ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד במסיבת עיתונאים, 6 בנובמבר 2021 (צילום: Ohad Zwigenberg/POOL)
Ohad Zwigenberg/POOL

מצעד האיוולת של הקואליציה

ממשלת בנט-לפיד מאבדת את הלגיטימיות שלה מיום ליום ● היא נשענת עתה על קואליציה של 59 ח"כים ונתונה לסחיטה כמעט על גבול השוחד הפוליטי ● הממשלה לא יכולה לנהל את המדינה כשהיא עסוקה במרדף מתמיד אחר ח"כים פורשים ● ייתכן שבנט ולפיד צריכים להכריז כי הממשלה הגיעה לסוף דרכה וללכת לבחירות ● פרשנות

לישיבת הממשלה האחרונה ביום ראשון הביא ראש הממשלה נפתלי בנט ערימה של ספרים וחילק אותם לעשרות השרים שלו. הספר שזכה בכבוד נקרא: "מצעד האיוולת היהודי – איך הפקירו אבות היהודים את עתיד עמם". המחבר, אמוץ עשהאל, מנסה להוכיח כי לאורך ההיסטוריה היהודית פעלו מנהיגי האומה בניגוד לתבונה המדינית ולסולידריות הלאומית.

כפי שזה נראה היום, בנט הופך בעצמו לחוליה במצעד האיוולת שנגדו הוא מתריע. הממשלה שלו מאבדת את הבסיס הדמוקרטי שלה מיום ליום, היא נשענת על 59 חברי כנסת וגם זה ביום טוב, נתונה לסחיטה של חברי כנסת כמעט על גבול השוחד הפוליטי.

הממשלה הזו לא יכולה לנהל את המדינה כאשר היא עסוקה במרדף מתמיד אחרי יום טוב כלפון, אלי אבידר, מאזן גנאים, עדית סילמן, עמיחי שיקלי, ניר אורבך, אביר קארה – והרשימה הזו, עושה רושם, עוד תתארך ולא תתקצר.

הממשלה הזו לא יכולה לנהל את המדינה כאשר היא עסוקה במרדף מתמיד אחרי יום טוב כלפון, אלי אבידר, מאזן גנאים, סילמן, שיקלי, אורבך, קארה – והרשימה הזו, עושה רושם, עוד תתארך ולא תתקצר

אתמול הצטרפה למצעד המתנדנדים-פורשים ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ. רינאוי-זועבי היא תמונת הראי של עידית סילמן מימינה, שפרשה מהקואליציה לפני חודש וחצי ומאז הפכה את הכנסת ואת ישיבות הסיעה של מפלגת השלטון לסוג של קרקס.

ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי מגיעה לאולפני ערוץ 12 בנוה אילן לראיון, 19 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי מגיעה לאולפני ערוץ 12 בנוה אילן לראיון, 19 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

מה שסילמן לא יכולה לראות מימין, רינאוי-זועבי לא יכולה לראות משמאל. סילמן לא יכלה לסבול את ראש הממשלה מכנה את יהודה ושומרון "הגדה המערבית" ואת המתפרעים הערבים על הר הבית.

רינאוי-זועבי לא יכולה לשאת את הבנייה בהתנחלויות ואת המראות של שוטרים שמפזרים מהומות בהר הבית ומכים את נושאי הארון בהלוויה של העיתונאית שירין אבו עאקלה.

אתמול שוחחה רינאוי-זועבי עם חברה לסיעה, ח"כ מוסי רז. שניהם הסכימו כי מאז הפרישה של סילמן הממשלה הפכה ימנית יותר. "מה שקרה בשבועיים האחרונים הגדיש את הסאה", אמרה רינאוי-זועבי לרז. "אני חוטפת על זה בחברה שלי. המשפחה של מתנגדת לזה".

