הכתבת הצבאית הבכירה של אל־ג'זירה שירין אבו עאקלה, שנהרגה במהלך עימותים בג'נין עם צה"ל ב-11 במאי 2021 (צילום: אל ג'זירה)
אל ג'זירה

העיתונאית שירין אבו עאקלה הפכה לקורבן נוסף של הסכסוך אותו חיה וסיקרה כל חייה

ישראל צריכה לדאוג לכך שעיתונאים המתעדים את מה שמתרחש בשטחים לא ייפגעו בעת מילוי תפקידם ● לבנון הולכת לבחירות: אלפים המתגוררים בחו"ל כבר הגיעו לקלפיות ● הרומן בין המדינות הערביות לרוסיה ממשיך לפרוח ● תיירות זרות הוטרדו מינית באזור הפירמידות ● והשבוע לפני 55 שנה, שר סובייטי העביר מידע שגוי לבכירי הצבא המצרי ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

אל תפגעו בעיתונאים!

תמונות של שירין אבו עאקלה, מחייכת או רצינית, משוחחת עם כתבים אחרים או מעבירה דיווחים בשידור חי מילאו את הרשתות החברתיות בשפה הערבית מיד לאחר שהתפרסמו הידיעות על דבר מותה.

כל העולם הערבי ידע מי זאת שירין אבו עאקלה, שסיקרה את השטח הפלסטיני בהתמדה ובחריצות במשך 25 שנים במסגרת תפקידה בערוץ אל-ג'זירה, ועוד לפני כן ברדיו מונטה קרלו ובקול פלסטין.

אבו-עאקלה הייתה עיתונאית. היא לבשה אפוד מגן וקסדה ולא החזיקה שום נשק ביד. ב-11 במאי 2022 היא הפכה לקורבן נוסף של הסכסוך אותו חיה וסיקרה כל חייה. הדיון הסוער על נסיבות מותה יימשך עוד זמן רב, כאשר כל צד שירה באותו יום בג'נין טוען לחפותו. אך גם אם האמת תצא לאור – דבר שלא תמיד קורה בחלק זה של העולם – את שירין זה כבר לא יחזיר.

הדיון הסוער על נסיבות מותה של אבו עאקלה יימשך עוד זמן רב, כשכל צד שירה באותו יום בג'נין טוען לחפותו. אך גם אם האמת תצא לאור – דבר שלא תמיד קורה בחלק זה של העולם – את שירין זה כבר לא יחזיר

השנים האחרונות היו גרועות מאוד לעיתונאי העולם: הם נחטפו והוצאו להורג בסוריה, מגדל בו ישבו בעזה הופצץ בטענה שקרית על כך שיש בו מחסן נשק (דבר שהופרך יותר מאוחר), הם נורו על ידי צלפים או מתו בהפצצות הרוסיות באוקראינה, ועתה עוד עיתונאית נורתה למוות בג'נין.

פלסטינית בחברון אוחזת בתמונתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, שנורתה למוות בג'נין, 11 במאי 2022 (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)
פלסטינית בחברון אוחזת בתמונתה של העיתונאית שירין אבו עאקלה, שנורתה למוות בג'נין, 11 במאי 2022 (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)

בעת סכסוך אלים, כל דבר יכול לקרות – והכתבים כמובן יודעים את זה. אך הסכנה מועצמת עוד יותר כאשר יש הסתה מתמשכת נגד עיתונאים שגורמת לרבים לפקפק בנחיצותם ולראות בהם מכשול ומטרד.

אבו עאקלה הייתה מפורסמת. בנוסף לכך שהייתה תושבת מזרח ירושלים, היא הייתה גם אזרחית אמריקאית. במקרה שלה יש יותר סיכוי לכך שהדברים יתבררו והאשמים יענשו. בעזה, בשנת 2018, נהרג מירי צה"ל יאסר מורתג'א – עוד כתב לבש  אפוד עם כיתוב PRESS שקיווה לכך שזה יציל אותו.  שר הביטחון דאז אביגדור ליברמן קרא לא לחקור את נסיבות מותו בטענה ש"מיליונים מתים בסוריה, לוב ועיראק".

