השיעים בלבנון - המקופחים ע"י הנהגתם

הפגנה נגד אחיזת חזבאללה בלבנון, נובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
AP Photo/Hussein Malla
הפגנה נגד אחיזת חזבאללה בלבנון, נובמבר 2019

הבחירות האחרונות חשפו ירידה משמעותית בפופולריות של ארגון חזבאללה. אמנם רוב ההיחלשות הייתה בקרב תומכי הארגון במחנות הנוצרי והדרוזי, אך גם במחנה השיעי אחוז ההצבעה היה נמוך. ההסבר לירידה הוא השפל הכלכלי אליו מוביל הארגון את החברה הלבנונית בכלל והשיעית בפרט. בנוסף למשבר הכלכלי, מסתיר חזבאללה סידרה של פרשיות אפלות שגרמו עוול דווקא לחברה השיעית אותה הוא מתיימר לייצג.

איש אחד אמיץ בחברה השיעית בלבנון קם ואמר: לא עוד! מאסנו בדיקטטורה של חזבאללה. לפני מספר שנים ייסד עלי אל-אמין את עיתון "ג'נוביה" (הדרומית), שופר להתנגדות השיעית לחזבאללה.

ייחודו של האיש בכך שהוא משקף אופוזיציה פנימית לחזבאללה מתוך הקהילה השיעית בלבנון. עלי כותב כבר מספר שנים על הדיכוי והטרור בו חיים השיעים בצל ארגון הטרור המושחת חזבאללה. לפני שלוש שנים הגיעו לביתו של עלי בכפר שַקְרַא בדרום כשלושים בריונים מחזבאללה והיכו אותו נמרצות.

עלי כותב כבר שנים על הדיכוי והטרור בו חיים השיעים בצל ארגון הטרור המושחת חזבאללה. לפני 3 שנים הגיעו לביתו של עלי בכפר שַקְרַא בדרום כ-30 בריונים מחזבאללה והיכו אותו נמרצות

מבחינת חזבאללה, כל מי שמביע התנגדות לשליטתו הוא בוגד ותומך של סעודיה, ישראל או ארה"ב. עלי הובהל לבית החולים וחייו ניצלו. הסיבה שהוא לא חוסל היא שהוא שייך לאחת המשפחות המכובדות ביותר בדרום לבנון – משפחת אל-אמין.

אצולת דרום לבנון השיעית

אל-אמין היא משפחה ממנה באים חכמי ההלכה השיעים מהחשובים ביותר בג'בל עאמל (קהילת השיעים בדרום לבנון), בהם מֻחְסִן אל-אמין אל-עאמלי שחי לפני כמאה שנה וחיבר עשרות ספרי יסוד בדת וההיסטוריה השיעית.

לא רק הייחוס הקרוב אלא גם הרחוק שומר על עלי אל-אמין ועל משפחתו. בני משפחת אל-אמין זוכים לכינוי "סיד", כלומר צאצאים של הנביא מחמד. בן משפחתו המבוגר של העיתונאי שנושא את אותו השם, סיד עלי אל-אמין, הואשם ב-2020 כי נפגש עם "האויב הציוני" כשנכח בבחריין בוועידה לקרוב בין הדתות המונותאיסטיות. למשפחה קשרים בעיר הקודש השיעית נג'ף שבעיראק ורוב אנשי הדת במשפחה למדו באוניברסיטה השיעית החשובה שלה.

משפחת אל-אמין נמנית עם האופוזיציה הדוממת בשיעה של לבנון, המתנגדת להשתלטות האיראנית על הקהילה השיעית. עלי אל-אמין העיתונאי מתאר ב"ג'נוביה" את הטרור בו חיה הקהילה השיעית בלבנון.

חמושים ובריונים של הארגון מטילים אימה על בני הקהילה ומאיימים על מי שיעז לא לתמוך בצמד השיעי – חזבאללה והנספח שלו אמל.

