בכל זאת על בגרות והתנהלות של הפקת לקחים. ולצידם, נרשמו גם טעויות.

1

דובר צה"ל וכל הדוברים הבכירים בצבא ובממשלה – אלוף פיקוד מרכז, הרמטכ"ל, ראש הממשלה, שר החוץ, שר הביטחון ועוד – מיהרו לצאת בהכרזה כי לא ידוע בשלב הזה מירי של איזה צד אבו עאקלה נהרגה. כלומר, הם לא פסלו על הסף את האפשרות שהעיתונאית נהרגה מאש צה"ל.

אבל הפסאדה הכנה הזו עורערה מהר מאוד, כשישראל הפיצה את ה"הוכחה" שאבו עאקלה כנראה נפגעה מירי פלסטינים, משום שאלה נשמעו צועקים שהם פגעו בחייל – ומכיוון שכל הכוחות של צה"ל יצאו מג'נין ללא פגע, הרי שניתן להסיק שהפלסטינים הם שפגעו באבו עאקלה.

הטענה הזו הופצה לכל עבר במשך כמה שעות, אך תוך זמן קצר ארגון "בצלם" וגורמים פלסטינים הוכיחו שאותה קריאה של הפלסטינים והמקום בו אבו עאקלה נפגעה התרחשו בזירות מרוחקות זו מזו.

הוצאת מידע לא אמין כזה והפיכתו לספין עשויים לגרום לישראל להרבה יותר נזק, ולהטיל דופי בעמדות של ישראל.

2

בכל ההודעות הפומביות של בכירים ישראלים הובע צער על הרג העיתונאית, ובחלק מההודעות התווספה אמירה בדבר החשיבות של תקשורת חופשית. "אנחנו מצטערים על מותה", אמר הרמטכ"ל אביב כוכבי. "יש להגן על עיתונאים בשטחי קרבות", הצהיר שר החוץ יאיר לפיד.

הנושא הזה, של חשיבות התקשורת ומעמדה של עיתונאית מובילה בסיקור קרבות, הוא קריטי מול כלי תקשורת זרים. מבחינת הרשויות בישראל – דובר צה"ל וגורמים ממשלתיים – כלי תקשורת כמו אל-ג'זירה, שם עבדה אבו עאקלה במשך 25 שנה, הוא במקרים רבים האויב. אך לא הפעם.

בירושלים רואים את היחס של הממשל בוושינגטון לקורבנות העיתונאים באוקראינה ומסיקים את המסקנות המתחייבות. כל מי שהיה בודק לאחור בפיד הטוויטר של אבו עאקלה יכול היה לשלוף ציוצים עוינים ולתייג אותה כגורם עוין. אתמול ישראל הכירה באופן מיידי במעמדה החשוב ברשות הפלסטינית, ובעולם הערבי כולו.

כל מי שהיה בודק לאחור בפיד הטוויטר של אבו עאקלה יכול היה לשלוף ציוצים עוינים ולתייג אותה כגורם עוין. אתמול ישראל הכירה באופן מיידי במעמדה החשוב ברשות הפלסטינית, ובעולם הערבי כולו

3

בישראל הבינו מוקדם אתמול שהקרב על המדיה ודעת הקהל בעולם עשוי להיות אבוד, משום שישראל היא הגוף החזק והשולט, ולכן פעלו אך ורק לצמצם נזקים. למשל, הפנייה המהירה לפלסטינים לקיים בדיקה בליסטית משותפת – וספציפית המהירות שבה פנה שר החוץ לפיד למקבילו ברשות הפלסטינית ומייד לאחר מכן לוושינגטון.

4

צה"ל הכריז מיידת על הקמת ועדת בדיקה, אולם למהלך הזה אין יכולת לייצר תנודה בדעת הקהל הבינלאומית. זו בדיקה מחויבת המציאות מבחינת צה"ל, אך ספק אם הצבא יוכל לבדו לנפק תוצאות ומסקנות שישפיעו על השיח הציבורי בקהילה הבינלאומית.

על אף העוינות בהצהרות של קטאר נגד ישראל בנוגע למות העיתונאית (אל ג'זירה משדרים מקטאר), שר הביטחון בני גנץ עדכן אתמול כי הוא יעביר את ממצאי התחקיר הצה"לי הן לפלסטינים והן לרשויות בקטאר. "הצעתי לפלסטינים לערוך תחקיר משותף, כולל נתיחה פתולוגית, ולשתף בכלל הממצאים שבידינו", אמר גנץ מעל בימת הכנסת אתמול בערב.

"העברתי היום מסר ברור לאבו מאזן שהאחריות שלנו כמנהיגים היא לשמור על הביטחון, להתנהל באופן שימנע אלימות ושפיכות דמים ולהגיע לחקר האמת. העברנו מסרים גם למדינות נוספות, בהן לקטאר, שממנה משדרת תחנת אל ג'זירה, כי הממצאים שבידינו בעת הזו מצביעים על כך שקיים סיכוי סביר שהעיתונאית נורתה מאש של חמושים פלסטינים, אך כאמור נבצע תחקיר מעמיק ומקיף ונעביר להם אותו באופן שקוף".

כך או כך, נדמה שלאור התגובות של האמריקאים, ישראל לא תוכל להסתפק בבדיקה פנים-צה"לית ותצטרך לשקול להעביר את הנושא לבדיקה של דמות בינלאומית בולטת המוסכמת על כל הצדדים.

עוד 619 מילים ו-1 תגובות
סגירה