נהגי אוטובוס חוסמים את צומת עזריאלי במחאה על תנאי העסקתם, 12 בספטמבר 2021 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
Miriam Alster/Flash90

התחבורה הציבורית במשבר: "נהגים בורחים והעסק קורס"

הנהגים המיוצגים בכוח לעובדים כמו גם אלה שבהסתדרות הלאומית יפתחו בשביתה בשבוע הבא ● הם דורשים בין היתר להעלות את השכר ההתחלתי כדי לעצור את הנטישה ולהחזיר 4,000 נהגים שחסרים ● נהגי אגד מסתפקים בשלב זה במחאות על היעדר שירותים בתחנות קצה ● יו"ר ארגון נהגי האוטובוסים בלאומית: "הודיעו שהשכר יעלה בתקציב 2023. מי אמר שיהיה תקציב שנה הבאה?"

שרת התחבורה מרב מיכאלי ביקרה אתמול (שלישי) בנתניה וחתמה על הסכם חגיגי להשקעה של מיליארד שקלים במה שהוגדר כתחבורה ציבורית בת קיימא בעיר וסביבותיה. דובר שם על השקעה בעשרות ק"מ של צירי העדפה לתחב"צ ומסלולי אופניים שיחוברו ישירות למוקדי ביקוש.

נתניה אמורה להפוך לעיר שתקדם תחבורה ציבורית על פני רכב פרטי והכוונה היא ליישם תוכנית דומה בערים רבות נוספות. ההסכם מבורך ולפי גורמי המקצוע זו הדרך היחידה לפתור את בעיית הפקקים שמעיקים על המשק ואזור המרכז.

אלא שבאותו זמן שמיכאלי חתמה על ההסכם בנתניה, בארגוני העובדים שמייצגים את נהגי התחבורה הציבורית בישראל העלו הילוך במאבק להציל את הענף, שסובל ממחסור חמור בנהגים ותנאי שכר ועבודה ירודים.

נכון להיום, שלושת הארגונים המייצגים את הנהגים מצויים בסכסוכי עבודה פתוחים, כאשר שניים מהם מתכוונים להשבית את השירות החל מהשבוע הבא ואחד מהם עדיין מאמין בסיכוי להידברות עם משרד התחבורה.

שלושת הארגונים המייצגים את הנהגים מצויים בסכסוכי עבודה פתוחים, כאשר שניים מתכוונים להשבית את השירות בשבוע הבא ואחד מהם עדיין מאמין בסיכוי להידברות

מימין: מנכ"לית נתיבי איילון אורלי שטרן, מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק, ראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר ושרת התחבורה מרב מיכאלי. 17 מאי, 2022 (צילום: רן אליהו / דוברות משרד התחבורה)
מימין: מנכ"לית נתיבי איילון אורלי שטרן, מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק, ראש עיריית נתניה מרים פיירברג-איכר ושרת התחבורה מרב מיכאלי. 17 מאי, 2022 (צילום: רן אליהו / דוברות משרד התחבורה)

"לוקחים את הנהגים כמובנים מאליהם"

אתמול הודיע ארגון "כוח לעובדים" על שביתה בת 8 שעות בכל יום שני החל מהשבוע הקרוב, אם לא יחול שינוי במגעים על שכר הנהגים. הארגון מייצג את נהגי אלקטרה אפיקים, סופרבוס ודן בדרום ובין הערים שיושבתו נמנות עפולה, טבריה, יקנעם, בית שאן, אשקלון, שדרות, אופקים וקווים בינעירוניים לבאר שבע וירושלים.

הארגון דורש להעלות את השכר ההתחלתי בענף מ-43 שקלים לשעה לרמה של 55 שקלים לפחות, החל מיוני הקרוב. בחצי השנה האחרונה הם שבתו פעמיים ובעקבות כך הורה בית הדין לעבודה בירושלים לחברות המפעילות להאיץ את המגעים מול הממשלה.

"באופן חוקי אנחנו שובתים ישירות מול המעסיק אבל כן במגעים עם משרד התחבורה. הם אומרים לנו שזה המצב וששכר הנהגים יעלה לדיון רק בשנה הבאה", אומר תם פרומוביץ, ראש ענף תחבורה ציבורית בכוח לעובדים. לדבריו, השכר הזעום של הנהגים משקף הזנחה של תחב"צ, למרות הצהרות השרה על ההשקעה והחשיבות של קידום הנושא:

"אולי זו טקטיקה של מו"מ. מאז ההכרזה על השביתה הנוכחית לא קיבלנו מהם התייחסות. משרד התחבורה יודע שצריך להעלות שכר ושיש מחסור בנהגים אבל לוקח אותם כמובנים מאליהם.

