מדינה שיש לה אופוזיציה

התנהלות הליכוד בשורות האופוזיציה היא חסרת תקדים בתולדות הכנסת ● הסיעה מחרימה את ועדות הכנסת, לא מאפשרת הקמת ועדת האתיקה ופוסלת כל חוק שעולה להצבעה מטעם הממשלה - כולל חוקים שהמפלגה תמכה בהם במשך שנים רבות ● אתמול בלילה הוכיח שר הביטחון שפוליטיקה היא אומנות הפשרות ● השאלה היא מתי יפנימו זאת גם בליכוד ● פרשנות

בנימין נתניהו וחברי סיעת הליכוד במליאת הכנסת לקראת הדיון על חוק "ממדים ללימודים", 23 במאי 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו וחברי סיעת הליכוד במליאת הכנסת לקראת הדיון על חוק "ממדים ללימודים", 23 במאי 2022

מפלגת הליכוד באופוזיציה רושמת פרק חדש וסוער בהיסטוריה של הכנסת. במשך עשרות שנים ישבו חברי כנסת לתקופות ממושכות באופוזיציה וחטפו על הראש מבסיס בוחריהם על כך שאינם מספיק לוחמניים נגד ממשלה דורסנית.

בשנה החולפת, הליכוד קבע סטנדרטים חדשים בהתנהלות האופוזיציה ושינוי מוחלט של חוקי המשחק ברשות המחוקקת.

ב-2021 נפל דבר ומפלגת הליכוד עברה לאופוזיציה בפעם הראשונה מזה למעלה מעשור. ב-2006, הליכוד בראשות בנימין נתניהו ישבה באופוזיציה למשך שלוש שנים, אך עם 12 מנדטים בלבד – הסיעה השלישית בגודלה אז בכנסת. כשרבים מבכיריה לשעבר יושבים בשלטון במסגרת סיעת קדימה, הליכוד עסקה אז יותר בשיקום שורותיה מאשר במאבקים נגד הממשלה.

השנה, לעומת זאת, מדובר באירוע חסר תקדים: הסיעה הגדולה ביותר בכנסת, בפער ניכר, יושבת באופוזיציה – וההתנהגות של חברי הליכוד בהתאם.

האופוזיציה חוגגת את נפילת חוק האזרחות בהצבעה במליאת הכנסת, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
האופוזיציה חוגגת את נפילת חוק האזרחות בהצבעה במליאת הכנסת, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ההתנהלות היא כל כך כוחנית, עד כי יש שבועות בהם נדמה שחברי הליכוד איבדו קשר עם מוסר והיגיון. כך היה בסתיו שנה שעברה, כשחברי הליכוד הצביעו נגד חוק האזרחות בניגוד לעמדתם מזה 18 שנה.

כך היה גם השבוע בימים שהובילו להצבעה הלילה על חוק "ממדים ללימודים". החוק עבר בסופו של דבר אחרי ששר הביטחון בני גנץ הציע פשרה במהלך הדיונים על החוק – לקבל את אחת ההסתייגויות שהגישה האופוזיציה ולהעלות את התמיכה במלגות החיילים ל-75%. אחרי דיון בסיעת הליכוד, הוחלט שם לא להשתתף בהצבעה, מה שאפשר לחוק לעבור בשעות הקטנות של הלילה.

ייתכן שחלק מהמוטיבציה של הליכוד לקבל את הפשרה היה החשיפה המביכה של דפנה ליאל בערוץ 12 באותו ערב. ליאל השמיעה הקלטות מישיבת סיעת הליכוד, בהן נשמעת ח"כ מירי רגב מבהירה כיצד על חברי הליכוד לנהוג כשזה מגיע להצבעה על חוקים שמציגה הממשלה: "אין כאבי בטן עם נכים, עם מקרי אונס, עם נשים מוכות ואין כאבי בטן עם חיילים", נשמעה אומרת בנחרצות.

רגב זיקקה את הבעיה העיקרית: לאופוזיציה בהובלת הליכוד אין שום כוונה לפעול בענייניות. העולם הוא שחור ולבן. הכול או לא כלום.

ההתנהלות הזו מאפיינת את הליכוד באופוזיציה מאז הוקמה הממשלה הנוכחית לפני שנה: חבריה לא מוכנים לשבת בוועדות הכנסת. הם סיפקו לכך גם הסבר וסיבה (תמיד יש), אבל בשורה התחתונה המדובר בהחרמה מלאה. בליכוד לא מוכנים להקים את ועדת האתיקה של הכנסת ולא מוכנים לתמוך בחקיקה בנושאים שהם מיינסטרים בישראל.

אפשר לחשוב שככה נוהגת אופוזיציה מאז ומעולם, אבל זה לא נכון. האופוזיציה הנוכחית היא החריגה. לא הייתה כזאת בדברי ימי הכנסת.

באפריל 2013, למשל, סיעת מפלגת העבודה התפצלה בתמיכה והתנגדות לחוק האזרחות. למרות שהעבודה ישבה באופוזיציה, יו"ר המפלגה יצחק הרצוג קבע חופש הצבעה לחברי הסיעה. חברי הכנסת עמר בר-לב, נחמן שי, אראל מרגלית, מיקי רוזנטל ונוספים הצביעו עם הקואליציה בעד חוק האזרחות בעוד חברי הכנסת הרצוג, שלי יחימוביץ' ומרב מיכאלי הצביעו נגד.

