שלטון זה לא בדנ"א של מרצ

חברי הכנסת במרצ, כמו המצביעים של המפלגה, הם אולי הריאלים ביותר בקואליציה הנוכחית: הממשלה הזו לא תלך בדרך של מרצ בשום שלב, אבל זו הממשלה היחידה שמרצ תהיה חברה בה ● לכן הודעת הפרישה של רינאוי-זועבי מביכה אותם - את חבריה לסיעה כמו גם את המצביעים ● והפרשה הזו - כמו מקרי סילמן, שיקלי ואבידר - גם חושפת את החסרון העיקרי של שיטת השיבוצים ● פרשנות

מודעת בחירות של מרצ על אוטובוס בירושלים, 21 במרץ 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
מודעת בחירות של מרצ על אוטובוס בירושלים, 21 במרץ 2021

החרדה בשמאל מפני התפרקות הממשלה באה לידי ביטוי בציוץ של ח"כ מוסי רז ממרצ אתמול (שבת) בערב: "הורדתי מסדר יומה של ועדת השרים לחקיקה את חוק יסוד השוויון", כתב רז בטוויטר.

רז נחשב לסמן השמאלי ביותר מקרב המתנגדים להרחבת התנחלויות. הוא עומד על העקרונות של מרצ בהצהרות ובביקוריו בשטחים ומרבה להתווכח עם שותפיו לממשלה (עם ח"כ ניר אורבך, למשל) על העקרונות והרעיונות. אבל הוא לא יכול בשום שלב להוביל את הממשלה בדרך של מרצ, גם ביום הכי פחות ימני שלה.

בבייס של מרצ מתבאסים שהמדינה אינה יותר שמאלנית, אבל מבינים ריאל-פוליטיק. נפתלי בנט הוא ראש ממשלה למרות התמיכה הנמוכה שיש לו, מכיוון שרוב הבוחרים במדינת ישראל נוטים ימינה והצבתו ראשון ברוטציה לראשות הממשלה הייתה הדרך לשכנע את הימין שרק כך אפשר להקים ממשלה.

לחברים בימינה יש תמיד אופציה נוספת. מרצ, לעומתם, היא אורחת לרגע בשלטון. אם מרצ ו/או מפלגות אחרות בשמאל-מרכז יקוממו את הימין יתר על המידה, גם המעט שיש להם בשלטון יאבד.

ישיבת סיעת מרצ בכנסת, מימין: גבי לסקי, מוסי רז, עיסאווי פריג', תמר זנדברג, ניצן הורוביץ ומיכל רוזין. 26 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ישיבת סיעת מרצ בכנסת, מימין: גבי לסקי, מוסי רז, עיסאווי פריג', תמר זנדברג, ניצן הורוביץ ומיכל רוזין. 26 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שמאלנים יכולים לייבב, אבל זה המצב. יכולים להתעקש על האידאלים ולחזור לשבת באופוזיציה. ממילא הם יחזרו לשבת באופוזיציה, השאלה היא רק מתי זה יקרה. האם ילכו למדבר בשבועות הקרובים או שמא יקרה נס (כמו נס הקמת הממשלה הזו) ומרצ תמשיך להיות שותפה לשלטון לעוד כמה חודשים.

שמאלנים יכולים לייבב, אבל זה המצב. ממילא הם יחזרו לשבת באופוזיציה, השאלה היא רק מתי זה יקרה. האם ילכו למדבר בשבועות הקרובים או שמא יקרה נס ומרצ תמשיך להיות שותפה לשלטון לעוד כמה חודשים

השר לשיתוף פעולה איזורי עיסאווי פריג', שהתארח אתמול באירוע "שבת תרבות" ברמת השרון (אצל הח"מ) מבין אף הוא את הפוליטיקה הזו היטב. בשיחה אתמול חשוב היה לו להדגיש שמרצ רוצה בקיומה של הממשלה הזו. "מצביעי מרצ בפער גדול, על פי כל הסקרים וכל השיחות שלנו, רוצים בהמשך קיום הממשלה והשארת מרצ בממשלה", הוא אמר.

