מאסקונספציה

האיש העשיר בעולם, מנכ"ל טסלה וספייס אקס, לא מפסיק לסחרר את השווקים ● הכריזמה, הכישרון והשערוריות הקשורות בשמו – בין היתר האשמות בגין הטרדה מינית וניצול עובדים – לא מנעו ממנו לחתום על הסכם פזיז לרכישת טוויטר על בסיס מניות טסלה, מה שהביא לצניחה במניות החברה ● כל המשקיעים מחכים למהלך הבא של מאסק, שעשוי לפוצץ את הבועה של עצמו

אילון מאסק באירוע חשיפת הטנדר של טסלה, 21 בנובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)
AP Photo/Jae C. Hong
אילון מאסק באירוע חשיפת הטנדר של טסלה, 21 בנובמבר 2019

1

אילון מאסק

האיש העשיר בעולם והמנכ"ל של טסלה וספייס אקס, אילון מאסק – עם הון מוערך של כ־201 מיליארד דולר לפי מדד המיליארדרים האחרון של בלומברג – החליט לצאת להתקפה עוד לפני שמישהו בכלל התקיף אותו. מי שעוקב אחרי מאסק זיהה מזמן שאפשר לתאר את המודוס אופרנדי היחידי שלו כ"ההגנה הטובה ביותר היא התקפה".

הכול התחיל ב־18 במאי. אז התריע מאסק בציוץ שפרסם: "ההתקפות הפוליטיות עלי יתגברו דרמטית בחודשים הקרובים". כמה שעות לאחר מכן צייץ שהחליט להפסיק להצביע לדמוקרטים משום שהם הפכו "למפלגה של פילוג ושנאה" והודיע ל־90 מיליון עוקביו שעליהם לצפות "לקמפיין מלוכלך נגדי".

ב־19 במאי החשש הזה התממש כשאתר החדשות "הביזנס אינסיידר" פרסם ידיעה שבה נטען שמאסק הטריד מינית דיילת בספייס אקס – החברה שבבעלותו – בשנת 2016. לפי הפרסום, במהלך טיסה לאירופה מאסק חשף בפני הדיילת את איבר מינו, התחכך ברגלה והציע לרכוש לה סוס בתמורה למין. הדיילת סירבה והקריירה שלה בחברה הסתיימה.

עוד פורסם כי בחודש נובמבר 2018, ספייס אקס שילמה לדיילת כ־250 אלף דולר בתמורה להבטחה כי לא תגיש תביעה בנושא. הדיווח התבסס על מידע שהגיע מידידה של הדיילת. מאסק הכחיש.

אילון מאסק מופיע ב"סאטרדיי נייט לייב", 1 בדצמבר 2020 (צילום: AP Photo/Britta Pedersen)
אילון מאסק מופיע ב"סאטרדיי נייט לייב", 1 בדצמבר 2020 (צילום: AP Photo/Britta Pedersen)

"אני מאתגר את השקרנית שטוענת שראתה אותי 'חשוף' לתאר משהו, כל דבר (שריטות, קעקועים) שהציבור לא מכיר. היא לא מסוגלת לעשות את זה בגלל שזה לא קרה מעולם"

"למען הרקורד, האשמות הפרועות האלה לא נכונות לחלוטין", הוא כתב בתגובה לציוץ שהופנה אליו. "אני מאתגר את השקרנית שטוענת שראתה אותי 'חשוף' לתאר משהו, כל דבר (שריטות, קעקועים) שהציבור לא מכיר. היא לא מסוגלת לעשות את זה בגלל שזה לא קרה מעולם".

הציוץ של מאסק זכה לתגובה חיובית מצד דונלד טראמפ ג'וניור, הבן של הנשיא לשעבר, שבירך את מאסק על הצטרפותו ל"מועדון המואשמים בהטרדות מיניות ועבירות מין".

