טעיתי, טעינו – אי אפשר להניח את הסכסוך בצד

חברי הממשלה ה-36 – מרב מיכאלי, גדעון סער, נפתלי בנט, יאיר לפיד ובני גנץ – תופסים את מקומם במליאת הכנסת אחרי השבעת הממשלה, 13ביוני 2021 (צילום: חיים צח / לע"מ)
חיים צח / לע"מ
חברי הממשלה ה-36 - מרב מיכאלי, גדעון סער, נפתלי בנט, יאיר לפיד ובני גנץ - תופסים את מקומם במליאת הכנסת אחרי השבעת הממשלה, 13ביוני 2021

ממשלת השינוי ניצלה בינתיים בעור שיניה משיניהם של הזאבים מהימין הקיצוני, הטורפים מהליכוד, הצלופחים מהמשותפת והציפורים המתלבטות בקצה הענף. הציפורים של ימינה ושל רע"ם.

אולם ברור שיסודות הקמתה – שהניחו כי ניתן לשים בצד מחלוקות שקשה לפתור אותן בהרכב הנוכחי של הממשלה, כמו הסכסוך הישראלי פלסטיני – כבר אינם יסודות מוצקים.

ממשלת השינוי ניצלה בינתיים, אולם ברור שיסודות הקמתה – שהניחו כי ניתן לשים בצד מחלוקות שקשה לפתור בהרכב הנוכחי של הממשלה, כמו הסכסוך הישראלי פלסטיני – כבר אינם יסודות מוצקים

הסכסוך לא עומד בצד. הוא בוער יומיום בכל פעולה בשטחים. כל פגיעה באדם בלתי מעורב, או עיתונאי. כל תפילה בהר הבית, שמתחתיו מנסים קיצונים ימנים להדליק את המזרח התיכון ואנשי חמאס מסייעים בידם בתוך המסגד עם אבנים, דגלים וסיסמאות הסתה. הכל כדי להפיל את הממשלה ולגרום למלחמת הכל בכל מצד מי שתמיד רוצים הכל או לא כלום.

הבעיות הללו הן האתגר הבא של הממשלה. אחרי שנה של הצלחה בקיום ממשלה מוזרה, מלאת בעלי דעות מנוגדות ובכל זאת כאלה שמתנהלים ביחד כשותפים, היא יכולה לסמן את היעד הבא.

ממשלת השינוי, שמכילה שמונה מפלגות המנהלות את המדינה במגוון תחומים, יכולה להכניס ידיה גם לסיר המבעבע של הסכסוך. לומר "טעיתי, טעינו" כאשר שמנו את הנושא הזה בצד, אבל לא הייתה ברירה אז, כאשר בעורפנו נשף ימין משועבד לאדם אחד הנאשם בפלילים, שגרר מדינה שלמה לאבדון, עשינו הנשמה מפה לפה והצלנו אותה. כעת, כשהוכחנו שניתן לעבוד יחד, יש לסמן את היעד הבא.

למעשה, אין לה לממשלה הזו ברירה, אך למרבה הפלא יש לה כבר ניסיון של שיתוף פעולה. אלה שני מרכיבים הכרחיים שמאפשרים הזדמנות לנסות לפחות להתקדם בעניין שעליו הוחלט שימתין בצד.

ובכן הוא לא ממתין בצד. הוא לא יכול להמתין בצד, והממשלה הזו יכולה לטפל בזהירות גם בנושא הזה, כמו שטיפלה בזהירות בפשיעה במגזר הערבי, בהפרחת בלוני התבערה שהופסק ובהעברת כספים לעזה שלא באמצעות חמאס, וכמו שהרגיעה את היחסים עם ירדן ושיפרה את היחסים עם ארה"ב, וכמו שהיא מפתחת את היחסים עם בחריין והאמירויות.

ממשלת השינוי יכולה להכניס ידיה גם לסיר המבעבע של הסכסוך. לומר "טעיתי, טעינו" כאשר שמנו את הנושא הזה בצד, אבל לא הייתה ברירה אז, כשבעורפנו נשף ימין משועבד לנאשם אחד בפלילים

כמו שהיא נזהרת בתיווך בין אוקראינה לרוסיה במלחמה אכזרית וקשה, היא יכולה להתחיל לדון בחדרי חדרים עם נציגי הפלסטינים, בשיתוף של ערביי ישראל, בסוגיות המרכזיות של הסכסוך.

