ראש הממשלה הפלסטיני א-שתייה על הכוונת

מוחמד אשתייה, ראש הממשלה של הרשות הפלסטינית (צילום: AP. Nasser Nasser)
AP. Nasser Nasser
מוחמד אשתייה, ראש הממשלה של הרשות הפלסטינית

גורמים בתנועת פת"ח אומרים, כי בכירי התנועה פועלים להדיח מתפקידו את ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה בגיבויו של יו"ר הרש''פ מחמוד עבאס. ההדחה המתוכננת היא במסגרת קרב הירושה בצמרת הרש"פ, בנימוק כי מוחמד א-שתייה כשל בהבאת הסיוע הכספי האירופי לרש"פ ובתחומי הבריאות והחינוך.

קרב הירושה בצמרת הרש"פ מתעצם. חוסיין א-שיח' והגנרל מאג'ד פרג', המקורבים ביותר ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס, ביצרו את מעמדם בצמרת הרש"פ, לקראת ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית, והם פועלים כעת לחסל פוליטית כל בכיר בתנועת פת"ח שעלול מבחינתם לשבש את תוכניותיהם להשתלט על הנהגת הרש"פ.

קרב הירושה בצמרת הרש"פ מתעצם. חוסיין א-שיח' והגנרל מאג'ד פרג', המקורבים ביותר לאבו מאזן, ביצרו את מעמדם בצמרת הרש"פ והם פועלים לחסל פוליטית כל בכיר בפת"ח שעלול לשבש את תוכניותיהם

מחמוד עבאס מעדיף את השניים האלה על פני כל הבכירים האחרים בפת"ח. רק השבוע הם נסעו עימו לאיחוד האמירויות כדי להביע תנחומים על מותו של הנשיא השיח' ח'ליפה בן זאיד ולברך את הנשיא החדש השיח' מוחמד בן זאיד.

על פי גורם בכיר ברש"פ, תוצאות הביקור היו חיוביות ומאפשרות פתיחת דיאלוג פיוס עם איחוד האמירויות שבינה לבין הרש"פ יש נתק במשך שנים רבות.

אבל, גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי הצמד המוביל ברש"פ חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' שם לו למטרה לחסל פוליטית בהקדם את ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה ולהביא להרכבת הממשלה הפלסטינית מחדש עם שינויים בהרכבה.

העיתון הסעודי "דאר אלחיאת" דיווח ב-14 במאי כי ישנה מגמה חזקה בקרב חברי הועדה המרכזית של פת"ח להדיח מתפקידו את ראש הממשלה א-שתייה ולערוך רישאפל בממשלה על רקע כישלונותיו בהבאת כספי הסיוע האירופי לרש"פ ותפקודו הכושל בטיפול במשבר הקורונה ובנושא החינוך.

מוחמד א-שתייה, שהרגיש כי הקרקע בוערת תחתיו, נפגש עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס וביקש את תמיכתו, אך לא קיבל הבטחות ברורות. יו"ר הרש"פ מעריך את חוות דעתם של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' על פני ההסברים של מוחמד א-שתייה שנחשב לכישלון כבר זמן רב.

חוסיין א-שיח' פועל להכשיר את הקרקע אצל יו"ר הרש"פ להחלפתו של מוחמד א-שתייה במוחמד מוצטפא, ראש קרן ההשקעות הפלסטינית לשעבר והמקורב מאוד ליו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

גם חברים אחרים בוועדה המרכזית של פת"ח, לדוגמא תוופיק א-טיראווי תומכים בהדחתו של מוחמד א-שתייה מתפקידו.

דיווח על מגמה חזקה בקרב חברי הועדה המרכזית של פת"ח להדיח מתפקידו את רה"מ א-שתייה ולערוך רישאפל בממשלה על רקע כישלונותיו בהבאת כספי הסיוע האירופי לרש"פ ותפקודו הכושל

להערכת גורם בכיר בפת"ח, המהלך להדחתו של מוחמד א-שתייה מתפקידו ייצא לפועל מיד לאחר ביקורו של הנשיא ביידן בישראל בסוף החודש הבא.

הנשיא ביידן יבקר במהלך ביקורו בישראל בבית החולים מקאסד במזרח ירושלים, שם יודיע על חידוש הסיוע האמריקאי השנתי למוסדות הבריאות הפלסטינים במזרח ירושלים בסך 25 מיליון ש"ח, שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ עצר. הוא גם ייפגש עם יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בבית לחם ויודיע על המשך ההכנות לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים.

הוועידה ה-8 של תנועת פת"ח נדחתה עד להודעה חדשה. בוועידה הזו ייבחרו חברי ההנהגה החדשים של תנועת פת"ח. המגמה של חוסיין א-שיח' ומאג'ד פרג' הנתמכת על ידי יו"ר הרש"פ היא לחסל פוליטית את מרוואן ברגותי ואת מוחמד א-שתייה.

מקורביו של מוחמד א-שתייה טוענים להגנתו כי אין זו אשמתו שהסיוע הכספי האירופי לרש"פ מתעכב.

האיחוד האירופי הודיע השבוע על העברת סיוע הומניטרי בסך 25 מיליון יורו לרש"פ עבור נפגעי אלימות וטראומה, אך הוא מעכב את שאר כספי הסיוע.

מוחמד א-שתייה אמר כי עד סוף השנה הנוכחית הגרעון התקציבי של הרש"פ יגיע ל-564 מיליון דולר בהשוואה ל-757 מיליון דולר ב-2021, כלומר ירידה של 25 אחוזים.

לאיחוד האירופי יש  3 תנאים עיקריים מהרש"פ להעברת הכסף:

  1. עריכת בחירות כלליות בשטחים לנשיאות ולפרלמנט.
  2. שינוי תכניות הלימוד במערכת החינוך הפלסטינית שכוללות הסתה חריפה נגד ישראל.
  3. הענשת רוצחיו של פעיל זכויות האדם הפלסטיני ניזאר בנאת, שנרצח בידי אנשי הביטחון של הרש"פ.

בוועידה ה-8 של פת"ח, שנדחתה עד להודעה חדשה, ייבחרו חברי ההנהגה החדשים שלה. המגמה של א-שיח' ופרג', הנתמכת ע"י אבו מאזן, היא חיסול פוליטי של ברגותי וא-שתייה

בכירים בפת"ח דוחים את הסבריו של מוחמד א-שתייה ואומרים כי הוא איננו מסוגל להתמודד באופן מדיני עם הדרישות של האיחוד האירופי וכי הוא מנצל את כישוריו כדי לדאוג לאינטרסים האישיים שלו בלבד, ודי לחכימא ברמיזא.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 630 מילים
סגירה