עלי אל-אמין העיתונאי מתאר את הטרור בו חיה הקהילה השיעית בלבנון. חמושים ובריונים מטילים אימה על הקהילה ומאיימים על מי שיעז לא לתמוך בצמד השיעי – חזבאללה והנספח שלו אמל

החלפת ההנהגה

בעבר היה אמל (פלוגות ההתנגדות הלבנונים) הארגון הגדול בדרום לבנון. הוא הוקם ע"י מנהיג העדה השיח' מוסא א-צדר כדי להגן על בטחונה של העדה השיעית במלחמת האזרחים שפרצה ב-1975.

מוסא א-צדר, איראני ממוצא לבנוני, היה ללא ספק גדול המנהיגים שקמו לעדה השיעית בעת החדשה. בזכות הכריזמה שלו והשפעתו הפוליטית שיפר משמעותית את חייהם של השיעים, העדה הנחשלת והענייה ביותר בלבנון. הוא דאג להם לחיבור כפריהם לכבישים, חשמל ומים והקים את "המועצה השיעית העליונה" שתייצג אותם.

א-צדר שאף לשלב את השיעים במדינה הלבנונית המודרנית תוך שמירה על המסורת. הוא האמין במאבק עממי לא אלים והתנגד למלחמה. אלא שא-צדר צבר כוח והפך למנהיג הבלתי מעורער של העדה.

האג'נדה שלו לא התאימה למחוללי המהפכה האיראנית ובראשם ח'ומייני. א-צדר ראה במנהיגים הדתיים של נג'ף בעיראק את מוריו הרוחניים ולא בח'ומייני האיראני. ב-1978 כאשר יצא א-צדר לאיסוף תרומות לקהילתו נחטף ונעלם (ככל הנראה נרצח) בלוב.

החשד הסביר הוא שמנהיג לוב דאז מעמר קדאפי חיסל אותו, כנראה בשרות ח'ומייני והמהפכנים האיראנים, על מנת לפנות את הזירה הלבנונית להנהגה שיעית אקטיבית ואלימה שתתאים לאידיאולוגיה של המהפכה באיראן.

קדאפי שמר על יחסים טובים עם איראן אחרי המהפכה ב-1979 וגם היה היחיד שתמך בח'ומייני בעולם הערבי, יחד עם חאפז אל-אסד בסוריה. למרבה החשד, איראן לא דרשה לחקור את היעלמותו א-צדר ולא קראה לרחוב על שמו, כפי שעשתה ל"גיבורים" שיעים אחרים.

א-צדר ראה במנהיגים הדתיים של נג'ף בעיראק את מוריו הרוחניים ולא בח'ומייני האיראני. ב-1978 כאשר יצא א-צדר לאיסוף תרומות לקהילתו נחטף ונעלם (ככל הנראה נרצח) בלוב

ארון השלדים

ב-1982 לא היה בלבנון מנהיג כריזמטי שימלא את מקומו של מוסא א-צדר "האמאם הנעלם". הזירה הייתה פנויה לחלוטין לאיראן והיא הקימה את חזבאללה בלבנון כשלוחה של המהפכה.

לקראת סוף שנות ה-80 נלחמו חזבאללה ואמל (ארגונו של א-צדר) על השליטה ברחוב השיעי בלבנון, קרבות עקובים מדם שנמשכו יותר משנתיים בהם מתו לא פחות מ-2500 שיעים.

המאבק הביך את הפטרונים של שני הארגונים, איראן וסוריה, שהיו בעלי ברית והם נאלצו להתערב. אחרי שיחות פיוס הגיעו שני הצדדים להפסקת אש ולפשרה. אמל התפרק מנשקו והפך למפלגה, חזבאללה הפך למעין זרוע צבאית של העדה השיעית. הסכם זה פילס את הדרך להשתלטותו של חזבאללה על כל העדה. בשנות ה-90 גם הכניס חזבאללה נציגים לפרלמנט.

פרשת היעלמותו של א-צדר מצטרפת לרשימת השלדים בארון של חזבאללה, פשעים שבוצעו בהוראת ההנהגה האיראנית בלבנון: חטיפת חיילים ישראלים שהביאה להרס דרום לבנון ב-2006, ההסתבכות בסוריה במלחמת האזרחים החל מ-2012, פיצוץ נמל ביירות (כנראה עם אמוניה שאגר הארגון בנמל) ב-2020 ועוד.