להודעה הוא צירף איור שבו נראים השופט ברט קוואנו ודונלד טראמפ כשחבלי תלייה כרוכים על צווארם ומעליהם תמונה של מאסק – שגם סביב צווארו כרוך חבל – והכיתוב: "הם מאשימים אותי באופן כוזב בהתקפה מינית בגלל שאני לא Woke (מודע חברתית)".

אולם, בזאת טרם הסתיימה סאגת הציוצים. "אחרי שהם גילו שאני מתכוון לרכוש את טוויטר הם התחילו לרקוח לי כל מיני תבשילים", צייץ מאסק ב־20 במאי. "ב־30 שנות הקריירה שלי, כולל בתקופת ה־MeToo#, לא היה על מה לדווח – עד שאמרתי שאני מתכוון להחזיר את חופש הביטוי לטוויטר […]" מאסק הדגיש שאת ההתקפות נגדו יש לראות ב"עדשות פוליטיות".

יתכן שלמותג "מאסק" נגרם נזק ארוך טווח. זאת על רקע ניסיון רכישת טוויטר, ההזדהות עם המפלגה הרפובליקאית ועם הזרמים הימניים העכורים בחברה האמריקאית

עתה, כמה ימים אחרי הפרסום ב"ביזנס אינסיידר", עדיין לא ברור איזה נזק נגרם למאסק, למעט הנזק הכלכלי. עם פרסום הידיעה, מניית טוויטר צנחה ב־10% במסחר בניו יורק. המסחר ננעל בסופו של דבר בירידה בשיעור של כ־6.5% –  מה שהביא לירידה של כ־10 מיליארד דולרים בשוויו של מאסק.

אלא שאת הירידה הזאת אפשר לייחס גם למגמת מניית טסלה בשבועות האחרונים והשפעת עסקת טוויטר עליה. עם זאת, יתכן שלמותג "מאסק" נגרם נזק ארוך טווח. זאת על רקע ניסיון רכישת טוויטר, ההזדהות עם המפלגה הרפובליקאית ועם הזרמים הימניים העכורים בחברה האמריקאית שדוגלים בשלטון סמכותני כמו של דונלד טראמפ, אותו מאסק רוצה להחזיר לטוויטר.

2

ריבוי משימות

למרות ההצלחה המסחרית והכלכלית של טסלה – יצרנית המכוניות החשמליות – בשנים האחרונות, הצלחה שהניבה למאסק מניות בשווי עשרות מיליארדי דולרים, המיליארדר עדיין רחוק מלהגיע אל המנוחה והנחלה.

מאסק הוא הבעלים, כאמור, של טסלה וספייס אקס – שתי חברות מצליחות – אבל גם של ה"בורינג קומפני" – חברת חפירות מנהרות עם סיכויי הצלחה קלושים – ו"ניוראלינק" – חברה שמפתחת ממשק ממחושב המיועד להשתלה במוח האדם. הוא שותף גם בעסקים ומיזמים אחרים.

החללית המאוישת דרגון של SpaceX מגיעה לתחנת החלל הבינלאומית לצורך עגינה, 24 באפריל 2021 (צילום: נאס"א, באמצעות AP/ארכיון)
החללית המאוישת של SpaceX מגיעה לתחנת החלל הבינלאומית, 24 באפריל 2021 (צילום: נאס"א, באמצעות AP/ארכיון)

אי אפשר להתעלם מהיכולות המוכחות של האיש שהקים את טסלה וסחף את העולם לכיוון הנעה חשמלית. חזונו, היכולת שלו להניע מהלכים, היכולת הניהולית שלו, היכולת לבחור את האנשים הנכונים (ולהיפטר מהם), יכולת ההתבטאות שלו ויכולת התמרון שלו בשוקי ההון מרשימים מאוד.

היכולות שלו לבצע משימות רבות בו זמנית בחברות שונות, שאת חלקן הוא גם ממנכ"ל, בזמן שהוא שומר על פרופיל תקשורתי גבוה באמצעות הטוויטר היא לא יכולת מובנת מאליה גם עבור מנהלים בכירים או יזמים מרחיקי ראות אחרים.

