מוחמד בן סלמאן, ג'ו ביידן (צילום: AP Photo, מונטז')
AP Photo, מונטז'

הנשיא ביידן עומד לפגוש את יורש העצר הסעודי בן סלמאן

כשנה וחצי אחרי שקרא לערב הסעודית "מדינה מוקצית", נשיא ארה"ב מנסה לקבוע דייט עם הנסיך הסעודי ● תוצאות הבחירות בלבנון הן לכאורה חדשות טובות, אבל בפועל ספק אם הן ישנו משהו ● ארדואן עושה לנאט"ו בית ספר ● הטיסה המסחרית הראשונה מזה שש שנים המריאה השבוע מצנעא ● ולפני 95 שנה הכירו הבריטים בריבונותה של ערב הסעודית ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

לעולם אל תאמר לעולם

המלחמה באוקראינה מעצבת מחדש לא רק אירופה ואת הברית הצפון-אטלנטית, אלא גם את היחסים בין ארה"ב למדינות המפרץ. כשנה וחצי לאחר שקרא לערב הסעודית "מדינה מוקצית" והרחיק את יורש העצר מוחמד בן סלמאן מהבית הלבן, הנשיא ג'ו ביידן מנסה לקבוע דייט עם הנסיך הסעודי, השליט דה-פקטו של ערב הסעודית.

המהלך יסמן שינוי עצום עבור ביידן, שבמהלך קמפיין הבחירות שלו ב-2020 הבטיח להתמקד בזכויות אדם וניהל קשר עם המלך סלמאן בן ה-86, למורת רוחו של יורש העצר הצעיר. צילה הכבד של פרשת ג'מאל חשוקג'י, עיתונאי סעודי אופוזיציונר שנרצח בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, האפיל על התפתחות היחסים בין ארה"ב לבת בריתה הוותיקה שלה.

המהלך יסמן שינוי עצום עבור ביידן, שבמהלך קמפיין הבחירות שלו ב-2020 הבטיח להתמקד בזכויות אדם וניהל קשר עם המלך סלמאן בן ה-86, למורת רוחו של יורש העצר

כעת, כאשר העולם זקוק לאנרגיה על מנת לחפות על המחסור שנוצר בגלל המלחמה באוקראינה והחרם על הנפט הרוסי, הבית הלבן זקוק לסעודים יותר מאי פעם, ובן סלמאן אינו ממהר לענות לשיחותיו של ביידן.

לפגישה ביוני עליה בישר כתב העת הכלכלי האמריקאי "בלומברג" עדיין אין תאריך וכמה מקורות בממלכה אמרו במהלך סוף השבוע, שבעצם שום דבר אין לא נקבע. על כף המאזניים עומדת שותפות בת עשרות שנים שהעניקה לארה"ב את הכוח באזור מייצא האנרגיה המוביל בעולם.

ג'ו ביידן, אז סגן נשיא ארה"ב, עם המלך סלמאן בריאד, ערב הסעודית, 27 באוקטובר 2011 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
ג'ו ביידן, אז סגן נשיא ארה"ב, עם המלך סלמאן בריאד, ערב הסעודית, 27 באוקטובר 2011 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

מחירי הדלק בארה"ב ובאירופה ממשיכים לזנק, ועל כף המאזניים נמצא גם הביטחון האנרגטי העולמי וגם בחירות האמצע לקונגרס האמריקאי בחודש נובמבר.

בחירות בלבנון: מה נשתנה הלילה הזה?

במהלך הבחירות לפרלמנט שהתקיימו ביום ראשון, חזבאללה ובעלי בריתו איבדו את הרוב הפרלמנטרי ממנו נהנו מאז 2018. אך לאחר שנספרו הקולות, הטלוויזיה האיראנית והתקשורת הנאמנה לחזבאללה הודיעו כי "מפלגת האל" בכל זאת תשמור על השפעתה בבית הנבחרים. חלק מהערוצים אף הכריז על תוצאות שונות מתוצאות האמת.

לאחר שנספרו הקולות, הטלוויזיה האיראנית והתקשורת הנאמנה לחזבאללה הודיעו כי "מפלגת האל" בכל זאת תשמור על השפעתה בבית הנבחרים. חלק מהערוצים אף הכריז על תוצאות שונות מתוצאות האמת

חזבאללה, תנועת אמל השיעית, התנועה הפטריוטית החופשית הנוצרית ומספר חברי פרלמנט נוספים שתומכים בחזבאללה ובנוכחות הצבאית שלו במדינה, מחזיקים כעת בכ-62 מושבים, לעומת 71 מושבים בפרלמנט היוצא.

