רבקה וארדי וקולין רוני (צילום: AP Photo, מונטז')
AP Photo, מונטז'
רבקה וארדי וקולין רוני

סיפורי ווגאתה כריסטי

בזמן שרוסיה מבצעת פשעי מלחמה ויוקר המחייה נוסק, הבריטים מרותקים לאופרת סבון המתנהלת בבית המשפט בימים האחרונים ● קולין רוני, אשתו של ויין, תפסה את רבקה וארדי, אשתו של ג'יימי, מוכרת עליה מידע לצהובון ה"סאן" ● רבקה מצדה תבעה את קולין על לשון הרע ● שתיהן הפסידו עד כה הרבה כבוד ומיליוני ליש"ט, במה שמתברר כמשפט על תרבות הסלבריטי המוזרה של אנגליה

מדי ערב בימים האחרונים בבריטניה, אחרי כמחצית ממהדורת החדשות, אחרי שיוקר המחיה והמלחמה באוקראינה זכו לכיסוי הרציני הראוי להם, מגיע החלק הקליל של המהדורה – וזה נפתח בדיווח מבית המשפט הגבוה בסטרנד, לונדון. כתבים ותיקים עומדים מחוץ לבית המשפט ובסבר פנים רציני מספרים על הנקניקייה של פיטר אנדרה או על מסיבת פיג'מות בבית משפחת כדורגלן.

ביום שהמשפט הזה יגיע אל קיצו, יש לשער, הוא יעלה במדרג החדשות וינפנף משם את רצח העם באוקראינה. זו לא רק התקוטטות מביכה בין שתי נשים, זהו גם משפט על תרבות הסלבריטי המוזרה של אנגליה.

ביום שהמשפט הזה יגיע אל קיצו, יש לשער, הוא יעלה במדרג החדשות וינפנף משם את רצח העם באוקראינה. זו לא רק התקוטטות מביכה בין שתי נשים, זהו גם משפט על תרבות הסלבריטי המוזרה של אנגליה

תחילת הסיפור במונדיאל 2006 בגרמניה, אז ליוותה את נבחרת אנגליה קבוצת נשות וחברות השחקנים שזכו לכינוי "ווגס" – Wags, ראשי תיבות של Wives and girlfriends. החבורה, בראשות ויקטוריה בקהאם – אז כוכבת-על בפני עצמה ואשתו של דיוויד בקהאם, אחד הכוכבים הגדולים ביותר של הכדורגל – הפכה ליקירת הצהובונים הבריטים ולמוצר מבוקש בתחום הרכילות.

ויקטוריה בקהאם, אשתו של דיוויד בקהאם, ושריל טווידי, אז חברתו של גארי קול, צופות במשחק במוקדמות המונדיאל, 15 ביוני 2006 (צילום: AP Photo/Kevork Djansezian)
ויקטוריה בקהאם, אשתו של דיוויד בקהאם, ושריל טווידי, אז חברתו של גארי קול, צופות במשחק במוקדמות המונדיאל, 15 ביוני 2006 (צילום: AP Photo/Kevork Djansezian)

סיפורים על כדורגלנים ובנות זוגם הפכו לחלק חשוב במדורי הרכילות ואף כיכבו בעמודים הראשונים אם הסיפור היה עסיסי במיוחד. תעשיה שלמה התפתחה סביב הנושא.

סיפורים על כדורגלנים ובנות זוגם הפכו לחלק חשוב במדורי הרכילות ואף כיכבו בעמודים הראשונים אם הסיפור היה עסיסי במיוחד. תעשיה שלמה התפתחה סביב הנושא

עשר שנים מאוחר יותר, באליפות אירופה שנערכה בצרפת, הבקהאמים כבר לא היו שם, נבחרת אנגליה כשלה אבל נשות הכדורגלנים המשיכו לככב ובראשן קולין רוני, אשתו של הקפטן ויין רוני.