היכולות האלה דורשת דמיון מרחיק ראות, אמביציה ללא פשרות, אגוצנטריות חסרת מעצורים וגם את היכולת להכיר בכישרונותיהם של עובדים ושותפים, שנפגעים לא פעם מהתנהגותו ונופלים לה קורבן.

הנרי פורד הראשון, התעשיין שהעביר את העולם מניידות מבוססת סוסים לניידות מוטורית – מי שרבים רואים בו את האמריקאי החשוב ביותר במאה ה־20, ניחן גם הוא בחלק ניכר מהתכונות לעיל.

מכונית טסלה בעמדת טעינה (צילום: טסלה)
מכונית טסלה בעמדת טעינה (צילום: טסלה)

3

הוריקנים

החודשים אפריל–מאי היו קשים במיוחד עבור מאסק, לא רק בגלל ציוציו השנויים במחלוקת, שהם לחם חוקו מזה שנים, אלא משום שהמפעל הגדול של טסלה – ג'יגה 3 בשנגחאי – שבת מפעולה ולא ברור מתי יחזור לייצר בקצב של 2,600 מכוניות ליום.

רוב הונו של מאסק קשור במניות טסלה. השיבושים בייצור ישפיעו באופן משמעותי על מצבו הפיננסי. עבור מאסק מדובר ב"סערה בדרגה 5" כפי שניסח זאת דן אייווס – אנליסט בחברת השקעות וניהול עושר Wedbush Securities – בערוץ הטלוויזיה של בלומברג. מנתונים הלקוחים מסטטיסטיקות של הוריקנים שהתרחשו עולה כי מדובר בנזקים פיננסיים הנאמדים במיליארדי דולרים.

רוב הונו של מאסק קשור במניות טסלה. השיבושים בייצור ישפיעו באופן משמעותי על מצבו הפיננסי. עבור מאסק מדובר ב"סערה בדרגה 5" כפי שניסח זאת דן אייווס – אנליסט בבנק השקעות

במקרה של סערת מאסק, עשרות מיליארדי דולרים נגרעו משוויו בשבועות האחרונים, הן בגלל הפסקת הייצור במפעל טסלה שנגחאי, והן בגלל הצעת הרכש לטוויטר – שני אירועים שהאיצו נפילת המניה.

אייווס הוריד לאחרונה את מחיר היעד של מניית טסלה מ־1,400 דולר ל־1,000 דולר. בחודש נובמבר האחרון הגיעה שיעור מניית טסלה ל־1,243.49 דולר ושווי החברה נסק ליותר מ־1.2 טריליון דולר, מכפיל 500 על הרווח הנקי ב־2021.

המכפיל נותן הערכה בתוך כמה שנים נקבל את ההשקעה שלנו בחזרה. כלומר, במקרה של טסלה, רק בעוד 500 שנה יזכו המשקיעים ב־2021 להחזיר את ההשקעה.

טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, לשם השוואה, נסחרת במכפיל 10 בלבד. ההפרש בין המכפילים נובע אך ורק מהציפיות של משקיעי טסלה. זאת על רקע הדומיננטיות ההולכת והגדלה של החברה בשוק הרכב החשמלי ובתחומים משיקים כמו נהיגה אוטונומית ושירותי מוניות רובוטיים – תחומים בהם טסלה מפגרת שנים אחרי הצהרות מאסק.

אלה לא התחומים היחידים שבהם ההצהרות של מאסק מקדימות בשנים את הביצועים בשטח. כך, למשל, קרה גם במקרה של טסלה סמי – משאית חשמלית שהוצגה לפני שנים אך עדיין לא הגיעה לכבישים – והטסלה סייברטראק – טנדר חשמלי שנחשף בשנת 2019 אך מפגר בהרבה אחרי לוח הזמנים המקורי.

אחרי הירידות החדות, מניית טסלה נסחרת עתה במכפיל מעט שפוי יותר – 300, על בסיס הרווח הנקי של 2021. אולם, עדיין מדובר במכפיל גדול עשרות מונים מזה של חברות תעשייתיות, חברות טכנולוגיה בכלל ויצרניות רכב בפרט.

