חוף פולג והנחל שזורם אלים בחלק הדרומי (צילום: ריקה אידלמן)
ריקה אידלמן
חוף פולג

"תושבי נתניה והסביבה עומדים לאבד חוף ים"

הטרקטורים בפולג מכשירים קרקע להרחיק את החנייה והנגישות מאות מטרים מהחוף ● זהו השלב הראשון בתוכנית המלונות שלפי תושבים ומומחי סביבה, קרובים מדי למים, יצמצמו את החוף בחצי, ינתקו רצף בין השמורות ויהפכו את החוף למלכודת באירוע חירום ● ח"כ אלון טל דרש תסקיר סביבתי ● מהנדס העיר נתניה בתגובה: "באזור הזה לא אמור לעבור טבע"

ביום חמישי בבוקר בחוף פולג, עוד לא חם מדי והים שטוח. תפאורה מושלמת לנבחרת הנוער של ישראל לשחייה במים פתוחים שבדיוק נכנסו לאימון. אפשר לראות כאן גם רוחצים מהשורה, גולשי סאפ, שחקני כדורעף חופים, צוות צילום של סרט, וסתם אנשים שבאו להשתזף, לשתות קפה במסעדת החוף ולהתחיל את היום מול הכחול הגדול.

התכונה רבה, אבל לא מרגישים שיש כאן מאות אנשים כי החוף רחב ידיים ולמעט המסעדה, חופשי מבינוי מכל צדדיו. בתוך הים יש כתמים כהים שמצביעים על שוניות ובניגוד לחופים במרכז העיר, אין כאן שוברי גלים. מבין רצועת החופים הארוכה של נתניה, פולג הוא החוף הדרומי ביותר והיחיד ללא מצוק. יש בו גם מגרש חנייה גדול המאפשר הגעה ישירה ברכב ועם ציוד.

ממזרח אפשר לראות את קו הרקיע המתגבהה בשכונת עיר ימים ואת צמודי הקרקע של פולג. ועדיין, איכשהו השתמרו כאן ערכי טבע מוגנים ומוכרים שמחוברים אחד לשני ברצף: מדרום נחל פולג שנשפך אל החוף בחורף, ומצפון שמורת אירוסים לא מוכרזת שאליה נושקת בריכת חורף.

השתמרו כאן ערכי טבע מוגנים שמחוברים אחד לשני ברצף: מדרום נחל פולג שנשפך אל החוף בחורף, ומצפון שמורת אירוסים לא מוכרזת שאליה נושקת בריכת חורף

לצד מאות אלפי מבקרים בחוף מתושבי העיר, עמק חפר והשרון, עדיין מסתובבים כאן גם בעלי חיים רבים שנעים במסדרון האקולוגי שהחוף במרכזו: סרטנים, צבים, נחשים, נמיות, תנים וצבאים.

חוף פולג בנתניה, מאי 2022 (צילום: עומר שרביט)
חוף פולג בנתניה, מאי 2022 (צילום: עומר שרביט)

הנגישות מתבטלת

אלא שהמרקם העדין הזה כבר מופר. בכביש המוביל לחוף עובדים עכשיו במרץ שופלים ששיטחו את הצמחייה וגידרו כמה מאות דונמים בחלק הדרום מזרחי של המתחם. הם מכשירים חנייה רחוקה כמה מאות מטרים מהחוף, שתחליף את זו הקרובה.

העבודות האלה הן סימן לבאות, שלב א' מהתוכנית של עיריית נתניה והיזמים, להקים כאן כ-2,200 חדרי מלון וכ-13,300 מ"ר של שטחי מסחר. המלונות אמורים להיבנות על במה מוגבהת בגובה שישה מטרים מעל פני הים ולמעשה לכלוא את הראות והגישה החופשיים לחוף.