קולין לא הייתה דמות מוחצנת בקנה מידה של הז'אנר אבל היא משכה עניין בשל היותה נשואה לויין, שמידי כמה שנים נתפס בחברת אישה אחרת. דמות האישה הנאה, האצילית והסובלת של פרחח הכדורגל הוא סיפור רווי הקלקות. קולין הפכה לווג הבכירה, כל סיפור על משפחת רוני היה שווה הון לצהובונים ולמוסר המידע, והצהובונים לא ידעו שובע.

קולין רוני, אשתו של ויין רוני, מגיעה לבית המשפט בלונדון, 17 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
קולין רוני, אשתו של ויין רוני, מגיעה לבית המשפט בלונדון, 17 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)

אחד ממקורות המידע של "הסאן", עיתון מוחרם בליברפול – עירם של בני הזוג רוני – בשל חלקו באסון הילסבורו, היה חשבון האינסטגרם הפרטי של קולין רוני.

קולין החלה לחשוד שמי מחבריה או חברותיה מדליף את המידע שאמור להיות פרטי. קשה אמנם להבין מדוע היא מעלה מידע פרטי ברשת חברתית אבל נניח לזה כרגע. ההגיון עוצר בכניסה לממלכת הווגס.

קולין החלה לחשוד שמי מחבריה או חברותיה מדליף את המידע שאמור להיות פרטי. קשה אמנם להבין מדוע היא מעלה מידע פרטי ברשת חברתית אבל נניח לזה כרגע. ההגיון עוצר בכניסה לממלכת הווגס

במצוקתה, קולין – לווגס יש בעיקר שמות פרטיים – הכינה מלכודת והחלה לפרסם ידיעות שקריות אותן יכלה לראות רק עוקבת אחת, ובאוקטובר 2019 חשפה את ממצאי החקירה בפוסט מיוחד אותו היא סיימה בשורת המחץ: "עכשיו אני יודעת בביטחון מאיזה חשבון הם דלפו. זהו החשבון של…רבקה וארדי".

לשם שינוי, מדורי הרכילות התעסקו בסיפור של ממש. נרשמה התלהבות גורפת מהעוקץ של קולין והעורמה שהיא הפגינה ומההודעה הדרמטית כמובן, וגם נימות לא נעימות של שמחה מריב מתוקשר של שתי נשים עשירות מאוד ממעמד הפועלים, המעמד שניתן להשמיץ באופן הבוטה ביותר מבלי להחשד בגזענות.

הפרשת זכתה במהרה לכינוי המבריק "ווגאתה כריסטי" על שם סופרת הבלשים האגדית אגתה כריסטי ותרבות הווג והכתה גלים. נטפליקס צייצו "אז כנראה שנצטרך להכין סרט תעודה על זה" וספק אם הם יהיו היחידים.

הפרשת זכתה במהרה לכינוי המבריק "ווגאתה כריסטי" על שם סופרת הבלשים האגדית אגתה כריסטי ותרבות הווג והכתה גלים. נטפליקס צייצו "אז כנראה שנצטרך להכין סרט תעודה על זה" וספק אם הם יהיו היחידים

במגרשים זכה ג'יימי וארדי – גיבור האליפות ההיסטורית של לסטר סיטי ב-2016 ואחד מטובי החלוצים בליגה – לשיר מקניט חדש: Your bird is a grass  – הבחורה שלך שטינקרית. וארדי, שנהנה להתגרות בקהלים יריבים, ענה לא פעם בשער משלו בעונה מצוינת שהגיעה לשיאה בזכיה בגביע האנגלי ב-2020 אבל רבקה, כך היא טוענת, סבלה ממש.