ירידות בבורסה (צילום: AP Photo/Richard Drew)
אילוסטרציה: ירידות בבורסה (צילום: AP Photo/Richard Drew)

מניית טסלה נסחרת עתה במכפיל מעט שפוי יותר – 300, על בסיס הרווח הנקי של 2021. אולם, עדיין מדובר במכפיל גדול עשרות מונים מזה של חברות תעשייתיות, חברות טכנולוגיה בכלל ויצרניות רכב

4

הכת

הבועה של מניית טסלה – כמו גם מכירות טסלה – מקורה באישיות הייחודית של מאסק, שיצר סביבו כת מאמינים, בהם חובבי איכות סביבה שרואים במכונית החשמלית הצלה לאנושות או גיקים של טכנולוגיה הנוהים אחרי מאסק בזכות פיתוחיו השונים לרבות מכוניות חשמליות, סוללות, רקטות המשוגרות לחלל ונוחתות על אסדה בלב ים, צ'יפים שעתידים להחליף מוחות, טיסות למאדים ועוד.

חלק מאנשי כת מאסק הם משקיעים קמעונאיים שהפכו את טסלה למניית העם, מה שהוביל לטרנד מניות ה־Meme (מניות הבאזז) בעידן הכסף הזול והפוסט קורונה. עתה הטרנד הזה עובר מהעולם בזכות עליות הריבית.

אנליסטים תמימים יותר ותמימים פחות, בראשם קייטי וודס – בעלת קרן ARK Investments – שניפחה את הבלון שנקרא מניית טסלה, רכשה כמות ניכרת של מניות – וגם עשתה רווחים נאים לה ולמשקיעיה – עד שהגיעה המפולת וההפסדים החלו להצטבר.

חובבי מטבעות הקריפטו – שמאסק המריץ כשאישר לרכוש טסלות עם ביטוקין ואז שינה את דעתו – רושמים היום הפסדים, בהם גם מחזיקי מטבע דוג'קוין אותו מאסק טיפח ככלב מחמד. אולם, מי שרכש מטסלה מניות בהנפקה ב־2010 ולא מכר אותן עד היום – מורווח באלפי אחוזים.

מרכז לכריית מטבעות ביטקוין בוירג'יניה, פברואר 2019 (צילום: AP Photo/Steve Helber)
מרכז לכריית מטבעות ביטקוין בווירג'יניה, פברואר 2019 (צילום: AP Photo/Steve Helber)

חובבי מטבעות הקריפטו – שמאסק המריץ כשאישר לרכוש טסלות עם ביטוקין ואז שינה את דעתו – רושמים היום הפסדים, בהם גם מחזיקי מטבע דוג'קוין אותו מאסק טיפח

5

רכישת טוויטר

הכול נראה יותר יפה, או לפחות פחות בעייתי, עד לאותו יום בתחילת אפריל שבו דווח לרשות לניירות ערך בארה"ב (SEC) שמאסק רכש 9.2% ממניות טוויטר תמורת כשלושה מיליארד דולר. הדיווח הגיע באיחור של עשרה ימים מה שאפשר למאסק להרוויח, לפי הערכות, כ־150 מיליון דולר.

רכישת המניות הכניסה את העולם לתזזית פיננסית ותקשורתית. ה־SEC פתחה בחקירה שלא בהכרח תניב יותר מהודעה לעיתונות. מדובר בעוד חקירה של רגולטורים נגד מאסק וטסלה, אחת מיני רבות. למשל, כבר תקופה ארוכה נחקר חשד לקשר שבין מערכת הטייס האוטומטי במכוניות טסלה לתאונות דרכים קטלניות. עד היום לא פורסמו ממצאי אף אחת מהחקירות.

לפי כל הסימנים, הצעת מאסק לרכישת טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר נעשתה בחיפזון, ללא שיקול דעת מעמיק וללא הכנה מספקת. יתכן שמאסק קיווה שהרכישה הראשונית שהפכה אותו לבעל המניות הגדול ביותר בטוויטר תעניק לו השפעה משמעותית על פעילות החברה.