התוכנית היא להקים כאן 2,200 חדרי מלון ו-13,300 מ"ר של מסחר. המלונות ייבנו שישה מטרים מעל פני הים ויכלאו את הגישה והראות החופשיים לחוף עם כמה נתיבי יציאה

ארבעה מתוך שישה מגרשים כבר שווקו לאלעד מגורים שבבעלות יצחק תשובה (השכן לשעבר מפולג) וחברת לביקס שבבעלות אלכסנדר מאליס. השיווק של אחד המכרזים השתרבב לכתב האישום נגד ח"כ דוד ביטן, לאחר שלכאורה סייע למקורב אליו לארגן פגישה בין מנכ"ל לביקס לשר התיירות, כדי לקדם את הפרויקט.

שכונת עיר ימים, ממזרח לחוף פולג. מאי 2022ש (צילום: עומר שרביט)
שכונת עיר ימים, ממזרח לחוף פולג. מאי 2022ש (צילום: עומר שרביט)

נכון להיום התב"ע כבר אושרה ומצריכה כעת גם אישור של הוועדה לשמירת הסביבה החופית (הוולחו"ף). בדצמבר הקרוב יתקיים בבית המשפט העליון דיון בעתירה שהגישו נגד התוכנית תושבים וחברי מועצה בהווה ובעבר.

העותרים טוענים כי התוכנית למלונות נערכה במנותק מהשמורות שסביבה (פולג, האירוסים ואגם החורף) באופן שלא מתחשב בצורך לשמר את הרצף ביניהן. כמו כן, באופן מוזר לא נערך תסקיר סביבתי לבחון את ההשפעות שלה.

המאבקים נגד התוכנית החלו לפני כשני עשורים, בערך מאותו זמן שמרים פיירברג-איכר היא ראשת העירייה. העתירה מצטטת הסכם פשרה מ-2003, שבו נקבע כי שמירת הרצף האקולוגי סביב החוף והתסקיר הסביבתי הם חלק מהתנאים לתוכנית המלונות.

בעתירה נטען שתוכנית המלונות מנותקת מהשמורות שסביבה, באופן שלא מתחשב בצורך לשמר את הרצף ביניהן. כמו כן, באופן מוזר לא נערך תסקיר להשפעות הסביבתיות

אלא שכאמור, העירייה והיזמים כבר קובעים עובדות בשטח. החלו העבודות להעברת החנייה כ-300 מטר מזרחה כדי לפנות מקום לתחילת ההכשרה של המגרשים לבניית המלונות, במקום החניון שפועל שם כעת. המשמעות היא שהגישה הקרובה לחוף ברכב עומדת להיעלם בקרוב ואין הקצאה לחניות נכים בקרבת החוף.

עבודות ליד חוף פולג. מאי 2022 (צילום: עומר שרביט)
עבודות ליד חוף פולג. מאי 2022 (צילום: עומר שרביט)

"זו אפליה קלאסית. העובדה שהחנייה רחוקה גורמת להדרתי מהחוף הזה", אומרת נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים בישראל.

היא מוסיפה כי אנשים ללא מוגבלות עוד יוכלו להיסחב עם הציוד כמה מאות מטרים מהחוף, אך לנכים אין תחליף לחנייה קרובה: "הנגישות היא לא מתוך פינוק. אדם רגיל יסתדר, אך לנו האנשים עם מוגבלות יש סעיפים מקלים שצריך להתחשב בהם, אנחנו לא יכולים ללכת מרחקים וזכותי להגיע לחוף כמו כל אדם אחר. זה כמו לשים מחסום ולהגיד לנכים 'מכאן זה רק לאנשים הולכים ובריאים'".

"הנגישות היא לא פינוק. אדם רגיל יסתדר אך לנו האנשים עם מוגבלות יש סעיפים מקלים שצריך להתחשב בהם, אנחנו לא יכולים ללכת מרחקים וזכותי להגיע לחוף כמו כל אדם אחר"

לצד בעיית הנגישות, התושבים והפעילים שמתנגדים לתוכנית מצביעים על כך שהמלונות ייבנו פחות ממאה מטר מהחוף, ושכביש גישה שמתוכנן להיסלל אליו עובר מטרים ספורים מהנחל וחוצה את החוף לשניים. הם חוששים מכך שעם הכפלת האוכלוסייה ותוספת של אלפי חדרי מלון – יחד עם המשך עליית מפלס הים – התוצאה תהיה צמצום רצועת החוף בחצי.

