קוד אדום לאנושות - ההתחממות הגלובלית מואצת

אדמה צחיחה מצפון לים המלח בתקופת בצורת (צילום: אביר סולטן/פלאש90)
אביר סולטן/פלאש90
אדמה צחיחה מצפון לים המלח בתקופת בצורת

מדוח שינויי האקלים של האו"ם עולה כי ההתחממות הגלובלית מואצת. לא רק בהודו ובפקיסטן יש גלי חום גבוהים ושיאי טמפרטורות גבוהות, אלא גם בארה"ב ובאירופה.

אנו עומדים בפני קטסטרופה מתקדמת בהתחממות כדור הארץ וחייבים להקטין את פליטות גזי החממה. כפי שמציינת נאס"א באתר האינטרנט שלה:

"ההשפעות של ההתחממות הגלובלית הנגרמת על ידי אדם מתרחשות כעת, הן בלתי הפיכות בלוח הזמנים של אנשים החיים היום, ויחמירו בעשורים הבאים".

אנו עומדים בפני קטסטרופה בהתחממות כדוה"א. נאס"א: "השפעות ההתחממות הגלובלית הנגרמת ע"י אדם מתרחשות כעת, בלתי הפיכות בלוח הזמנים של אנשים החיים היום, ויחמירו בעשורים הבאים"

הבעיה אינה רחוקה מאתנו, והשלכותיה אינן מתרחשות רק בהודו ובפקיסטן.

גלי חום גבוהים ושיאי טמפרטורות גבוהות קיימים וצפויים גם בארה"ב, בצרפת, בספרד, בפורטוגל ובמדינות נוספות. והבעיה אינה רק בהשפעה הישירה של החום על בני-האדם. למעשה, כבר היום הטמפרטורות הגבוהות גורמות לבצורות ולמחסור במזון.

הגעתן כבר בחודש מאי בארה"ב של טמפרטורות גבוהות, שמגיעות כרגיל בסוף יוני או תחילת יולי, מקבילה לגל החום הלוהט המוקדם שאחז בחלקים של פקיסטן והודו, שחוו את מרץ החם ביותר שלהן ברשומות ואת אפריל החם ביותר מזה 122 שנים.

לאחר שחרך את טקסס, גל החום המוקדם עומד לשבור שיאי טמפרטורה ברחבי החלק המרכזי והצפון-מזרחי של ארצות הברית בימים הקרובים. גל החום שעלה צפונה ומזרחה מהמישורים הגדולים, הביא לכך שבערים כמו שיקגו, הטמפרטורות היו גבוהות יותר מאלה שתועדו בעמק המוות Death Valley, קליפורניה.

כבר במאי הגיעו לארה"ב הטמפרטורות שמגיעות כרגיל בסוף יוני או תחילת יולי, מקבילה לגל החום הלוהט המוקדם בפקיסטן והודו, שחוו את מרץ ואפריל החמים ביותר שלהן מזה 122 שנים

מזג אוויר חם בצורה יוצאת דופן, עם טמפרטורות שצפויות להיות מעל 40 מעלות צלזיוס (כ-100 מעלות פרנהייט) בחלק רחב של המדינה, ישפיע על מיליוני אמריקאים מטקסס ועד מיין ויהווה קריאת השכמה נוספת לגבי העדויות המתגברות לשינויי האקלים.

לפי אתר AccuWeather:

"גל החום יביא לטמפרטורות שהן 14-8 מעלות צלזיוס מעל הממוצע. ברוב המקרים, טמפרטורות גבוהות כל כך לא היו מאז ספטמבר או אוגוסט בשנה שעברה".

שיאי חום נרשמו במספר ערים בטקסס, כאשר מד החום הורה, במקומות מסוימים, על 44.5 מעלות.

לפי ערוץ מזג האוויר the Weather Channel, סן אנטוניו השיגה את הימים הראשונים של 40 מעלות ברציפות בסוף השבוע של ה 7-8 למאי. החום המעיק הוחמר על ידי לחות מחניקה. "לא רק הלחות הגבוהה תגרום לאי נוחות מוגברת במהלך היום, אלא לילות חמים בצורה יוצאת דופן, שגם אופייניים יותר ליולי", אמר ראש פעילות החיזוי של AccuWeather.