"הם מעדיפים להשאיר את התחבורה הציבורית מוזנחת ורעבה והאג'נדה היא שזה שירות לעניין או לתושבי פריפריה, לקוחות שבויים. למי שיש ברירה אחרת לא משתמש בתחב"צ, זה ידוע היטב למשרד והם לא נוקטים בצעדים משמעותיים.

"הם מעדיפים להשאיר את התחבורה הציבורית מוזנחת והאג'נדה היא שזה שירות לעניין או לתושבי פריפריה, לקוחות שבויים. למי שיש ברירה אחרת לא משתמש בתחב"צ"

"הדבר היחיד שעשו זה לממן הכשרות נהגים חדשים. אלא שיש עשרות אלפים שמחכים על המדף ועובדים בתיירות או מוניות כי לא משתלם לעבוד כנהגים. גם החברות אומרות למשרד שזה לזרוק כסף לפח, גם השרה יודעת שהכשרות לא יביאו נהגים.

"רק השביתה תזיז את המו"מ בין המדינה למפעילים. ככה העלינו את השכר ב-2015 וב-2018 ובגלל זה אנחנו מקפידים להשאיר את סעיף השכר מחוץ לשקט תעשייתי.

"ההצהרות שלהם על השקעה בתחב"צ מנותקות מהשטח. בחדרי חדרים הם מודים בהכל. הם מציעים למפעילים תקציב תמורת תוספת שירות והמפעילים אומרים להם איך נשפר את השירות בלי נהגים? אז המשרד אומר להם 'בעיה שלכם, לא תקבלו כסף'".

אוטובוס של דן בתל אביב, יוני 2011 (צילום: Yossi Zeliger/FLASH90)
אוטובוס של דן בתל אביב, יוני 2011 (צילום: Yossi Zeliger/FLASH90)

"שביתה של יום, יומיים או שבוע"

במקביל, גם בהסתדרות הלאומית הכריזו על סכסוך עבודה ויוכלו להתחיל בצעדים ארגוניים החל מעוד שבוע. בדיון חירום שקיימו אתמול בערב במשרדי ארגון הנהגים במודיעין, השתתפו נציגי עובדים משבע החברות המיוצגות בו כדי להחליט על התוכניות המבצעיות ואופן ההשבתות.

"נשבות לפי מה שנחליט באותו רגע לפי הצורך והדחיפות. לא נקבע מראש אם זה יהיה יום, יומיים או שבוע רצוף", אמר אתמול ישראל גנון, יו"ר ארגון הנהגים שחברים בהסתדרות הלאומית, בשיחה עם "זמן ישראל".

"נשבות לפי מה שנחליט באותו רגע. לא נקבע מראש אם השביתה תהיה יום, יומיים או שבוע", אמר אתמול ישראל גנון, יו"ר ארגון הנהגים שחברים בהסתדרות הלאומית

גנון הוסיף כי "עד ה-25 במאי ננסה להפעיל לחץ כי לך תדע, אולי משרד התחבורה ירצה לפתוח במשא ומתן. אם לא ייפתח משא ומתן תהיה השבתה של כל התחבורה הציבורית בישראל, אנחנו מייצגים 70% מהנהגים.

"שכר הנהגים נמוך ב-35% מהשכר הממוצע במשק. אנחנו דורשים תוספת שכר והסדרת תנאים, שלא יפתחו קווים בלי תחנות ריענון. צריך לעצור את המחדל הזה. נהגים בורחים והעומס נשאר על אלה שעובדים וככה העסק קורס. כמעט 20% מהנהגים פורשים בכל שנה".