אבו עאקלה הייתה מפורסמת. בנוסף לכך שהייתה תושבת מזרח ירושלים, היא הייתה גם אזרחית אמריקאית. במקרה שלה יש יותר סיכוי לכך שהדברים יתבררו והאשמים יענשו

ישראל, לשמחתה, לא אחראית למה שקורה בסוריה, לוב ועיראק, היא יכולה רק להביע הזדהות עם הקורבנות ולהציע סיוע הומניטרי. אך ישראל בהחלט אחראית למה שקורה בתחומה ובשטחים שבהם צה"ל הוא הריבון.

ישראל צריכה לחקור, לתחקר, לחשוף את כל האמת וגם לדאוג לכך שהצוותים העיתונאיים שמתעדים את מה שמתרחש בשטחים – פלסטינים על פי רוב – לא ייפגעו בעת מילוי תפקידם.

לבנון הולכת לבחירות

לבנונים רבים שמתגוררים מחוץ לגבולות המדינה ניצלו את הזכות שלהם והגיעו לקלפיות המוצבות בשגרירויות הלבנוניות על מנת להשתתף בבחירות. רבים מהם מאמינים שמדובר בבחירות גורליות עבור המדינה שלהם, שבשנים האחרונות מדרדרת מדחי אל דחי.

מנהלי קלפיות עומדים בתור בביירות כדי לקבל את ארגזי הקלפי שלהם לפני הבחירות לפרלמנט בלבנון, 13 במאיר 2022 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
מנהלי קלפיות עומדים בתור בביירות כדי לקבל את ארגזי הקלפי שלהם לפני הבחירות לפרלמנט בלבנון, 13 במאיר 2022 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)

מספר ימים לפני תחילת ההצבעה, ביום ראשון, ראש ממשלת לבנון לשעבר סעד אל-חרירי הטיל פצצה וקרא ללבנונים להחרים את הבחירות. בכך הוא למעשה הצליח לפצל את ההצבעה בקרב הסונים – דבר שעלול לשחק לידי חזבאללה ובעלי בריתו.

בשנת 2018, הגוש של חזבאללה זכה ב-71 מושבים בפרלמנט, והפעם מפלגות סוניות, נוצריות ועצמאים עשו מאמץ כביר על מנת להתאחד ולמנוע מהגוש השיעי לנצח.

במהלך הקמפיין, חסן נסראללה האשים את יריביו בכך שהם משתפים פעולה עם ישראל – האשמה חמורה מאוד בלבנון. הפיצול במחנה הסוני כנראה יסייע לו לזכות במספר מושבים גבוה למרות הביקורת שמושמעת נגדו ונגד מדיניותו בשנים האחרונות.

חסן נסראללה האשים את יריביו בכך שהם משתפים פעולה עם ישראל – האשמה חמורה מאוד בלבנון. הפיצול במחנה הסוני כנראה יסייע לו לזכות במספר מושבים גבוה למרות הביקורת שמושמעת נגדו

בימים שנותרו עד ההצבעה הדרשנים הסונים עשו מאמצים גדולים על מנת להוציא את מאוכזבי הפוליטיקה הלבנונית מביתם ולגרום להם להצביע. בעוד מספר ימים נדע אם המאמץ הזה השתלם.

הרומן בין מדינות ערב ורוסיה ממשיך לפרוח

מדינות רבות התעלמו השנה מיום הניצחון על גרמניה הנאצית הנחגג ברוסיה ב-9 במאי בצל המלחמה המדממת שרוסיה מנהלת באוקראינה. לא מעט מדינות אירופאיות גם אסרו על חגיגות ביום זה והוציאו מחוץ לחוק סמלים מסוימים כגון האות Z  – הסמל הרשמי של רוסיה במלחמה הנוכחית.