במקרה של אירועי קיצון אקלימיים, אפילו מינוריים כמו רוחות הסערה שפקדו לאחרונה את טבריה, החשש הוא שהחומה המוגבהת של המלונות תהווה מכשול בפני המבקרים שיצטרכו לחפש דרכי מילוט והחוף יהפוך למלכודת.

כדורעף בחוף פולג, מאי 2022 (צילום: עומר שרביט)
כדורעף בחוף פולג, מאי 2022 (צילום: עומר שרביט)

ההיסטוריה חוזרת

החומה של המלונות המוגבהים תעצים פי כמה את גריעת החול בחוף והבעיה מחריפה אם לוקחים בחשבון גם את בניית המרינה המתוכננת מצפון. זה אומר שיצטרכו לבנות כאן גם שוברי גלים, כדי לנסות למתן את הגריעה, כך שגם הריף הקיים יהפוך לזיכרון רחוק למי שהספיקו לשנרקל או לצלול אליו.

כדי להמחיש את מה שיקרה לדעתם בפולג, הפעילים מצביעים על מה שכבר קרה לחיפה עם מלונות חוף הכרמל שהפרידו בינה לים ומייצגים כישלון אדריכלי ואטימות סביבתית. במלים אחרות, ההיסטוריה של חיפה עלולה לחזור על עצמה בנתניה.

מבחינת התושבים והפעילים, הזילזול של העירייה בחוף מוצא את ביטויו גם בכך שביולי הקרוב ייבנו שם מתקנים לאירוח משחקי המכבייה, על חשבון חיות הבר במקום.

"תוכנית המלונות לא נכונה וזו תהיה בכיה לדורות אם יממשו אותה", אומרת ריקה אידלמן, תושבת פולג. היא נכנסה למעורבות במאבק נגד התוכנית רק בשנים האחרונות, וממשיכה את הדרך שבה הלכו רבים לפניה.

ריקה אידלמן בחוף פולג, מאי 2022 (צילום: עומר שרביט)
ריקה אידלמן בחוף פולג, מאי 2022 (צילום: עומר שרביט)

"אפשר לעשות כאן קומבינציה אחרת של מלונות ופארק מטריף שמחבר בין שתי השמורות. אני משוכנעת שהם הבינו שזו תוכנית גרועה ולא יודעים איך לרדת מהעץ", היא מוסיפה.

"אנחנו מנסים לגרום למקבלי ההחלטות להבין שהם עושים טעות גדולה", אומר דודו סלמה, תושב שגר בסמוך וחתום על העתירה.

"נעשה הכל כדי לשנות את תוכנית המגרשים ששווקו ולא עמדו בהתחייבויות תסקירי השפעה על הסביבה, ושאחד מהם נושק לנחל ומהווה בעיה קשה בחסימת המעבר האקולוגי לבעלי החיים והנגישות לחוף לציבור הכללי".

למה לדעתך הם רצים קדימה אם יש כאן כל כך הרבה בעיות?
"הרשות המקומית רוצה היטלי השבחה של מאות מיליוני שקלים, במיוחד כשמתקרבים לשנת בחירות. להבדיל מרשויות אחרות, נתניה לא השכילה לקדם את אזור התעשייה שהוא פנטסטי מבחינת מיקום ואין חוסן כלכלי, אז מחפשים מקורות הכנסה נוספים ומוכנים להקריב אוצרות טבע בשביל לסגור גרעונות. זה כמו נרקומן שצריך עוד מנה כדי למשוך".

