הילד עם האצבע בעין של נתניהו

יאיר לפיד בעת כניסתו לפוליטיקה, דצמבר 2012 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
יאיר לפיד בעת כניסתו לפוליטיקה, דצמבר 2012

אני רוצה לכתוב על יאיר לפיד ואעשה את זה לפני שעוד ח"כ יחליט לפרוש. לפיד הוא פוליטיקאי מושמץ מכל צד, ואדריכל במלוא מובן המילה של המבנה השביר של קואליציה מחרחרת אך מתפקדת, לפחות בעת כתיבת שורות אלה, וכל משב חרון אפו של נתניהו עלול לפרק. נתניהו קבלן הריסות מיומן, הוא פשוט עובד בזה. אין לו עניין במדינה שהוא אינו עומד בראשה.

לפיד הוא אדריכל המבנה השביר של קואליציה מחרחרת אך מתפקדת, וכל משב חרון אפו של נתניהו עלול לפרק. נתניהו קבלן הריסות מיומן שעובד בזה. אין לו עניין במדינה שהוא אינו עומד בראשה

יש שפוליטיקאים מושמצים קונים עולמם בעיני מי שלא חלק עמם השקפה פוליטית ולא חלם להצביע להם. ולא שאכפת לי שהשמאל הוא פלח הולך וקטן בעוגה הפוליטית, אני אשאר שמאלנית גם אם אצטרך לעמוד על קובייה. אכפתי לי המקום הנורא אליו הידרדרה החברה הישראלית שנאכלת מבפנים לאט אבל בטוח. אני ישראלית חילונית, מאמינה רק באדם ומתאכזבת ממנו.

אני מבינה שיאיר לפיד הוא לא כוס התה של שמאלנים, משהו בו לא עבר טוב בגרון. אולי זו כפית הכסף או הצפוניות, הבלורית, הזחיחות, השירות בדובר צה"ל, אשתו המקסימה, שיר אהובת הספן, הספרים שכתב, ואולי עומד בעוכריו החטא הנורא מכל, אין לו תעודת בגרות. מי ישמע אילו עוקרי הרים קמו לנו עם תעודה. ובל נספור את נטולי לימודי ליבה שמושכים חופשי בחוטים שמורידים עליהם גשם נדבות.

לאלה גם אלה לפיד תמיד עמד בגרון. לא לבלוע ולא להקיא, חרף העובדה שהצליח בעקביות להפציץ במנדטים כשאחרים הרימו פתקי הצבעה מהרצפה וספרו קול קול כדי לא לטבוע למוות מתחת לאחוז החסימה.

אצלנו בסמטת האשליות פינת "תשכחו מזה" – מעדיפים פוליטיקאים גזורים מעור המצביע ובטמפרטורה מאוד מסוימת שאפילו השמאל בעצמו לא סגור עליה, זה סוד. ובקיצור, לא לפיד. הו, לא. עשר פעמיים נתניהו ולא לפיד אחד.

אלא שלפנינו פוליטיקאי עיקש, הוא הילד עם האצבע בעין של נתניהו ונראה שהוא נהנה מכל רגע שם מאחורי הקלעים. סטיבן שפילברג של הפוליטיקה הישראלית עושה לכולם בית ספר בשקט.

לא מהסס לוותר על כיסא נחשק ולתת לבנט להנהיג בעוד שנתניהו מסתכל בעיניים כלות ונשאר עם הכובע ביד. השפן ברח ממנו עם גנץ, שעוד מחכה לתורו להיות ראש ממשלה. שפן שפן אבל חלאס.

אלא שלפנינו פוליטיקאי עיקש. הילד עם האצבע בעין של נתניהו ונראה שנהנה מכל רגע שם מאחורי הקלעים. סטיבן שפילברג של הפוליטיקה הישראלית עושה לכולם בית ספר

כך קרה, רבותי השמאלנים, שיאיר לפיד הוא הפרסונה המשמעותית ביותר בפוליטיקה הישראלית, יותר מראש הממשלה נפתלי בנט, שפועל בדרך כלל כאילו שלחו אש בזנבו מרוב פחד מנתניהו, עניין ימני בתכלית.

אם כי צלח יפה את מבחן יום הזיכרון כשעמד מול בני משפחות שקראו לו בוגד, ועבר באומץ וענווה גם את הביקור בשבעה של הלוחם נועם רז ז"ל שבנו האשים אותו במות אביו במילים קשות שלא היה מעלה בדעתו להטיח בנתניהו, מחולל "צוק איתן" ו"שומר חומות".