רז ניסה לשכנע את רינאוי-זועבי כי ממשלה בראשות בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' תלך לקצה הימני ממש, וניסה לחלץ ממנה הבטחה בהתאם שלא תצביע בעד פיזור הכנסת. "אצביע לפי מצפוני", התחמקה רינאוי-זועבי.

רז ניסה לשכנע את רינאוי-זועבי כי ממשלה בראשות בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' תלך לקצה הימני ממש, וניסה לחלץ ממנה הבטחה בהתאם שלא תצביע בעד פיזור הכנסת. "אצביע לפי מצפוני", היא התחמקה

ג'ידא רינאוי-זועבי עם ניצן הורוביץ בארוע בחירות של מרצ בתל אביב, 4 בינואר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
ג'ידא רינאוי-זועבי עם ניצן הורוביץ בארוע בחירות של מרצ בתל אביב, 4 בינואר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

אפשר תמיד לומר כי זה גורלה הצפוי של הקואליציה שלא יכולה להחזיק שני הפכים כמו סילמן ואורבך מצד אחד, ורינאוי-זועבי או וליד טאהא מהצד השני. זוהי מציאות ייחודית שבה מפלגה אסלאמית וחברי כנסת ערבים-ישראלים יתקשו להיות שותפים בכל ממשלה בתנאים של סכסוך ישראלי ערבי מדמם.

אחרי כמעט שנה בשלטון ניתן לקבוע כי מדובר בניסיון מעניין וחשוב מאין כמותו שאולי הקדים את זמנו – אבל בסופו של דבר לא מחזיק מעמד.

רינאוי-זועבי נתנה גט לקואליציה הזו. היא אמרה אתמול שהגיע לנקודת האל-חזור. עכשיו הכול תלוי בה. הניסיונות לקנות אותה באמצעות הג'וב שהובטח לה כקונסולית בשנגחאי מעמיד אותה במצב מביך.

רינאוי-זועבי נתנה גט לקואליציה הזו. היא אמרה אתמול שהגיע לנקודת האל-חזור. עכשיו הכול תלוי בה. הניסיונות לקנות אותה באמצעות הג'וב שהובטח לה כקונסולית בשנגחאי מעמיד אותה במצב מביך

אם היא תסכים להצביע עם הקואליציה ובתמורה לצאת לסין ולייצג שם את הממשלה, היא תיראה סחטנית ואופורטוניסטית. "אתם לא מכירים את הנשים הערביות שעומדות על דעתן", הטיחה אתמול רינאוי-זועבי במראיינים שלה בערוץ 12. זה לא מוסיף הרבה סיבות לאופטימיות אצל בנט ויאיר לפיד, למרות מאמצי העל שהם עושים לשמור על הממשלה שלהם.

בנט וגם לפיד יודעים היום שהקואליציה שלהם מורדמת ומונשמת. ייתכן שהיו צריכים להכריז בעצמם כי הממשלה הגיעה לסוף דרכה וללכת לבחירות, כפי שעשו ראשי ממשלה בעבר, במקום להמשיך במרדף יומיומי אחרי הפתעות פרלמנטריות נוספות. אבל סביר להניח שהם יעדיפו בלית ברירה את החיים על חוט השערה.

בנט וגם לפיד יודעים היום שהקואליציה שלהם מורדמת ומונשמת. ייתכן שהיו צריכים להכריז בעצמם כי הממשלה הגיעה לסוף דרכה וללכת לבחירות, כפי שעשו ראשי ממשלה בעבר

בנט ולפיד ינסו לחצות עוד שבוע ועוד שבוע בלי שיעבור החוק על הקדמת הבחירות, יעבירו תקציב בממשלה, יחכו לפגרת הקיץ ויפזלו כל הזמן לעבר סילמן, רינאוי-זועבי וחברי הכנסת של הרשימה המשותפת. על הדרך הם יחכו לניסים נוספים, שאולי יגיעו ואולי לא.

עוד 627 מילים
סגירה