לפי כל הסימנים, הצעת מאסק לרכישת טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר נעשתה בחיפזון, ללא שיקול דעת מעמיק וללא הכנה מספקת

עם הפרסום אודות הרכישה ב־4 באפריל, טוויטר הודיעה ל־SEC שמאסק הוא משקיע פסיבי בלבד, מעמד אותו שינה מאסק כעבור יום אחד כשהסכים להצעת דירקטוריון טוויטר להצטרף לשורותיו, תוך הגבלת רכישה נוספת של מניות החברה ל־14.9%.

משרדי טוויטר בסן פרנסיסקו (צילום: AP Photo/Jeff Chiu, File)
משרדי טוויטר בסן פרנסיסקו (צילום: AP Photo/Jeff Chiu, File)

אולם, ההסדר בוטל זמן קצר לאחר מכן כשמאסק הגיש הצעת רכש עוינת לכל מניות טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר (54.20 דולר למניה). מאסק עושה שימוש רב במספר 420, מספר המשמש כדרך הזדהות עם תרבות הקנאביס. בשנת 2018, למשל, מאסק הציע לרכוש את מניות טסלה תמורת 420 דולר למניה.

דירקטוריון טוויטר התנגד לעסקה, אולם אחרי שמאסק הציג התחייבות למימון העסקה מבנקים אמריקאים גדולים, לא נותרה לדירקטוריון ברירה אלא לקבל את ההצעה.

לפני כארבע שנים, כשלמאסק נמאס מהמשקיעים  ומהשורטיסטים שהתעללו במניית טסלה, הוא ניסה להפוך את החברה לפרטית. זה התחיל בציוץ המפורסם שבו קבע שירכוש את מניות החברה ב־420 דולר למניה – אך העסקה התמוטטה וחקירה של ה־SEC מצאה שהדיווח על "מימון מובטח" היה מטעה.

מאסק נקנס ב־20 מיליון דולר, טסלה נקנסה ב־20 מיליון דולר והוא נאלץ לוותר על תפקיד יושב הראש. הציוצים שלו בנושא טסלה אמורים לעבור דרך יועצים משפטיים של החברה לפני פרסומם.

חנות טסלה בדנוור, ארה"ב, 19 בפברואר 2019 (צילום: AP Photo/David Zalubowski, File)
חנות טסלה בדנוור, ארה"ב, 19 בפברואר 2019 (צילום: AP Photo/David Zalubowski, File)

בסוף החודש הקרוב צפוי מאסק לעמוד בפני חבר מושבעים אחרי שמשקיעים במניית טסלה תבעו אותו על הפסדים שנגמרו להם בגין אותו ציוץ. השופט במשפט המקדים קבע שמאסק אכן הטעה את המשקיעים.

בעסקת טוויטר מאסק לא השתמש במנוח "מימון מובטח" אלא הציג חבילת מימון בשווי עשרות מיליארדי דולרים – וגם מכר מניות של טסלה בכ־8.5 מיליארד דולר כדי להביא הון עצמי לעסקה.

אחת ההלוואות שהועמדו לידי מאסק נעשתה במנגנון מרג'ין קול. מדובר בהלוואה בתנאים קשים, שבפרספקטיבה מסוימת מהווה מכירה של מניות טסלה ודילול חלקו של מאסק בחברה.

כל זה לא מנע ממאסק להצהיר שלעסקה אין, מנקודת מבטו, חשיבות כלכלית. לצד זאת הציג מאסק חזון לרווחיות פנטסטית ולגידול דרמטי במספר הגולשים, כולל החזרת הצייצן לשעבר דולנד טראמפ. הוא הבטיח ל"תקן את טוויטר", להוסיף כפתור "עריכה" ולעבור לקוד פתוח.