בית המשפט הבינלאומי גם הוכיח את מעורבותו של חזבאללה ברצח רה"מ של לבנון לשעבר רפיק אל-חרירי ב-2005. מבחינתה של איראן זה היה מהלך מבריק, החשד נפל קודם על הנשיא בשאר אל-אסד וסוריה נאלצה בלחץ בינלאומי להסיג את אלפי חייליה מלבנון, אחרי שלושים שנות שליטה.

היעלמות א-צדר מצטרפת לרשימת פשעי חזבאללה, שבוצעו בהוראת ההנהגה האיראנית בלבנון: חטיפת החיילים הישראלים שהרסה את דרום לבנון, ההסתבכות בסוריה במלחמת האזרחים, פיצוץ נמל ביירות ועוד

הזירה הלבנונית הייתה פנויה לחלוטין להשתלטות איראנית וחיזבאללה רק העצים מאז את אחיזתו.

האמת המרה

בבחירות 2022 שמרו הצמד חזבאללה ואמל על כל 27 המושבים בפרלמנט. איש מהעדה השיעית לא העז להתנגד, אך המחאה השיעית הפנימית התבטאה באחוז ההצבעה הנמוך.

השיעים, אחרי עשרות שנים של שליטת חזבאללה, הם עדיין הקהילה הענייה ביותר בלבנון. רבים בעדה שואלים: מה השיג חזבאללה עבורנו? אלפי משפחות קיבלו בעשור הקודם חזרה את צעיריהם בארונות אחרי שחזרו מסוריה ממלחמה שאינה שלהם. רוב השיעים נותרו עניים ומתקיימים רק בזכות נדבות של איראן.

אין מתנות חינם, התנאי הוא שבניהם ישמשו עבור איראן חיילים נגד האופוזיציה הסורית או נגד "האויב הציוני" או להטלת טרור פנימי בלבנון.

אך בשנים האחרונות הסנקציות על איראן מחמירות מאד את מצבו הכלכלי של חזבאללה. הפטרון בטהראן סובל אף הוא מאבדן פופולריות ומפשיטת רגל ולא יוכל לממן את ארגון הטרור עוד שנים ארוכות. משכורות הלוחמים יורדות ואין כסף לשלם לאלמנות "השהידים".

כעת עדיין נראה חזבאללה יציב, אך לא מעט שיעים מחכים לנפילת מגדל הקלפים האיראני, שיתחיל בטהראן וימשיך בפרבר הדרומי של ביירות.

רבים בעדה השיעית שואלים: מה השיג חזבאללה עבורנו? אלפי משפחות קיבלו את צעיריהם בארונות ממלחמה שאינה שלהם בסוריה. רוב השיעים נותרו עניים ומתקיימים רק בזכות נדבות של איראן

השיעים של היום אינם מקופחים ע"י המדינה כמו בימיו של מוסא א-צדר, שייסד את "תנועת המקופחים" ב-1974. היום הם מקופחים ומדוכאים ע"י חזבאללה, ששולט בכוח הנשק במדינה ומתיימר לייצגם.

עלי אל-אמין הוא אחד השיעים האמיצים המעזים לומר בגלוי את האמת המרה: השיעים בלבנון חיים בעוני ועליבות תחת דיכוי של אחד מארגוני הטרור הגדולים בעולם. ה"מֻקַאוַּמַה" – ציר ההתנגדות –  הוא שקר. חזבאללה מתחמש כביכול כדי להגן על לבנון, אך בפועל משתמש בנשק לדיכוי הלבנונים ובראשם הקהילה השיעית.

ד"ר ירון פרידמן הוא בוגר אוניברסיטת סורבון בפריז, חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. היה פרשן לענייני ערבים בויינט, ספריו "העלווים – היסטוריה, דת וזהות" (2010) ו"השיעים בארץ ישראל" (2019) יצאו לאור באנגלית בהוצאת בריל-ליידן. מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC. לפודקאסט של ירון "השבוע במזרח התיכון": https://did.li/mAz5q

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,079 מילים ו-2 תגובות
סגירה