האות Z על טנק רוסי באוקראינה, 13 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
האות Z על טנק רוסי באוקראינה, 13 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)

במקביל, מדינות רבות במזרח התיכון עדיין ממשיכות להתנהל כרגיל: סעודיה ובחריין בירכו את רוסיה לרגל יום הניצחון ב-9 במאי (הרוסים מיהרו לפרסם את המידע הזה ולשתף אותו באמצעי התקשורת שלהם).

ביום למחרת, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב טס לביקור רשמי בעומאן, שם נפגש עם מקבילו העומאני באדר אל-בוסיידי. במהלך הפגישה במסקט, המארח העומאני הדגיש כי ארצו מחויבת להסכמי OPEC+, כלומר לא תגביר את תפוקת הנפט שלה באופן משמעותי בעקבות הבקשה מהאמריקאים, שמנסים לייצב את מחירי האנרגיה בעולם.

במקביל, הנסיך האמירתי שייח' אחמד בן-סעיד אל-מקטום, מנכ"ל של קבוצת התעופה Emirates וראש תחום התעופה האזרחית באיחוד האמירויות, הסביר בראיון טלוויזיוני מדוע חברת התעופה האמירתית לא מפסיקה את טיסותיה למוסקבה. "אנחנו מפרידים בין העם למשטר", אמר אל-מקטום בראיון לדן מרפי מרשת CNBC.

מנכ"ל חברת Emirates וראש תחום התעופה האזרחית באיחוד האמירויות הסביר בראיון טלוויזיוני מדוע חברת התעופה האמירתית לא מפסיקה את טיסותיה למוסקבה: "אנחנו מפרידים בין העם למשטר"

דרך אגב, גם חברת אל על ממשיכה לטוס באופן סדיר למוסקבה.

המדינות הערביות, ובמיוחד ארצות המפרץ, אינן ממהרות לנתק יחסים מסחריים ודיפלומטיים עם רוסיה. בבירות ערב חוששים מקרע ביחסים עם מוסקבה לאור הנסיגה המתמשכת של ארה"ב ממזרח התיכון.

המדינות הערביות, ובמיוחד ארצות המפרץ, אינן ממהרות לנתק יחסים מסחריים ודיפלומטיים עם רוסיה. בבירות ערב חוששים מקרע ביחסים עם מוסקבה לאור הנסיגה המתמשכת של ארה"ב ממזרח התיכון

אך המבחן הגדול יהיה כמובן לא בתחום התעופה האזרחית או הברכות הסמליות לרגל יום הניצחון – אלא בתחום של רכישות נשק רוסי.

בתחילת השנה מצרים ביטלה את עסקת המטוסים SU-35 עם רוסיה, אך כרגע עדיין מוקדם לומר האם כל המדינות הערביות שהן הפרטנריות של ארה"ב באזור יפסיקו או יקטינו את הרכש הביטחוני שלהן ברוסיה, דבר שיחליש את התעשייה הביטחונית הרוסית ויפגע בהכנסות של המדינה.

תיירות זרות הוטרדו מינית באזור הפירמידות

הרשויות במצרים עצרו 13 נערים בגילאי 13 עד 15 לאחר שסרטון של הטרדה המונית של תיירות זרות בפירמידות גיזה בעת החג איד עיד אל-פיטר הפך לוויראלי.

בסרטון המדובר רואים כיצד מספר בני נוער מטרידים שתי תיירות בזמן שניסו להתרחק מההמון. הנערים הקיפו את הנשים בטבעת והמשיכו לעקוב אחריהן גם כשאלה ניסו להתחמק. אף שוטר ממשטרת התיירות (לובשי המדים הלבנים) לא התערב במתרחש.

הסרטון שותף בפייסבוק ולאחר מכן הפך במהירות לוויראלי. בעל הסרטון אמר תוך כדי צילום שמטרתו לגרום למשטרה ולשר התיירות לטפל במצב הבלתי נסבל הזה, כאשר תיירות סובלות מהטרדה מינית באתר התיירותי החשוב ביותר במדינה – בפירמידות בגיזה.

התיירות הצליחו להימלט מהמקום ולא הגישו תלונה, אך כוחות הביטחון המצריים הצליחו לאתר ולעצור את העבריינים – 13 נערים בגילאים 13-15.