לפיד, לעומת בנט, הוא תקוותנו בעת הזאת למרות שהוא משכשך במרכז-ימינה. במדינה הולכת ומקצינה הוא חכם ושפוי מיריביו, שאמנותם חימום הגזרה החברתית, והוא גם לומד מהר ותוך כדי תנועה.

הוא לא נופל לכל בור, לא נבהל ממהמורות ולא מסתחרר מהצלחות, הוא בא לעבוד והוא עושה את זה ביסודיות מעוררת השתאות, רוקם תכניות ומבצע. הוא יסודי, סוגר קצוות במיומנות ובעיקר לא פראייר.

כך קרה, רבותי השמאלנים, שיאיר לפיד הוא הפרסונה המשמעותית ביותר בפוליטיקה הישראלית, יותר מרה"מ בנט, שפועל בדרך כלל כאילו שלחו אש בזנבו מרוב פחד מנתניהו

יש לו מענה לשון חד והוא לא ניגף בפני עמית סגל, שמנהל את קמפיין נתניהו והימין באולפני החדשות. הרי אפשר לנחש את מצב האומה לפי הבעותיו של סגל. אם הוא זורח הקואליציה במתח והבחירות בפתח, ואם נפלו פניו הקלפי מתרחקת ושרה מתחרפנת.

את הראיונות מול כלבי השמירה של נתניהו עובר לפיד כמו גדול. הוא בא משם ומכיר כל אבן שדנה ויס דרכה עליה. קשה להפיל אותו. האיש נולד עטוף בעיתון ומה שהוא שכח – קרה כשעמית סגל עשה בסיר והיה סתם חוטר לבית חגי סגל מהמחתרת היהודית.

אל תזלזלו בלפיד, עם או בלי בגרות הוא הקים מפלגה משני מקלות, גומייה רופפת ועצבי ברזל, וכרגע הוא המכשול הכי גדול בפני עידן נוסף של משיח ימין נאשם בפלילים ועל כן הוא בצד שלנו. אין הרבה לאן לברוח, משמאלנו רק ים. חרדים, משיחיסטים וביביסטים.

אל תזלזלו בלפיד, עם או בלי בגרות הוא הקים מפלגה משני מקלות, גומייה רופפת ועצבי ברזל, וכרגע הוא המכשול הכי גדול בפני עידן נוסף של הנאשם בפלילים ועל כן הוא בצד שלנו. אין הרבה לאן לברוח, משמאלנו רק ים

אפשר לאהוב את לפיד ואפשר שלא, הוא לא שמאלן וזה לא מה שחלמנו אבל צריך להיות מציאותיים. השמאל זרוק על הכביש, נתניהו עוד כאן ופגיעתו רעה. לפיד הוכיח שקורץ מחומר חזק ועוד במציאות פוליטית מטורללת לחלוטין. הוא בא לעשות למדינה, לא לעצמו, הוא לא חמדן כמו נתניהו, משיח שקר נצחי שעודו שמור בכספת הימין גם אם ירשום את המדינה על שמו.

לפיד הוא כל מה שיש לנו כרגע, לכל הימנים שעוברים גמילה קשה מנתניהו ולשמאלנים שנאלצים לקנות בכל סבב בחירות מדוכן אחר כי הקודם פשט רגל או סגור לרגל שיפוצים. לנו אין מלך אבל יש לנו דרישות של דוגמנית על סט.

ועם זאת רובנו, ימנים ושמאלנים, חולקים אהבה למדינה הרמוסה הזאת שהלכה לאיבוד בתוך לופ של בחירות, לטובת מלך לא מוכתר שאין לו אלוהים מלבד עצמו, ורוצים לשמור עליה מפני דורשי רעתה ומשיחי השקר שלה, אבל בעיקר מעצמה. דרוש מבוגר אחראי לעם ילדותי.

לסיכום, חברי אובדי הדרך וחסרי הבית הפוליטי, כשמאלנית הארד קור אומר שלפיד, שמעולם לא בחרתי בו,  נוהג לכל אורך הדרך כמו הפוליטיקאי שרצינו, מינוס השמאל אבל אף אחד לא מושלם: לא התקפל ולא שיקר וחשף עמוד שדרה מפלדה גם כשהעזר כנגדו גנץ פעל נגדו וברח עם המנדטים לזרועות העקרב שעקץ את החמור הלבן שנשא אותו על גבו לבלפור.

