קרב הגבורה במריופול

פינוי הלוחמים הנצורים מאזובסטל במריופול, צילום מסך מ-CNN
פינוי הלוחמים הנצורים מאזובסטל במריופול, צילום מסך מ-CNN

לאחר שלושה חודשי מלחמה עקובה מדם, מתרבים הפרסומים על המפלות הרבות שסופג הצבא הרוסי בזירות עימות שונות ברחבי אוקראינה. על אף יתרונו העצום מבחינה כמותית ואיכותית, הצבא ה-3 בגודלו ובחוזקו בעולם נוחל תבוסות מבישות בזו אחר זו.

לאחר 3 חודשי מלחמה עקובה מדם, מתרבים הפרסומים על המפלות הרבות שסופג הצבא הרוסי בזירות עימות שונות ברחבי אוקראינה. על אף יתרונו הכמותי והאיכותי העצום

כישלונות אסטרטגים, אופרטיביים וטקטיים, שבאים לידי ביטוי בשורה ארוכה של כשלים בשרשרת הפיקוד וההובלה, בתכנון האופרטיבי ובממד הלוגיסטי, בולטים בתחומים רבים נוספים שאינם מסתיימים בצד הטכני, אלא עוסקים דווקא בממד האנושי ובצד המוסרי של הצבא. וליתר דיוק, באטימות, באדישות ובהיעדר ההתייחסות לרווחתם ולשלומם של החיילים הרוסיים.

והעובדות הקשות מדברות בעד עצמן. הצבא הרוסי משקיע הון עתק של מיליארדי דולרים ברכישת ציוד חדיש ומתוחכם, אך איננו מתייחס כראוי לטיפול בטראומות ובפציעות החיילים וכל שכן, במותם וקבורתם. וזאת, תוך שהוא מסלף עובדות, מעלים עדויות ומטשטש מידע יקר ממשפחות החיילים בנוגע למצבם.

מודרני ומתוחכם ככל שיהיה, הזלזול בחיילים ובכלל זה, הזילות כלפי חיי אדם, פוגמת ביעילות ובאפקטיביות של מכונת המלחמה הרוסית ומסכנת אותה. גישה הרסנית זו, מהווה רקע והסבר לאדישות ולמורל הנמוך, להיעדר הסולידריות ורוח הלחימה בקרב הלוחמים הרוסים כשמנגד בולטת הנחישות והמורל הגבוה לצד הפטריוטיות ורוח הקרב של החיילים האוקראינים.

לוחמים אלה ובהם לוחמי "גדוד אזוב", שנאבקו יחד על הגנת מפעל הפלדה "אזובסטל" בעיר מריופול, על אף המחיר הכבד שנתבעו לשלם בגופם, נאלצו להיכנע ולהתפנות השבוע לאחר מצור ממושך.

הצבא הרוסי משקיע הון עתק בציוד חדיש ומתוחכם, אך אינו מתייחס כראוי לטיפול בטראומות ובפציעות החיילים וכל שכן, במותם וקבורתם. וזאת, תוך סילוף עובדות, העלמת עדויות וטישטוש מידע ממשפחות החיילים

מריופול (Mariupol), עיר נמל מרכזית בדרום אוקראינה, השוכנת לחופי ים אזוב שבחבל דונבאס, מהווה יעד אסטרטגי חשוב עבור צבא רוסיה. חבל דונבאס, המכונה גם "חגורת הפחם", נחשב למוקד הפלדה של אוקראינה, האחראי על 25% מייצוא הפחם שלה, והמקום בו מצויות עתודות הגז הטבעי שלה – הנחשבים מספר 2 בגודלם באירופה אחרי נורבגיה.

עבור רוסיה, שמייצאת 38% מהגז הטבעי של אירופה וחותרת להיות מעצמת אנרגיה עולמית, כיבוש מריופול ומפעל הפלדה שזכה לכינוי "מצודת מריופול", מהווה ציון דרך משמעותי. זוהי אבן דרך קריטית בתוכנית אסטרטגית שנועדה ליצור רצף טריטוריאלי מחבל דונבאס לחצי-האי קרים וייתכן כי גם מחצי-האי לעבר מולדובה, שבמערב המדינה.