היא הגישה תביעת לשון הרע נגד קולין. בכתב התביעה, רבקה הכחישה את ההאשמות נגדה, אמרה שהיא הפכה לדמות שנואה וסיפרה שסבלה מהתקפי פאניקה, סיבוכים בהיריון וגם אבנים בכליות. "אני לא רוצה להישמע חצופה אבל אני לא צריכה את הכסף, מה אני ארוויח אם אמכור סיפורים עליך?", היא צייצה אז.

בכתב התביעה, רבקה הכחישה את ההאשמות נגדה, אמרה שהיא הפכה לדמות שנואה וסיפרה שסבלה מהתקפי פאניקה, סיבוכים בהיריון וגם אבנים בכליות

דיויד ביירן ו"טוקינג הדס" שרו על זה פעם. "אתה יכול למצוא את עצמך בבית יפה, עם אישה יפה, ואתה עשוי לשאול את עצמך, ובכן, איך הגעתי הנה?"

רבקה וארדי, אשתו של ג'יימי וארדי, מגיעה לבית המשפט בלונדון, 19 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
רבקה וארדי, אשתו של ג'יימי וארדי, מגיעה לבית המשפט בלונדון, 19 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)

קשה לחשוב על שאלה טובה יותר שממצה את הטרגדיה הזו באופן בהיר וחד יותר. מה יוצא לאישה עשירה מאוד מקשר עם "הסאן"? מדוע דוגמנית לשעבר שהופיעה בתוכניות ריאליטי, שבעלה מרוויח מידי עונה מיליונים רבים, חתמה על עסקה עם השטן?

מה יוצא לאישה עשירה מאוד מקשר עם "הסאן"? מדוע דוגמנית לשעבר שהופיעה בתוכניות ריאליטי, שבעלה מרוויח מידי עונה מיליונים רבים, חתמה על עסקה עם השטן?

מה היא מרוויחה מזה? מה התהליך הנפשי שגורם לאישה מצליחה להתמכר לחשיפה, לנסות לפגוע על פי החשד בחברות לקבוצה החברתית שלה? מה גורם לעבודה עם צהובון להפוך לקשר הרסני שלא ניתן להשתחרר ממנו? מה היא חשבה שיצא לה מחשיפת חייה בבית משפט?

ניתן לשער שרבקה הרגישה חשובה, אולי יכלה לארגן סיפורים מחמיאים לעצמה, אבל נראה בעיקר שזהו סיפור של איבוד קשר עם המציאות. ספק אם היא הצליחה לרגע אחד לחשוב באופן בהיר על הסכסוך והדרכים ליישובו.

במשך שנתיים וחצי התנהלו מגעים בין השתיים, ניסיונות גישור ופשרה ואף הליך טרום משפטי שהבשילו לכדי משפט בו תבעה רבקה מקולין פיצוים על הוצאת דיבה.

השופטת כבר קבעה שמקסימום החזר הוצאות משפט יגיע ל-70 אחוז והפיצוי יהיה בן 15 אלף ל-70 אלף ליש"ט לכל היותר. בהתחשב בכך שכל צד הוציא ככר יותר ממיליון ליש"ט, זו לא בדיוק השקעה כלכלית. וזה הנזק הקטן ביותר. את האסון התדמיתי אף פסק דין לא ישקם.

השופטת כבר קבעה שמקסימום החזר הוצאות משפט יגיע ל-70 אחוז והפיצוי יהיה בן 15 אלף ל-70 אלף ליש"ט לכל היותר. בהתחשב בכך שכל צד הוציא ככר יותר ממיליון ליש"ט, זו לא בדיוק השקעה כלכלית

במשך ארבע ימי דיונים נחקרה רבקה – התובעת, יש להזכיר שוב ושוב – על ידי עורכי דינה של קולין. קו ההגנה של רבקה היה שהסוכנת שלה, קרוליין ווט, העבירה את החומרים ל"סאן" ללא ידיעתה. פרשנים משפטים מעריכים שבית המשפט יכריע על סמך נקודה זו, האם רבקה ידעה על פעילות הסוכנת או לא.