התקדימים כבר הונחו על השולחן. ההתנגדויות ידועות. הניסיונות של ברק בקמפ דיוויד, הניסיונות של אולמרט מול אבו מאזן, האמירות של נתניהו על מדינה פלסטינית מפורזת (וגם ההתנכרות שלו לאמירות הללו), הסכמי אוסלו הידועים, הסכם ז'נבה, ועוד ועוד הצעות לפתרון שהונחו והוסרו מהשולחן.

ההבדל הפעם הוא שבדיונים מול הפלסטינים תשב ממשלה ישראלית מגוונת, עם דעות שמאל, ימין, מרכז וערבים ישראלים. היא יכולה להשתחרר מכל ההצעות של העבר ולהתחיל לחשוב במקוריות על פתרונות אחרים.

לכולם ברור שאי אפשר להמשיך את מחול הדמים הנוכחי והוא רק יגבר ככל שהזמן יחלוף והערבוב והחיכוך בין האוכלוסיות יחריף.

לכולם ברור שישראל לא תעמוד בפינוי כל ההתנחלויות. והיא תמיד תילחם נגד טרור שפוגע באזרחיה באשר הם – בתוך הקו הירוק ובשטחים.

לכולם ברור שהפלסטינים ילחמו על דרישתם לעצמאות ומדינה, ריבונות ודגל. ברור שהם רוצים להפסיק לחיות תחת כיבוש.

אלו אם כן נקודות מוצא לכאורה ללא מוצא. אבל יש מוצא כאשר יושבים יחד ומנסים למצוא פתרונות.

הפוליטיקה הישראלית מוכיחה זאת. העובדה שרע"ם נמצאת בקואליציה עם ימינה מוכיחה שימינה יכולה לשבת גם מול אחיהם של רע"ם – אבו מאזן, ולהתחיל לדבר.

ארץ ישראל השלמה יכולה להיות חצויה לשתי מדינות, עם אפשרות בחירה לכל אוכלוסייה במדינתה, תוך שמירה על דמוקרטיה בכל אחת מהמדינות ומאבק משותף בטרור. זה יחייב את הפלסטינים להיאבק בחמאס, זה יחייב את ישראל להיאבק בימין הקיצוני והאנטי דמוקרטי שלה, וזה יחייב לשכנע בשני הצדדים לגבי הצורך בפשרה.

ההבדל הפעם הוא שבדיונים מול הפלסטינים תשב ממשלה ישראלית מגוונת, עם דעות שמאל, ימין, מרכז וערבים ישראלים. היא יכולה להשתחרר מכל ההצעות של העבר ולהתחיל לחשוב במקוריות על פתרונות אחרים

יידרשו הרבה פשרות כמו בירושלים ובוויתור פלסטיני על שטחי התנחלויות. אולי חילופי שטחים בתמורה ישראלית (כמו בעסקת המאה, אגב), אבל הפשרות יגיעו רק כאשר יהיה רצון בשני הצדדים למצוא פתרון.

בהר הבית, מסגד אל-אקצא, התקבלו בימים האחרונים מספר פשרות. עם הירדנים הוגדל כוח הווקף, נאסרו תפילות יהודים בימים האחרונים של הרמדאן, ראשי הקואליציה נדברו ביניהם כיצד לעבור את הרמדאן בלי להצית את העולם המוסלמי כולו, ואפשר להניח ששירותי הביטחון הישראלים, פלסטינים, מצרים וירדנים, מדברים ביניהם על נושאים נוספים.

וכשמדברים ורואים אחריות משותפת למתחולל באזור, אפשר להגיע להבנות ולהסכמות.

הסכסוך המדמם מחכה למנהיגים שרוצים למצוא יחד פתרון. שבענו ממלחמות. וטעינו לחשוב שניתן להניח אותו בצד.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הייתי יותר משמח לראות התקדמות במשבר שמגדיר את חיינו,, לדבר שוב על הסכמים ושלום בימי חיינו, בהוצאת ראשנו מהחול, אבל המחשבה שהממשלה המוזרה והשברירית הזאת, שאין לה אפילו רוב בכנסת יכולה אפ... המשך קריאה

הייתי יותר משמח לראות התקדמות במשבר שמגדיר את חיינו,, לדבר שוב על הסכמים ושלום בימי חיינו, בהוצאת ראשנו מהחול, אבל המחשבה שהממשלה המוזרה והשברירית הזאת, שאין לה אפילו רוב בכנסת יכולה אפילו לחשוב על לגעת בנושא הכי נפיץ ביקום המוכר זוהי תמימות הגובלת בטיפשות. בסליחה מראש לח"מ אבל איפה אתה חי? על מה את מקשקש?

עוד 702 מילים ו-1 תגובות
סגירה