לפיד הוא כל מה שיש לנו כרגע, ימנים שעוברים גמילה קשה מנתניהו, ושמאלנים שנאלצים לקנות בכל סבב בחירות מדוכן אחר כי הקודם פשט רגל או סגור לרגל שיפוצים. לנו אין מלך אבל יש דרישות של דוגמנית על סט

המפלגה החזקה שהקים לפיד, בלי בגרות כזכור, שרדה את מכת גנץ ולבסוף הביסה את נתניהו. לפיד לא התפתה לשקרי הנאשם ולא סטה מדרכו.

אחר כך חבר לנפתלי בנט, אחד שספר פתקי הצבעה אחרי תבוסה מהדהדת.
בבחירות האחרונות בשרשרת כל הימין צעק לבנט "נתניהו". ברוחו, במצביעיו ובלבו היה מת לשרת שוב את עגל הזהב של הציונות הדתית המשיחית שחולבת את עטיני השלטון.

אבל המציאות טפחה על פניו של בנט, ומי שספר פתקי הצבעה היה נתניהו, שבייאושו הכשיר סוף סוף את המפלגות הערביות, איזה מזל, וסלל את הדרך לראש הממשלה הבא שאינו הוא עצמו. ואם זו לא הצלחה אני לא יודעת מה כן.

לאורך כל הדרך מחל לפיד על כבודו הרמוס, שזה בעיני סימן למנהיגות, וזכה בצדק בהערכת שמאלנים כמוני על האופן מעורר ההשתאות בו ניהל משבר אחר משבר, לנוכח עיתונות שהיה בשר מבשרה וכעת מייחלת למפלתו.

את כל זה רקח כנגד כל הסיכויים. בלי תעודת בגרות, אך עם טונות בגרות מהסוג שעם חפץ חיים מייחל לראות במנהיגים שלו.

ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד וחברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי במשרד החוץ, 22 במאי 2022 (צילום: עוז אביטל)
ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד וחברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי במשרד החוץ, 22 במאי 2022 (צילום: עוז אביטל)

לא יודעת איזה מנהיג יהיה בהמשך ומה צופן לו העתיד בסמבטיון הפוליטי שלנו שכבר הטביע רבים. רק את הישג חייו איש לא יוכל לקחת ממנו: הוא עבר בכבוד את הניתוח הראשון להסרת נתניהו מגב האומה.

ניהל משבר אחר משבר, לנוכח עיתונות שמייחלת למפלתו, ואת כל זה רקח כנגד כל הסיכויים ובלי תעודת בגרות, אך עם טונות בגרות מהסוג שעם חפץ חיים מייחל לראות במנהיגים שלו

והעבודה עוד רבה, המדינה צולעת, הקואליציה עשויה טלאים טלאים וכל יום בא כלב, כמו שאמרה אורנה בנאי, אבל לפיד חייט מיומן. הוא נופל וקם ולא יוותר. הלוואי שיצליח. שאפו.

כרמלה כהן שלומי היא אזרחית מודאגת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
16
תודה על נתוח מדוייק! גם אני לא הצבעתי מעולם ליאיר לפיד, אך בהחלט למדתי להעריכו. עבורי, ראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל, מר יאיר לפיד בהחלט זכה לתעודת בגרות, הרבה יותר ממי, שאין צורך להז... המשך קריאה

תודה על נתוח מדוייק!
גם אני לא הצבעתי מעולם ליאיר לפיד, אך בהחלט למדתי להעריכו. עבורי, ראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל, מר יאיר לפיד בהחלט זכה לתעודת בגרות, הרבה יותר ממי, שאין צורך להזכיר את שמו.

תודה על נתוח מדוייק! גם אני לא הצבעתי מעולם ליאיר לפיד, אך בהחלט למדתי להעריכו. עבורי, ראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל, מר יאיר לפיד בהחלט זכה לתעודת בגרות, הרבה יותר ממי, שאין צורך להז... המשך קריאה

תודה על נתוח מדוייק!
גם אני לא הצבעתי מעולם ליאיר לפיד, אך בהחלט למדתי להעריכו. עבורי, ראש הממשלה ה-14 של מדינת ישראל, מר יאיר לפיד בהחלט זכה לתעודת בגרות, הרבה יותר ממי, שאין צורך להזכיר את שמו.

ראיתי שמחקת את התגובה שלי... היה קשה לראוצת את האמת מול העיניים, סוף סוף מישהו מסביר לך בביקורת בונה שאת עילגת לא ממש חחכמה ובטח לא אינטלקטואלית. היופי והחשיבות של הרשתות החברתיות הוא ש... המשך קריאה

ראיתי שמחקת את התגובה שלי… היה קשה לראוצת את האמת מול העיניים, סוף סוף מישהו מסביר לך בביקורת בונה שאת עילגת לא ממש חחכמה ובטח לא אינטלקטואלית. היופי והחשיבות של הרשתות החברתיות הוא שאנישיםפ כמוך יכולים לכתוב ככל העולה על רוחם (בגבול מסוים) כך גם אני. מחיקת תגובתי, ילדותית ככל שתהיה, פוגעת בפורום.