עוד לפני תחילת הקיץ הגענו במהירות למצב קריטי

העלייה בטמפרטורות באפריל גרמה לירידה של 25 אחוז בכמות הגשמים מדפוסים רגילים. גל החום הזה הוא "מדהים במונחים של כמה מוקדם הוא, כמה זמן הוא נמשך ועד כמה הוא נרחב מבחינה גיאוגרפית", מסר המשרד המטאורולוגי של צרפת. בשילוב עם כמות גשמים נמוכה במיוחד בחורף האחרון, התנאים הללו יצרו את הבצורת הנוכחית: גירעון של גשם במשך שתי עונות רצופות פירושו ש"לא ניתן היה למלא את אקוויפרי המים", אמרה ההידרולוגית אמה חזיזה.

העלייה בטמפרטורות באפריל גרמה לירידה של 25 אחוז בכמות הגשמים מדפוסים רגילים. גל החום הזה "מדהים במונחים של כמה מוקדם הוא, כמה זמן הוא נמשך ועד כמה הוא נרחב מבחינה גיאוגרפית"

מאז הסתיו האחרון ראינו בצורות ענק בספרד ובפורטוגל ואותה תופעה התפשטה לדרום צרפת. אבל מה שיוצא דופן בעונה זו הוא שהבצורת משפיעה גם על אזורים מצפון ללואר, הנהר שמחלק את דרום וצפון צרפת, אמרה כריסטיאן למברט, ראש האיגוד החקלאי הגדול בצרפת FNSEA לסוכנות הידיעות הצרפתית ב-9 למאי.

הבצורת חסרת התקדים בצרפת ובחצי האי האיברי מראה ששינוי האקלים יוצא משליטה. בצרפת, בצורת שוברת שיאים הכניסה את החקלאות במדינה למשבר. כבר עכשיו, לפני תחילת הקיץ, 15 אזורים מנהליים נאלצו להגביל את השימוש במים, בעוד שחקלאים מזהירים שלמצב הנוכחי תהיה השפעה שלילית על היבולים. אם הדברים יימשכו כך, חקלאים שיוכלו להשקות את היבולים שלהם יוכלו להתמודד עם זה, אבל האחרים יתמודדו עם ירידה דרמטית ביבולים שלהם,

מזג האוויר החם והיבש שראתה צרפת במהלך השבועות האחרונים עשוי להשפיע גם על גידולי האביב כמו חמניות וסלק, ועל המספוא הדרוש להאכלת בעלי חיים.

הבצורת לא רק תערער את אספקת המזון אלא תשפיע גם על תחומים אחרים. ההידרולוגית חזיזה מזהירה כי "בנוסף לחקלאות, לבצורת יש השפעה עצומה על הרבה דברים אחרים – כמו מבנים. אנחנו רואים יותר ויותר בתים קורסים. זה חסר תקדים בצרפת. הנזק שיוצרות הבצורות יקר יותר להתמודדות מאשר שיטפונות, ויהיו לכך השלכות כלכליות אדירות לטווח ארוך".

לבצורת יש גם השפעה שלילית על ייצור החשמל בצרפת. תחנות כוח גרעיניות ותחנות כוח השורפות גז או פחם זקוקות להרבה מים קרים לקירור.

לבצורת יש השפעה שלילית גם על ייצור החשמל בצרפת. תחנות כוח גרעיניות ותחנות כוח השורפות גז או פחם זקוקות להרבה מים קרים לקירור

לחזיזה, הסיבות למחסור הנוכחי ברורות:

"המחסור בגשם נגרם ישירות משינויי אקלים; אין ספק בכך. בצורת היא אחת ההשלכות הראשונות שאנו יכולים לראות. במצב הדברים, התופעה הזו מתרחשת מוקדם יותר ויותר ומתפשטת מדי שנה".

ואכן, זו הפעם הראשונה שצרפת סובלת את מה שמטאורולוגים מכנים "בצורת הבזק" – תופעה שחוות בדרך כלל מדינות חמות וצחיחות יותר, כשהאדמה והיבולים מתייבשים תוך חמישה ימים בלבד.