דונלד טראמפ וטוויטר, אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Evan Vucci, טוויטר, עיבוד מחשב)
דונלד טראמפ וטוויטר, אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Evan Vucci, טוויטר, עיבוד מחשב)

הוא גם הבטיח לפנות את משרדי טוויטר מעובדי טוויטר ולשכן במקום חסרי בית. אין פלא שעובדי טוויטר מודאגים. רווחת עובדיו אף פעם לא הטרידה את מאסק. "חופש הביטוי הוא המסד של הדמוקרטיה המתפקדת וטוויטר היא כיכר העיר הדיגיטלית, בה דנים בנושאים החשובים לאנושות", צייץ מאסק.

6

טראמפיזם

אחת הדרכים של מאסק להפוך את טוויטר לרווחית יותר היא להחזיר את דונלד טראמפ לפלטפורמה, אחרי שהורחק ממנה לצמיתות בעקבות ההסתערות על הקפיטול. מאסק, שמתאר את עצמו כדוגל בחופש ביטוי אבסולוטי, ציין שהתיקון הראשון לחוקה מבטיח את חופש הביטוי ולכן הוא מתכוון להחזיר את טראמפ.

אולם, מאסק שכח לציין שהתיקון הראשון לא מחייב כלי תקשורת לפרסם כל עמדה או ידיעה שמישהו מעוניין לפרסם. את חופש הביטוי הבלתי מוגבל מאסק החליט להגביל בכל זאת, בהתאם לחוקי המדינה בה מתרחשת הפעילות.

ההגדרה הזאת מצילה אותו מקונפליקט עם שלטונות סין, השוק החשוב ביותר של טסלה, שבו לחופש הביטוי אין זכות קיום. לפי הצהרותיו וציוציו מהתקופה האחרונה, נדמה כי מאסק לא מתכוון להבחין בין חדשות כזב, תעמולה, שקרים ושנאה.

חופש הביטוי. אילוסטרציה (צילום: Nomadsoul1/iStock)
חופש הביטוי. אילוסטרציה (צילום: Nomadsoul1/iStock)

מאסק רואה בכל מי שמתנגד להפקדת טוויטר בידיו כדמוקרט Woke. מייד אחרי ההודעה על כוונתו לרכוש את טוויטר, הבלוגוספירה השמרנית בארה"ב יצאה מגדרה לשבח את המהלך, כשאת החגיגות הוביל טאקר קרלסון, התועמלן הימני והפופולרי של פוקס ניוז.

7

בוטים

הציניות שמשרתת את מאסק במתקפותיו על הדמוקרטים משרתת אותו גם בעסקים. מאז שטוויטר אישרה את הצעת הרכש שלו, מרבה מאסק לעסוק בהיקף הבוטים והספאמרים הפעילים באתר, זאת כדי למתן את מה שנראה לכאורה כטעות עסקית.

לפי כל הסימנים, כאמור, הניסיון להשתלט על טוויטר לא היה מחושב. מאז הצעת הרכש השמיע מאסק כמה הצהרות, חלקן סותרות, חלקן חסרות היגיון, המעידות על הליך רכישה חפוז. במזכר ההבנות עם טוויטר, מאסק ויתר על זכותו לבצע בדיקת נאותות לחברה וכמו כן הסכים לקנס בסכום של מיליארד דולר לצד שיגרום לביטול העסקה.

הוויתור על הזכות לבצע בדיקת נאותות הוא מחדל ומעיד על האימפולסיביות של הפעולה. אולם, כעת מתברר שמאסק בכל זאת רוצה בדיקת נאותות מסוימת, לפחות בכל הנוגע לבוטים באתר.

אילון מאסק מתבדח עם כתבים בזמן שהוא עושה את עצמו מחפש תשובה בסלולרי לאחת השאלות, 19 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/John Raoux)
אילון מאסק מתבדח עם כתבים, 19 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/John Raoux)

טוויטר חושפת באופן קבוע בדוחותיה הרבעוניים שכ־5% מהפעילות ברשת החברתית – מקורה בבוטים. מאסק חושב שמדובר בלפחות 20% ואולי אף יותר מכך

טוויטר חושפת באופן קבוע בדוחותיה הרבעוניים שכ־5% מהפעילות ברשת החברתית – מקורה בבוטים. מאסק חושב שמדובר בלפחות 20% ואולי אף הרבה יותר מכך, מה שעלול להוריד את ערכה של החברה באופן משמעותי.