כתבה נבובה, עילגת וסובלת מכשלים ספרותיים ולוגיים רבים. תקצר היריעה והחשק שלי למנות אותם. בגדול הייתי מציע שתחדלי לכתוב. ולעניין "לפיד חייט מיומן..." ניח שזה נכון. חייטים שייכים לבורגנו... המשך קריאה

כתבה נבובה, עילגת וסובלת מכשלים ספרותיים ולוגיים רבים. תקצר היריעה והחשק שלי למנות אותם. בגדול הייתי מציע שתחדלי לכתוב.
ולעניין "לפיד חייט מיומן…" ניח שזה נכון. חייטים שייכים לבורגנות , שמאל צריך להתנגד לה. הנה סיבה לא לאהוב את לפיד.

ההסתייגות מלפיד נובעת מן הבית בו גדל, בית ימני (לאומני) מאד, ולא מכך שאין לו תעודת בגרות. כדאי לזכור את התנהלותו של אביו בטלויזיה (לא אהב ביקורת) ומול ישעיהו לייבוביץ'. את יאיר לפיד פגש... המשך קריאה

ההסתייגות מלפיד נובעת מן הבית בו גדל, בית ימני (לאומני) מאד, ולא מכך שאין לו תעודת בגרות. כדאי לזכור את התנהלותו של אביו בטלויזיה (לא אהב ביקורת) ומול ישעיהו לייבוביץ'. את יאיר לפיד פגשתי פעם, לאחר שכבר כיהן כשר אוצר, והפשטות שלו היתה מלבבת. מרד הנעורים שלו היה טפשי, והוא משלם עליו.

מסכים שלפיד היום הוא מנהיג המרכז שמאל. אם יש ציונים ליברלים, דמוקרטים שפויים בארץ, יש חובה לדעתי להתלכד כולם (כחול לבן, עבודה, מרצ לפחות בחלק הציוני שבה, ואולי גם ישראל ביתנו או אלי אבי... המשך קריאה

מסכים שלפיד היום הוא מנהיג המרכז שמאל. אם יש ציונים ליברלים, דמוקרטים שפויים בארץ, יש חובה לדעתי להתלכד כולם (כחול לבן, עבודה, מרצ לפחות בחלק הציוני שבה, ואולי גם ישראל ביתנו או אלי אבידר לבדו) תחת המטריה של יאיר לפיד ולרוץ כרשימה אחת כשהמטרה היא לסלק את הפאשיזם מהארץ. אחרי זה נוכל לטפל גם בדברים החשובים האחרים.

נהדרת שאת. אכן לפיד אינו כוס התה של השמאל אבל הוא עיקבי ישר ואינו סוטה מדעותיו, מודה אני שמאלנית שבבחירות האחרונות הצבעתי ללפיד, השמאל לא העמיד שום מנהיג שיוכל להוביל מול נתניהו, יאיר... המשך קריאה

נהדרת שאת. אכן לפיד אינו כוס התה של השמאל אבל הוא עיקבי ישר ואינו סוטה מדעותיו, מודה אני שמאלנית שבבחירות האחרונות הצבעתי ללפיד, השמאל לא העמיד שום מנהיג שיוכל להוביל מול נתניהו, יאיר לפיד הוא תיקוות החילונים והאנשים שהם אנשים באשר הם. תודה לך על הכתבה המרתקת הזו

כמו תמיד, כיף של פוסט. החיים אכזריים, וכל אחד וניסיונותיו: הבת של לפיד, שהיא מוגבלת, היא היא, בין היתר, היתרון שלו. המבט שלו על החיים קיבל זווייות לא קונבנציונליות מנסיונו בחיים האישיים... המשך קריאה

כמו תמיד, כיף של פוסט. החיים אכזריים, וכל אחד וניסיונותיו: הבת של לפיד, שהיא מוגבלת, היא היא, בין היתר, היתרון שלו. המבט שלו על החיים קיבל זווייות לא קונבנציונליות מנסיונו בחיים האישיים שלו. צריך גם לזכור את אביו שהיה מיוחד במינו והרקע שלו בשואה. אני טבעוני, אך אתן את מפתחות ביתי לערבי שאוכל חזיר, ולא לגפני/דרעי

עוד 1,159 מילים ו-16 תגובות
סגירה