פודקאסט של הבי-בי-סי המוקדש לסיקור משפט נשות הכדורגלנים (צילום: BBC)
פודקאסט של הבי-בי-סי המוקדש לסיקור משפט נשות הכדורגלנים (צילום: BBC)

למרבה הצער, מכשיר הטלפון של הסוכנת נפל בטעות למימי הים הצפוני שבוע בלבד אחרי שזו נדרשה להעביר את תכתובת הווטסאפ שלה עם רבקה וכתב "הסאן". גם מכשיר לפטופ ששימש לתקשורת בין הצדדים הפך לבלתי שמיש בצירוף מקרים מצער. הסוכנת ווט גם נמצאה לא כשירה להעיד בשל מצבה הפיזי, אבל זה לא עצר את עורכי דינה של קולין שיצאו למתקפה חזיתית.

וכך, שתיים-שלוש דקות אחרי דיווח על ירי באזרחים באוקראינה, הרס ערים וכפרים ופליטים שהפכו לחסרי-כל או עוני המתפשט ברחבי בריטניה, נדרשה האומה לנקניקייה של פיטר אנדרה.

וכך, שתיים-שלוש דקות אחרי דיווח על ירי באזרחים באוקראינה, הרס ערים וכפרים ופליטים שהפכו לחסרי-כל או עוני המתפשט ברחבי בריטניה, נדרשה האומה לנקניקייה של פיטר אנדרה

אותו אנדרה הוא זמר עבר וכוכב ריאליטי שבילה זמן קצר עם רבקה וארדי לפני שהפכה לגברת וארדי. בריאיון ב-2004 היא סיפרה שיש לו "נקניקייה קטנה", ו"ציוד המכנסיים הקטן ביותר שראיתי". עורכי דינה של גברת רוני ביקשו לשמוע את דעתה על הציטוטים האלו.

רבקה וארדי, אשתו של הכדורגלן ג'יימי וארדי, מגיעה לבית המשפט בלונדון, 12 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)
רבקה וארדי, אשתו של הכדורגלן ג'יימי וארדי, מגיעה לבית המשפט בלונדון, 12 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Alastair Grant)

"האם את מרגישה שהציבור צריך לדעת את גודל האיבר של מר אנדרה?" היא נשאלה בבית המשפט. רבקה השיבה כי אולצה לקיים את הריאיון והיא מתחרטת עליו. בעבר גם הסבירה שבעלה לשעבר הכריח אותה להתראיין וכי סיפורי הנקניקייה כלל אינם נכונים. לא שזה הפריע לצהובונים לפרסם את הסיפור ולמחזר אותו, ופיטר אנדרה זכה ללעג שהתעורר מחדש.

אם החקירה הנגדית שעברה רבקה בבית המשפט היתה משחק כדורגל, היא היתה מסתיימת בהפרש דו-ספרתי. העדות שלה נקטעה מספר פעמים בשל בכי היסטרי ובית המשפט יצא להפסקות בהם היא בוודאי הרהרה, יש לקוות אבל כלל לא בטוח, בתועלת מהמשפט הזה.

אנגליה ראתה את רבקה מבקיעה שער עצמי אחר שער עצמי, ואומה שלמה התמכרה לרכילות היישר מבית המשפט – כולל ציורים בלתי מחמיאים לכל הצדדים. הקונצנזוס בציבור הוא: הם אולי עשירים אבל כל כך מטומטמים.