"העירייה רוצה היטלי השבחה במאות מיליונים, במיוחד שמתקרבים לשנת בחירות. נתניה לא קידמה את אזור התעשייה ומוכנים להקריב אוצרות טבע בשביל לסגור גרעונות"

הפעילים מזכירים כי תפוסת המלונות בנתניה בשנת השיא שלפני הקורונה גירדה את ה-60% מלמטה, כך שאין כאן באמת צורך דחוף בחדרי מלון ובטח שלא על חשבון החוף.

סלמה מציין שאחד המגרשים, בגודל 18.5 דונם, נרכש במחיר מצחיק של 8.4 מיליון שקל. לדעתו המלונאות היא רק תירוץ לרווח נדל"ני שגלום בקרקע ששווה את משקלה בזהב והוא מעריך כי חלק מהחדרים מיועדים בפועל למגורים: "היזמים לא בנו בתי מלון, הם פה בגלל הבוננזה הנדל"נית שקיבלו בנזיד עדשים".

בעיריית נתניה אומרים בתגובה, כי עם כניסתה של ראשת העיר מרים פיירברג-איכר לתפקיד ב-1998, בוצעו שינויים בתוכנית, כך ששמורת האירוסים הוגדלה, בוטלו זכויות בנייה למגורים על קו החוף והשטחים הפתוחים לציבור גדלו.

בנוסף, בעירייה אומרים כי ראשת העיר פנתה לרמ"י בבקשה לבטל את זכויות המלונאות במגרש שעדיין לא שווק ולאפשר לפתח שם חניה לטובת הציבור, (תגובה מלאה בהמשך).

חוף פולג (צילום: ריקה אידלמן)
חוף פולג (צילום: ריקה אידלמן)

המסדרון האקולוגי מבוטל

תוכנית המלונות בפולג הגיעה בשבוע שעבר לדיון סוער בוועדה מיוחדת לפניות הציבור ברשות ח"כ אלון טל (כחול-לבן). הוא עצמו עלה לארץ בתחילת שנות ה-80 ומשפחתו התיישבה בנתניה, כך שיש לו היכרות מוקדמת וקשר רגשי לחופי העיר, שגם בסופ"ש הקודם ביקר בה.

"בשישי האחרון הגעתי עם משפחתי לנופש בנתניה, רצתי בחופים ושמחתי לראות שהעירייה אימצה סיסמה של הטיילת כ'ריביירה של ישראל'. רצועת החוף ארוכה והמיתוג מוצלח, אבל היומרה מחייבת חשיבה לטווח ארוך", הוא אומר.

ד"ר זוהר אלטמן-רביד, יו"ר הקרן הירוקה נתניה, ציינה כי "זו פיסת הטבע החשובה ביותר למאות אלפי ישראלים. בשל אינטרסים לא ברורים ותקלות תכנון, תושבי נתניה והסביבה עומדים לאבד חוף ים, אין אפשרות אחרת".

יו"ר הוועדה שאל את מהנדס העיר נתניה ארז טל כיצד העירייה מצדיקה את התוכנית ומדוע לא הוכנו תסקירי סביבה. המהנדס השיב כי בית המשפט דחה את הטענות האלה פעמיים וכי הדיון "נשען על מידע לא נכון. מוליכים אתכם שולל. אין כביש שמגיע למסעדה ולא יהיה כביש. מספרים לכם סיפורים וח"כים מקשיבים להם".

בשלב הזה התערב ח"כ יוראי להב-הרצנו וביקש ממהנדס העיר להוריד את הטון הלעומתי: "הטון שאתה משתמש בו מעליב אותי, אותו ואת הציבור. רוצים דיון ענייני ואני מבקש להשתמש בטון מכבד יותר כלפי היו"ר".

תוכנית המלונות בפולג
תוכנית המלונות בפולג

ח"כ טל ציין שהוא ביקר בשטח ובהיותו פרופ' לתכנון סביבתי, מבין דבר או שניים בתוכניות כאלה. הוא ביקש תשובה "עניינית", "בלי להטיף לנו שאיננו מבינים", ושאל שוב: "איך זה שהתוכנית מתקרבת 30 מטר משמורת טבע?"

