אבו מאזן מחזר אחרי החזית העממית

הפגנות לשחרור אחמד סעדאת בחלחול, 2006 (צילום: Najeh Hashlamoun /Flash90.)
Najeh Hashlamoun /Flash90.
הפגנות לשחרור אחמד סעדאת בחלחול, 2006

ארגון החזית העממית בחר מחדש באחמד סעדאת, מתכנן רצח השר רחבעם זאבי ז"ל, למנהיגו, ובג'מיל מוזהר לסגנו. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס וחוסיין א-שיח' התקשרו לברך, אבל הפערים בינם לבין ארגון החזית העממית גדולים ואינם ניתנים לגישור.

ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין קיים בשבוע שעבר בחירות פנימיות חשאיות, הרחק מהעיניים של השב"כ הישראלי ושל מנגנוני הביטחון של הרש"פ. הבחירות התקיימו בשטחי הגדה, ברצועת עזה, בבתי הכלא בישראל ובחו"ל, בתום כינוס הועידה השמינית של הארגון.

החזית העממית לשחרור פלסטין קיים בשבוע שעבר בחירות פנימיות חשאיות, הרחק מעיני השב"כ הישראלי ומנגנוני הביטחון של הרש"פ. הבחירות התקיימו בשטחי הגדה, ברצועה, בבתי הכלא בישראל ובחו"ל

ארגון החזית העממית הינו ארגון ממודר מאוד. אין פרטים כיצד בדיוק נערכו הבחירות, אך התוצאות שלהן פורסמו ממש בקצרה באמצעי התקשורת הפלסטינים.

למזכ"ל הארגון נבחר מחדש אחמד סעדאת האסור בכלא הישראלי. הוא הורשע בשנת 2008 בתכנון רצח השר רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל ונגזר עליו עונש מאסר של 30 שנה.

לסגנו נבחר ג'מיל מוזהר וכן נבחרו גם חברי הלשכה המדינית של הארגון.

ג'מיל מוזהר הוא הדמות המובילה של הארגון ברצועת עזה.

ארגון החזית העממית הוא הפלג השני בגודלו באש"ף והוא הוקם ב-11 בדצמבר 1967 כהרחבה של הסניף הפלסטיני של התנועה הלאומית הערבית. הוא נוסד על ידי קבוצת מנהיגי התנועה וחלק מהארגונים שהיו נפוצים באותה תקופה, בעיקר ג'ורג' חבש ומוסטפא אל-צברי (אבו עלי מוסטפא) וודיע חדאד.

יו"ר הרש"פ אבו מאזן התקשר שלשום לג'מיל מוזהר ובירך אותו על הצלחת הועידה השמינית של הארגון ובחירתו לתפקיד סגן המזכ"ל.

גם חוסיין א-שיח', יורשו האפשרי של אבו מאזן, פרסם הודעת ברכה לארגון החזית העממית בחשבון הטוויטר שלו.

למזכ"ל הארגון נבחר מחדש אחמד סעדאת האסור בכלא הישראלי. הוא הורשע בשנת 2008 בתכנון רצח השר רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל ונגזר עליו עונש מאסר של 30 שנה

למרות שארגון החזית העממית הינו חלק מאש"ף, היחסים בינו לבין תנועת פת"ח והרש"פ הם גרועים מאוד מאז החתימה על הסכמי אוסלו ב-1993. ארגון החזית העממית תומך בעיקרון המאבק המזויין נגד ישראל ומתנגד להסכמי אוסלו והתיאום הביטחוני והכלכלי בין ישראל לרש"פ.

לארגון החזית העממית יש זרוע צבאית ברצועת עזה הנקראת "גדודי עלי מוצטפא" על שם בכיר הארגון שחוסל על ידי ישראל באינתיפאדה השנייה. בשטחי הגדה יש לארגון תשתית צבאית חשאית שפועלת לערעור יציבות שלטון הרש"פ ומבצעת פיגועים נגד ישראל.

פעילי הארגון בשטחי הגדה נתונים למעצרים וחקירות מצד השב"כ הישראלי ומצד הרש"פ.

גורמים בתנועת פת"ח אומרים כי יו"ר הרש"פ אבו מאזן ומקורבו חוסיין א-שיח' מנסים כעת לחזר אחרי ארגון החזית העממית, כדי לנסות ולהפחית את ההתגדות באש"ף וברחוב הפלסטיני למהלכים שעושה אבו מאזן לביסוס מקורביו בתפקידי מפתח באש"ף, לקראת ירידתו מהבמה הפוליטית.

בתנועת פת"ח מעריכים כי אבו מאזן ינסה לשכנע את ישראל לשחרר את אחמד סעדאת בעסקת חילופי השבויים הבאה עם חמאס בטענה כי שחרורו "ימתן" את פעילות הארגון נגד ישראל ונגד הרש"פ.