אלא שהטענות האלה מוכרות כבר זמן רב, ומאסק יכול היה להתעניין בנושא עוד לפני שחתם על מזכר ההבנות. העלאת בעיית הבוטים אחרי החתימה מעלה חשד לניסיון התחמקות או התמקחות על מחיר.

8

שורטיסטים

עם פרסום עסקת טוויטר, ערכן של מניות טסלה – המשמשות בסיס להלוואות שמאסק מתעתד לקחת – צנח בעשרות אחוזים, מה שמקשה על מאסק לגייס את המימון הדרוש.

ערכן של מניות טוויטר לעומת זאת זינק בכ־25%, קרוב לשער הצעת הרכש, אולם מאז צנח ובסוף השבוע היה נמוך בכ־30% ממחיר הצעת הרכש. המשקיעים ככל נראה מעריכים שהעסקה לא תצא לפועל או שתבוצע במחיר נמוך יותר.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב (צילום: אדם שולדמן/פלאש90)
הבורסה לניירות ערך בתל אביב (צילום: אדם שולדמן/פלאש90)

אחד מהמשקיעים האלה היא חברת הינדנבורג – שמתמחה במכירה בחסר של מניות – שפרסמה דוח שבו נטען שאין היתכנות לביצוע העסקה במחיר המוצע – 54.20 דולר למניה – אלא רק במחיר נמוך בהרבה.

מאסק נלחם שנים בשורטיסטים, שהפכו את מניית טסלה לאחת המניות הפופולריות ביותר בפעילותם. במלחמה הזו הוא נחל הצלחה משמעותית כשמניית טסלה טיפסה לשווי של 1,200 דולר. הניצחון היה מתוק אבל לא האריך ימים.

במקרה הנוכחי, הינדנבורג באה להצלתו של מאסק. בדוח צוין כי עתידם של משקיעי טוויטר תלוי במאסק. במידה ויבטל את רכישת טוויטר – המניה תתמוטט בעשרות אחוזים. למשקיעים, לפי הינדנבורג, עדיף שמאסק ישלים את העסקה – גם במחיר נמוך מזה שהוצע.

בדוח צוין כי עתידם של משקיעי טוויטר תלוי במאסק. במידה ויבטל את רכישת טוויטר – המניה תתמוטט בעשרות אחוזים. למשקיעים עדיף שמאסק ישלים את העסקה

9

השקעה אחראית

מאסק צריך להתמודד עתה עם צרה נוספת אחרי שטסלה הוסרה בשבוע שעבר ממדד ה־ESG של ה־S&P 500, המדרג חברות לפי אחריות סביבתית, משטר תאגידי ואחריות חברתית.

אילון מאסק בגרמניה, 1 בדצמבר 2020 (צילום: Britta Pedersen/Pool via AP, File)
אילון מאסק בגרמניה, 1 בדצמבר 2020 (צילום: Britta Pedersen/Pool via AP, File)

בעקבות ההחלטה, מאסק צייץ בזעם: "מדד ESG הוא הונאה. הוא נוצל על ידי לוחמי צדק חברתי מזויפים. אקסון [ענקית אנרגיה] מדורגת בעשרת הטובות ביותר בעולם לסביבה, חברה וממשל על ידי S&P 500, בעוד שטסלה לא נכנסה לרשימה!"

אלא שבמדד ESG של S&P 500, אקסון לא נמצאת בעשירייה הראשונה, והמדד לא משקלל רק נתוני אחריות סביבתית – אלא גם נתוני אחריות חברתית, כמו למשל יחסי עבודה ושלטון תאגידי, מה שחסר בטסלה – שמתנהלת סביב גחמותיו של אדם אחד.