על פי המחקרים של האו"ם וארגוני זכויות אדם במצרים, כל אישה במצרים עברה הטרדה מינית בשלב כלשהו בחייה, ותופעת ה"תחארוש" – הטרדה מינית – נפוצה מאוד במדינה, במיוחד בימי החג.

על פי המחקרים של האו"ם וארגוני זכויות אדם במצרים, כל אישה במצרים עברה הטרדה מינית בשלב כלשהו בחייה, ותופעת ה"תחארוש" – הטרדה מינית – נפוצה מאוד במדינה, במיוחד בימי החג

גרפיטי בקהיר, מצרים, נגד הטרדות מיניות (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
גרפיטי בקהיר, מצרים, נגד הטרדות מיניות (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

בשנת 2018, אל-אזהר – המוסד הדתי החשוב ביותר במדינה – דרש להחמיר את העונשים על הטרדה מינית ואונס ובמהלך השנה האחרונה עבריינים רבים נדונו לעונש מאסר ממושך בעקבות פרשות מהדהדות של אונס והתעללות מינית. אך עדיין המראה הזוועתי שרואים בסרטון שצולם בפירמידות – שכיח למדי.

היום הזה בתולדות מזרח התיכון

ב-11 במאי 1967 יו"ר הסובייט העליון (דה-פקטו נשיא ברית המועצות) ניקולאי פודגורני פגש במוסקבה קבוצה של בכירים מצריים (בינם גם אנואר סדאת, לימים נשיא מצרים) וסיפק להם דוח מודיעין שקרי על כך שישראל מרכזת את כוחותיה באזור הגבול עם סוריה ואף "מתכננת תקיפה בין 18-22 במאי 1967".

על פי מספר חוקרים, נשיא מצרים דאז גמאל עבד אל-נאצר ידע שהדוח של פודגורני שקרי, אך כעבור שלושה ימים, ב-14 במאי 1967, הועמד הצבא המצרי בכוננות ובשעות הערב החלו כוחות לנוע לסיני.

על פי מספר חוקרים, נשיא מצרים דאז גמאל עבד אל-נאצר ידע שהדוח של פודגורני שקרי, אך כעבור שלושה ימים, ב-14 במאי 1967, הועמד הצבא המצרי בכוננות ובשעות הערב החלו כוחות לנוע לסיני

האם נאצר האמין שישראל עומדת לתקוף את סוריה? ככל הנראה – למרות שהטיל ספק במהימנות המידע שסופק לו על ידי הרוסים – לא יכול היה להתעלם מהאיום האפשרי ולהקריב את מעמדו בתור המנהיג הבלתי מעורער של העולם הערבי ושל המדינה הבלתי מזדהות.

נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר מוקף באהבה בעת ביקור בכפר מצרי, אפריל 1956 (צילום: AP Photo)
נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר מוקף באהבה בעת ביקור בכפר מצרי, אפריל 1956 (צילום: AP Photo)

בשלב זה לא התכוון נאצר לצאת למלחמה; בצעד זה הוא רצה לאלץ את ישראל לרכז כוחות בגבול מצרים כדי להסיר את האיום מעל סוריה, וכך להפגין את אמינות ההרתעה המצרית ואת נכונותה להיחלץ לעזרת מדינה ערבית אחרת.

כעבור יומיים דרשו המצרים כי כוח החירום של האו"ם יפנה את עמדותיו ויתרכז במחנות. מזכיר האו"ם סירב והשיב כי המשמעות היא פינוי הכוח. מצרים דרשה את הפינוי וב-19 בחודש פונה כוח החירום של האו"ם. כך, יום אחר יום גדלה הסבירות למלחמה חזיתית בין ישראל למצרים.

המלחמה החלה ב-5 ביוני והמפלה של צבאות ערב, לרבות מצרים, הייתה בבחינת הפתעה אדירה עבור קברניטי ברית המועצות.

עוד 1,351 מילים
סגירה