הודעת הפרישה של ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי מביכה מאוד עבור מרצ. רינאוי-זועבי סירבה לשוחח עם יו"ר מרצ ניצן הורביץ והסתירה את תחושותיה מכל חבריה לסיעה. למעשה, היא הסתובבה בכנסת כנטע זר חסר תועלת ומרצ – מפלגה שאינה רגילה לשבת בשלטון – לא יודעת לנהל את חבריה בשורות הקואליציה.

חברי הכנסת של מרצ הצטיינו תמיד באופוזיציה. הם נודעו כח"כים חרוצים, יצירתיים, פעלתנים, ששמרו על כבוד המשכן. בימי המחלוקות הכי גדולות שלהם עם הימין, חברי הכנסת זהבה גלאון, מיכל רוזין, אילן גילאון ז"ל ותמר זנדברג היו חוד החנית של מאבקים בוועדות, בהגשת שאילתות, בנוכחות במליאה.

השר עיסאווי פריג' עם טל שניידר בארוע שבת תרבות ברמת השרון, 21 במאי 2022

שלא כמו הליכודניקים שהורגלו במסדרונות השלטון וכעת באופוזיציה פשוט לא מגיעים לעבודה (בתירוץ של החרמת הוועדות), במרצ הזיעו בשוליים, מתוך מחשבה שהם תמיד יהיו מחוץ לתמונה. אבל בקואליציה הם נראים קצת אבודים. שלטון אינו באופי שלהם, לא הולם את הדנ"א של המפלגה.

ח"כ רז, ביחד עם ח"כ גבי לסקי, מרבים להתייצב בשטחים בכל הנקודות הרלוונטיות ולמחות על מדיניות הממשלה שהם חלק ממנה. ח"כ עלי סלאלחה, המכהן כח"כ נורווגי ובעברו זכה לפרסום רב כמנהל בית הספר המצליח ביותר בישראל, אינו מורגש כפוליטיקאי. ורינאוי-זועבי התגלתה כ"פיגוע תודעתי" עבור הקואליציה, כפי שהגדיר זאת השר פריג' בשבת תרבות.

השיבוץ של רינאי-זועבי ברשימת המפלגה לכנסת הוא נושא שעוד ידובר בו רבות. השר פריג' הוא היחיד מתוך המפלגה שמצליח לקיים איתה קשר בימים אלה. אתמול מרמת השרון הוא נכנס לרכב ונסע לנוף הגליל לדבר עמה פנים אל פנים.

השיבוץ של רינאי-זועבי ברשימת המפלגה לכנסת הוא נושא שעוד ידובר בו רבות. השר פריג' הוא היחיד מתוך המפלגה שמצליח לקיים איתה קשר בימים אלה. אתמול הוא נסע לנוף הגליל לדבר עמה פנים אל פנים.

גורמים בקואליציה אמרו אתמול בערב שהם מאמינים שהמשבר מולה בדרך לפתרון, אבל לא נתנו פרטים. היא זקוקה להראות משהו לציבור בצפון, בתחום התקציבים, שיפור בית החולים בנצרת, משהו. זה מוזר, כי לא כך עובדות ממשלות. לתקציב המדינה לוקח זמן לחלחל ליעדים ועם התקצוב לחברה הערבית, הדברים אמורים להסתדר אבל לא בקצב שרינאוי-זועבי מכתיבה.

חברי הכנסת גבי לסקי ומוסי רז בסיור בשייח' ג'ראח, 22 בינואר 2022 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
חברי הכנסת גבי לסקי ומוסי רז בסיור בשייח' ג'ראח, 22 בינואר 2022 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

היום (ראשון) אמורה רינאוי-זועבי להיפגש עם שר החוץ יאיר לפיד ואולי אף עם יו"ר מפלגתה ניצן הורביץ, אבל עם ההבטחות התקציביות ועם הפגישות ותשומת הלב, היא עדיין תיוותר גוף זר בתוך מרצ.