במאי 2016, בהצבעה על תיקון על חוק המאבק בטרור, תמכו הח"כים מהאופוזיציה חיים ילין, יעל גרמן ואלעזר שטרן בהצעת החוק. לא הכול היה שחור לבן.

הליכוד, אז בממשלה, חוגגים את העברת חוק הגיוס – שעבר בתמיכת יש עתיד באופוזיציה. 3 ביולי 2018 (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש90)
הליכוד, אז בממשלה, חוגגים את העברת חוק הגיוס – שעבר בתמיכת יש עתיד באופוזיציה. 3 ביולי 2018 (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש90)

ביולי 2018 האופוזיציה הורכבה מיש עתיד, המחנה הציוני (העבודה), מרצ, והרשימה המשותפת. חוק הגיוס הגיע להצבעה באחד מגלגוליו, כאשר חברות הקואליציה ש"ס ויהדות התורה התנגדו לחוק והצביעו נגדו. מי התגייס כדי שהחוק יעבור? יש עתיד.

לא רק בנושאים ביטחוניים-מדיניים התייצבו חברי אופוזיציה לתמוך בהצעות ממשלתיות. גם בעניינים כלכליים.

בפברואר 2018, עברה הגדלת קצבאות הנכות ו-84 ח"כים מכל סיעות הבית תמכו בהצעת החוק, ביניהם רבים מן האופוזיציה.

אתר "שקוף" בדק לפני חצי שנה את שיעור ההצבעות של האופוזיציה בעד חקיקות ממשלתיות ומצא שבכנסת ה-20, למשל, בין השנים 2015-2019, 6.5% מהצעות החוק התקבלו בקונצנזוס רחב, בו שני הצדדים התגייסו למען חקיקה. בכנסת ה-24 (נכון לדצמבר 2021), רק 0.5% מן ההצעות התקבלו בקונצנזוס נרחב.

בכנסת ה-20, למשל, בין השנים 2015-2019, 6.5% מהצעות החוק התקבלו בקונצנזוס רחב, בו שני הצדדים התגייסו למען חקיקה. בכנסת ה-24 (נכון לדצמבר 2021), רק 0.5% מן ההצעות התקבלו בקונצנזוס נרחב

בנימין נתניהו עם בכירי סיעת הליכוד במליאת הכנסת, 28 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו עם בכירי סיעת הליכוד במליאת הכנסת, 28 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אתמול, בשעת לילה מאוחרת, עלה שר הביטחון בני גנץ לדוכן הכנסת וביקש את רשות הדיבור. "החלטתי לשים לזה סוף", אמר לנוכחים. "המטרה שלי לא לפגוע בליכוד. לכן אני מציע לקבל את ההסתייגות שהוצעה ע"י כלל סיעות האופוזיציה ולהעלות את התמיכה ל-75%. ההצעה טובה ומשרתת את החברה הישראלית כולה.

"אני לא מוכן שהפוליטיקה תפגע בצה"ל. אני מבקש מכולם להצביע בעד ההצעה, שמצטרפת לשורה למעשים טובים שאנחנו עושים לטובת חיילי צה"ל".

פוליטיקה אמורה להיות אומנות הפשרות. חברי הרשות המחוקקת אמורים לשקול שיקולים בנפרד מפוליטיקה מפלגתית נטו. השאלה היא האם חברי סיעת הליכוד בכנסת ה-24 יבחרו בסופו של דבר לנהוג באחריות, או שח"כ רגב תמשיך להתמודד עם כאבי בטן.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עובדה פשוטה ולא מסובכת: הליכוד של ביבי זה שחיתות, מאפיונריות/עבריינות, אגואיזם בהתגלמותו, השתעבדות לפולחן אישיות חולני, הרס עצמי פסיכותי של המנהיג. אם הממשלה תדע להשתמש בעובדה הזאת לטוב... המשך קריאה

עובדה פשוטה ולא מסובכת: הליכוד של ביבי זה שחיתות, מאפיונריות/עבריינות, אגואיזם בהתגלמותו, השתעבדות לפולחן אישיות חולני, הרס עצמי פסיכותי של המנהיג. אם הממשלה תדע להשתמש בעובדה הזאת לטובת השתפרות ולחתירה לערכים – שווה.

פרחה קולנית שעושה מה שיאיר נתניהו אומר לה. שכחה שהיא מה שהיא בזכות מי שהעלה את העדה שלה לארץ. נכון לא הכל היה מושלם בקליטת העדה המרוקאית אבל אם היה הייתה חיה עכשיו במרוקו לא בטוח שלא הי... המשך קריאה

פרחה קולנית שעושה מה שיאיר נתניהו אומר לה. שכחה שהיא מה שהיא בזכות מי שהעלה את העדה שלה לארץ. נכון לא הכל היה מושלם בקליטת העדה המרוקאית אבל אם היה הייתה חיה עכשיו במרוקו לא בטוח שלא הייתה נהרגת מאיזה פוגרום מוסלמי לא צפוי וחליה בעוני ובדלות, מתחתנת בגיל 15 וקולה לא היה נשמע לעולם. מה רע לה פה שהיא רוצתה להרוס את המדינה.

עוד 659 מילים ו-3 תגובות
סגירה