ארגון נהגי התחבורה הציבורית בישראל, החברים בהסתדרות הלאומית, בדיון חירום במודיעין. 17 במאי, 2022 (צילום: באדיבות המצולמים)
ארגון נהגי התחבורה הציבורית בישראל, החברים בהסתדרות הלאומית, בדיון חירום במודיעין. 17 במאי, 2022 (צילום: באדיבות המצולמים)

פגשת לאחרונה את שרת התחבורה או את מנכ"לית המשרד?
"את מיכאלי לא פגשתי בנסיבות הנוכחיות ואת המנכ"לית ראיתי בוועדת הכלכלה בכנסת לפני שבוע. אחרי הדיון היא לא השכילה לבוא ולקדם משהו. עם הצוותים המקצועיים במשרד יש לנו עבודה שוטפת. הם מבינים אותנו ואנחנו מסונכרנים על הדרישות, לא מבקשים משהו שתלוש מההיגיון. כולם רוצים העלאות שכר, אבל אנחנו רוצים להחזיר אנשים לענף כי יש מחסור.

"זה תקוע אצל הגורמים הפוליטיים. משרד האוצר אישר הסטת תקציב לטובת שכר הנהגים, אז במקום לקחת את הכסף הזה ולהודיע שעוד חודש השכר משתפר ויוצאים לדרך חדשה, הודיעו שזה יהיה בתקציב 2023. ומי אמר יהיה תקציב כזה במצב הפוליטי שלנו?

"זה כסף שחיוני לכל המערכת ואמור למשוך נהגים. יש לנו עבודה מבחינת שירות והדרכות והכל תקוע. את מי נדריך אם הנהג לא רוצה להישאר בעבודה? יש פה 70 אלף מחזיקי רישיונות נהיגה שעזבו את המקצוע, תבדקו למה הם לא חוזרים! זה בידיים של שרת התחבורה להחזיר אותנו 30 שנה אחורה או להצעיד את התחבורה הציבורית לעתיד".

"האוצר אישר הסטת תקציב לשכר הנהגים, אז במקום לקחת את הכסף ולהודיע שעוד חודש השכר משתפר, הודיעו שזה יהיה בתקציב 2023. מי אמר שיהיה תקציב שנה הבאה?"

נהג אוטובוס עוטה מסכה בירושלים, 16 במרץ 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
נהג אוטובוס עוטה מסכה בירושלים, 16 במרץ 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

באופן מסורתי ההסתדרות הלאומית מתנגדת לשביתות ובעבר נפסלו הסכמים שלה בטענה שנחתמו על גב העובדים. בהסכמים של נהגי התחבורה הציבורית המאוגדים בהסתדרות הלאומית יש התחייבויות לשקט תעשייתי וגורמים בענף תהו אתמול האם האיום שלה הוא ממשי. בתשובה, יו"ר ארגון הנהגים בהסתדרות הלאומית אמר כך:

"בכל הסכם קיבוצי יש שקט תעשייתי על כל הסעיפים, כל עוד הוא מקוים אי אפשר לעשות צעדים ארגוניים. המקום היחידי שבו היה מחדל גדול זה ההסכם האחרון בסופרבוס ירושלים: היה שם סעיף שקומם אותי, כתבו שנהגים לא יוכלו להשתתף במחאות ארציות של נהגי תחבורה.

"אנחנו בעד הידברות וזה בסדר גמור. אנחנו נגד שביתות, לא רוצים אותן. שביתות פוגעות בנוסעים, מה הם אשמים? אני נלחם נגד זה ולפעמים אין ברירה ומקווה שעוד השבוע תתחיל הידברות עם משרד התחבורה".

צרכים בבקבוק

בדיון שנערך בנושא בוועדת הכלכלה בכנסת לפני שבוע, נציגי הנהגים דיברו על עשיית צרכים בבקבוק בגלל היעדר תחנות ריענון מסודרות.

מנכ"לית משרד התחבורה אמרה כי היא והשרה פועלות לקדם את תנאי שכר הנהגים, הוותק והרציפות. כמו כן, היא ציינה כי היא פועלת מול המשרד לביטחון פנים בנושא האלימות באוטובוסים וכן בנושא תשתית פיזית של מסופים, נתיבי העדפה לתחב"צ ומבני מנוחה לנהגים.

שרת התחבורה מרב מיכאלי במסוף רידינג בתל אביב, בחנוכת אוטובוסים חשמליים של דן. 22 בפברואר 2022 (צילום: Avshalom sassoni/Flash90)
שרת התחבורה מרב מיכאלי במסוף רידינג בתל אביב, בחנוכת אוטובוסים חשמליים של דן. 22 בפברואר 2022 (צילום: Avshalom sassoni/Flash90)

נציגת מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רינת בניטה, ציינה שתוספת השירות בתחבורה הציבורית מתעכבת בגלל המחסור בנהגים, ששני שליש מהם הועסקו 5 שנים ומטה, באופן שמעיד על נטישה. ציון פת, מנהל חברת אלקטרה, טען כי כחלק מהפרטת השירות יש פער גדול בין התשלום למפעילים הפרטיים לבין ההסכמים שנחתמו עם אגד ודן.