למרות שהחזית העממית הם חלק מאש"ף, יחסיהם עם פת"ח והרש"פ גרועים מאז הסכמי אוסלו. בחזית העממית תומכים במאבק המזויין נגד ישראל ומתנגדים לתיאום הביטחוני והכלכלי עם ישראל

לארגון החזית העממית יש השפעה על הרחוב הפלסטיני. למרות שהיא מעטה, אבו מאזן זקוק לכל גרעין של תמיכה. בשבוע שעבר זכה ארגון החזית העממית ב-5 מושבים בבחירות למועצת הסטודנטים באוניברסיטת ביר זית. הארגון עושה פעילות רבה בתחום זכויות האדם בשטחים והיה ממובילי ההפגנות נגד הרש"פ לאחר הרצח של פעיל זכויות האדם ניזאר בנאת בידי אנשי הביטחון של הרש"פ.

מכה לארגון החזית העממית

לפני כמה חודשים הנחיתה ישראל מכה על ארגון החזית העממית בגדה כאשר שר הביטחון בני גנץ הכריז על 6 ארגונים שלו  כ"ארגוני טרור".

מדובר ב"ארגוני קש" שמציגים את עצמם כארגונים אזרחיים לכל דבר. ארגון "אל-חק" לזכויות האדם, מרכז "ביסאן", התאחדות ועדות האישה הפלסטינית, ארגון "א-דמיר", התאחדות ועדות העבודה החקלאית ו"התנועה העולמית להגנה על ילדים-סניף פלסטין".

על פי גורמי הביטחון בישראל, הארגונים האלה מציגים את עצמם כלפי חוץ כארגונים של החברה האזרחית הפלסטינית אך למעשה הם מהווים זרוע חשאית של הנהגת הארגון. בנוסף לזרוע הצבאית הנקראת "גדודי אבו עלי מוצטפא", הם נשלטים על ידי בכירי החזית העממית ומעסיקים פעילים רבים של הארגון, כולל כאלה שמעורבים בפעילות טרור, בתפקידי שטח וניהול.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ניסה לעזור לארגון החזית העממית מול ישראל ומול הקהילה הבינלאומית כדי לבטל את ההכרזה של שר הביטחון, אך נכשל במאמציו. ישראל לא ויתרה ועמדה על עמדתה.

אבו מאזן ניסה לעזור לחזית העממית מול ישראל ומול הקהילה הבינלאומית כדי לבטל את ההכרזה של שר הביטחון, אך נכשל במאמציו. ישראל לא ויתרה ועמדה על עמדתה

בחודש דצמבר 2019  הצליח השב"כ הישראלי להנחית מכה חשובה על ארגון החזית העממית בגדה.

השב"כ הצליח לחשוף תשתית טרור גדולה של הארגון שפעלה תחת אפה של הרש"פ, ביצעה את רצח רנה שנרב ז"ל ותכננה פיגועים נוספים.

החקירה חשפה את הנהגת הארגון בגדה, בראשה עומדת חברת הפרלמנט הפלסטיני ח'אלדה ג'ראר שהינה גם ראש ארגון לזכויות אדם.

השב"כ הצליח לעצור את חברי חוליית הטרור שאחראית לרצח הנערה הישראלית רנה שנרב ז"ל בפיגוע מטען החבלה במעיין עין בובין בחודש אוגוסט האחרון ולחקור ולעצור כ-50 מחבלים.

במסגרת החקירה הצליח השב"כ לאתר ולתפוס אמצעי לחימה רבים וקטלניים ובכך מנע ללא ספק פגיעה באזרחים ובחיילים ישראלים בגדה. בין היתר נתפסו סוגים שונים של רובים, אקדחים, משתיקי קול, תחמושת, מכשירי קשר וחומרי דשן לבניית מטעני חבלה.

חברי התשתית של החזית העממית ניסו לפגוע גם בכלי רכב ישראלים הנוסעים בצירים ביהודה ושומרון וביצעו ירי לעבר אוטובוס ישראלי סמוך לישוב עופרה בדצמבר 2017 ולעבר רכב ישראלי סמוך לעיר אריאל במרץ 2019.

השב"כ הצליח בלכידת התשתית הגדולה של ארגון החזית העממית שפעלה גם מתחת לאפם של מנגנוני הביטחון של הרש"פ. חברי התשתית הזו מתגוררים באזור רמאללה ופעלו מתוך משרד בעיר רמאללה שהינה תחת שליטתה של הרש"פ. העובדה שהם לא נחשפו מעידה על יכולות מבצעיות גבוהות.

ארגון החזית העממית משתייך לאש"ף והוא שומר על מידור גבוה מאוד ומתמחה בהפעלת תשתית חשאית. את קצה החוט לחשיפת התשתית החבלנית הביא השב"כ בעקבות הפיגוע שבו נרצחה רנה שנרב ז"ל.

השב"כ הצליח בלכידת התשתית הגדולה של החזית העממית שפעלה גם מתחת לאפם של מנגנוני הביטחון של הרש"פ. הם מתגוררים באזור רמאללה ופעלו ממשרד בעיר שנשלטת ע"י הרש"פ

על פי גורמי ביטחון, אחמד סעדאת מפעיל את הארגון במגבלות מתוך הכלא הישראלי באמצעות שליחים וטלפונים סלולרים, אולם לגורמי הביטחון לא היה זמן רב מידע בדוק מי ממלא את מקומו בשטחי הגדה. מהחקירה האינטנסיבית של השב"כ עלה כי חברת הפרלמנט הפלסטיני ח'אלדה ג'ראר, בת 56 מאזור רמאללה, היא שעומדת בראש הארגון בגדה המערבית ובמסגרת הזו אחראית על כלל הפעילות שלו, כולל פיגועי הטרור.