בית משפט בארה"ב פסק לפני כחצי שנה לעובד לשעבר בטסלה פיצויים בסך 137 מיליון דולר בגין אפליה על רקע גזעי (הפיצויים קוצצו אחר כך ל־15 מיליון דולר). המשרד לתעסוקה הוגנת ולשיכון של קליפורניה תבע את טסלה בגין היחס לעובדים. אף אחד לא יודע בדיוק איך מתנהל מפעל טסלה בשנגחאי, אולם לפי דיווחים אחדים מדובר בסדנת יזע אסייתית טיפוסית.

10

המצביא

על אף התדמית הטכנולוגית, מאסק הטביע את חותמו בעיקר על תעשיות הרכב והחלל – שתיים מהתעשיות השמרניות ביותר. להבדיל ממרבית עמיתיו בעמק הסיליקון, מאסק עוסק בחומרה ולא בתוכנה, תחומים הרבה יותר מורכבים וקשים.

משרדי טוויטר בסן פרנסיסקו, 25 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Jed Jacobsohn)
משרדי טוויטר בסן פרנסיסקו, 25 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Jed Jacobsohn)

הוא חווה על בשרו את קושי הייצור ההמוני בשנים 2017–2019, כשמפעל טסלה בקליפורניה התקשה להאיץ את קצב הייצור בגלל תכנון לקוי של קווים. כיום נאבקת טסלה בקשיי ייצור במפעל בסין בגלל סגרי הקורונה בשנחאי.

הסגרים משביתים לא רק את המפעל של טסלה אלא גם את המפעלים של הספקיות של החברה. אחרי פרסום הדוח הרבעוני האחרון של טסלה, מאסק אמר לאנליסטים את האימרה הידועה: "חובבנים מדברים על טקטיקה, אבל מקצוענים מדברים לוגיסטיקה".

11

הפיזיקאי

ההון העצום שצבר מאסק בן ה־50 בשנים האחרונות נובע בעיקר מניפוח הבועה של מניית טסלה. רובו נמצא רק על הנייר. ברגע שיתחיל למכור מניות, כפי שעשה בסוף השנה שעברה, המניה תצנח כפי שקורה גם עכשיו על רקע רכישת טוויטר.

ההון העצום שצבר מאסק בשנים האחרונות נובע בעיקר מניפוח הבועה של מניית טסלה. רובו נמצא רק על הנייר. ברגע שיתחיל למכור מניות – המניה תצנח

בסופו של דבר, גם מאסק, שמתגאה בהכשרתו האקדמית כפיזיקאי, לא קיבל פטור מחוקי הטבע והכלכלה. "האנשים החכמים ביותר בכל תחום הם בעלי רקע בפיזיקה", הדגיש מאסק בכמה ריאיונות.

"פיזיקה היא פשוט החיפוש אחר האמת. אין דבר קפדני יותר. הפיזיקה נותנת לך מסגרת מחשבתית לפתרון בעיות. זה גם מלמד אותך להיות מוכן להודות בטעויות". אולם, נדמה לי שעד היום אף אחד לא שמע את מאסק מודה בטעות, בטח שלא בציוץ.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
כשאני שומע את מאיר שלו אני נהנה, דב אלבוים ב'בין השמשות' מדבר אל ליבי, כשאני קורא את בעל הסולם, הרב"ש וכו' נישמתי מתרגשת ועוד ועוד; מאסק לא עושה לי את זה, לא מוצא בהתבטאויות שלו דבר, הו... המשך קריאה

כשאני שומע את מאיר שלו אני נהנה, דב אלבוים ב'בין השמשות' מדבר אל ליבי, כשאני קורא את בעל הסולם, הרב"ש וכו' נישמתי מתרגשת ועוד ועוד; מאסק לא עושה לי את זה, לא מוצא בהתבטאויות שלו דבר, הוא נראה לי סתם כלום מוחלט, הוא בעיניי כל כולו רצון אגואיסטי קיצוני לכבוד – אולי אני סתם קנאי, אולי!

עוד 2,653 מילים ו-1 תגובות
סגירה