המועמדים הרפורמים זכו ב-13 מושבים לפחות בפרלמנט החדש  – כך על פי התוצאות שפורסמו על ידי משרד הפנים הלבנוני ביום שלישי.

לכאורה, מדובר בחדשות נהדרות. המועמדים העצמאיים שנתמכו על ידי לבנונים מיואשים שהפגינו נגד האליטה השלטונית בשנת 2019 הגדילו את נוכחותם בפרלמנט ודחקו את חזבאללה, תנועה שנתפסת יותר ויותר כמחסום בדרך לשיפור המצב הכלכלי והשלטוני בלבנון. בשנה האחרונה, הביקורת נגד חזבאללה נשמעה גם במעוזים המסורתיים של הארגון בדרום לבנון.

הבעיה היא שלפרלמנט בלבנון אין ממש משקל והשפעה. את המדיניות מגבשים הנשיא והממשלה הכפופה לו, בתוספת אותו חזבאללה, שאמנם גם נוכח בפרלמנט, אך למעשה מכתיב את תנאיו ומפעיל את השפעתו באמצעות כוח הזרוע, המוסדות הפיננסיים וסוכני ההשפעה שלו, שנמצאים בכל מקום.

חזבאללה אמנם גם נוכח בפרלמנט, אך למעשה מכתיב את תנאיו ומפעיל את השפעתו באמצעות כוח הזרוע, המוסדות הפיננסיים וסוכני ההשפעה שלו, שנמצאים בכל מקום

אז למרות שהעם אמר את דברו ונתן לחזבאללה פחות מנדטים, בשלב הזה המצב עדיין לא השתנה באופן מהותי. ללבנון מצפה סאגה ארוכה של הרכבת הממשלה, ולאחר מכן סאגה ארוכה אף יותר של בחירת הנשיא – עניין שלפעמים נמשך חודשים רבים. האם תוצאות הבחירות אכן יחלישו את חזבאללה ויגרמו לשינוי הדגרתי במבנה השלטון הלבנוני? כרגע עוד מוקדם לומר.

ארדואן עושה לנאט"ו בית ספר

הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן ממשיך לאיים בחסימה של קבלת בקשתן  של שוודיה ופינלנד להצטרף לנאט"ו. הטענה העיקרית של המנהיג הטורקי היא ששתי המדינות מעניקות מקלט לבדלנים כורדים.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן במסיבת עיתונאים בעקבות פסגת נאט"ו בבריסל, 24 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן במסיבת עיתונאים בעקבות פסגת נאט"ו בבריסל, 24 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Markus Schreiber)

"לאף אחת מהמדינות הללו אין יחס ברור ומובחן לארגוני טרור. איך אנחנו יכולים לסמוך עליהם?", אמר ארדואן במסיבת עיתונאית בתחילת השבוע והאשים את שוודיה בכך שהיא הפכה ל"מדינה תומכת טרור".

"לאף אחת מהמדינות הללו אין יחס ברור ומובחן לארגוני טרור. איך אנחנו יכולים לסמוך עליהם?", אמר ארדואן במסיבת עיתונאית בתחילת השבוע והאשים את שוודיה בכך שהיא הפכה ל"מדינה תומכת טרור"

בשנת 2019, פינלנד ושוודיה הטילו אמברגו נשק על טורקיה בעקבות פלישתה לסוריה. בתמורה להסכמה שלו (כל מדינות נאט"ו אמורות לתת את הסכמתן למהלך), ארדואן דרש מארה"ב להחזיר לו את הזכאות למטוסי קרב F-35 שממנה נזרק בעקבות הרכישה של מערכות ההגנה האווירית תוצרת רוסיה; את הסרת האמברגו על ידי פינלנד ושוודיה והכרזה על מספר מפלגות כורדיות בתור ארגוני טרור.

כך ארה"ב והמדינות האירופאיות מצאו את עצמן במלכוד: על מנת להיפטר מתלות אנרגטית מרודן אחד ולהתלכד במאבק משותף מולו, חברות הברית ייאלצו להסכים לוויתורים מפליגים לטובת ארדואן, שאף הוא מתכנן מבצע צבאי מיוחד נוסף נגד הכורדים בצפון-מזרח סוריה.

אין ספק שמדובר בדרישות התחלתיות וכי ארדואן ינהל מו"מ ממושך ועיקש אשר בסופו כנראה יתרצה ויקבל את הדברים החשובים עבורו – את F-35 הנחשקים. בדיוק כמו ראשי מדינות המפרץ, ארדואן מזהה במשבר הנוכחי שעת כושר על מנת להכתיב את תנאיו למערב הזקוק לו כל כך. ייתכן מאוד שגם אם יקבל את מבוקשו, יצטער על ההתנהלות הזאת בעתיד.