מהנדס העיר השיב כי התוכניות שונו במהלך השנים כך שהיקצו יותר קרקע לציבור ולערכי טבע וסביבה על חשבון מגורים. "תוכנית המלונות שכל כך פופולרי לתקוף היתה נהדרת לסביבה כי הגדילה את חוף הים ב-40 דונם".

ח"כ טל השיב כי "אלה תוכניות הרסניות, יש שם מסדרון אקולוגי. מלונאות ומסחר לא מיטיבים עם הטבע שאמור לעבור שם".

לתדהמת הנוכחים, ארז טל השיב כי "באזור הזה לא אמור לעבור טבע, אמורים להיות בני אדם ומתרחצים. החדשות הטובות הן שגם מצפון ומדרום יש ערכי טבע, שטח האירוסים שהתוכניות הגדילו. תכירו אותן, כי ב-1983 היו פחות שטחים פתוחים. העירייה צריכה לקבל תעודות הצטיינות ולא ועדות חקירה".

מהנדס העיר נתניה אמר כי "באזור הזה לא אמור לעבור טבע, אמורים להיות בני אדם ומתרחצים. החדשות הטובות הן שגם מצפון ומדרום יש ערכי טבע שהתוכניות הגדילו"

חוף פולג (צילום: ריקה אידלמן)
חוף פולג (צילום: ריקה אידלמן)

ח"כ טל סיכם את הדיון בכך שהוועדה "רואה בחומרה" אישור תוכניות בלי התייחסות לשינויי אקלים וחשש שלא יישאר חוף לציבור ולתחזית של עליית מפלס הים, שחיקת המצוק והסעת החול. הוא דרש מהמכון לחקר ימים והחברה הממשלתית להגנות מצוקי חוף הים התיכון להכין תרחישי ייחוס.

כמו כן, ח"כ טל ציין כי תוכנית המתאר של חופי נתניה מפרה את הכלל שנקבע בתמ"א 1, שלא לבנות פחות ממאה מטר מהים. הוא דרש ממנהל התכנון התייחסות לחריגה הזו, ומהמשרד להגנת הסביבה ורט"ג להציג את ההשפעות על הסביבה, "נוכח ההצהרה של מהנדס העיר כי המסדרון האקולוגי מבוטל".

בתגובה לדיון ולדברי מהנדס העיר, אידלמן אומרת כי היא מתקשה להבין איך התוכנית אושרה במנותק מהסביבה שלה, בניגוד להתחייבות לתכנן את כל האזור כיחידה אחת, ובניגוד לחוות דעת מומחים שמדברות על חשיבות שמירת המסדרון האקולוגי, שמהנדס העיר מתעלם מקיומו.

"יש כביש שהיא מחוץ לתוכנית, כמו גם המסעדה, ולא ברור מי אישר אותו. ארז טל אומר שזה בעצם לא כביש אלא דרך שתיסלל מחומר דחוס. כבר עכשיו אין מאה מטר בין הכביש הקיים לנחל והכביש החדש נושק אליו, הוא יוצף בוודאות. הוציאו את הנחל מהתוכנית, לא מתייחסים אליו, כאילו הוא לא קיים.

"בבתי המשפט ובוועדות אסור לדבר על השמורות והכביש כי הן מחוץ לתוכנית. כבר גידרו והרסו את כל החלק הדרומי של השטח הפתוח, ובקיץ יהיו פה מבנים זמניים גם למשחקי המכבייה שמכשירה את הרס הטבע".

"בבתי המשפט ובוועדות אסור לדבר על השמורות שמחוץ לתוכנית. גידרו והרסו את החלק הדרומי ובקיץ יהיו פה מבנים זמניים למשחקי המכבייה שמכשירה את הרס הטבע"

עם זאת, היא שומרת על אופטימיות ומאמינה שבסופו של דבר קול ההיגיון יגבר על אינטרסים כאלה ואחרים: "אני רוצה תכנון מידתי, כזה שמתייחס לטבע, לאנשים ולמלונות ומחבר הכל ביחד. כרגע אין איזון, זה פשוט השתלטות ברוטאלית שדוחקת את הטבע והתושבים למקום אחרון".