ח'אלד ג'ראר, אם לשתי בנות ברמאללה, הינה עורכת דין במקצועה, ראש ארגון זכויות האדם "א-דמיר" הפועל בגדה והיא נטלה חלק בולט בפעילות הרש"פ בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג.

בשנת 2015 היא נעצרה במעצר מנהלי ואחר כך הורשעה בחברת בארגון החזית העממית ובעבירות ביטחוניות בבית דין צבאי ונגזר עליה עונש של 15 חודשי מאסר, מעצרה עורר מחאה בינלאומית של ארגוני זכויות אדם.

מעצרה של ח'אלדה ג'ראר הקל גם על יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שכן היא הייתה מהמבקרות החריפות של הרש"פ ושיתוף הפעולה הביטחוני שלה עם ישראל.

ח'אלדה ג'ראר שוחררה בינתיים מהכלא הישראלי אולם עד כה לא ברור האם נבחרה לתפקיד כלשהו במסגרת הבחירות הפנימיות החדשות בארגון.

הברית הפוליטית בין חמאס לחזית העממית

בין ארגון החזית העממית לתנועת חמאס יש שיתוף פעולה הדוק ברצועת עזה נגד ישראל ונגד הרש"פ.

באחרונה התהדק הקשר בין שני הארגונים האלה גם בשטחי הגדה והם החליטו על ריצה ברשימה משותפת בבחירות המוניציפליות בשטחי הגדה לפני כחודשיים.

 

ברש"פ היו מודאגים מהכוונה להחליש את תנועת פת"ח בגדה ולערער את יציבות הרש"פ, ישראל חששה ששני הארגונים האלה ישתפו פעולה בתחום הטרור נגדה.

חמאס והחזית העממית כבר שיתפו פעולה בבחירות לאגודת המהנדסים בגדה בחודש אוגוסט שעבר, דבר שהביא לניצחונן.

ח'אלד ג'ראר, אם לשתי בנות ברמאללה, עו"ד במקצועה, היא ראש ארגון זכויות האדם "א-דמיר" הפועל בגדה, ונטלה חלק בולט בפעילות הרש"פ בביה"ד הפלילי הבינלאומי בהאג

בחמאס אומרים כי התיאום בין התנועה לבין ארגון החזית העממית ברצועת עזה הוא מצוין וכי הוא תוצאה של המצב הקשה שבו נתונה הבעיה הפלסטינית בעקבות הירידה במעמדו של אש"ף ואי יישום החלטות המועצה המרכזית של אש"ף בדבר השעיית הסכמי אוסלו וביטול השת"פ הביטחוני של הרש"פ עם ישראל.

ברור שהשת"פ  הזה בין חמאס לארגון החזית העממית מגביר את הפיצול בחברה הפלסטינית, אבל הוא גם מגדיל את המחנה המתנגד לפתרון מדיני עם ישראל.

בישראל וברש"פ מודאגים משיתוף הפעולה בין חמאס לארגון החזית העממית, שני ארגונים שאינם מכירים בישראל, מתנגדים להסכמי אוסלו ודוגלים ב"מאבק המזויין" נגד מדינת ישראל. מדובר בברית פוליטית בין תנועה אסלאמית דתית קיצונית לבין ארגון שמאל בעל אידיאולוגיה מרקסיסטית. הברית הזו יכולה להתגלגל מהר מאוד לברית צבאית בתחום הטרור נגד ישראל וגם נגד הרש"פ, לשני הארגונים האלה יש מטרה משותפת להפיל את שלטונו של מחמוד עבאס בגדה.

לכן, בכירים בתנועת פת"ח מעריכים שיו"ר הרש"פ אבו מאזן יודע היטב שהסיכויים קלושים "למתן" את ארגון החזית העממית אבל אין לו מה להפסיד. בתןקף היותו ראש אש"ף הוא חייב לשחק את המשחק מכיוון שארגון החזית העממית עדיין חלק מאש"ף ולא פרש ממנו. אבו מאזן קיצץ בתקציב הארגון שמקבל עדיין תקציב שנתי ממוסדות אש"ף כדי לכופף אותו פוליטית אך נכשל.

הברית בין החזית העממית לחמאס יכולה להתגלגל מהר מאוד לברית צבאית בתחום הטרור נגד ישראל ונגד הרש"פ. לשני הארגונים האלה יש מטרה משותפת, הפלת שלטון אבו מאזן בגדה

גם גינוני הכבוד הפעם של אבו מאזן וחוסיין א-שיח' לא יועילו. בכירי החזית העממית לא מתרשמים מהחנופה הזו. המשחק מוכר להם היטב והם משחקים אותו גם, אבל הפערים בינם לבין בכירי הרש"פ גדולים מאוד ולא ניתנים לגישור.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,434 מילים
סגירה