אנגליה ראתה את רבקה מבקיעה שער עצמי אחר שער עצמי, ואומה שלמה התמכרה לרכילות היישר מבית המשפט. הקונצנזוס בציבור הוא: הם אולי עשירים אבל כל כך מטומטמים

איור מבית המשפט: מימין, רבקה וארדי. משמאל: ויין וקולי רוני (צילום: Elizabeth Cook/PA via Alamy)
איור מבית המשפט: מימין, רבקה וארדי. משמאל: ויין וקולי רוני (צילום: Elizabeth Cook/PA via Alamy)

בינתיים, וואט – הסוכנת של רבקה – דווקא הצהירה באופן מפורש, בהודעת ווטסאפ שעורכי דינה של רוני חשפו, כי רבקה היא זו שהדליפה סיפורים. המסר הזה מסבך את וארדי: הוא עומד בניגוד לתצהיר שהיא מסרה לבית המשפט ערב הדיונים, וזו כבר עשויה להיות עבירה פלילית.

ממסרוני ווטסאפ עולה כי לרבקה היה קשר עם כתב "הסאן" ושהיא מסרה לעיתון סיפור על נהיגה בשכרות של שחקן לסטר בשם דני דרינקווטר ואף ביקשה תשלום על כך. על הדוכן, בחקירה הנגדית, וארדי טענה שהיא לא זכרה את המקרה – ועל מקרה אחר שהיא שתתה יותר מדי ולכן הוא נשמט מזכרונה. ברשתות החברתיות רבקה כבר הפסידה את המשפט ואת מה שנותר מכבודה.

במשך ארבעה ימים סיפקה עדותה סיפורים כמו הפעם ההיא בה התעקשה לשבת ליד קולין רוני במשחק של נבחרת אנגליה כדי שגם היא, רבקה, תופיעה בצילומי העיתונות. כן, עורכי דין בכירים ישבו באולם בית משפט והתעסקו בדבר הזה.

במשך ארבעה ימים סיפקה עדותה סיפורים כמו הפעם ההיא בה התעקשה לשבת ליד קולין רוני במשחק של נבחרת אנגליה כדי שגם היא, רבקה, תופיעה בצילומי העיתונות. כן, עורכי דין בכירים התעסקו בדבר הזה

שער הדיילי מירור במהלך משפט נשות הכדורגלנים, 21 במאי 2022
שער הדיילי מירור במהלך משפט נשות הכדורגלנים, 21 במאי 2022

"למה אנחנו כאן בכלל?" שאל עורך דינה של רוני במשפט המיותר והמרתק של השנה. הוא לפחות יקנה בנטלי חדשה מהעיסוק בהבלים האלו וזכה לפרסום שיסדר לו תיקים נוספים.

שופטת בית משפט, עורכי דין מהטובים ביותר, כתבי משפט, ספורט ובידור – כולם ישבו באולם במרכז לונדון והקשיבו לאישה מדברת על ציוץ שלה בו היא אמרה: "להתווכח עם קולין זה כמו להתווכח עם יונה. אתה יכול להגיד שזה נכון או לא נכון אבל בסוף היא עדיין תחרבן לך על הראש".

כולם ישבו באולם במרכז לונדון והקשיבו לאישה מדברת על ציוץ שלה בו היא אמרה: "להתווכח עם קולין זה כמו להתווכח עם יונה. אתה יכול להגיד שזה נכון או לא נכון אבל בסוף היא עדיין תחרבן לך על הראש"

אולי זה תיאור טוב של המשפט, בו הוכח שאישה שעבדה עם צהובונים עדיין טוענת שהיא לא עבדה איתם במקרה מסוים אחד והפרסום האמור פגע בתדמיתה. זה אפילו עשוי לעבוד ולהביא לה ניצחון במשפט, אבל השיער שלה עדין יהיה מטונף.

מרתק יהיה לשמוע ביום שאחרי הכרעת הדין את מה שקרה מאחרי הקלעים. מי המליץ לרבקה וארדי ללכת לבית משפט – או לפחות מה היא עצמה אמרה לאנשים שניסו להסביר לה שזה לא רעיון טוב. זה היה הרגע הגורלי שבו רכילות הופכת לטרגדיה. הרגע בו בועת מדורי הרכילות פוגשת את המציאות.

עוד 1,653 מילים
סגירה