גולשים בריף שמול חוף פולג (צילום: ריקה אידלמן)
גולשים בריף שמול חוף פולג (צילום: ריקה אידלמן)

תגובות

מעיריית נתניה נמסר בתגובה: "תכנית עיר ימים אושרה בזמן כהונת ראשי עיר קודמים, וזאת בהתאם לתכנית אשר יזמה והכינה רשות מינהל מקרקעי ישראל, שהינה בעלת הקרקע והתב"ע קיבלה תוקף בשנת 1997.

"עם כניסתה של מרים פיירברג-איכר לתפקיד ראש העיר בדצמבר 1998, יזמה העירייה שינויים משמעותיים כדי לשפר את התכנית שכאמור הייתה כבר בתוקף, בהם:

"1. הוגדלה שמורת האירוסים באופן ניכר על ידי ביטול שתי שורות של בניינים. 2. העירייה הצליחה לבטל זכויות מגורים של למעלה מ-400 יחידות דיור על קו החוף שהיו צמודות לבתי המלון בשיווי של למעלה ממיליארד שקל.

3. "העירייה הקטינה באופן משמעותי ביותר את שטחי המלונות (התכסית) והגדילה את השטחים הציבוריים הפתוחים באופן ניכר תוך הרחבת רצועת חוף ויצירת מסדרון אקולוגי שיחבר את שמורת האירוסים עם שמורת נחל פולג.

4. "שמורת אגם החורף חוברה עם שמורת האירוסים (סה"כ 3 שמורות גדולות בדרום העיר) באמצעות גשר להולכי רגל ויצירת מסדרון אקולוגי תת קרקעי המאפשר מעבר לבעלי חיים.

"5. בנוסף על כך, יש לציין כי עד היום שיווקה רשות מקרקעי ישראל שני מתחמי מלונאות מתוך שלושה הקיימים. ראש העיר פנתה לרמ"י בבקשה לבטל את זכויות המלונאות הקיימות במתחם השלישי ולאפשר לפתח בשטח, חניה לטובת הציבור.

"עיריית נתניה פועלת ועושה הכל בהתאם למה שהיא מחויבת על פי חוק ובהתאם לתכנית שבתוקף, וזאת על מנת למנוע כל תביעת פיצוי מצד כל גורם כלשהו כלפיה על שאינה מבצעת את הפיתוח המוטל עליה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
אני גר יחסית רחוק באמנון ותמר אבל אני חושב שצריך לעשות חשיבה מחדש צריך נגישות נוחה לחוף בזול יחסית כמו היום במקום מלונות אפשר משהוא יצירתי יותר יחודי יותר אולי ק... המשך קריאה

אני גר יחסית רחוק באמנון ותמר אבל אני חושב שצריך לעשות חשיבה מחדש צריך נגישות נוחה לחוף בזול יחסית כמו היום במקום מלונות אפשר משהוא יצירתי יותר יחודי יותר אולי קו בתי קפה עם נוף לשקיעה בקיצור לא טוב ולא משנה שזה חוקי פשוט לא טוב

לא לגעת בכלום באיזור הזה .תסדרו חניות ליד החופים .בתי קפה מסעדות בבניה נמוכה לאורך החוף.תבנו בריכת שחייה אולימפית ממי תהום מלוחים כמו בריכת גורדון בתל אביב .תפתחו עוד את הטבע עם עצים וצ... המשך קריאה

לא לגעת בכלום באיזור הזה .תסדרו חניות ליד החופים .בתי קפה מסעדות בבניה נמוכה לאורך החוף.תבנו בריכת שחייה אולימפית ממי תהום מלוחים כמו בריכת גורדון בתל אביב .תפתחו עוד את הטבע עם עצים וצמחים ,ותהפכו את כל השטח הגדול הזה לטובת תושבי נתניה .

עוד 1,967 מילים ו-3 תגובות
סגירה