מטוסי F-35 נוחתים בבסיס צבאי ליד לימסול, קפריסין, ב-21 במאי 2019 (צילום: AP Photo/Petros Karadjias)
מטוסי F-35 נוחתים בבסיס צבאי ליד לימסול, קפריסין, ב-21 במאי 2019 (צילום: AP Photo/Petros Karadjias)

טיסת התקווה התימנית

מטוס של חברה "תיימניה" שעליו 126 נוסעים, כולל חולים הזקוקים לטיפול רפואי בחו"ל וקרוביהם, המריא השבוע מצנעא לעמאן בירת ירדן, בפעם הראשונה מזה שש שנים. נמל התעופה בצנעא סגור לטיסות מסחריות מאז אוגוסט 2016 בגלל המלחמה בין הקואליציה הצבאית בראשות סעודיה לבין המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן.

תימן הינה המדינה הענייה ביותר בעולם הערבי ובין העניות ביותר בעולם. על פי נתוני האו"ם, יותר מ-150,000 בני אדם מתו כתוצאה מלחימה במהלך השנים האחרונות ומיליונים נעקרו מבתיהם. רעב ומחלות גרמו לתמותה רחבה של ילדים ותינוקות. ב-2 באפריל, בסמוך לתחילת חודש הרמדאן, נכנסה לתוקף הפסקת אש בחסות האו"ם, וכתוצאה מכך התאפשרה הטיסה הנדירה מצנעה לעמאן.

תימן הינה המדינה הענייה ביותר בעולם הערבי ובין העניות ביותר בעולם. על פי נתוני האו"ם, יותר מ-150,000 בני אדם מתו כתוצאה מלחימה במהלך השנים האחרונות ומיליונים נעקרו מבתיהם

הסכם הפסקת האש כולל גם את חידוש הטיסות מצנעא, פתיחת כבישים מחדש לעיר טאז הנצורה על ידי המורדים והסכמה לכניסת מכליות דלק לנמל הודיידה שנמצא בשליטת החות'ים. "טיסת התקווה" הייתה אמורה לצאת לדרך כבר ב-24 במרץ, אך בוטלה לאחר שחברת התעופה הודיעה כי לא קיבלה את האישורים הדרושים.

בשבוע שעבר הודיעה ממשלת תימן כי תאפשר לאזרחים באזורים שבשליטת המורדים לנסוע בדרכונים שהונפקו על ידי החות'ים. רק לאחר שהמחסום הבירוקרטי הוסר, הנוסעים המאושרים עודכנו על כך שהם יוכלו לצאת מגבולות ארצם – דבר שהיה נראה כמעט בלתי אפשרי במבוך הלחימה האינסופי שמטלטל את תימן במשך שנים רבות.

נוסעים עולים על הטיסה המסחרית הראשונה מזה שש שנים בשדה התעופה בצנעה, תימן, 16 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Hani Mohammed)
נוסעים עולים על הטיסה המסחרית הראשונה מזה שש שנים בשדה התעופה בצנעה, תימן, 16 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Hani Mohammed)

היום הזה בתולדות מזרח התיכון

בדצמבר 1925 השלימו הכוחות הסעודים את כיבושו של חבל חג'אז ויצרו את ממלכת החג'אז והנג'ד.

על מנת לזכות בהכרה בריטית, ב-20 במאי 1927 חתם המלך אבן סעוד עם הבריטים על הסכם ג'דה. במסגרת ההסכם, הבריטים הכירו בריבונותה של הממלכה סעודית – ובתמורה התחייב המלך לא לאיים על נסיכויות ערביות אחרות שהיו תחת חסותם של הבריטים ואשר הקיפו את ממלכתו החדשה.

במסגרת ההסכם, הבריטים הכירו בריבונותה של הממלכה סעודית – ובתמורה התחייב המלך לא לאיים על נסיכויות ערביות אחרות שהיו תחת חסותם של הבריטים ואשר הקיפו את ממלכתו החדשה

אבן סעוד וסר גילברט קלייטון, השליח הבריטי וראש הלשכה הערבית לשעבר, חתמו על ההסכם החדש בעיר ג'דה לחופי הים האדום. ערב הסעודית זכתה בסופו של דבר בעצמאות ובהכרה בינלאומית בספטמבר 1932.

עוד 1,092 מילים
סגירה