האירוע הזה יטיל בספק את הנכונות במפלגת מרצ בעתיד לשריין מקומות לדמויות ציבוריות שלא צמחו במפלגה. במהלך מערכות הבחירות המרובות בשנים האחרונות מרצ ספגה ביקורת על כך שאינה פותחת את שורותיה לדמויות חדשות, ששיטת הפריימריז שם לא מאפשרת לרענן את המפלגה. לפיכך, החליטה הנהלת מרצ לשריין במקום הרביעי מישהי מבחוץ, אישה, ערביה – ורינאוי-זועבי זכתה בעמדה הרמה.

ח"כ יאיר גולן צורף למרצ מתוך הסכם איחוד המפלגות עם המחנה הדמוקרטי וזכה במקום השלישי. אף הוא לא עבר פריימריז והתפקד למפלגה בדיעבד. פריג', מי שמצליח אולי להציל את המצב, נדחק למקום החמישי וחשש מאוד לעתידו הפוליטי, כאשר היה חשש שמרצ לא תעבור את אחוז החסימה.

בסוף, הרבה בזכות לפיד, מרצ השיגה שישה מנדטים. גם השבוע לפיד נקרא למשימת ההצלה. אבל גזר הדין מטעם הבייס ותומכי מרצ עשוי לשים לכך סוף. ייתכן שלא יסכימו שם יותר לשיבוצים כאלה.

בסוף, הרבה בזכות לפיד, מרצ השיגה שבעה מנדטים. גם השבוע לפיד נקרא למשימת ההצלה. אבל גזר הדין מטעם הבייס ותומכי מרצ עשוי לשים לכך סוף. ייתכן שלא יסכימו שם יותר לשיבוצים כאלה

ג'ידא רינאוי-זועבי עם ניצן הורוביץ בארוע בחירות של מרצ בתל אביב, 4 בינואר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
ג'ידא רינאוי-זועבי עם ניצן הורוביץ בארוע בחירות של מרצ בתל אביב, 4 בינואר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

רינאוי-זועבי לא צמחה מבפנים, היא לא מכירה את המתפקדים ואינה מחויבת להם. מי שלא הזיע על מקומו, לא עמל לשכנע בוחרים לתמוך בו, לא יכול להחזיק מעמד כפוליטיקאי במפלגה דמוקרטית. האירוע הזה חזר על עצמו אצל חברי הכנסת עידית סילמן, עמיחי שיקלי ואלי אבידר. הם זכו בשיבוץ, בזכות היכרות ציבורית עם פועלם, אך לא רואים את עצמם חלק ממפלגה.

מי שלא הזיע על מקומו, לא עמל לשכנע בוחרים לתמוך בו, לא יכול להחזיק מעמד כפוליטיקאי במפלגה דמוקרטית. האירוע הזה חזר על עצמו אצל חברי הכנסת עידית סילמן, עמיחי שיקלי ואלי אבידר.

ארבעת המקרים הללו – והמקרים הבאים שבדרך – חשפו את החיסרון הגדול ביותר של שיטת השיבוצים. בעבר הייתה ביקורת רבה על השחיתות המלווה את שיטת הפריימריז. אבל הנה, במינויים ובשיבוצים יש לא פחות בעיות.

אין שיטה דמוקרטית מושלמת, אך במערכות דמוקרטיות של ציבור מתפקדים שבוחר ותומך במועמד יש לכל הפחות קצת יותר מחויבות לציבור – ולא הפקרות אישית וחיפוש מהיר לאקזיט והטבות שמקדמות את הח"כ הבודד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
שיבוצים, שריונים והכתבות "מלמעלה" אכן מאוד בעייתיים מבחינת מחוייבות למפלגה, לערכיה ובמיוחד לבוחרות ולבוחרים שלה. אבל - ניתן לרענן את השורות "מלמטה". לשם כך צריך לשבור את הפרדיגמות הישנו... המשך קריאה

שיבוצים, שריונים והכתבות "מלמעלה" אכן מאוד בעייתיים מבחינת מחוייבות למפלגה, לערכיה ובמיוחד לבוחרות ולבוחרים שלה. אבל – ניתן לרענן את השורות "מלמטה". לשם כך צריך לשבור את הפרדיגמות הישנות. "בחירה בין נבחרות" היא הצעה לפרדיגמה חדשנית כזו.
https://www.zman.co.il/267784/

עוד 942 מילים ו-3 תגובות
סגירה