בנייר עמדה של כוח לעובדים צוין כי שכר הנהגים עומד על 43 שקלים לשעה והם נאלצים לעבוד שעות נוספות רבות מדי כדי להגיע לשכר סביר, כך שרובם נוהגים מעל 240 שעות לחודש.

כמו כן, המכרזים לא מתגמלים את המפעילים על שכר אטרקטיבי לנהגים ואין בהם הכרה לוותק הצבור של הנהגים. דרישה נוספת היא להכיר בתקיפת נהגים כתקיפה של עובדי ציבור, כך שהעונש יוכל להיות עד חמש שנות מאסר. כמו כן נדרשים פיקוח ואכיפה של מתן הפסקה של חצי שעה על כל 4 שעות נהיגה והתקנת שירותים וכאמור גם תחנות ריענון בחניונים ונקודות הקצה של הקווים.

"אנחנו עושים סכסוכי עבודה אמיתיים"

גישה פחות לוחמנית מבין ארגוני הנהגים מציגה ההסתדרות הכללית. שם הכריזו על סכסוך עבודה באגד ולפני שבוע החלו בפעולות מחאה על מחסור במקומות התרעננות ושירותים בתחנות הקצה. יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, אישר לכל עובד שרוצה להתפנות לעשות את זה במקום שבו יש שירותים עם התחייבות לגבות אותו.

מחאת עובדי אגד, 10 במאי 2022 (צילום: דוברות ההסתדרות)
מחאת עובדי אגד, 10 במאי 2022 (צילום: דוברות ההסתדרות)

בתשובה לשאלה האם פניהם לשביתה כמו בשני הארגונים המתחרים, אדרי אמר אתמול כך:

"אנחנו עושים סכסוכי עבודה אמיתיים. הכרזנו לפני חודש על סכסוך באגד במחאה על 26 תחנות קצה שאין בהן תחנות התרעננות ועל שכר המפקחים. לא הכרזנו סכסוך על שכר הנהגים כי בחברות המאוגדות אצלנו, מטרופולין, אגד ודן, השכר הכי גבוה בתחבורה ציבורית. קשה ללאומית ולכח לעובדים אז הם משתרכים אחרינו ועושים כל מני רעשים.

"לא הכרזנו סכסוך על שכר הנהגים כי בחברות המאוגדות אצלנו, מטרופולין, אגד ודן, השכר הכי גבוה בתחבורה ציבורית. קשה ללאומית ולכח לעובדים אז הם משתרכים אחרינו"

"פניתי לשרה עם פירוט מה צריך לעשות כדי להביא עוד 4,000 נהגים לענף: להרים את השכר, להפוך את הנהיגה בתחבורה ציבורית למקצוע ולהגדיר אותם כמשרתי ציבור כדי לשמור על הביטחון שלהם ושתהיה הרתעה ולהביא חיילים משוחררים לנהיגה כעבודה מועדפת.

אתה חושב שאפשר לפתור את המשבר עוד השנה?
"יש תקציבי רזרבה. אם שר האוצר ושרת התחבורה רוצים, הם יכולים להגדיל סובסידיה לתחבורה ולהגדיל שכר לנהגים. על תחנות ריענון יצאנו למחאה, כל הנהגים לבשו חולצות שחורות ומתכוונים להפגין בהמשך.

"הנחיתי את כל הנהגות לא לעצור בתחנות קצה ללא שירותים ולהתפנת רק במקומות עם שירותים, גם אם זה אומר לעכב תנועה. אנחנו במגעים עם השרה ופועלים בצורה מאוזנת ומידתית, לא סתם. אי אפשר לנחש אם המשבר ייפתר כי הממשלה על כרעי תרנגולת, לא יודע אם היא והשרה ישרדו".

נהגי אוטובוס חוסמים את צומת עזריאלי במחאה על תנאי העסקתם, 12 בספטמבר 2021 (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
נהגי אוטובוס חוסמים את צומת עזריאלי במחאה על תנאי העסקתם, 12 בספטמבר 2021 (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

תגובות

ממשרד התחבורה ומהשרה מיכאלי טרם התקבלה תגובה.

עוד 1,422 מילים
סגירה