התדירות הגוברת של גלי החום נקשרה להצטברות גזי חממה באטמוספרה. לפי אתר הסוכנות להגנת הסביבה:

"ימים חמים בצורה יוצאת דופן וגלי חום מרובי ימים הם חלק טבעי מהשונות היומיומית במזג האוויר. עם זאת, כאשר האקלים של כדור הארץ מתחמם, ימים ולילות חמים מהרגיל הופכים נפוצים יותר וגלי חום צפויים הופכים תכופים ואינטנסיביים יותר".

ברור גם שככל שהטמפרטורות הממוצעות ממשיכות לעלות, הן מעצימות כל אירוע של גל חום בנפרד. "כל גל חום בעולם נעשה כעת חזק יותר עם סיכוי גבוה יותר שיתרחש בגלל שינויי אקלים הנגרמים על ידי אדם", אמרו חוקרים באוניברסיטת אוקספורד ובאימפריאל קולג' בלונדון.

זו הפעם הראשונה שצרפת סובלת את מה שמטאורולוגים מכנים "בצורת בזק" – תופעה שחוות בדרך כלל מדינות חמות וצחיחות יותר, כשהאדמה והיבולים מתייבשים תוך חמישה ימים בלבד

קו המגמה להתחממות העולמית נמשך. שבע השנים האחרונות היו השבע החמות ביותר בהיסטוריה המתועדת, על פי המינהל הלאומי לאטמוספירה האוקיאנית.

עליית הטמפרטורות מאיצה את קצב האידוי ומשבשת את דפוסי מזג האוויר הרגילים, וממלאת תפקיד מרכזי בבצורת ברחבי העולם. דו"ח של האו"ם שפורסם ביום רביעי מצא כי בגלל העלייה בטמפרטורות המיוחסות לשינויי אקלים, מספר ותדירות הבצורת על פני כדור הארץ עלו ב-29% ב-22 השנים האחרונות.

זה אמנם לא אומר קץ לחורף או למזג אוויר קר, אבל זה מצביע על כך שהיחס בין מספר אירועי הטמפרטורות הגבוהות ימשיך לעלות על מספר אירועי השפל, בפער הולך וגדל, כפי שכבר קרה.

מחקר משנת 2009 שנערך על ידי המרכז הלאומי לחקר אטמוספירה מצא כי טמפרטורות שיא גבוהות חדשות גבוהות מטמפרטורות שיא נמוכות חדשות ביחס של 2:1. דגמי מחשב הראו שהפער הזה יגדל ל-20:1 עד 2050 וב-50:1 עד 2100.

השנים הבאות יהיו כמעט בוודאות חמות יותר מהשנים הקודמות, אלא אם האנושות תוכל להיגמל במהירות ממקורות אנרגיה של דלק מאובנים, או לפתח דרכים לשאוב פחמן מהאטמוספירה.

Thanks in part to climate change, the number and frequency of droughts on the planet have increased by 29% in the past…

Posted by Viral blogg on Wednesday, May 11, 2022

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מי שלא מבין, חושב לעצמו: "אם המצב כזה מסוכן, איך זה שהממשלות בעולם לא מתעוררות?". אז ככה: האנושות מתקדמת להשמדה עצמית, זה ברור, זאת עובדה; בעלי ההון מנהלים ת'עולם, זאת עובדה ידועה, הם ק... המשך קריאה

מי שלא מבין, חושב לעצמו: "אם המצב כזה מסוכן, איך זה שהממשלות בעולם לא מתעוררות?". אז ככה: האנושות מתקדמת להשמדה עצמית, זה ברור, זאת עובדה; בעלי ההון מנהלים ת'עולם, זאת עובדה ידועה, הם קובעים ת'אווירה ות'דעת קהל (פרסומות, תקשורת וכו'). בעלי ההון בעולם מסוממים מה-'היי' של המיליארדים והכבוד והפוזה, חשים עצמם אלהים, כל-יכולים, ולכן הנושא נראה להם בשליטה – הם 'קונים' ת'תיאוריות שהכל יסתדר, ושכדה"א יתגבר; הנה, טראמפ (וכל מיליארדר) אמר בקול רם שזה בסדר – הכל בשליטה מבחינתם. המיליארדרים האלה הם כאותם נרקומנים שהולכים לסופם, אך בטוחים שגם הפעם הכל יסתדר איכשהו

עוד 1,037 מילים ו-1 תגובות
סגירה