בתוך כך, המאבק שפרץ במפעל הפלדה אזובסטל לפני כחודשיים והסתיים השבוע, הוא עדות לעוז רוחם ולאומץ ליבם של מאות רבות של חיילים אוקראינים שהתבצרו במקום. כשהם נאבקים לשרוד בתת-תנאים ללא אור יום, מזון ותרופות, בעודם שוהים בבונקרים ובמנהרות אפלוליות שבמרתפי המפעל.

בדלות זו  הגנו בשארית כוחותיהם עד לפני שבועיים על אזרחים רבים, בהם נשים וילדים שהיו נצורים איתם וחולקים איתם את מעט המזון והמים שלהם. כל זאת, תוך שהם מנהלים קרבות עקובים מדם עם צבא רוסיה, שמפציץ וכותש אותם כל העת וללא הבחנה. כך, לאחר מאבק הרואי חסר רחמים, הבחירה היא בין חיים בתופת במפעל, לבין חיי גיהינום כאוקראינים תחת שליטת פוטין.

וכך, כשהוא נאבק בכל דרך להציל את החיילים שנותרו נצורים במריופול, הנשיא ולדימיר זלנסקי אינו נירתע להתאבד על כל בימות העולם. פנייתו הנרגשת לקהילה הבינלאומית, שהדהדה גם באירוויזיון, הובילה להסכמת מוסקבה לאפשר פינויים של הפצועים.

המאבק שפרץ במפעל הפלדה אזובסטל לפני כחודשיים והסתיים השבוע, הוא עדות לעוז רוחם ולאומץ ליבם של מאות רבות של חיילים אוקראינים שהתבצרו במקום. כשהם נאבקים לשרוד בתת-תנאים

בהודעה שפורסמה על ידי משרד ההגנה הרוסי, נמסר כי 265 חיילים אוקראינים נכנעו ובהם כ-50 פצועים קשה, כשכולם מועברים לשטחים שבשליטת הבדלנים הפרו-רוסים במחוז דונייצק, שבחבל דונבאס.

האם הם יקבלו יחס התואם לנורמות ולחוקים הבינלאומיים כפי שדובר הקרמלין התחייב בשם פוטין? או שאולי החיילים ובהם לוחמי אזוב, המוגדרים על ידי רוסיה כ"ניאו-נאצים" ופשיסטים "יזכו" ליחס מיוחד של פושעי מלחמה? אין לדעת וספק אם אי-פעם נדע, אך דבר אחד ברור. בהיעדר אמות מידה מוסריות אנושיות ראויות, בעיני פוטין, מחיר הכישלונות של הצבא הרוסי עולה בהרבה על מחיר חיי אדם. אין ספק שהוא נותן כוח לצבא כגוף, ולא כבני אדם.

ד"ר ענת הוכברג-מרום היא מומחית לגיאופוליטיקה וליחסים וטרנדים בינלאומיים עם יותר מ-20 שנות וותק וניסיון בעבודה עם גורמי ממשל, בטחון ועסקים בינלאומיים בארץ ובחו"ל. במסגרת מחקריה ועבודתה כיועצת גיאופוליטית נפגשה בבית הלבן עם היועץ הישיר לענייני הטרור העולמי של הנשיא אובמה (2015) והשתתפה בכנסים ופורמים בינלאומיים שונים בחו"ל. במהלך שלוש השנים האחרונות, הרחיבה את תחומי המחקר והעניין שלה לאסיה בדגש על סין. משמשת כיועצת בכירה במכון המחקר בהינאן (דרום סין) ומספקת ניירות עמדה ומחקרים לממשל הסיני העוסקים בעיקר בממד הביטחוני של פרויקט ה"חגורה והדרך" (BRI), הכולל בניית תשתיות ענק בכל רחבי העולם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 606 מילים
סגירה